Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale stabilite prin decizii de impunere ca urmare a unei inspectii ANAF. Penalitati de nedeclarare

30-Iul-2020
788

O societate comerciala a avut control fiscal pentru perioada 2016-iunie 2019. In urma controlului fiscal, au fost stabilite debite a caror scadenta este 05.04.2020, actul de control fiind incheiat pe data de 06.03.2020.



Avand in vedere prevederile OUG 29 si 99 pe 2020, aceste datorii sunt scadente in data de 25.10.2020? Daca aman pana la aceasta data achitarea lor, mai beneficiez de reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare?

Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:

Pentru speta dvs, avem la indemana urmatoarele prevederi legale:

1) Codul de procedura fiscala:


“Art. 156: Termenele de plata

(1)Pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite prin decizie potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii deciziei, astfel:

a)daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, inclusiv;

Art. 157: Obligatii fiscale restante

(1)Prin obligatii fiscale restante se intelege:

a)obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;

b)diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1).

Art. 181: Penalitatea de nedeclarare in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central

(1)Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere. (2)Penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:

a)se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1);

b)sunt esalonate la plata, in conditiile legii. In acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.”

2) PROCEDURa din 29 decembrie 2015 privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare – aprobata prin Ordinul 3834/2015:

“1.In situatia in care contribuabilul/platitorul nu a declarat sau a declarat incorect obligatiile fiscale principale, acestea se stabilesc de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere.

9.1.Pentru obligatiile fiscale principale prevazute la pct. 1, care au fost stinse prin plata sau compensare in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala sau prin esalonare la plata, in conditiile legii, penalitatile de nedeclarare se reduc cu 75%, la cererea contribuabilului depusa la organul fiscal central competent.”

3) ORDONANTA DE URGENTA nr. 29 din 18 martie 2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, modificata prin OUG 99/2020:

“Art. VII

(1)Pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si neachitate pana la incetarea, potrivit alin. (4), a masurilor prevazute de prezentul articol nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2)Prin derogare de la prevederile art. 157 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatiile fiscale prevazute la alin. (1) nu sunt considerate obligatii fiscale restante.

(3)Se suspenda sau nu incepe executarea silita prin infiintarea popririi a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau alti terti popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.
(4)Masurile fiscale prevazute la alin. (1)-(3) inceteaza la data de 25 octombrie 2020 inclusiv.”

Asadar, din aceste prevederi legale, se pot deduce urmatoarele concluzii:
• penalitatea de NEDECLARARE este o sanctiune diferita de penalitatea de INTARZIERE;
• penalitatea de NEDECLARARE se reduce cu 75%, daca si numai daca obligatiile fiscale principale stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere sunt stinse prin plata, compensare sau esalonare la plata;
• incepand cu perioada de pandemie, sunt acordate anumite facilitati, cum ar fi nedatorarea unor penalitati de INTARZIERE pentru obligatii fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a OUG 29/2020, care sunt NESTABILITE prin decizii de impunere (cum ar fi obligatiile fiscale curente – lunare / trimestriale - declarate de contribuabili), si daca aceste obligatii fiscale sunt achitate pana la data de 25 octombrie 2020;
• ca urmare, pana la data de 25 octombrie pot fi amanate obligatii fiscale curente si nu stabilite prin decizii, a caror scadenta incepe sa curga de la data de 21 martie 2020, si pentru care NU se aplica penalitati de INTARZIERE – aceasta fiind, de fapt, facilitatea instituita de OUG 29/2020;
• daca doriti sa amanati, pana la data de 25 octombrie 2020, plata obligatiilor fiscale, stabilite prin decizie de catre organul fiscal, personal consider, in baza celor precizate, ca penalitatea de nedeclarare nu poate fi redusa cu 75%, deoarece amanarea se acorda pentru obligatiile fiscale curente (art. 157 alin. (1) lit. a) din codul de procedura fiscala) si nu si pentru cele stabilite prin decizii de impunere (art. 157 alin. (1) lit. b) din codul de procedura fiscala).

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale stabilite prin decizii de impunere ca urmare a unei inspectii ANAF. Penalitati de nedeclarare":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare instituite prin OUG 181/2020
    • Prin O.U.G. nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in M.Of. nr. 988/26.10.2020 s-a instituit posibilitatea de a beneficia de esalonarea la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central. Esalonarea poate fi obtinuta: -pe o perioada de cel mult 12 luni; -pentru obligatiile fiscale principale si accesorii a...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale clarifica modul in care este stabilita valoarea tichetelor de masa
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale clarifica, printr-un comunicat de presa, modul in care este stabilita valoarea tichetelor de masa. Astfel, suma este stabilita de specialisti in baza unei formule de calcul neschimbate, prevazuta de lege. Valoarea nominala indexata a unui tichet de masa se stabileste prin aplicarea unei formule de calcul clare, aprobata prin Hotarârea Guvernului nr. 1045/2018 privind Normele de aplicare ale Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de...» citeste mai departe aici

  • Taxa inscriere examen CECCAR. Suma poate fi considerata deductibila?
    • Se poate deconta o chitanta emisa pe numele salariatului pentru taxa inscriere la un examen CECCAR? Daca DA, se poate considera aceasta cheltuiala deductibila? Raspunsul specialistului: Din punct de vedere al determinarii rezultatului fiscal, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, privind Codul fiscal,cu modificarile ulterioare, art. 25, alin. (1) sunt considerate deductibile acele cheltuieli care sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice precum si cele care sunt...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016