Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Certificatul de atestare fiscala in 2023

03-Apr-2023
286629
Certificatul de atestare fiscala in 2023

Ordinul nr. 3008/2019 care prevede modificarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 945 din 26 noiembrie 2019. 

Certificat de atestare fiscala 2023

Prevederile actului normativ intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, mai exact acestea se vor aplica incepand cu data de 26 decembrie a.c. 

Proiectul de Ordin fusese pus in dezbatere publica pe site-ul ANAF la inceputul lunii noiembrie si prevedea modificarea si completarea Procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala, a certificatului de obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 3654/2015.

Asadar, incepand cu data de 26 decembrie, data la care intra in vigoare Ordinul nr. 3008/2019, cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala se va putea depune si prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala in vederea furnizarii de servicii, dar si prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat virtual (SPV).

Ordinul nr. 3008/2019 vine ca urmare a modificarilor succesive aduse legislatiei primare, respectiv Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, modificari care se reflecta in modalitatea in care se solicita, se elibereaza si se transmit certificatele de atestare fiscala, pe care organele fiscale centrale au obligatia de a le elibera in confomitate cu dispozitiile acestui act normativ.

Astfel, era necesara armonizarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala cu prevederile modificate ale Codului de procedura fiscala modificat.

Ordinul nr. 3008/2019 are in vedere urmatoarele:

- reglementarea modalitatii de eliberare a certificatelor de atestare fiscala pentru asocierile si entitatile fara personalitate juridica, caz in care cererea se depune la organul fiscal central in a carui raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul fiscal prevazut la art.31 alin.(1) lit.d) din Codul de procedura fiscala iar certificatul de atestare fiscala nu contine informatii cu privire la modul de indeplinire al obligatiilor fiscale de catre membrii acestora;- stabilirea termenului de 90 de zile ca perioada de utilizare a certificatului de atestare fiscala pentru persoanele fizice care nu desfasoara activitati economice in mod independent sau nu exercita profesii libere si a unui termen de 30 de zile pentru celelalte categorii de contribuabili;

- neincluderea la sectiunea A a certificatului de atestare fiscala

- completarea mentiunilor relevante pentru situatia fiscala a contribuabililor din certificatul de atestare fiscala cu situatia prevazuta la art.157 alin.(3) sau cea prevazuta la art.194 alin.(1) din Codul de procedura fiscala.

- precizarea celor trei modalitati de transmitere pe cale electronica a certificatelor de atestare fiscala, respectiv prin Spatiul privat virtual, prin sistemul informatic PatrimVen si prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul ANAF.

- posibilitatea organului fiscal de a indrepta orice eroare materiala din certificatul de atestare fiscala, prin intocmirea unui act de indreptare a erorii materiale.

Valabilitate certificat fiscal

Certificatul de atestare fiscala are o valabilitate de 30 de zile de la data eliberarii, pentru persoanele juridice. 

In schimb, in cazul persoanelor fizice, actul e valabil timp de 90 de zile de cand a fost eliberat.

Descarca de aici:

Proiectul de Ordin >>

Model certificat de atestare fiscala

 

Anexa 2 - CERTIFICAT DE ATESTARE FISCALA >>

Cerere certificat fiscal 2023

 

Anexa 3 - CERERE de eliberare a certificatului de atestare fiscala >>

 

Articol INITIAL:

In ceea ce priveste certificatul de atestare fiscala in 2018, se mentin prevederile aduse odata cu actul publicat in Monitorul Oficial nr. 954 din 23 decembrie 2015. Vorbim astfel de OPANAF 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala, a certificatului de obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora.

Din 2017, odata OMFP 660/2017, prin Spatiul Privat Virtual se poate comunica inclusiv certificatul de atestare fiscala!

Aflati mai multe detalii privind certificatul de atestare fiscala si AICI!

CERERE DE ELIBERARE A CERTIFICATULUI DE ATESTARE FISCALA publicata de MFP!


CERERE DE ELIBERARE A CERTIFICATULUI DE ATESTARE FISCALA in scopul eliberarii este pentru radiere din registrul in care ati fost inregistrat!


Va prezentam mai jos principalele aspecte cu privire la eliberarea certificatului de atestare fiscala si a certificatului de obligatii bugetare:

I. Certificatul de atestare fiscala se elibereaza de catre organul fiscal central competent:

- la solicitarea contribuabililor/platitorilor;
- la solicitarea institutiilor/autoritatilor publice, in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare;
- din oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a altor situatii prevazute de lege;
- la solicitarea detinatorilor de titluri de participare la o societate;
- la solicitarea oricarei persoane fizice sau juridice, alta decat cea prevazuta la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulteriuoare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, numai cu acordul scris al contribuabilului in cauza;
- la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizica pentru care se dezbate succesiunea.

>> Cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala poate fi:
- depusa la registratura organului fiscal central competent;
- trimisa prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau
- comunicata online organului fiscal prin intermediul serviciului "Spatiu privat virtual"

(Art. 1 din OPANAF 3654/2015)

>>> In situatia in care contribuabilul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile contractante (definite potrivit OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, odata cu cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala depune, in original, si codumentul eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la acestea.

In cazul in care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanta, documentul eliberat de autoritatile contractante se depune in original la institutia care solicita certificatul de atestare fiscala. Informatiile astfel inscrise in certificatul de atestare fiscala sunt valabile numai in cazul in care coincid cu datele inscrise in documentele eliberate de autoritatile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii si trebuie sa fie in termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala.

In acest sens, documentul emis de autoritatea contractanta trebuie sa cuprinda, obligatoriu, urmatoarele elemente:

- denumirea autoritatii contractante;
- data emiterii documentului;
- numarul si data incheierii contractului dintre contribuabil si autoritatea contractanta;
- sumele certe, lichide si exigibile datorate pana la data emiterii documentului de catre autoritatea contractanta defalcaye pe fiecare contract in parte;
- precizarea ca documentul este emis in vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- numele, prenumele, functia si semnatura persoanelor imputernicite ale autoritatii contractante (art. 1 din OPANAF 3654/2015)

>> Certificatul de atestare fiscala se emite in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia. (art. 5 din OPANAF 3654/2015)

*In situatia contribuabilului/platitorului supus unei inspectii fiscale, care solicita eliberarea unui certificat de atestare fiscala in scopul radierii din registrele in care a fost inregistrat, certificatul de atestare fiscala se emite in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, dupa caz.

*Certificatul de atestare fiscala se poate utiliza 30 de zile de la data eliberarii, de catre persoanele juridice, sau 90 de zile, de catre persoanele fizice.

>> Eliberarea certificatului de atestare fiscala nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru (art. 2 din OPANAF 3654/2015)

>> Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere trebuie sa depuna cererea la organul fiscal central in a carui raza teritoriala isi au domiciliul fiscal.

In cerere va fi mentionat si sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala, dupa caz. In vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala, organul fiscal central competent verifica:

- dosarul fiscal al contribuabilului, cu exceptia declaratiilro informative si a bilanturilor contabile;

- fisa pentru evidenta analiticia pe platitori a contribuabilului;

- existenta sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare pana la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala;

- existenta deciziilor de rambursare sau, dupa caz, a documentatiei aprobate pentru solutionarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise si inregistrate in evidenta fiscala decizii de compensare/restituire;

- existenta documentului eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul/platitorul le are de incasat de la acestea;

- existenta acordului scris al contribuabilului pentru situatia prevazuta la art. 1 alin. (1) lit. e) conform modelului prevazut in anexa nr. 1;

- existenta documentului care dovedeste deschiderea procedurii succesorale notariale pentru situatia prevazuta la art. 1 alin. (1) lit. f) din OPANAF 3654/2015.

>> Certificatul de atestare fiscala cuprinde 4 sectiuni, respectiv:

a) sectiunea A "Obligatii fiscale si alte obligatii bugetare";
b) sectiunea B "Sume de rambursat/restituit";
c) sectiunea C "Informatii pentru verificarea eligibilitatii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile";
d) sectiunea D "Alte mentiuni".

