Raportul Special
realizat de specialisti
Regasiti mai jos noul OpANAF nr. 1559/2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 - MO nr. 0394 din 24 mai 2016.
In temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Articolul 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, prevazuta in anexa nr. 1.
Articolul 2
Procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
Articolul 3
Cartea Verde a Contabilitatii
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Manual de politici contabile - Stick USB
Articolul 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 6
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.250/2007 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007.
Articolul 7
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Eugen-Dragos Doros
Bucuresti, 17 mai 2016.
Nr. 1.559.
PROCEDURA de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016
1. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Cererea de restituire se depune de catre persoanele care au dreptul sa solicite restituirea, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
3. (1) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata, impreuna cu documentatia prevazuta de dispozitiile legale in vigoare, se depun la organul fiscal competent, direct la registratura sau la posta, prin scrisoare recomandata.
3. (2) Organul fiscal competent este:
a)pentru cererile de restituire depuse in conditiile Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice - organul fiscal desemnat prin respectivele acte normative;
b)pentru celelalte cereri de restituire - organul fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrat solicitantul.
4. De la registratura, cererea insotita de documentatia prevazuta la pct. 3 alin. (1) se repartizeaza compartimentului cu atributii in domeniul solutionarii cererilor de restituire a TVA, denumit in continuare compartiment de specialitate, care inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei nr. 1 care face parte integranta din prezenta procedura.
5. Compartimentul de specialitate analizeaza cererea si documentatia depusa de solicitant, verificand respectarea conditiilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru restituirea TVA, si intocmeste Referatul pentru analiza documentara, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta procedura.
6. (1) Pe baza constatarilor cuprinse in Referatul pentru analiza documentara, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
6. (2) Decizia se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu documentatia si Referatul pentru analiza documentara, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
6. (3) Deciziile de restituire a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 94 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
7. Decizia de restituire a TVA aprobata se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, in conformitate cu prevederile art. 167 si 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
8. (1) Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe platitor, precum si a Deciziei de restituire a TVA, intocmeste Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate.
8. (2) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se intocmeste in trei exemplare, se semneaza de
seful compartimentului de colectare si se aproba de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.
8. (3) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, aprobata, se transmite, pe baza de borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.
9. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare doua exemplare ale deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, acestea purtand viza unitatii de trezorerie a statului.
10. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare ale deciziilor si ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat solicitantului si un exemplar in vederea arhivarii.
11. (1) Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de restituire in evidenta speciala, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
11. (2) Dosarul solicitarii cuprinde:
– cererea solicitantului;
– Referatul pentru analiza documentara;
– Decizia de restituire a TVA;
– Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume.
12. Dupa primirea Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate il instiinteaza pe solicitant despre modul de solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a TVA, a Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?Firmele isi pot recupera TVA-ul platit in plus in cadrul regimurilor speciale pentru comertul online daca depun o cerere in acest sensProcedura rambursarii TVA pentru persoane impozabile stabilite in afara Comunitatii EuropeneAnularea codului de TVA. Cum procedam privind regularizarea facturilor?Revista Romana de Fiscalitate nr. 36, Februarie 2010Ultimele articole
Legea 88/2023: Noi operatiuni vor fi scutite de TVA din 11 iunie 2023ANAF a publicat procedura prin care va recupera TVA-ul de la firmele care aplica regimuri speciale pentru comert onlineOperatiuni neimpozabile in Romania. Implicatii fiscale TVA in alt stat membruModificari in domeniul TVA aduse de Ordinul 1559/2016Noua procedura privind RESTITUIREA TVA. Clarificarile publicate in OpANAF 1559/2016Articole similare
Punct de lucru. Care sunt prevederile pentru nerezidenti?Procedura rambursarii TVA pentru persoane impozabile stabilite in afara Comunitatii Europene2 octombrie: termenul pentru solicitarea rambursarii TVA din alte state membreContabilitatea operatiunilor de transport si logistica. Solutii pentru iesirea accelerata din criza a antreprenorilor implicati in aceste activitatiRAMBURSAREA TVA. Modificari si efecteUltimele articole
Luni, 30 septembrie 2024, termenul de depunere a 3 declaratii importanteCalendar ANAF. 4 declaratii importante cu scadenta pe 30 septembrie 2024Despre TVA pe intelesul tuturor - taxa pe valoare adaugata explicata pe scurtInspectorii ANAF au demarat un numar ridicat de controale pe teme de TVA, de la inceputul lui 2024. Cum sa eviti amenzileControale ANAF: Inspectorii antifrauda au dat amenzi de 1,55 milioane de lei in Dragonul RosuArticole similare
Noua procedura privind restituirea TVA. Clarificarile publicate in OPANAF 1559/2016Articole similare
ANAF a elaborat procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata. Cererile se depun pana la data de 15 decembrie 2020ANAF: Noutati privind SOLUTIONAREA CERERILOR de rambursare de TVAANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataMFP: Schemele de ajutor de stat pentru stimularea anumitor investitii, SIMPLIFICATE (proiect de Hotarare)Rambursarea TVA. Modificari si efecteUltimele articole
Redirectionarea impozitului pe profit. ANAF modifica procedura si formularele utilizate in acest cazRedirectionare impozit pe profit. Pentru depunerea D177 este obligatoriu sa fie incheiat un contract de sponsorizare?Pasagerii sanctionati pentru necompletarea formularului PLF pot depune pana pe 14 noiembrie cererile prin care isi pot recupera baniiPana pe 25 decembrie 2022 platitorii de impozit pe profit si pe veniturile micro pot depune la ANAF formularul 177Redirectionarea impozitului pe profit/pe veniturile micro in 2022. Prin Ordinul 1679/2022 a fost aprobata noua proceduraSfaturi de la experti
Declaratia 205 venituri din chirii
Intrebare: 1. O persoana fizica cu dubla cetatenie - romana si israeliana - cu NIF si rezident in Israel, obtine venituri din chirii in Romania. Persoana juridica careia i-a inchiriat spatiul a platit impozitul pe chirie prin retinere la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Preluare parti sociale societate noua
Intrebare: Societatea A, cu patru actionari persoane fizice (2 actionari detin cate 44% parti sociale din capitalul de 51.000.000 lei, iar ceilalti doi cate 6%), a achizitionat actuala firma de la o multinacionala la pretul de 255.000 euro,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata
Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende
Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante
Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA