Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii fiscale de plata si declarative privind CAS si CASS datorate de persoanele fizice

28-Apr-2021
3563

O persoana a fost somera cateva luni in anul 2020. Dupa aceasta perioada s-a angajat si in prezent inca este angajata cu contract individual de munca, dar in cursul anului 2021 ii va inceta contractul de munca si nu va mai putea beneficia de indemnizatie de somaj. 

In acelasi timp persoana incaseaza anual o suma conform unui contract de arenda. 

In noiembrie 2020 persoana a infiintat un PFA si intrucat nu prevedea venituri din activitatea independenta in lunile ramase din 2020 a depus declaratia unica estimativa pentru 2020 cu valori 0. 

Pentru anul 2021 lucrarile deja contractate si alte contracte previzibile vor aduce un venit net de doar 20.000 lei, venitul net din arenda poate ajunge la maxim 4.000 lei pe an. Avand in vedere aceste sume, persoana nu ar fi obligata la plata contributiei pentru sanatate, dar daca va ramane fara loc de munca si dorind sa fie in continuare asigurata la sanatate, doreste sa opteze pentru plata contributiei la asigurari sociale pentru sanatate deja la depunerea declaratiei unice estimative pentru 2021. 

Conform art. 180 daca se depune declaratia estimativa in termen, va putea opta sa plateasca contributia de sanatate la baza de calcul de 6 salarii minime, dar intrebarea ar fi, tinand cont ca atat in 2020 cat si in 2021 o perioada din an a avut/are calitatea de salariat si tinand cont de art. 174 alineatul (18), la depunerea declaratiei unice pentru 2021 si estimativ pentru 2022, pentru calculul bazei de calcul aferent anului 2021 va fi nevoie ca la optiunea de a plati contributia de asigurari de sanatate aferent anului 2021 sa aleaga ca baza de calcul 12 salarii minime? 

Sau va ramane 6 luni cum a fost in estimativ pentru 2021? Daca veniturile nete din activitati independente in 2021 vor fi sub nivelul a 12 salarii minime, dar cumulat cu venitul net din arenda (la care impozitul a fost retinut la sursa) depaseste 12 salarii minime, in declaratia unica pentru anul 2021 va trebui cuprins si venitul net din arenda? Daca veniturile nete din activitati independente in 2021 vor fi sub nivelul al 12 salarii minime si se opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale, si in acest caz este deductibila contributia platita la calculul impozitului?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

1. Intr-adevar, potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 lit. b)-h), sub nivelul plafonului minim prevazut la art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS).
Persoanele care opteaza datoreaza CASS dupa cum urmeaza:


a) daca depun Declaratia unica estimativa (Capitolul II al declaratiei) pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la termenul legal prevazut pentru depunerea Declaratiei unice estimative (Capitolul II al declaratiei)
sau
b) daca depun Declaratia unica estimativa (Capitolul II al declaratiei) dupa implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul legal de depunere a Declaratiei unice estimative (Capitolul II al declaratiei), inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice de definitivare (Capitolul I al declaratiei), inclusiv luna in care se depune Declaratia unica.

Alin. (18) al art. 174 din Codul fiscal vizeaza persoanele fizice care au estimat ca realizeaza in anul fiscal curent venituri peste plafonul minim de 12 salarii minime dar care au realizat un venit net/brut anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar in anul fiscal de impunere nu au avut calitatea de salariat si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal. Persoanele aflate in aceasta situatie datoreaza CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii CASS. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul in care persoanele fizice care au estimat ca realizeaza in anul fiscal curent venituri peste plafonul minim de 12 salarii minime au procedat la corectarea declaratiei initiale, prin depunerea unei declaratii rectificative, ca urmare a realizarii de venituri sub plafonul minim.
Prin urmare, alin. (18) nu se refera la persoanele care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate sub nivelul plafonului minim si care au optat pentru plata CASS.

Declaratia unica de definitivare (Capitolul I al declaratiei) se completeaza si depune pana la data de 25 mai 2022 doar in situatia in care persoana fizica a estimat un venit net/brut anual, cumulat pe fiecare sursa si/sau categorie de venit sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare la data depunerii Declaratiei unice de estimare (25 mai 2021), dar venitul net/brut anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul plafonului minim.

2. Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice (Capitolul II) prevazute la art. 120 din Codul fiscal se efectueaza prin cumularea venitului net sau norma de venit din activitati independente cu venitul net pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor.
In temeiul art. 170 alin. (1) coroborat cu art. 174 alin. (3) din Codul fiscal, daca persoana realizeaza venituri din activitati independente si venituri din arenda pentru care platitorii de venituri nu stabilesc si declara CASS, urmeaza sa depuna Declaratia unica (Capitolul II) pana la data de 25 mai 2021, daca plafonul anual este de cel putin 12 salarii minime brute pe tara.
Prin urmare, in ipoteza prezentata, la incadrarea in plafonul in functie de care se datoreaza CASS si se depune Declaratia unica consideram ca se va tine cont de ambele venituri.

3. Potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal, pentru veniturile din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, la determinarea venitului net anual impozabil, contribuabilul stabileste:
a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduce contributia de asigurari sociale (CAS) datorata potrivit prevederilor Titlului V - Contributii sociale obligatorii.

Optiunea de pentru plata CAS pentru anul curent este aplicabila persoanelor fizice care nu se incadreaza in plafonul de 12 salarii minime brute si poate fi exercitata in mod asemanator persoanelor fizice care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara. Prin urmare, persoana care estimeaza venituri anual sub plafon pot opta pentru plata CAS in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste plafon. Temeiul legal il reprezinta art. 148 alin. (3) din Codul fiscal.
In cazul persoanelor care au opteaza pentru plata contributiei potrivit art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, CAS platita nu se restituie, aceasta fiind valorificata la stabilirea elementelor necesare determinarii pensiei, potrivit legii.

Pe cale de consecinta, consideram ca CAS datorata ca urmare a exercitarii optiunii conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal trebuie sa fie deductibila la calculul venitului net anual impozabil conform art. 118 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016