Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii fiscale de plata si declarative privind CAS si CASS datorate de persoanele fizice

28-Apr-2021
1385

O persoana a fost somera cateva luni in anul 2020. Dupa aceasta perioada s-a angajat si in prezent inca este angajata cu contract individual de munca, dar in cursul anului 2021 ii va inceta contractul de munca si nu va mai putea beneficia de indemnizatie de somaj. 

In acelasi timp persoana incaseaza anual o suma conform unui contract de arenda. 

In noiembrie 2020 persoana a infiintat un PFA si intrucat nu prevedea venituri din activitatea independenta in lunile ramase din 2020 a depus declaratia unica estimativa pentru 2020 cu valori 0. 

Pentru anul 2021 lucrarile deja contractate si alte contracte previzibile vor aduce un venit net de doar 20.000 lei, venitul net din arenda poate ajunge la maxim 4.000 lei pe an. Avand in vedere aceste sume, persoana nu ar fi obligata la plata contributiei pentru sanatate, dar daca va ramane fara loc de munca si dorind sa fie in continuare asigurata la sanatate, doreste sa opteze pentru plata contributiei la asigurari sociale pentru sanatate deja la depunerea declaratiei unice estimative pentru 2021. 

Conform art. 180 daca se depune declaratia estimativa in termen, va putea opta sa plateasca contributia de sanatate la baza de calcul de 6 salarii minime, dar intrebarea ar fi, tinand cont ca atat in 2020 cat si in 2021 o perioada din an a avut/are calitatea de salariat si tinand cont de art. 174 alineatul (18), la depunerea declaratiei unice pentru 2021 si estimativ pentru 2022, pentru calculul bazei de calcul aferent anului 2021 va fi nevoie ca la optiunea de a plati contributia de asigurari de sanatate aferent anului 2021 sa aleaga ca baza de calcul 12 salarii minime? 

Sau va ramane 6 luni cum a fost in estimativ pentru 2021? Daca veniturile nete din activitati independente in 2021 vor fi sub nivelul a 12 salarii minime, dar cumulat cu venitul net din arenda (la care impozitul a fost retinut la sursa) depaseste 12 salarii minime, in declaratia unica pentru anul 2021 va trebui cuprins si venitul net din arenda? Daca veniturile nete din activitati independente in 2021 vor fi sub nivelul al 12 salarii minime si se opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale, si in acest caz este deductibila contributia platita la calculul impozitului?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

1. Intr-adevar, potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 lit. b)-h), sub nivelul plafonului minim prevazut la art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS).
Persoanele care opteaza datoreaza CASS dupa cum urmeaza:


a) daca depun Declaratia unica estimativa (Capitolul II al declaratiei) pana la implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul reprezentand valoarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la termenul legal prevazut pentru depunerea Declaratiei unice estimative (Capitolul II al declaratiei)
sau
b) daca depun Declaratia unica estimativa (Capitolul II al declaratiei) dupa implinirea termenului legal de depunere, la o baza de calcul echivalenta cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la termenul legal de depunere a Declaratiei unice estimative (Capitolul II al declaratiei), inmultita cu numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a Declaratiei unice de definitivare (Capitolul I al declaratiei), inclusiv luna in care se depune Declaratia unica.

Alin. (18) al art. 174 din Codul fiscal vizeaza persoanele fizice care au estimat ca realizeaza in anul fiscal curent venituri peste plafonul minim de 12 salarii minime dar care au realizat un venit net/brut anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar in anul fiscal de impunere nu au avut calitatea de salariat si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal. Persoanele aflate in aceasta situatie datoreaza CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii CASS. Aceleasi prevederi se aplica si in cazul in care persoanele fizice care au estimat ca realizeaza in anul fiscal curent venituri peste plafonul minim de 12 salarii minime au procedat la corectarea declaratiei initiale, prin depunerea unei declaratii rectificative, ca urmare a realizarii de venituri sub plafonul minim.
Prin urmare, alin. (18) nu se refera la persoanele care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate sub nivelul plafonului minim si care au optat pentru plata CASS.

Declaratia unica de definitivare (Capitolul I al declaratiei) se completeaza si depune pana la data de 25 mai 2022 doar in situatia in care persoana fizica a estimat un venit net/brut anual, cumulat pe fiecare sursa si/sau categorie de venit sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara in vigoare la data depunerii Declaratiei unice de estimare (25 mai 2021), dar venitul net/brut anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul plafonului minim.

2. Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice (Capitolul II) prevazute la art. 120 din Codul fiscal se efectueaza prin cumularea venitului net sau norma de venit din activitati independente cu venitul net pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor.
In temeiul art. 170 alin. (1) coroborat cu art. 174 alin. (3) din Codul fiscal, daca persoana realizeaza venituri din activitati independente si venituri din arenda pentru care platitorii de venituri nu stabilesc si declara CASS, urmeaza sa depuna Declaratia unica (Capitolul II) pana la data de 25 mai 2021, daca plafonul anual este de cel putin 12 salarii minime brute pe tara.
Prin urmare, in ipoteza prezentata, la incadrarea in plafonul in functie de care se datoreaza CASS si se depune Declaratia unica consideram ca se va tine cont de ambele venituri.

3. Potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal, pentru veniturile din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, la determinarea venitului net anual impozabil, contribuabilul stabileste:
a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduce contributia de asigurari sociale (CAS) datorata potrivit prevederilor Titlului V - Contributii sociale obligatorii.

Optiunea de pentru plata CAS pentru anul curent este aplicabila persoanelor fizice care nu se incadreaza in plafonul de 12 salarii minime brute si poate fi exercitata in mod asemanator persoanelor fizice care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara. Prin urmare, persoana care estimeaza venituri anual sub plafon pot opta pentru plata CAS in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste plafon. Temeiul legal il reprezinta art. 148 alin. (3) din Codul fiscal.
In cazul persoanelor care au opteaza pentru plata contributiei potrivit art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, CAS platita nu se restituie, aceasta fiind valorificata la stabilirea elementelor necesare determinarii pensiei, potrivit legii.

Pe cale de consecinta, consideram ca CAS datorata ca urmare a exercitarii optiunii conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal trebuie sa fie deductibila la calculul venitului net anual impozabil conform art. 118 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale de plata si declarative privind CAS si CASS datorate de persoanele fizice":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016