Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Operatiunea de factoring: Deducere cheltuieli

07-Dec-2018
1516

Unul dintre expertii nostri va raspunde intrebarilor formulate de un cititor care se confrunta cu urmatoarea situatie:

"Sucursala din Romania a unei societati din Polonia, la solicitarea societatii mama, utilizeaza linia de factoring pentru maximizarea disponibilului. La data solicitarii finantarii, fondurile obtinute depasesc necesarul de numerar. Ulterior sunt absorbite, dar pana la data utilizarii in operatiunile curente genereaza costuri.

Aceste cheltuieli, facturate de societatea de factoring, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit? De asemenea, in cazul in care le consideram deductibile, exista riscul ca ANAF sa le reconsidere?

Raspunsul specialistului

Factoringul, ca mijloc de finantare, se deruleaza pe baza unui contract incheiat intre o parte, denumita aderent si o societate bancara sau o institutie financiara specializata, denumita factor, prin care aceasta din urma asigura finantarea, urmarirea creantelor si prezervarea contra riscurilor de credit.

Aderentul cedeaza factorului creantele nascute dintr-un contract de vanzare de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti.

Debitorul cedat este participant la operatiunea de factoring,dar nu este parte in contract. Dupa notificarea cesiunii creantelor, debitorul trebuie sa faca plata exclusiv societatii de factoring.

Pentru a constitui obiect al contractului de factoring, creantele trebuie sa fie certe si lichide.
Factoring-ul se aseamana foarte mult cu o operatiune de finantare a cedentului in cazul cesiunii de creante.Astfel, cedentul cedeaza creantele, de obicei inainte de termenul scadent, catre un factor care ii achita o suma mai mica decat valoarea nominala a creantelor, cu scopul de a-si acoperi nevoile de numerar imediate.Factorul urmareste apoi incasarea creantelor la termenul scadent agreat initial cu cedentul.

La nivelul aderentului, principalele inregistrari in evidenta contabila sunt:
- emiterea facturii catre debitor (care ulterior devine debitor cedat)
4111 = %
”Clienti” 707
”Venituri din vanzarea marfurilor”
4427
”TVA colectata”

- cesiunea creantei catre institutia de credit
461 = 4111
"Debitori diversi” ”Clienti”

654 = 4111
"Pierderi din creante "Clienti"
si debitori diversi"

- primirea facturii pentru comisionul datorat
% = 401
622/666 "Furnizori"
"Cheltuieli privind
onorariile/dobanzile"
4426
"TVA deductibila"

- incasarea creantei cesionate de la factor (institutia de credit)
5121 = 461
„Conturi la banci "Debitori diversi"
in lei”

Potrivit prevederilor contractului de factoring pretul cesiunii catre factor reprezinta valoarea facturilor mai putin comisionul solicitat de institutia de credit.
Intr-o alta varianta posibila, poate fi vorba de o incasare partiala inainte de scadenta facturilor (tocmai pentru maximizarea disponibilului) caz in care factorul primeste drept garantie creantele pe care dumneavoastra le detineti asupra clientilor. La incasarea facturilor, factorul va efectua plata diferentei ramase de plata. 

- plata comisionului
401 = 5121
”Furnizori” ”Conturi la banci in lei”

- conform prevederilor contractuale se poate efectua si compensarea sumelor (datoria catre factor cu diferenta de incasat de la acesta)
401 = 461
"Furnizori" "Debitori diversi” 

Din punct de vedere al determinarii rezultatului fiscal (al impozitului pe profit), cheltuielile aferente creantele instrainate sunt deductibile in limita cotei de 30% din "pierderea neta, reprezentand diferenta dintre pretul de cesiune si valoarea creantei cesionate".

Pana la intrarea in vigoare a OG nr. 25/2017 de modificare a Codului fiscal, incepand cu anul 2018, aceste cheltuieli erau limitate la 30% din "valoarea creantelor instrainate”.

Prin Legea de aprobare a OG nr. 25/2017 s-a revizuit aceasta prevedere si la alin. (10) al art. 25 din Codul fiscal, s-a introdus modificarea referitoare la recunoasterea in proportie de 30% din pierderea neta.

In ceea ce priveste cheltuielile cu onorariile sau altele de aceeasi natura facturate de societatea de factoring, mentionam ca acestea sunt deductibile deoarece sunt considerate ca fiind efectuate in scopul desfasurarii activitatii.In contrapartida,veniturile inregistrate de factor sunt impozabile.
Cuantumul cheltuielilor poate fi reconsiderat de catre autoritatile fiscale numai in cazul in care intre societatea de factoring si aderent sunt relatii de afiliere, iar tranzactiile respective nu respecta pretul de piata, asa cum rezulta din prevederile art. 11, alin. (4) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Operatiunea de factoring: Deducere cheltuieli":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Termenul limita pentru depunerea Declaratiei unice si a Formularului 230 a fost prelungit (Reminder ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat recent un comunicat de presa prin care reaminteste contribuabililor ca termenul limita pentru depunerea Declaratiei unice si a Formularului 230 a fost prelungit pana la data de 30 iunie 2020. Termenul limita pentru depunerea “Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice” si a formularului 230 „Cerere privind...» citeste mai departe aici

  • Guvernul sprijina reluarea activitatii firmelor si plateste 45% din salariu, pe o perioada de 3 luni
    • In sedinta de joi a Guvernului a fost adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care prevede noi masuri de prijin pentru companiile afectate de criza generate de raspandirea virusului Covid-19. Astfel, firmele care isi reiau activitatea vor fi sustinute cu plata de pana la 45% din salariul angajatilor, pe o perioada de trei luni. Asa cum apare in textul proiectului, angajatii beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu,...» citeste mai departe aici

  • Legea care acorda ZILE LIBERE parintilor a fost actualizata. Evita AMENZILE si aplica in mod corect regulile
    • In perioada pandemiei si in perioada post-pandemica au fost adoptate multe acte legislative, insa au fost alcatuite in graba si multe aspecte esentiale au fost omise. Acesta este si cazul Legii 19/2020, care prevede prelungirea zilelor libere pentru parinti pana la sfarsitul anului scolar – 31 august 2020. Contribuabilii pot face greseli de interpretare, aplicand legea incorect si astfel vor fi sanctionati de inspectorii ANAF si ITM. ATENTIE! Cuantumul amenzilor poate ajunge si la 10.000...» citeste mai departe aici

  • Evidenta fiscala a operatiunilor intracomunitare cu bunuri. Regim TVA
    • O societate care efectueaza achizitii / livrari intracomunitare trebuie sa evidentieze aceste tranzactii intr-un registru (registrul achizitiilor UE)? Este obligatoriu acest registru? Daca da cum se evidentiaza in registru tranzactiile? Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: Pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri efectuate in sistemul normal de livrare/achizitie nu este obligatorie organizarea unei evidente fiscale distincte, cu exceptia jurnalelor pentru TVA, necesare pentru...» citeste mai departe aici

  • Completarea Declaratiei IMM Invest Romania. Depunere situatii financiare (Informare FNGCIMM)
    • Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii a transmis recent, printr-un comunicat de presa, o informare pentru aplicatii IMM Invest, cu privire la termenul de depunere a situatiilor financiare si completarea Declaratiei IMM. In contextul prelungirii termenului de depunere a situatiilor la ANAF, daca situatiile financiare aferente anului 2019 nu au fost inca depuse, este permisa utilizarea datelor corespunzatoare din ultimele situatii financiare...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016