Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii declarative. Concediu pentru cresterea copilului

09-Ian-2020
2017

Referitor la asiguratii suspendati in declaratia 112 pentru crestere copii, in studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va discuta despre urmatoarele aspecte expuse de unul dintre cititorii nostri: "Mi-a dat eroare la declaratia 112 ca numarul de asigurati pentru care angajatorul datoreaza contributii pentru concedii si indemnizatii este eronat. Mai exact am vazut ca 3 salariati cu CIM suspendat pentru crestere copil in 112 apar la data de iesire din categoria de asig cu data suspendarii si in dreptul rubricii atat de sanatate cat si a celei de somaj, neasigurati. Cum este corect? Pe perioada suspendarii pentru crestere copil asiguratii sunt asigurati sau nu in sistemul de sanatate si somaj? E ok sa se completeze rubrica cu data iesire din categoria de asigurat cu data inceperii suspendarii?"

Raspunsul oferit de specialistul nostru:

Potrivit instructiunilor de completare ale Declaratiei 112 aprobate prin OMFP 3063/2019, in Anexa nr. 1.2 - Anexa asigurat, casetele „Data intrarii in categoria de asigurat“ si „Data iesirii din categoria de asigurat“6 se completeaza dupa cum urmeaza:

- Caseta „Data intrarii in categoria de asigurat“ - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate - se completeaza cu data de la care asiguratii incep activitatea dependenta la un angajator, respectiv data de la care incepe relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata.

- Caseta „Data iesirii din categoria de asigurat“ - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate - se completeaza cu data la care inceteaza activitatea asiguratului la un angajator, respectiv data la care inceteaza relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata angajatorului.


Caseta „Data intrarii in categoria de asigurat“ si caseta „Data iesirii din categoria de asigurat“, dupa caz, se completeaza de fiecare data cand se intocmeste declaratia.

In sistemul de asigurari sociale de sanatate o persoana dobandeste calitatea de asigurat conform legii, iar obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine angajatorului.

In cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si a primi indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau al persoanelor care se afla in concediu si primesc indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani sau aflate in perioada concediului de acomodare etc., aceste persoane nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate, in conditiile legii, fiind raportate de angajator prin declaratia D112 astfel:

a) in luna de raportare in care persoanele mai sus mentionate isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu fara plata sau in concediu pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani este necesara completarea de catre angajator in caseta „data intrarii in categoria de asigurat“ a datei la care aceste persoane au inceput activitatea la acest angajator. Totodata, in caseta „data iesirii din categoria de asigurat“ este necesara completarea datei ultimei zile de activitate la acest angajator, inainte de intrarea asiguratului in concediu fara plata sau in concediu pentru cresterea copilului;

b) la revenirea persoanelor salariate din concediul fara plata sau din concediul pentru cresterea copilului, in luna revenirii din concediu, este necesara completarea de catre angajator in caseta „data intrarii in categoria de asigurat“ a datei la care aceasta persoana si-a reluat activitatea, iar caseta „data iesirii din categoria de asigurat“ nu se va completa de catre angajator decat in luna de raportare in care salariatul isi inceteaza activitatea la angajator.

Caseta „Asigurat/Neasigurat pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate“ se completeaza cu persoanele asigurate/neasigurate obligatoriu in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii in luna de raportare, potrivit OUG nr. 158/2005 si se completeaza astfel:

„1“ - pentru persoanele asigurate obligatoriu in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii, potrivit OUG nr. 158/2005 (de exemplu, persoanele care in luna de raportare au realizat: venituri din salarii sau asimilate salariului, in baza contractului individual de munca sau in baza raportului de serviciu, indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, indemnizatii de somaj etc.)

„2“ - pentru persoanele neasigurate obligatoriu in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii (de exemplu, daca indeplinesc numai functia de cenzor sau daca fac parte din categoria personalului militar in activitate, politisti si functionari publici cu statut special care isi desfasoara activitatea in ministerele si institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala etc.).

In cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si a primi indemnizatie pentru cresterea copilului, se va selecta „2-neasigurat”, persoana fizica nefiind asigurata obligatoriu pentru concedii si indemnizatii pe perioada concediului pentru cresterea copilului.

