Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatiune taxa inversa. TVA.

14-Oct-2011
3866

Intrebare:


SC G4S Cash Solutions are contract de prestari servicii transport marfa cu G4S international GMBH. Serviciile de transport sunt prestate numai pe teritoriul Romaniei. G4S International are sediul activitatii economice in Germania si nu are sediu sau reprezentat fiscal in Romania. Este operatiune cu taxare inversa sau cu 24%?


Raspuns:


In lipsa unor detalii cu privire la scopul transporturilor efectuate, avand in vedere faptul ca serviciile de transport sunt efectuate numai pe teritoriul Romaniei ma determina sa consider ca beneficiarul din Germania desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, este posibil ca firma din Germania sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania in baza prevederilor art. 153 din Codul fiscal, respectiv:


- alin. (2) litera c) prin care se reglementeaza faptul ca persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix in baza prevederilor art. 1251 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, inainte de realizarea urmatoarelor activitati economice de la respectivul sediu fix
  • livrari de bunuri taxabile si scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA;
  • prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de dedu-cere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
 sau

- alin. (4) prin care se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 1251 alin. (2), dar nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni. Persoana respectiva nu trebuie sa se inregistreze in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul acestor operatiuni.

Faptul ca firma respectiva nu a desemnat un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei nu are nicio relevanta cu privire la aplicarea regimului de taxare aferent serviciului prestat de catre firma din Romania in beneficiul firmei din Germania deoarece persoanele impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat membru nu sunt obligat sa isi desemneze un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei. Aceasta obligatie revine doar unei persoane impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat tert.

Se considera ca o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul unui stat tert are un sediu fix pe teritoriul Romaniei daca detine in Romania suficiente resurse tehnice si umane:

  • fie pentru a efectua periodic livrari de bunuri sau prestari de servicii;
  • fie pentru a primi si utiliza servicii pe teritoriul Romaniei care se supun regulii generale de taxare de la articolul 133 alineatul (2) din Codul fiscal.
 
Regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) prevede faptul ca locul prestarii unui serviciu care nu se incadreaza la exceptia de la regula generala este locul unde este stabilit beneficiarul in conditiile in care nu are un sediu fix sau un sediu permanent pe teritoriul Romaniei. Faptul ca firma pe care o reprezentati efectueaza servicii de transport pe teritoriul Romaniei naste suspiciunea ca firma din Germania efectueaza "periodic" livrari de bunuri pe teritoriul Romaniei de la un sediu fix aflat pe teritoriul Romanei.

Pentru stabilirea locului prestarii serviciului de transport nu este suficienta nici informatia din care rezulta ca sediul social al beneficiarului este in Germania, dar nici informatia cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Germania sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania. Astfel, avand in vedere faptul ca serviciul de transport se presteaza efectiv doar pe teritoriul Romaniei, locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania deoarece exista suspiciunea ca firma din Germania realizeaza operatiuni economice pe teritoriul Romaniei pentru care este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.


Totusi, serviciul nu ar fi taxabil pe teritoriul Romaniei in situatia in care beneficiarul ar prezenta transportatorului din Romania argumente si dovezi prin care sa demonstreze ca serviciile respective sunt prestate pentru sediul activitatii economice din Germania sau pentru un sediu fix aflat pe teritoriul unui stat membru (altul decat Romania) sau pe teritoriul unui stat tert.


Exemple de argumente si dovezi:


  • contractul sau formularul de comanda prin care se identifica sediul care primeste serviciile;
  • natura serviciilor;
  • documentul din care rezulta faptul ca serviciile sunt platite si suportate de catre sediul activitatii economice din Germania sau sediul fix din afara Romaniei pentru care serviciile sunt prestate;
  • orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.
De exemplu, daca beneficiarul din Germania efectueaza livrari intracomunitare de bunuri pe teritoriul Romaniei pentru care va comanda efectuarea serviciului de transport, de exemplu pe ruta Oradea - Tulcea, nu inseamna ca acesta are deschis un sediu fix pe teritoriul Romaniei. In acest context, este evident faptul ca serviciul de transport este aferent activitatii economice din Germania, motiv pentru care serviciul nu este impozabil in Romania, fiind impozabil in Germania prin aplicarea regimului de taxare inversa. In acest caz, prestatorul din Romania incadreaza operatiunea in categoria prestarilor intracomunitare de servicii a caror valoare se raporteaza prin declaratia cod 390.

In concluzie, in baza argumentelor si exemplificarii anterioare, in lipsa unor detalii referitoare la scopul operatiunilor de transport, rezulta faptul ca nu ma pot pronunta cu certitudine asupra tratamentului fiscal aplicabil (neimpozabil sau taxabil cu cota 24%). Aplicarea unui tratament fiscal corect este conditionata de analiza detaliilor care rezulta din clauzele contractului incheiat cu beneficiarul, aspect fiscal reglementat in mod expres prin normele metodologice de aplicare ale art. 133 alin. (2) la punctul 13 alin. (4) "In situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre:


a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania;

... Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix pot consta in: contractul si/sau formularul de comanda care identifica sediul care primeste serviciile, faptul ca sediul respectiv este entitatea care plateste pentru serviciile respective sau costul serviciilor este in fapt suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite identificarea, in mod particular, a sediului/sediilor catre care serviciul este prestat, orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016