Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ONG cu activitate economica. Achizitie servicii din UE si din afara UE. Ce obligatii declarative si de plata apar?

03-Mar-2016
2337

In cazul urmator, avem exemplul in care in luna septembrie 2015 un ONG cu activitate economica a depasit cifra de afaceri de 220.000 lei. Din cauza formalitatilor a primit codul de inregistrare in scopuri de TVA valabil de la data de 01.01.2016 si s-a inregistrat in ROI cu aceeasi data. In cursul trimestrului IV 2015 ONG a achizitionat servicii de asistenta, design, utilizare soft-uri atat din UE, cat si din afara UE. In acest caz vom vedea care sunt obligatiile declarative si de plata privind TVA si impozitul pe veniturile realizate de nerezidenti.



Conform art. 150 alin. 2 din Codul fiscal, in vigoare pana la 31 decembrie 2015, pentru achizitiile de servicii de la persoane impozabile nestabilite pe teritoriul Romaniei (in alt stat membru UE sau in afara UE) beneficiarul este obligat la plata TVA.

Deoarece beneficiarul (ONG-ul cu activitate economica) nu era inregistrat in scopuri de TVA, acesta nu avea posibilitatea platii prin taxare inversa conform art. 157 alin. 2 din Codul fiscal si, ca atare, avea obligatia platii efective a TVA pe baza decontului special de TVA – cod formular 301, dupa cum se prevede la art. 157 alin. 1 coroborat cu art. 156^3 alin. 1 lit. d din Codul fiscal.

In trim IV 2015 ONG-ul cu activitate economica avea obligatia platii TVA pentru serviciile achizitionate, pe care trebuia sa le declare prin intermediul decontului special 301. Suplimentar, pentru serviciile achizitionate de la persoane stabilite in alte state membre UE ar fi trebuit depusa si declaratia recapitulativa 390 VIES conform art. 156^4 alin. 1 lit. e din Codul fiscal, insa la momentul achizitionarii serviciilor ONG-ul nu era inregistrat in scopuri de TVA confom art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal.

In privinta impozitului pe veniturile persoanelor nerezidente, acesta se datora numai daca serviciile intrau sub incidenta prevederilor art. 115 alin. 1 din Codul fiscal, iar prestatorii de servicii nerezidenti nu ar fi prezentat certificatele lor de rezidenta fiscala conform art. 118 alin. 1 si 2 din Codul fiscal.

Spre exemplu, in lipsa altor informatii relevante, se poate presupune ca serviciile de asistenta, design si utilizare soft imbraca forma unor simple prestari de servicii ce intra sub incidenta prevederilor art. 115 alin. 1 lit. k din Codul fiscal. In aceasta ipoteza, serviciile sunt supuse impozitului de 16% prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor catre nerezidenti conform art. 116 din Codul fiscal. Daca beneficiarii veniturilor prezinta si certificate de rezidenta fiscala eliberate de state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, atunci prevederile conventiilor se aplica cu prioritate, iar conforn art. "beneficiile intreprinderii" sau art. "alte venituri" din conventii veniturile respective sunt impozabile numai in statele de rezidenta ale beneficiarilor de venit.

In schimb, daca serviciile in cauza imbraca forma unor redevente, devin aplicabile prevederile art. 115 alin. 1 lit. d si ale art. 116 din Codul fiscal, platitorul de venit din Romania fiind obligat sa retina impozitul la sursa. Daca sunt prezentate certificatele de rezidenta fiscala, devin aplicabile prevederile art. "redevente" din conventii, care prevad, de regula, cote de impozitare mai mici fata de cota standard de impozit de 16% aplicabila in Romania.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist


nerezidenti, ONG, codul fiscal, ROI, declaratia 390, ong activitate economica, tva

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Calcul rezultat fiscal

    Intrebare: La data de 30.09.2024, se inregistreaza urmatoarea situatie: Total cheltuieli: 2.600.000 lei Cheltuieli considerate nedeductibile: 3.950 lei Venituri din servicii prestate: 2.690.000 lei Venituri din productia de imobilizari...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Acordare credit unui IFN

    Intrebare: O societatea X doreste sa imprumute un IFN. In afara de autorizare cod CAEN, 6492 "Alte activitati de creditare - finantarea tranzactiilor comerciale si imprumuturi monetare in afara sistemului bancar" mai trebuie sa obtina alte...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

    • Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri. Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii Procedura de acordare a amanarii la plata (1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare,...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Obligatii fiscale scadente in luna OCTOMBRIE 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna octombrie 2024. Obligatii fiscale scadente pentru luna OCTOMBRIE 2024 Luni, 7 octombrie Obligatii fiscale: Depunerea declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania Dupa caz, contribuabilii depun: Formularul 010...» citeste mai departe aici

  • Reduceri de toamna de pana la 60% la R&S! Lucrarile explica TOATE modificarile fiscale din acest an

    • Pentru ca ne pregatim deja de un final de an incins din punct de vedere fiscal, venim n ajutorul dumneavoastra si va oferim o serie de oferte de pana la 60% la cele mai important titluri de contabilitate si fiscalitate. Cu ajutorul lor veti reusi sa scapati de amenzile si sanctiunile pentru neconformare date de ANAF si va puteti adapta noilor modificari legislative, care nu sunt putine la numar. Reduceri de toamna de pana la 60% TAXARE 2024. Noutatile Codului fiscal (stick USB) Ne...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016