Caseta „Asigurat/Neasigurat in sistemul asigurarilor pentru somaj“ se completeaza pentru a se evidentia daca persoana este asigurata/neasigurata obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002, in luna de raportare, astfel:

„1“ - pentru persoanele asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, in luna de raportare, inclusiv in situatia in care raporturile de munca/serviciu/juridice ale acestor persoane sunt suspendate, conform prevederilor legale;
„2“ - pentru persoanele care nu sunt asigurate obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, in luna de raportare.

In cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si a primi indemnizatie pentru cresterea copilului, se va selecta „2-neasigurat”, persoana fizica nefiind asigurata obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj pe perioada concediului pentru cresterea copilului. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii declarative. Concediu pentru cresterea copilului":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 32/2020: Actele necesare pentru somajul tehnic de stat
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 30.03.2020 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 32/2020 (cu intrare in vigoare de luni – 30 martie) care prevede actele necesare pentru intrarea in somaj tehnic de stat. Astfel, desi in OUG 30/2020 – care este modificata prin aceasta noua Ordonanta, se preciza ca este nevoie de certificat pentru situatii de urgenta pentru a apela la somajul tehnic suportat de stat, acum, potrivit noului act normativ, nu mai este nevoie de acest...» citeste mai departe aici

  • Masuri prioritare pentru prevenirea raspandirii COVID-19 la locurile de munca (Informare ITM)
    • Inspectia Muncii a publicat recent o informare cu privire la prevenirea infectiei cu noul Coronavirus (SARS-CoV-2) la locurile de munca. Inspectia Muncii recomanda angajatorilor, lucratorilor, reprezentantilor acestora, precum si altor participanti la procesele de munca sa se informeze si sa aplice masurile dispuse de Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta si de autoritatile competente, pentru gestionarea si limitarea raspandirii COVID-19. Avand in vedere prevederile Decretului...» citeste mai departe aici

  • Ordonanta de Urgenta nr. 33/2020: Bonificatii pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 30.03.2020, a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative. Actul normativ a intrat in vigoare de la 30 martie 2020 si prevede acordarea de bonificatii pentru contribuabilii de impozit pe profit si pentru microinteprinderi; reglementarea platilor la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA; si diminuarea veniturilor sau intreruperea partiala sau...» citeste mai departe aici

  • Ordonanta care amana ratele romanilor pana la 9 luni, publicata in M.Of.
    • Ministrul Finantelor Publice, Florin Citu, anunta ca Ordonanta care amana ratele romanilor pentru 9 luni a fost publicata in Monitorul Oficial. Fata de proiectul de Ordonanta initial, actul normativ vine cu cateva modificari despre care a vorbit ministrul de Finante de finalul sedintei de Guvern de luni seara – 30 martie 2020. “In ceea ce priveste ratele pentru persoanele fizice, credite ipotecare, stiti foarte bine ca acolo statul garanteaza 100% dobanda pe o perioada de cinci ani...» citeste mai departe aici

  • Indemnizatia pentru zilele libere pentru supravegherea copiilor. Calcularea venitului net si acte necesare
    • Expertul contabil Dani Cucu ne arata care este calculul exact pentru o salariata care se incadreaza in contextul Legii 19/2020 si HG 217/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant. De exemplu, vom lua cazul unei salariate cu salariul brut de 4000 pe luna, care, in luna martie, intra in zile libere conform Legii 19/2020, din data de 19.03.2020 pana in data de 31.03.2020 inclusiv. Specialistul...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari pentru autoritatile locale. Deduceri din impozitul pe profit
    • Expertul contabil Irina Dumitrescu ne explica cum se face deducerea sponsorizarilor din impozitul pe profit si daca primariile au obligatia inregistrarii in registrul entitatilor/unitatilor de cult, in cazul in care primesc sponsorizari. Spre exemplu, luam cazul in care, in conditiile actuale de criza, un contribuabil a sponsorizat primaria locala din localitatea in care firma respectiva are un punct de lucru. Acesta a solicitat primariei sa intre pe site-ul ANAF si sa se inscrie in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016