
Raportul Special
realizat de specialisti
Regasiti mai jos noul OpANAF nr. 1559/2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016 - MO nr. 0394 din 24 mai 2016.
In temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Articolul 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, prevazuta in anexa nr. 1.
Articolul 2
Procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
Articolul 3
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Articolul 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Articolul 6
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.250/2007 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007.
Articolul 7
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Eugen-Dragos Doros
Bucuresti, 17 mai 2016.
Nr. 1.559.
PROCEDURA de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016
1. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Cererea de restituire se depune de catre persoanele care au dreptul sa solicite restituirea, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
3. (1) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata, impreuna cu documentatia prevazuta de dispozitiile legale in vigoare, se depun la organul fiscal competent, direct la registratura sau la posta, prin scrisoare recomandata.
3. (2) Organul fiscal competent este:
a)pentru cererile de restituire depuse in conditiile Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice - organul fiscal desemnat prin respectivele acte normative;
b)pentru celelalte cereri de restituire - organul fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrat solicitantul.
4. De la registratura, cererea insotita de documentatia prevazuta la pct. 3 alin. (1) se repartizeaza compartimentului cu atributii in domeniul solutionarii cererilor de restituire a TVA, denumit in continuare compartiment de specialitate, care inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei nr. 1 care face parte integranta din prezenta procedura.
5. Compartimentul de specialitate analizeaza cererea si documentatia depusa de solicitant, verificand respectarea conditiilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru restituirea TVA, si intocmeste Referatul pentru analiza documentara, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta procedura.
6. (1) Pe baza constatarilor cuprinse in Referatul pentru analiza documentara, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
6. (2) Decizia se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu documentatia si Referatul pentru analiza documentara, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
6. (3) Deciziile de restituire a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 94 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
7. Decizia de restituire a TVA aprobata se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, in conformitate cu prevederile art. 167 si 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
8. (1) Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe platitor, precum si a Deciziei de restituire a TVA, intocmeste Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate.
8. (2) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se intocmeste in trei exemplare, se semneaza de
seful compartimentului de colectare si se aproba de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.
8. (3) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, aprobata, se transmite, pe baza de borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.
9. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare doua exemplare ale deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, acestea purtand viza unitatii de trezorerie a statului.
10. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare ale deciziilor si ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat solicitantului si un exemplar in vederea arhivarii.
11. (1) Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de restituire in evidenta speciala, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
11. (2) Dosarul solicitarii cuprinde:
– cererea solicitantului;
– Referatul pentru analiza documentara;
– Decizia de restituire a TVA;
– Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume.
12. Dupa primirea Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate il instiinteaza pe solicitant despre modul de solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a TVA, a Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
TVA din bonurile fiscaleLegea 88/2023: Noi operatiuni vor fi scutite de TVA din 11 iunie 2023Anularea codului de TVA. Cum procedam privind regularizarea facturilor?Proiect de lege: Fiscul va fi obligat sa plateasca penalitati pentru intarzieri la rambursarile de TVA si accizeProcedura rambursarii TVA pentru persoane impozabile stabilite in afara Comunitatii EuropeneUltimele articole
Firmele isi pot recupera TVA-ul platit in plus in cadrul regimurilor speciale pentru comertul online daca depun o cerere in acest sensANAF a publicat procedura prin care va recupera TVA-ul de la firmele care aplica regimuri speciale pentru comert onlineOperatiuni neimpozabile in Romania. Implicatii fiscale TVA in alt stat membruRecuperare TVA din stat membru. Cum procedam?Modificari in domeniul TVA aduse de Ordinul 1559/2016Articole similare
Societate cu activitatea suspendata. RAMBURSAREA TVA. ProceduraTVA din bonurile fiscaleFinantare nerambursabila POSDRU. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?Exercitarea dreptului de deducere TVA pentru spatii comerciale inchiriate. Cum procedam?Antreprenorii ar cere penalitati statului cand se intarzie RAMBURSAREA TVA de catre statUltimele articole
Luni, 30 septembrie 2024, termenul de depunere a 3 declaratii importanteCalendar ANAF. 4 declaratii importante cu scadenta pe 30 septembrie 2024Despre TVA pe intelesul tuturor - taxa pe valoare adaugata explicata pe scurtInspectorii ANAF au demarat un numar ridicat de controale pe teme de TVA, de la inceputul lui 2024. Cum sa eviti amenzileControale ANAF: Inspectorii antifrauda au dat amenzi de 1,55 milioane de lei in Dragonul RosuArticole similare
Noua procedura privind restituirea TVA. Clarificarile publicate in OPANAF 1559/2016Articole similare
PFA-urile si profesionistii vor interactiona, de la 1 ianuarie 2022, cu un alt organ fiscal. Reguli noi pentru administrarea obligatiilor fiscaleActe normative cu incidenta in materie fiscala din perioada 30 iulie-15 augustPasagerii sanctionati pentru necompletarea formularului PLF pot depune pana pe 14 noiembrie cererile prin care isi pot recupera baniiAu fost stabilite noi masuri in domeniul protectiei sociale in contextul coronavirus (OUG nr.30/2020)Norme actuale privind cererea de autorizare ca antrepozit fiscalUltimele articole
Redirectionarea impozitului pe profit. ANAF modifica procedura si formularele utilizate in acest cazPana pe 25 decembrie 2022 platitorii de impozit pe profit si pe veniturile micro pot depune la ANAF formularul 177Redirectionarea impozitului pe profit/pe veniturile micro in 2022. Prin Ordinul 1679/2022 a fost aprobata noua proceduraANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataModificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Sfaturi de la experti
Intrebare: Compania a depasit in anul 2024 cifra de afaceri de 50 milioane euro, iar in anul 2025 nu va depasi acest prag. Va fi obligata, la calculul impozitului pe profit pentru trimestrul IV din 2025, sa aplice tot cota de 1% pe cifra de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Microintreprindere. Activitati agricole
Intrebare: Firma are doar activitati agricole: cultivare de grau, porumb, rapita si orz. Are 3 salariati si a realizat, in anul 2024, o cifra de afaceri de 472.000 lei. Este incadrata ca microintreprindere. Ce cota de impozit trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025
Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi
Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA