Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ONG cu activitate economica. Achizitie servicii din UE si din afara UE. Ce obligatii declarative si de plata apar?

03-Mar-2016
2588

In cazul urmator, avem exemplul in care in luna septembrie 2015 un ONG cu activitate economica a depasit cifra de afaceri de 220.000 lei. Din cauza formalitatilor a primit codul de inregistrare in scopuri de TVA valabil de la data de 01.01.2016 si s-a inregistrat in ROI cu aceeasi data. In cursul trimestrului IV 2015 ONG a achizitionat servicii de asistenta, design, utilizare soft-uri atat din UE, cat si din afara UE. In acest caz vom vedea care sunt obligatiile declarative si de plata privind TVA si impozitul pe veniturile realizate de nerezidenti.



Conform art. 150 alin. 2 din Codul fiscal, in vigoare pana la 31 decembrie 2015, pentru achizitiile de servicii de la persoane impozabile nestabilite pe teritoriul Romaniei (in alt stat membru UE sau in afara UE) beneficiarul este obligat la plata TVA.

Deoarece beneficiarul (ONG-ul cu activitate economica) nu era inregistrat in scopuri de TVA, acesta nu avea posibilitatea platii prin taxare inversa conform art. 157 alin. 2 din Codul fiscal si, ca atare, avea obligatia platii efective a TVA pe baza decontului special de TVA – cod formular 301, dupa cum se prevede la art. 157 alin. 1 coroborat cu art. 156^3 alin. 1 lit. d din Codul fiscal.

In trim IV 2015 ONG-ul cu activitate economica avea obligatia platii TVA pentru serviciile achizitionate, pe care trebuia sa le declare prin intermediul decontului special 301. Suplimentar, pentru serviciile achizitionate de la persoane stabilite in alte state membre UE ar fi trebuit depusa si declaratia recapitulativa 390 VIES conform art. 156^4 alin. 1 lit. e din Codul fiscal, insa la momentul achizitionarii serviciilor ONG-ul nu era inregistrat in scopuri de TVA confom art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal.

In privinta impozitului pe veniturile persoanelor nerezidente, acesta se datora numai daca serviciile intrau sub incidenta prevederilor art. 115 alin. 1 din Codul fiscal, iar prestatorii de servicii nerezidenti nu ar fi prezentat certificatele lor de rezidenta fiscala conform art. 118 alin. 1 si 2 din Codul fiscal.

Spre exemplu, in lipsa altor informatii relevante, se poate presupune ca serviciile de asistenta, design si utilizare soft imbraca forma unor simple prestari de servicii ce intra sub incidenta prevederilor art. 115 alin. 1 lit. k din Codul fiscal. In aceasta ipoteza, serviciile sunt supuse impozitului de 16% prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor catre nerezidenti conform art. 116 din Codul fiscal. Daca beneficiarii veniturilor prezinta si certificate de rezidenta fiscala eliberate de state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, atunci prevederile conventiilor se aplica cu prioritate, iar conforn art. "beneficiile intreprinderii" sau art. "alte venituri" din conventii veniturile respective sunt impozabile numai in statele de rezidenta ale beneficiarilor de venit.

In schimb, daca serviciile in cauza imbraca forma unor redevente, devin aplicabile prevederile art. 115 alin. 1 lit. d si ale art. 116 din Codul fiscal, platitorul de venit din Romania fiind obligat sa retina impozitul la sursa. Daca sunt prezentate certificatele de rezidenta fiscala, devin aplicabile prevederile art. "redevente" din conventii, care prevad, de regula, cote de impozitare mai mici fata de cota standard de impozit de 16% aplicabila in Romania.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist


nerezidenti, ONG, codul fiscal, ROI, declaratia 390, ong activitate economica, tva

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016