Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii de plata la FNUASS

07-Dec-2011
5034
Intrebare:

O PFA a primit Decizia de impunere de la Casa de Sanatate pentru perioada 12.08.2006 -13.01.2010 privind obligatiile de plata la FNUASS conform Legii 95/2006. In situatia stabilirii contributiei datorate pe anul 2006, avand in vedere ca Decizia se refera la perioada 12.08.2006-13.01.2010, au fost luate in calcul veniturile din Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit privind veniturile din activitati independente pe anul 2006 pe ultimele cinci luni ale anului (august - decembrie), insa la randul Regularizare 2006 din tabel s-a luat in calcul venitul net realizat pe tot anul 2006, si nu venitul net realizat in ultimele 5 (cinci) luni ale anului.

Este aceasta procedura corecta pentru determinarea contributiei datorate pe anul 2006 avand in vedere ca pe decizie este inscrisa perioada 12.08.2006-13.01.2010?

Se face mentiunea ca legea data ca exemplu nu a fost in vigoare de la inceputul anului. Poate fi contestata decizia Casei de Sanatate si solicitata recalcularea contributiei datorate datorate la FNUASS pe anul 2006?


Raspuns:

Cu referire la contributia la asigurarile sociale de sanatate, in perioada care face obiectul analizei, s-au aplicat succesiv urmatoarele acte normative:

- OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, pentru perioada 1 ianuarie 2006 si pana la data abrogarii acestui act normativ prin Legea 95/2006;

Potrivit art. 51 alin. (2) din OUG 150/2002, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste - in cazul veniturilor din activitati independente - sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor din activitati desfasurate de persoane autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.

- Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 372 din 28 aprilie 2006, al carei Titlu VIII Asigurarile sociale de sanatate a intrat in vigoare la 30 de zile de la publicare, conform art. 863 din acest act normativ, respectiv incepand cu data de 29 mai 2006. Pe data intrarii in vigoare a acestui titlu, a fost abrogata OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste stabilirea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 si art. 7 - 8 din OPCNAS 617/2007 ofera aceeasi solutie. Astfel, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in vigoare la 1 ianuarie 2011, contributia lunara a persoanei asigurate care desfasoara activitati independente se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;

b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna si se achita in termenul prevazut mai sus.

Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere. La expirarea acestui termen, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala.

Cu privire la stabilirea venitului anual din activitati independente, in situatia in care activitatea aferenta anului 2006 s-a desfasurat doar pe perioada a 5 luni (12 august - 31 decembrie 2006), la stabilirea obligatiilor fiscale anuale se va lua in calcul venitul realizat in aceasta perioada. Astfel, potrivit art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, venitul din activitati independente, ce se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual. Pe cale de consecinta si contributia la asigurarile sociale se va stabili tot in raport cu aceasta baza.

In situatia in care activitatea s-a desfasurat pe intregul an fiscal 2006, regularizarea contributiei datorate pentru anul 2006 se va face prin stabilirea diferentelor in raport cu decizia de impunere anuala. In acest sens, trebuie avute in vedere toate platile anticipate efectuate in cursul anului, indiferent de momentul la care ele au fost facute inainte sau dupa intrarea in vigoare a Legii 95/2006.

In conditiile in care stabilirea contributiei nu s-a efectuat conform celor de mai sus, puteti exercita contestatie impotriva decizie de impunere in conformitate cu Titlul IX din Codul de procedura fiscala si Legea contenciosului administrativ 554/2004.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Obligatii de plata la FNUASS":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Atentie, contabili! Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli de constituire: ce sunt, cum le inregistram si studii de caz

    • In acest articol vom discuta despre cheltuielile de constituire. Vom vedea ce sunt acestea, cum le inregistram in contabilitate, dar si cateva studii de caz utile contribuabililor. Ce sunt cheltuielile de constituire Cheltuielile de constituire sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni, precum si alte cheltuieli de aceasta natura, legate...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal pierdut. Studiu de caz util pentru pentru contabili

    • O societate de constructii a achizitionat niste materiale cu factura in data de 05.10.2023, achitata cash (valoare de 175 lei). De la acest furnizor se cumpara frecvent cu plata la termen, prin ordin de plata. La o verificare a fisei partener, s-a descoperit diferenta dintre solduri, reprezentata de factura din 05.10.2023, al carei bon fiscal s-a pierdut. Se poate inregistra plata acestei facturi, facuta cash de catre adiministrator, desi, nu mai avem bonul fiscal? Care este inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare. Monografii si studii de caz utile

    • In acest articol vom prezenta cateva monografii contabile si studii de caz utile pentru dividendele interimare. Dividende interimare. Se mai calculeaza acestea daca firma va fi lichidata? Speta 1 Societatea are la 31.03.2024 profit. Intentionam sa demaram procedura de inchidere a firmei - lichidare/dizolvare. Cu acest profit de la 31.03.2024 ce facem? Suntem obligati sa facem bilant interimar si sa-l repartizam pe dividende si abia dupa facem si bilantul pentru etapa intai a lichidarii...» citeste mai departe aici

  • Situatii semestriale 2024. Cine NU va intocmi raportari contabile la 30 iunie 2024

    • De curand a fost aprobat sistemul de raportari contabile la 30 iunie 2024 prin Ordinul 3100/2024. Situatiile semestriale vor a fi depuse la unitatile teritoriale ale Finantelor pana cel mai tarziu la data de 19 august 2024. Cine nu are aceasta obligatie? Cine NU depune raportari contabile la 30 iunie 2024 Conform Referatului de aprobare, entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la 30 iunie 2024, cele care in tot semestrul I al anului 2024 s-au aflat in...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2024. Daca bilantul a fost depus cu intarziere, firma va trece la impozit pe profit?

    • Societatea este platitoare de impozit pe microintreprindere de la infintare (2019) pana in prezent, dar am depus bilantul cu intarziere 02.06.2024, va trece la plata impozitului pe profit? Microintreprinderi si depunerea bilntului cu intarziere – raspunsul specialistului: Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, se introduce o noua litera, lit. i), cu urmatorul cuprins: 1. a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii. Pentru a...» citeste mai departe aici

  • Controalele antifrauda continua! Ce operatori economici sunt in vizorul autoritatilor

    • Operatorii economici din zona Garii de Nord Bucuresti sunt in vizorul autoritatilor! Au fost efectuate controale antifrauda la acesti comercianti in cursul zilei de 19 iulie 2024. Directia generala antifrauda fiscala (DGAF) evalueaza sistematic riscul fiscal din zonele comerciale in care nivelul de conformare a contribuabililor la respectarea legislatiei fiscale este unul redus si organizeaza actiuni operative in vederea descoperirii si sanctionarii abaterilor de la prevederile legale....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016