Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii de plata la FNUASS

07-Dec-2011
4070
Intrebare:

O PFA a primit Decizia de impunere de la Casa de Sanatate pentru perioada 12.08.2006 -13.01.2010 privind obligatiile de plata la FNUASS conform Legii 95/2006. In situatia stabilirii contributiei datorate pe anul 2006, avand in vedere ca Decizia se refera la perioada 12.08.2006-13.01.2010, au fost luate in calcul veniturile din Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit privind veniturile din activitati independente pe anul 2006 pe ultimele cinci luni ale anului (august - decembrie), insa la randul Regularizare 2006 din tabel s-a luat in calcul venitul net realizat pe tot anul 2006, si nu venitul net realizat in ultimele 5 (cinci) luni ale anului.

Este aceasta procedura corecta pentru determinarea contributiei datorate pe anul 2006 avand in vedere ca pe decizie este inscrisa perioada 12.08.2006-13.01.2010?

Se face mentiunea ca legea data ca exemplu nu a fost in vigoare de la inceputul anului. Poate fi contestata decizia Casei de Sanatate si solicitata recalcularea contributiei datorate datorate la FNUASS pe anul 2006?


Raspuns:

Cu referire la contributia la asigurarile sociale de sanatate, in perioada care face obiectul analizei, s-au aplicat succesiv urmatoarele acte normative:

- OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, pentru perioada 1 ianuarie 2006 si pana la data abrogarii acestui act normativ prin Legea 95/2006;

Potrivit art. 51 alin. (2) din OUG 150/2002, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste - in cazul veniturilor din activitati independente - sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor din activitati desfasurate de persoane autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.

- Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 372 din 28 aprilie 2006, al carei Titlu VIII Asigurarile sociale de sanatate a intrat in vigoare la 30 de zile de la publicare, conform art. 863 din acest act normativ, respectiv incepand cu data de 29 mai 2006. Pe data intrarii in vigoare a acestui titlu, a fost abrogata OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste stabilirea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 si art. 7 - 8 din OPCNAS 617/2007 ofera aceeasi solutie. Astfel, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in vigoare la 1 ianuarie 2011, contributia lunara a persoanei asigurate care desfasoara activitati independente se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;

b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna si se achita in termenul prevazut mai sus.

Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere. La expirarea acestui termen, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala.

Cu privire la stabilirea venitului anual din activitati independente, in situatia in care activitatea aferenta anului 2006 s-a desfasurat doar pe perioada a 5 luni (12 august - 31 decembrie 2006), la stabilirea obligatiilor fiscale anuale se va lua in calcul venitul realizat in aceasta perioada. Astfel, potrivit art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, venitul din activitati independente, ce se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual. Pe cale de consecinta si contributia la asigurarile sociale se va stabili tot in raport cu aceasta baza.

In situatia in care activitatea s-a desfasurat pe intregul an fiscal 2006, regularizarea contributiei datorate pentru anul 2006 se va face prin stabilirea diferentelor in raport cu decizia de impunere anuala. In acest sens, trebuie avute in vedere toate platile anticipate efectuate in cursul anului, indiferent de momentul la care ele au fost facute inainte sau dupa intrarea in vigoare a Legii 95/2006.

In conditiile in care stabilirea contributiei nu s-a efectuat conform celor de mai sus, puteti exercita contestatie impotriva decizie de impunere in conformitate cu Titlul IX din Codul de procedura fiscala si Legea contenciosului administrativ 554/2004.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii de plata la FNUASS":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Inregistrari contabile in cazul indemnizatiei de somaj tehnic. Studiu de caz
    • Societatea noastra a declarat pentru aprilie salariati in somaj tehnic, cu un fond de salarii brut de 14000 lei, pentru care a depus solicitare la AJOFM in valoare de 10500 lei; in luna mai am incasat suma de 10500 lei de la AJOFM. Va rog sa precizati care sunt inregistrarile aferente pentru luna aprilie si mai. Raspunsul specialistului: Conform prevederilor art. XI alin. (1), (5) si (7) din OUG 30/2020, modificata prin OUG 32/2020, in cazul indemnizatiei de somaj tehnic tehnic suportata din...» citeste mai departe aici

  • Reglementari CNAS privind acordarea certificatelor de concediu medical pentru carantina si izolare
    • Proiectul de Ordin al ministrului Sanatatii si al presedintelui CNAS, prin care vor fi modificate si completate Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, a fost postat in transparenta decizionala, incepand cu data de 31 iulie 2020. Proiectul prevede ca persoanelor pentru care s-a instituit masura carantinei sau izolarii pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 136/2020, dar pentru care nu au fost emise...» citeste mai departe aici

  • Program de educatie financiara pentru liceeni. Activitatile se vor desfasura sub forma unor intalniri online, bilunare
    • Autoritatea de Supraveghere Financiara, Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Finantelor Publice si Asociatia Romana a Bancilor lanseaza in parteneriat FinClub, un program de educatie financiara destinat elevilor de liceu din clasele X-XII, pasionati de piata financiara. Derulat sub auspiciile Acordului de Colaborare privind Educatia Financiara, programul presupune crearea unui club de educatie financiara a carui activitate se va desfasura sub forma unor intalniri online bilunare. Tematica...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016