Raportul Special
realizat de specialisti
Conform ordonantei OG 16/2022 care modifica si OUG 193/2022, de la 01.01.2023, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS.
Prin activitatea de prestari de servicii, in sensul prezentului alineat, se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Intrebarea este daca din acest text de lege se intelege automat ca trebuie sa am montat POS sau alt instrument de plata, sau doar sa nu refuz incasarea cu cardul. Spre exemplu, in cazul unor activitati in care nu se incaseaza deloc bani cu numerar sau substitute de numerar, deoarece asa e intelegerea intre parti (constructii civile, expertize judiciare etc.), nu o sa fie vreodata situatia de a i se cere prestatorului sa incaseze suma cu cardul, astfel incat acesta, neavand un POS, sa poata refuza.
Poate cineva sa sanctioneze pe acest text de lege o firma doar pentru ca nu are montat POS, in lipsa unui refuz de incasare cu cardul?
PFA-urile sau CABINETELE MEDICALE INDIVIDUALE sunt si ele considerate persoane juridice in acest context?
Raspunsul expertului contabil Vera Constantin:
Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 euro in echivalent lei, vor avea obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice. Masura se aplica de la 1 ianuarie 2023.
Comerciantii de produse si prestatorii de servicii inclusiv PFA urile, sunt obligati sa accepte plata cu cardurile bancare, daca cifra lor anuala de afaceri depaseste 10.000 de euro.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Conform art. 1 alin. (1) si (2) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, (1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura.
Emiterea bonului fiscal este obligatorie atat timp cat bunurile vandute sau servciile prestate catre persoane fizice (populatie, adica) sunt incasate, total sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, dupa cum reiese din prevederile OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Prin operatori economici se intelege persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice, care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Prin urmare, operatorii economici (inclusiv PFA) care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie, cu caracter permanent, au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, cu exceptia situatiilor mai sus prezentate.
Conform OUG 28/1999 art. 2 lit. f ) privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, sunt exceptate de la obligatia dotarii cu case de marcat activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.
In concluzie, un cabinet medical individual nu are obligatia detinerii unei case de marcat si nu are obligatia emiterii bonului fiscal daca nu implica crearea unei societati comerciale. In acest caz chitanta este documentul justificativ.
Prin urmare incasarea cu bon fiscal cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar inclusive dotarea cu POS, nu este obligatorie in cazul CMI.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Din 1 ianuarie au OBLIGATIA modificarii vectorului fiscal toate firmele care nu se mai incadreaza la conditiile de aplicare ale impozitului micro sau cele care plateau impozit specificTaxare contracte part-time: Ce taxe trebuie sa plateasca angajatorii incepand cu 1 augustProiect: ANAF modifica declaratiile 010 si 700 in contextul abrogarii impozitului specific prin OG 16/2022Taxe contracte part-time: Ce angajati sunt exceptati de la supraimpozitareDin 1 ianuarie 2023 contractele de locatiune vor fi declarate la ANAF. Institutia a pus in dezbatere publica procedura de inregistrare necesaraUltimele articole
Proiect: Impozitul majorat pe locuinte se va aplica din 1 ianuarie 2026! Ar putea fi introdusa si e-ProprietateaContractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelPana pe 25 octombrie 2023 trebuie depusa la fisc D100 pentru plata impozitului micro si pe profitAnumite firme NU vor trece la plata impozitului pe profit in 2023, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euro pentru microintreprinderiImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Articole similare
ANAF propune modificarea unor declaratii de inregistrare fiscala: D 010, D 015, D 030Cum vrea UE sa ii protejeze pe micii furnizori de alimente de hypermarketuriGuvernul isi va asuma in Parlament doar analiza OUG 50, nu angajamentul de a revizui actulCum a ajuns impozitul specific sa fie sinonim cu o declaratie de neputintaComunicat MFP privind uniunea bancaraUltimele articole
Cum te ajuta un fiset metalic sa iti conduci firma in limitele fiscalitatii?Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularNoi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venitFirme care trec la impozit pe profit in 2024. Mai pot reveni la impozit MICRO din 2025?Facturi primite cu intarziere de firme. Cum sunt tratate contabil si fiscal?Articole similare
MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor CASE DE MARCAT, amendati de la prima abatereCasele de marcat cu jurnal electronic: Obligatiile operatorilor economici fata de ANAFMFP: Casele de marcat vechi vor fi inlocuite cu aparate de generatie nouaCasa de marcat microintreprindere si calcul impozit pe venit. Ce procedura se aplica la schimbul casei de marcat?HG 355/2023. A fost modificata legislatia privind obligatia agentilor economici de a utiliza CASE DE MARCAT electroniceUltimele articole
10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaOUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu CASE DE MARCATProiect de OUG privind casele de marcat. 3 masuri importanteProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza CASE DE MARCAT care nu emit cod QRNoul regim al amenzilor in sistemul e-TVASfaturi de la experti
Diferente la cantarire deseuri
Intrebare: Societatea trimite deseurile pe baza unei cantariri, insotite de un aviz (care contine cantitatea cantarita in societate), catre societatea care recicleaza deseurile. La societatea de reciclare, aceste deseuri sunt recantarite,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Extindere activitate Uber/Bolt
Intrebare: Am o societate platitoare de impozit pe profit, cu cod special de TVA, care efectueaza transport de persoane pe platforma Bolt. Firma aceasta doreste sa isi mareasca numarul de masini inscrise in platforma Bolt, adaugand masini...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar
Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?
10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea
E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA