Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatiune taxa inversa. TVA.

14-Oct-2011
3611

Intrebare:


SC G4S Cash Solutions are contract de prestari servicii transport marfa cu G4S international GMBH. Serviciile de transport sunt prestate numai pe teritoriul Romaniei. G4S International are sediul activitatii economice in Germania si nu are sediu sau reprezentat fiscal in Romania. Este operatiune cu taxare inversa sau cu 24%?


Raspuns:


In lipsa unor detalii cu privire la scopul transporturilor efectuate, avand in vedere faptul ca serviciile de transport sunt efectuate numai pe teritoriul Romaniei ma determina sa consider ca beneficiarul din Germania desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, este posibil ca firma din Germania sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania in baza prevederilor art. 153 din Codul fiscal, respectiv:


- alin. (2) litera c) prin care se reglementeaza faptul ca persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix in baza prevederilor art. 1251 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, inainte de realizarea urmatoarelor activitati economice de la respectivul sediu fix
  • livrari de bunuri taxabile si scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA;
  • prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de dedu-cere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
 sau

- alin. (4) prin care se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 1251 alin. (2), dar nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni. Persoana respectiva nu trebuie sa se inregistreze in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul acestor operatiuni.

Faptul ca firma respectiva nu a desemnat un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei nu are nicio relevanta cu privire la aplicarea regimului de taxare aferent serviciului prestat de catre firma din Romania in beneficiul firmei din Germania deoarece persoanele impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat membru nu sunt obligat sa isi desemneze un reprezentant fiscal pe teritoriul Romaniei. Aceasta obligatie revine doar unei persoane impozabile cu sediul activitatii economice stabilit pe teritoriul unui stat tert.

Se considera ca o persoana impozabila stabilita pe teritoriul unui stat membru sau pe teritoriul unui stat tert are un sediu fix pe teritoriul Romaniei daca detine in Romania suficiente resurse tehnice si umane:

  • fie pentru a efectua periodic livrari de bunuri sau prestari de servicii;
  • fie pentru a primi si utiliza servicii pe teritoriul Romaniei care se supun regulii generale de taxare de la articolul 133 alineatul (2) din Codul fiscal.
 
Regula generala de taxare de la art. 133 alin. (2) prevede faptul ca locul prestarii unui serviciu care nu se incadreaza la exceptia de la regula generala este locul unde este stabilit beneficiarul in conditiile in care nu are un sediu fix sau un sediu permanent pe teritoriul Romaniei. Faptul ca firma pe care o reprezentati efectueaza servicii de transport pe teritoriul Romaniei naste suspiciunea ca firma din Germania efectueaza "periodic" livrari de bunuri pe teritoriul Romaniei de la un sediu fix aflat pe teritoriul Romanei.

Pentru stabilirea locului prestarii serviciului de transport nu este suficienta nici informatia din care rezulta ca sediul social al beneficiarului este in Germania, dar nici informatia cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA emis de catre autoritatea fiscala din Germania sau din oricare alt stat membru, dar nu din Romania. Astfel, avand in vedere faptul ca serviciul de transport se presteaza efectiv doar pe teritoriul Romaniei, locul prestarii serviciului se considera a fi in Romania deoarece exista suspiciunea ca firma din Germania realizeaza operatiuni economice pe teritoriul Romaniei pentru care este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.


Totusi, serviciul nu ar fi taxabil pe teritoriul Romaniei in situatia in care beneficiarul ar prezenta transportatorului din Romania argumente si dovezi prin care sa demonstreze ca serviciile respective sunt prestate pentru sediul activitatii economice din Germania sau pentru un sediu fix aflat pe teritoriul unui stat membru (altul decat Romania) sau pe teritoriul unui stat tert.


Exemple de argumente si dovezi:


  • contractul sau formularul de comanda prin care se identifica sediul care primeste serviciile;
  • natura serviciilor;
  • documentul din care rezulta faptul ca serviciile sunt platite si suportate de catre sediul activitatii economice din Germania sau sediul fix din afara Romaniei pentru care serviciile sunt prestate;
  • orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.
De exemplu, daca beneficiarul din Germania efectueaza livrari intracomunitare de bunuri pe teritoriul Romaniei pentru care va comanda efectuarea serviciului de transport, de exemplu pe ruta Oradea - Tulcea, nu inseamna ca acesta are deschis un sediu fix pe teritoriul Romaniei. In acest context, este evident faptul ca serviciul de transport este aferent activitatii economice din Germania, motiv pentru care serviciul nu este impozabil in Romania, fiind impozabil in Germania prin aplicarea regimului de taxare inversa. In acest caz, prestatorul din Romania incadreaza operatiunea in categoria prestarilor intracomunitare de servicii a caror valoare se raporteaza prin declaratia cod 390.

In concluzie, in baza argumentelor si exemplificarii anterioare, in lipsa unor detalii referitoare la scopul operatiunilor de transport, rezulta faptul ca nu ma pot pronunta cu certitudine asupra tratamentului fiscal aplicabil (neimpozabil sau taxabil cu cota 24%). Aplicarea unui tratament fiscal corect este conditionata de analiza detaliilor care rezulta din clauzele contractului incheiat cu beneficiarul, aspect fiscal reglementat in mod expres prin normele metodologice de aplicare ale art. 133 alin. (2) la punctul 13 alin. (4) "In situatia in care un prestator stabilit in Romania furnizeaza servicii care intra sub incidenta art. 133 alin. (2) din Codul fiscal catre:


a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania prin sediu/sedii fix/fixe, se va considera ca locul prestarii serviciilor este locul in care beneficiarul si-a stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, un sediu fix situat in alt stat, daca beneficiarul poate prezenta dovezi suficiente prestatorului pentru a demonstra ca aceste servicii au fost prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix stabilit in alt stat, si nu catre sediul/sediile fix/fixe din Romania;

... Dovezile pe care beneficiarul poate sa le prezinte pentru a demonstra ca serviciile sunt in fapt prestate catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix pot consta in: contractul si/sau formularul de comanda care identifica sediul care primeste serviciile, faptul ca sediul respectiv este entitatea care plateste pentru serviciile respective sau costul serviciilor este in fapt suportat de respectiva entitate, natura serviciilor permite identificarea, in mod particular, a sediului/sediilor catre care serviciul este prestat, orice alte informatii relevante pentru stabilirea locului prestarii.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Operatiune taxa inversa. TVA.":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Situatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?

    • O S.R.L. membra CECCAR are ca angajat in functia de contabil sef pe asociatul unic si administratorul societatii (expert contabil). Poate asociatul, din aceasta calitate de angajat-contabil sef, sa semneze la "intocmit" situatiile financiare? Cine poate semna situatiile financiare anuale – raspunsul specialistului: Conform prevederilor legale din Romania, semnarea situatiilor financiare este reglementata in mod clar pentru a asigura separarea responsabilitatilor si integritatea...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Ce amenzi se aplica daca NU o depuneti pana pe 27 mai

    • Conform legisalatiei in vigoare, Declaratia Unica trebuie depusa pana pe data de 27 mai 2024. Ce amenzi se aplica pentru nedepunere la timp? Amenzi nedepunere Declaratia Unica Nedepunerea „Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data prevazuta in legislatia fiscala, se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 50 si 500 de lei, conform art. 336 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscal

    • Conform unui comunicat de presa al ANAF, in aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control ale fiscului care au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei. Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prezinta raportul lunii aprilie al actiunilor intreprinse de catre directiile de specialitate din cadrul ANAF si rezultatele pe care acestea le-au generat. In acest sens, in vederea cresterii conformarii la declarare a contribuabililor, Agentia...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililor

    • ANAF aduce, printr-un nou comunicat de presa, cateva precizari referitoare la informatiile aparute in articolele despre ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie”. Fiscul mentioneaza ca articolele de presa in care se mentioneaza ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie” dezinformeaza mediul de afaceri, fiind redactate tendentios prin prezentarea in mod personal a cadrului legal RO e-Transport, fara aprofundarea acestuia. Astfel: prin...» citeste mai departe aici

  • D300, modificata prin Ordinul 888/2024. Nou formular se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024

    • Un nou formular pentru Declaratia 300 a fost publicat de ANAF prin Ordinul 888/2024. Acesta se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024. OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifica OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024. Conform Referatului de aprobare, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023, publicata in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016