Modul de completare a informatiilor cuprinse in certificat este prevazut de art. 6 din OPANAF 3654/2015.

Certificatul de atestare fiscala se intocmeste in doua exemplare originale, din care un exemplar se comunica solicitantuli, iar exemplarul al doilea este pastrat la organul fiscal central emitent si se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

Certificatul de atestare fiscala poate fi emis si transmis in forma electronica in baza unui protocol incheiat intre institutia/autoritatea publica si organul fiscal emitent al acestuia. In acest caz, certificatul este valabil si fara semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal central competente, potrivit legii, si stampila organului emitent. (art. 11 alin. (4) din OPANAF 3654/2015)

II. Certificatul de obligatii bugetare se elibereaza de catre organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor bugetare ale contribuabililor persoane juridice, la solicitarea institutiei publice implicate in procesul de privatizare, in urmatoarele situatii:

a) pentru completarea documentatiei necesare procesului de privatizare, conform reglementarilor legale in vigoare;
b) pentru acordarea de inlesniri la plata obligatiilor bugetare restante, conform reglementarilor legale in vigoare;
c) pentru alte situatii prevazute de lege.

Modul de completare a informatiilor cuprinse in certificat este prevazut de art. 16 din OPANAF 3654/2015.

>> Eliberarea certificatului de obligatii bugetare nu este supusa taxei extrajudiciare de timbru.

 

Sursa: Finante Arges

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Certificatul de atestare fiscala in 2023":
Rating:

Nota: 3.88 din 65 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • PFA cu venituri sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?

    • Un PFA, cod CAEN 0149 - Cresterea altor animale, realizeaza venituri in cursul unui an sub 36.000 lei. Doreste sa fie asigurat la sanatate. Intrebare: care este baza de calcul pentru asigurari de sanatate aferente anului 2022? Multumesc. PFA si baza de calcul CASS – raspunsul specialistului: Pentru anul 2022 , baza de calcul este de 30.600 lei (2550*12), astfel: Potrivit art. 170 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la...» citeste mai departe aici

  • Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei

    • Termenul de depunere a D101 este data de 26 iunie 2023. Contribuabilii trebuie sa stie ca dacaa nu se incadreaza la timp vor fi santionati cu amenda de 5.000 lei, conform legislatiei in vigoare. Impozit pe profit 2023 Ordinul ANAF nr. 310/2023 a adus reguli noi privind declararea impozitului pe profitul anului 2022. Practic, acest act normativ a modificat formularul si regulile de completare pentru D101, dar a introdus totodata Declaratia 101 consolidata, pentru firmele care fac parte dintr-un...» citeste mai departe aici

  • MONOGRAFIE contabila necesara firmelor care au achizitionat masini in leasing

    • Societate comerciala platitoare de TVA si impozit pe profit achizitioneaza in leasing pe 3 ani o masina. Va rog daca se poate o monografie contabila. Multumesc. Monografie contabila leasing financiar – raspunsul specialistului: Potrivit punctului 321 alin. (1) al OMFP 1802/2014, in cazul datoriilor de leasing financiar in valuta, acestea se inregistreaza la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data acordarii finantarii. In situatia in care data...» citeste mai departe aici

  • Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA

    • Conform legislatiei în vigoare, miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor, persoane impozabile care sunt inregistrate in Romania pentru utilizarea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, prevazut la art. 3152 din Codul fiscal, ca trebuie sa depuna, prin mijloace electronice, declaratia...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabile

    • Prin Ordinul 1447/2023 au fost aduse 3 modificari importante in ceea ce priveste documentele financiar-contabile. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiare a fost modificat si completat cu urmatoarele prevederi: Reconstituirea documentelor financiar contabile este obligatorie pentru toate documentele pierdute, sustrase sau distruse care se afla in termenul de...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus

    • ANAF a pus recent in dezbatere publica un Proiect de Ordin privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus. Este vorba, mai exact, de Proiectul de ordin privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, precum si pentru modificarea si completarea Ordinului nr.587/2016 pentru...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016