Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii privind veniturile platite lectorilor. Ce contributii se retin pentru activitati independente?

18-Apr-2016
643

In cazul urmator, avand in context impozitarea activitatilor independente, discutam despre o societate cu profil vanzare medicamente. Firma participa la mai multe evenimente stiintifice (conferinte, congrese) prin reprezentanti medici care prezinta diverse teme (lector), o data sau de doua ori an.

Vom vedea in ce masura, potrivit noului Cod fiscal, firma poate sa le intocmeasca acestora contract de prestare serviciu conform Cod civil si Codului fiscal art. 114 alin. (2) lit. g) venituri din alte surse. De asemenea, vom vedea ce obligatii de plata exista pentru angajator (impozit final 16%), cu mentiunea ca se doreste scutirea salariatului de orice obligatii de plata.

Raportand natura prestatiei la dispozitiile art. 7 pct. 13 din Codul fiscal ce contin definitia notiunii de drepturi de autor si trimiterea la Legea 8/1996 care cuprinde la art. 7 lit. a) ca si obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, rezulta ca in situatia prezentata ne putem afla in prezenta platii catre persoana fizica a unui drept de autor.

In mod special, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila sunt aplicabile prevederile art. 72 si 73 din Codul fiscal care obliga acesti platitori de venituri la calculul, retinerea impozitului pe venit corespunzator sumelor platite prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate in cota de 10% sau impozit final in cota de 16%.

Potrivit art. 72 din Codul fiscal, impozitul pe venit reprezentand plati anticipate se stabileste prin aplicarea cotei de impunere de 10% la venitul brut si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul. Persoana fizica va avea obligatia declararii venitului potrivit art. 122 din Codul fiscal, depunand formularul 200 Declaratie privind veniturile realizate din Romania pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Potrivit prevederilor art. 70 din Codul fiscal, venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut.

Potrivit art. 73 din Codul fiscal in situatia in care persoana fizica opteaza pentru stabilirea impozitului final acesta se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli, dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa. Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in baza de calcul al:

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii

a) contributiei de asigurari sociale;

Baza lunara de calcul o reprezinta conform art. 149 din Codul fiscal diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% prevazuta la art. 70 din Codul fiscal si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia.

Incepand cu anul 2016, potrivit art. 150 din Codul fiscal, sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale doar urmatoarele categorii de persoane: persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari. Aceste persoane nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din activitati independente prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Obligatiile reprezentand contributia individuala de asigurari sociale se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de contributie de 10,5% prevazute la art. 138 din Codul fiscal asupra bazei de calcul prevazute la art. 149, se retin si se platesc de catre platitorul de venit pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile, acestea fiind obligatii finale. Incadrarea in plafonul lunar reprezentand echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre platitorul de venituri.

b) contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Conform art. 171 alin. (1) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% prevazuta la art. 70 din Codul fiscal.

In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Spre exemplu, daca persoana realizeaza si venituri din salarii sau pensii, nuva datora contributai de asigurari sociale de sanatate in anul 2016.

Obligatiile privind impozitul pe venit retinut la sursa si contributiile sociale obligatorii se declara prin intermediul formularului 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Societatea in calitate de platitor de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, va obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent (formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si cistigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit - OPANAF 3605/2015), pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator.

Incadrarea veniturilor in cadrul art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscalse poate efectua pentru veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, sunt calificate drept venituri din alte surse. In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, pct. 34 alin. (2) precizeaza ca sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" din titlul IV al Codului fiscal.

Asadar doar in situatia indeplinirii conditiilor impuse de art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal
cand nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" din titlul IV al Codului fiscal, veniturilor respective li se va putea aplica tratamentul fiscal aplicat veniturilor din alte surse fiind supuse impozitului pe venit in cota de 16% aplicat la venitul brut, conform art. 115 alin. (1) din Codul fiscal. Impozit pe veniturile din alte surse se declara prin intermediul formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", ale carui model, continut si instructiuni de completare sunt aprobate prin OPANAF 587/2016.

Platitorul de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, va obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent (formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si cistigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit - OPANAF 3605/2015), pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator. In anul 2016, conform art.177 alin.(3) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. In orice caz, pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, platitorul de venit neavand obligatii cu privire la calculul, retinerea si plata acesteia.

Nu in ultimul rand trebuie precizat ca in situatia in care raporturile dintre societate si persoana fizica sunt unele de dependenta si nu unele independenta fata de societate, poate exista riscul reincadrarii activitatii pentru a reflecta continutul economic al acesteia, in temeiul art. 11 alin. (1) din Codul fiscal
coroborat cu art. 7 pct. 3 din Codul fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii privind veniturile platite lectorilor. Ce contributii se retin pentru activitati independente?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.