Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Operatiune taxa inversa. TVA.

14-Oct-2011
2140

Intrebare:


SC G4S Cash Solutions are contract de prestari servicii transport marfa cu G4S international GMBH. Serviciile de transport sunt prestate numai pe teritoriul Romaniei. G4S International are sediul activitatii economice in Germania si nu are sediu sau reprezentat fiscal in Romania. Este operatiune cu taxare inversa sau cu 24%?


Raspuns:


In lipsa unor detalii cu privire la scopul transporturilor efectuate, avand in vedere faptul ca serviciile de transport sunt efectuate numai pe teritoriul Romaniei ma determina sa consider ca beneficiarul din Germania desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, este posibil ca firma din Germania sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania in baza prevederilor art. 153 din Codul fiscal, respectiv:


- alin. (2) litera c) prin care se reglementeaza faptul ca persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix in baza prevederilor art. 1251 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, inainte de realizarea urmatoarelor activitati economice de la respectivul sediu fix
  • livrari de bunuri taxabile si scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA;
  • prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de dedu-cere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
 sau

- alin. (4) prin care se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 1251 alin. (2), dar nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni. Persoana respectiva nu trebuie sa se inregistreze in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul acestor operatiuni.

Faptul ca firma respectiva nu a desemnat un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei nu are nicio relevanta cu privire la aplicarea regimului de taxare aferent serviciului prestat de catre firma din Romania in beneficiul firmei din Germania deoarece persoanele impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat membru nu sunt obligat sa isi desemneze un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei. Aceasta obligatie revine doar unei persoane impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat tert.

Se considera ca o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul unui stat tert are un sediu fix pe teritoriul Romaniei daca detine in Romania suficiente resurse tehnice si umane:

  • fie pentru a efectua periodic livrari de bunuri sau prestari de servicii;
  • fie pentru a primi si utiliza servicii pe teritoriul Romaniei care se supun regulii generale de taxare de la articolul 133 alineatul (2) din Codul fiscal.
 
Regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) prevede faptul ca locul prestarii unui serviciu care nu se incadreaza la exceptia de la regula generala este locul unde este stabilit beneficiarul in conditiile in care nu are un sediu fix sau un sediu permanent pe teritoriul Romaniei. Faptul ca firma pe care o reprezentati efectueaza servicii de transport pe teritoriul Romaniei naste suspiciunea ca firma din Germania efectueaza "periodic" livrari de bunuri pe teritoriul Romaniei de la un sediu fix aflat pe teritoriul Romanei.

Pentru stabilirea locului prestarii serviciului de transport nu este suficienta nici informatia din care rezulta ca sediul social al beneficiarului este in Germania, dar nici informatia cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Germania sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania. Astfel, avand in vedere faptul ca serviciul de transport se presteaza efectiv doar pe teritoriul Romaniei, locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania deoarece exista suspiciunea ca firma din Germania realizeaza operatiuni economice pe teritoriul Romaniei pentru care este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.


Totusi, serviciul nu ar fi taxabil pe teritoriul Romaniei in situatia in care beneficiarul ar prezenta transportatorului din Romania argumente si dovezi prin care sa demonstreze ca serviciile respective sunt prestate pentru sediul activitatii economice din Germania sau pentru un sediu fix aflat pe teritoriul unui stat membru (altul decat Romania) sau pe teritoriul unui stat tert.


Exemple de argumente si dovezi:


  • contractul sau formularul de comanda prin care se identifica sediul care primeste serviciile;
  • natura serviciilor;
  • documentul din care rezulta faptul ca serviciile sunt platite si suportate de catre sediul activitatii economice din Germania sau sediul fix din afara Romaniei pentru care serviciile sunt prestate;
  • orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.
De exemplu, daca beneficiarul din Germania efectueaza livrari intracomunitare de bunuri pe teritoriul Romaniei pentru care va comanda efectuarea serviciului de transport, de exemplu pe ruta Oradea - Tulcea, nu inseamna ca acesta are deschis un sediu fix pe teritoriul Romaniei. In acest context, este evident faptul ca serviciul de transport este aferent activitatii economice din Germania, motiv pentru care serviciul nu este impozabil in Romania, fiind impozabil in Germania prin aplicarea regimului de taxare inversa. In acest caz, prestatorul din Romania incadreaza operatiunea in categoria prestarilor intracomunitare de servicii a caror valoare se raporteaza prin declaratia cod 390.

In concluzie, in baza argumentelor si exemplificarii anterioare, in lipsa unor detalii referitoare la scopul operatiunilor de transport, rezulta faptul ca nu ma pot pronunta cu certitudine asupra tratamentului fiscal aplicabil (neimpozabil sau taxabil cu cota 24%). Aplicarea unui tratament fiscal corect este conditionata de analiza detaliilor care rezulta din clauzele contractului incheiat cu beneficiarul, aspect fiscal reglementat in mod expres prin normele metodologice de aplicare ale art. 133 alin. (2) la punctul 13 alin. (4) "In situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre:


a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania;

... Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix pot consta in: contractul si/sau formularul de comanda care identifica sediul care primeste serviciile, faptul ca sediul respectiv este entitatea care plateste pentru serviciile respective sau costul serviciilor este in fapt suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite identificarea, in mod particular, a sediului/sediilor catre care serviciul este prestat, orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Operatiune taxa inversa. TVA.":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"