Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii fiscale stabilite prin decizii de impunere ca urmare a unei inspectii ANAF. Penalitati de nedeclarare

30-Iul-2020
2497

O societate comerciala a avut control fiscal pentru perioada 2016-iunie 2019. In urma controlului fiscal, au fost stabilite debite a caror scadenta este 05.04.2020, actul de control fiind incheiat pe data de 06.03.2020.



Avand in vedere prevederile OUG 29 si 99 pe 2020, aceste datorii sunt scadente in data de 25.10.2020? Daca aman pana la aceasta data achitarea lor, mai beneficiez de reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare?

Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:

Pentru speta dvs, avem la indemana urmatoarele prevederi legale:

1) Codul de procedura fiscala:


“Art. 156: Termenele de plata

(1)Pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite prin decizie potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii deciziei, astfel:

a)daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, inclusiv;

Art. 157: Obligatii fiscale restante

(1)Prin obligatii fiscale restante se intelege:

a)obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;

b)diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1).

Art. 181: Penalitatea de nedeclarare in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central

(1)Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere. (2)Penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:

a)se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1);

b)sunt esalonate la plata, in conditiile legii. In acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.”

2) PROCEDURa din 29 decembrie 2015 privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare – aprobata prin Ordinul 3834/2015:

“1.In situatia in care contribuabilul/platitorul nu a declarat sau a declarat incorect obligatiile fiscale principale, acestea se stabilesc de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere.

9.1.Pentru obligatiile fiscale principale prevazute la pct. 1, care au fost stinse prin plata sau compensare in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala sau prin esalonare la plata, in conditiile legii, penalitatile de nedeclarare se reduc cu 75%, la cererea contribuabilului depusa la organul fiscal central competent.”

3) ORDONANTA DE URGENTA nr. 29 din 18 martie 2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, modificata prin OUG 99/2020:

“Art. VII

(1)Pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si neachitate pana la incetarea, potrivit alin. (4), a masurilor prevazute de prezentul articol nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2)Prin derogare de la prevederile art. 157 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatiile fiscale prevazute la alin. (1) nu sunt considerate obligatii fiscale restante.

(3)Se suspenda sau nu incepe executarea silita prin infiintarea popririi a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau alti terti popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.
(4)Masurile fiscale prevazute la alin. (1)-(3) inceteaza la data de 25 octombrie 2020 inclusiv.”

Asadar, din aceste prevederi legale, se pot deduce urmatoarele concluzii:
• penalitatea de NEDECLARARE este o sanctiune diferita de penalitatea de INTARZIERE;
• penalitatea de NEDECLARARE se reduce cu 75%, daca si numai daca obligatiile fiscale principale stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere sunt stinse prin plata, compensare sau esalonare la plata;
• incepand cu perioada de pandemie, sunt acordate anumite facilitati, cum ar fi nedatorarea unor penalitati de INTARZIERE pentru obligatii fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a OUG 29/2020, care sunt NESTABILITE prin decizii de impunere (cum ar fi obligatiile fiscale curente – lunare / trimestriale - declarate de contribuabili), si daca aceste obligatii fiscale sunt achitate pana la data de 25 octombrie 2020;
• ca urmare, pana la data de 25 octombrie pot fi amanate obligatii fiscale curente si nu stabilite prin decizii, a caror scadenta incepe sa curga de la data de 21 martie 2020, si pentru care NU se aplica penalitati de INTARZIERE – aceasta fiind, de fapt, facilitatea instituita de OUG 29/2020;
• daca doriti sa amanati, pana la data de 25 octombrie 2020, plata obligatiilor fiscale, stabilite prin decizie de catre organul fiscal, personal consider, in baza celor precizate, ca penalitatea de nedeclarare nu poate fi redusa cu 75%, deoarece amanarea se acorda pentru obligatiile fiscale curente (art. 157 alin. (1) lit. a) din codul de procedura fiscala) si nu si pentru cele stabilite prin decizii de impunere (art. 157 alin. (1) lit. b) din codul de procedura fiscala).

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale stabilite prin decizii de impunere ca urmare a unei inspectii ANAF. Penalitati de nedeclarare":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 in 2022. Finantele MODIFICA formularul si aplica noi instructiuni de completare
    • Finantele au pus in dezbatere publica un nou Proiect Ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". In prezent, D112 -Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate este reglementata conform Ordinului comun nr. 203/207/188 al...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata in 2022 va putea fi accesata si de debitorii care se afla in insolventa
    • Ministerul Finantelor doreste modicarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si propune noi masuri si in cazul esalonarii. Conditiile de accesare a esalonarii la plata in 2022 vor fi mai flexbile, astfel incat se vor putea bucura de facilitate si debitorii care se afla in insolventa in acest moment. Tinand cont de contextul pandemic si economic actual, s-a constatat ca redresarea contribuabililor care se afla in dificultate financiara este greu de sustinut, astfel ca...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Formularul poate fi depus de gupul fiscal pana pe 25 iunie incepand cu anul 2023
    • Guvernul modifica termenul pentru depunere D101 in cazul grupului fiscal. Formularul va putea fi transmis de persoana juridica respunzabila pana pe data de 25 iunie incepand cu anul 2023. Pentru corelare cu termenele de depunere a declaratiei anuale privind impozitul pe profit prevazute la art. I alin.(13) din din O.U.G. nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, se propune...» citeste mai departe aici

  • Finantele propun 3 modificari MAJORE asupra Codului Fiscal
    • Recent, Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prelungirea unor termene. Schimbarile vizeaza si Codul Fiscal. Iata noile modificari propuse de finante: a) Instituirea obligatiei notarilor publici de declarare a tranzactiilor din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei. Masura are in vedere situatiile in care...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016