Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii de plata la FNUASS

07-Dec-2011
3394
Intrebare:

O PFA a primit Decizia de impunere de la Casa de Sanatate pentru perioada 12.08.2006 -13.01.2010 privind obligatiile de plata la FNUASS conform Legii 95/2006. In situatia stabilirii contributiei datorate pe anul 2006, avand in vedere ca Decizia se refera la perioada 12.08.2006-13.01.2010, au fost luate in calcul veniturile din Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit privind veniturile din activitati independente pe anul 2006 pe ultimele cinci luni ale anului (august - decembrie), insa la randul Regularizare 2006 din tabel s-a luat in calcul venitul net realizat pe tot anul 2006, si nu venitul net realizat in ultimele 5 (cinci) luni ale anului.

Este aceasta procedura corecta pentru determinarea contributiei datorate pe anul 2006 avand in vedere ca pe decizie este inscrisa perioada 12.08.2006-13.01.2010?

Se face mentiunea ca legea data ca exemplu nu a fost in vigoare de la inceputul anului. Poate fi contestata decizia Casei de Sanatate si solicitata recalcularea contributiei datorate datorate la FNUASS pe anul 2006?
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii


Raspuns:

Cu referire la contributia la asigurarile sociale de sanatate, in perioada care face obiectul analizei, s-au aplicat succesiv urmatoarele acte normative:

- OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, pentru perioada 1 ianuarie 2006 si pana la data abrogarii acestui act normativ prin Legea 95/2006;

Potrivit art. 51 alin. (2) din OUG 150/2002, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste - in cazul veniturilor din activitati independente - sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor din activitati desfasurate de persoane autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar, daca este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.

- Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 372 din 28 aprilie 2006, al carei Titlu VIII Asigurarile sociale de sanatate a intrat in vigoare la 30 de zile de la publicare, conform art. 863 din acest act normativ, respectiv incepand cu data de 29 mai 2006. Pe data intrarii in vigoare a acestui titlu, a fost abrogata OUG 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 838 din 20 noiembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste stabilirea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 si art. 7 - 8 din OPCNAS 617/2007 ofera aceeasi solutie. Astfel, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in vigoare la 1 ianuarie 2011, contributia lunara a persoanei asigurate care desfasoara activitati independente se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;

b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna si se achita in termenul prevazut mai sus.

Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere. La expirarea acestui termen, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala.

Cu privire la stabilirea venitului anual din activitati independente, in situatia in care activitatea aferenta anului 2006 s-a desfasurat doar pe perioada a 5 luni (12 august - 31 decembrie 2006), la stabilirea obligatiilor fiscale anuale se va lua in calcul venitul realizat in aceasta perioada. Astfel, potrivit art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, venitul din activitati independente, ce se realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta fractiuni ale aceluiasi an, se considera venit anual. Pe cale de consecinta si contributia la asigurarile sociale se va stabili tot in raport cu aceasta baza.

In situatia in care activitatea s-a desfasurat pe intregul an fiscal 2006, regularizarea contributiei datorate pentru anul 2006 se va face prin stabilirea diferentelor in raport cu decizia de impunere anuala. In acest sens, trebuie avute in vedere toate platile anticipate efectuate in cursul anului, indiferent de momentul la care ele au fost facute inainte sau dupa intrarea in vigoare a Legii 95/2006.

In conditiile in care stabilirea contributiei nu s-a efectuat conform celor de mai sus, puteti exercita contestatie impotriva decizie de impunere in conformitate cu Titlul IX din Codul de procedura fiscala si Legea contenciosului administrativ 554/2004.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii de plata la FNUASS":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.