Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii privind veniturile platite lectorilor. Ce contributii se retin pentru activitati independente?

18-Apr-2016
3085

In cazul urmator, avand in context impozitarea activitatilor independente, discutam despre o societate cu profil vanzare medicamente. Firma participa la mai multe evenimente stiintifice (conferinte, congrese) prin reprezentanti medici care prezinta diverse teme (lector), o data sau de doua ori an.

Vom vedea in ce masura, potrivit noului Cod fiscal, firma poate sa le intocmeasca acestora contract de prestare serviciu conform Cod civil si Codului fiscal art. 114 alin. (2) lit. g) venituri din alte surse. De asemenea, vom vedea ce obligatii de plata exista pentru angajator (impozit final 16%), cu mentiunea ca se doreste scutirea salariatului de orice obligatii de plata.

Raportand natura prestatiei la dispozitiile art. 7 pct. 13 din Codul fiscal ce contin definitia notiunii de drepturi de autor si trimiterea la Legea 8/1996 care cuprinde la art. 7 lit. a) ca si obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, rezulta ca in situatia prezentata ne putem afla in prezenta platii catre persoana fizica a unui drept de autor.

In mod special, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila sunt aplicabile prevederile art. 72 si 73 din Codul fiscal care obliga acesti platitori de venituri la calculul, retinerea impozitului pe venit corespunzator sumelor platite prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate in cota de 10% sau impozit final in cota de 16%.

Potrivit art. 72 din Codul fiscal, impozitul pe venit reprezentand plati anticipate se stabileste prin aplicarea cotei de impunere de 10% la venitul brut si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul. Persoana fizica va avea obligatia declararii venitului potrivit art. 122 din Codul fiscal, depunand formularul 200 Declaratie privind veniturile realizate din Romania pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Potrivit prevederilor art. 70 din Codul fiscal, venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut.

Potrivit art. 73 din Codul fiscal in situatia in care persoana fizica opteaza pentru stabilirea impozitului final acesta se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli, dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa. Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in baza de calcul al:

a) contributiei de asigurari sociale;

Baza lunara de calcul o reprezinta conform art. 149 din Codul fiscal diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% prevazuta la art. 70 din Codul fiscal si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia.

Incepand cu anul 2016, potrivit art. 150 din Codul fiscal, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale doar urmatoarele categorii de persoane: persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari. Aceste persoane nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Obligatiile reprezentand contributia individuala de asigurari sociale se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de contributie de 10,5% prevazute la art. 138 din Codul fiscal asupra bazei de calcul prevazute la art. 149, se retin si se platesc de catre platitorul de venit pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile, acestea fiind obligatii finale. Incadrarea in plafonul lunar reprezentand echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre platitorul de venituri.

b) contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Conform art. 171 alin. (1) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% prevazuta la art. 70 din Codul fiscal.

In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Spre exemplu, daca persoana realizeaza si venituri din salarii sau pensii, nuva datora contributai de asigurari sociale de sanatate in anul 2016.

Obligatiile privind impozitul pe venit retinut la sursa si contributiile sociale obligatorii se declara prin intermediul formularului 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Societatea in calitate de platitor de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, va obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent (formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si cistigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit - OPANAF 3605/2015), pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator.

Incadrarea veniturilor in cadrul art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscalse poate efectua pentru veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, sunt calificate drept venituri din alte surse. In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, pct. 34 alin. (2) precizeaza ca sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" din titlul IV al Codului fiscal.

Asadar doar in situatia indeplinirii conditiilor impuse de art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal
cand nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" din titlul IV al Codului fiscal, veniturilor respective li se va putea aplica tratamentul fiscal aplicat veniturilor din alte surse fiind supuse impozitului pe venit in cota de 16% aplicat la venitul brut, conform art. 115 alin. (1) din Codul fiscal. Impozit pe veniturile din alte surse se declara prin intermediul formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", ale carui model, continut si instructiuni de completare sunt aprobate prin OPANAF 587/2016.

Platitorul de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, va obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent (formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si cistigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit - OPANAF 3605/2015), pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator. In anul 2016, conform art.177 alin.(3) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. In orice caz, pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, platitorul de venit neavand obligatii cu privire la calculul, retinerea si plata acesteia.

Nu in ultimul rand trebuie precizat ca in situatia in care raporturile dintre societate si persoana fizica sunt unele de dependenta si nu unele independenta fata de societate, poate exista riscul reincadrarii activitatii pentru a reflecta continutul economic al acesteia, in temeiul art. 11 alin. (1) din Codul fiscal
coroborat cu art. 7 pct. 3 din Codul fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului micro

    • Un nou act normativ, mai exact OUG 156/2024, a adus noi modificari in privinta plafonului microintreprinderilor. Acesta a scazut de la suma de 500.000 euro, la 250.000 euro, incepand cu anul 2025. Microintreprinderi care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro. Cum se face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 In acest context, un contribuabil se intreaba cum poate face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 daca nu se mai incadreaza in criteriile cumulative...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro

    • Pentru ca plafonul pentru aplicarea regimului micro a fost modificat, scazand de la 500.000 euro la 250.000 euro, firmele care nu se mai incadreaza in aceasta conditie la final de 2024 trebuie sa treaca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, la impozitul pe profit. Pentru a schimba vectorul fiscal se va depune D700 pana pe 31 martie, la ANAF. Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca sunt obligate sa treaca la impozit pe profit O microintreprindere cu veniturile realizate la data...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

    • Pentru anul 2025 au aparut mai multe noutati legate de casele de marcat electronice fiscale. Printre principalele modificari se numara reglementarea noilor obligatii privind inscrierea codului de identificare fiscala pe bonurile fiscale, implementarea codurilor QR, dar si reluarea unor sanctiuni contraventionale din 2025. In plus, bonul fiscal tiparit si inmanat clientilor nu va mai fi obligatoriu la platile cu cardul, decat atunci cand este solicitat de cumparatori. De asemenea, nu este...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016