Raportul Special
realizat de specialisti
Redam mai jos Opinia Consiliului fiscal cu privire la Ordonanta de Urgenta privind reglementarea unor masuri fiscale (reducerea cotei de impozit pentru veniturile din dividende, extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% pentru livrarea apei potabile si a apei pentru irigatii in agricultura)
In data de 26.10.2015, Ministerul Finan?elor Publice a trimis Consiliului fiscal, prin adresa nr. 678949/22.10.2015, proiectul de Ordonanta de urgenta privind reglementarea unor masuri fiscale insotit de Nota de fundamentare aferenta, solicitand in temeiul art. 40 alin. (2) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010 (Vezi Nota 1) - (LRFB) opinia Consiliului fiscal cu privire la aceasta.
Din perspectiva LRFB, pentru speta in cauza sunt relevante prevederile art. 21 si 22, potrivit carora:
"Art. 21: in cazurile in care se fac propuneri de acte normative care conduc la diminuarea veniturilor bugetare, se va elabora fisa financiara potrivit prevederilor art. 15 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, care trebuie sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) sa aiba avizul Ministerului Finantelor Publice si al Consiliului fiscal, conform caruia impactul financiar a fost luat in calcul in prognoza veniturilor bugetare si nu afecteaza tintele bugetare anuale si pe termen mediu;
b) sa fie insotita de propuneri de masuri de compensare a impactului financiar respectiv, prin majorarea altor venituri bugetare.
Art. 22: Actele normative care intra sub incidenta art. 21 se adopta concomitent cu masurile compensatorii propuse de initiator si avizate de Guvern."
In plus, art. 53, alin. (2) lit. e) si f) al LRFB statueaza ca atributii ale Consiliului fiscal:
SAF-T Ghid de raportare corecta
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Nota 1 Corespunzator art. 53 alin. (2) din Legea nr. 69/2010 republicata.
Scurta descriere a actului normativ
Varianta proiectului de OUG notificata pe 26 octombrie Consiliului fiscal contine ca masuri relevante sub aspectul impactului fiscal ridicarea la 100.000 EUR a plafonului pentru clasificarea firmelor ca microintreprinderi, diferentierea cotelor de impozitare aplicabile cifrei de afaceri a microintreprinderilor si devansarea de la 1 ianuarie 2016 a intrarii in vigoare a reducerii la 5% a cotei de impozitare a dividendelor pentru persoane fizice si juridice, care conform variantei aprobate in septembrie 2015 a Codului fiscal era prevazuta pentru inceputul anului 2017. Spre deosebire de forma postata pe site-ul MFP la sectiunea transparenta decizionala, nici varianta notificata Consiliului fiscal a proiectului de OUG si nici nota de fundamentare companion nu fac referire la extinderea aplicabilitatii cotei reduse de TVA de 9% in cazul apei potabile si celei pentru irigatii in agricultura. Ulterior aprobarii in sedinta de guvern din 27 octombrie a actului normativ in lipsa unui aviz din partea Consiliului fiscal, acestuia i-a fost notificata forma finala a actului normativ care include in lista modificarilor Codului fiscal si extinderea cotei reduse de TVA mai sus mentionata.
Conform notei de fundamentare atasate OUG, impactul total asupra veniturilor la nivelul anului 2016 este de -2,05 miliarde de lei, repartizarea impactului de runda I pe masuri individuale fiind:
-300 milioane lei efect net la nivelul incasarilor din impozitul pe veniturile microintreprinderilor provenind din reclasificarea mai sus mentionata si modificarea cotei de impozitare, de la un nivel de 3% aplicabil cifrei de afaceri, la cote diferentiate de 3%, 2%, si 1% in cazurile in care microintreprinderile au niciunul, unul si, respectiv, cel putin doi angajati;
-1.357,2 milioane lei la nivelul impozitului pe dividendele platite persoanelor fizice romane, din care 71,5%, respectiv, 970,4 milioane lei, reprezinta cota defalcata ce revine bugetelor locale;
-44 milioane lei la nivelul impozitului pe dividendele platite persoanelor juridice romane;
-110,7 milioane lei la nivelul impozitului pe dividendele persoanelor fizice si juridice nerezidente;
-233,8 milioane lei la nivelul veniturilor din TVA ca urmare a extinderii aplicabilitatii cotei reduse de 9% pentru apa potabila si apa pentru irigatii in agricultura.
Sursele de acoperire a impactului bugetar
Nota de fundamentare prevede o ajustare automata a cheltuielilor bugetelor locale cu echivalentul pierderilor de venituri de la nivelul impozitului pe dividendele platite persoanelor fizice romane ce revin acestora in urma aplicarii cotei defalcate de 71,5%, impactul net de runda I la nivelul soldului bugetar din anul 2016 fiind de -1.077,4 milioane lei. De asemenea, nota de fundamentare evalueaza impactul bugetar ca urmare a efectelor de runda a doua la 607 milioane lei, in conditiile in care masurile propuse sunt vazute ca generand un plus de crestere economica de 0,05 pp si 19.000 de locuri de munca suplimentare.
Consiliul fiscal valideaza evaluarile din nota de fundamentare cu privire la dimensiunea efectelor de runda I, insa are rezerve serioase asupra cuantumului avansat de MFP pentru veniturile bugetare suplimentare ca urmare a efectelor de runda a doua, a caror dimensiune acopera mai mult de 55% din impactul bugetar de runda intai. Daca evaluarea cresterii economice suplimentare, de 0,05 pp. (circa 350 milioane lei), apare drept perfect rezonabila din perspectiva dimensiunii stimulului fiscal in conditiile in care ar fi operata o reducere automata a dimensiunii cheltuielilor bugetelor locale (1.077,4 milioane lei, respectiv 0,14% din PIB), multiplicatorul fiscal implicit fiind aproximativ 0,35, nu acelasi lucru se poate spune si despre evaluarea veniturilor bugetare suplimentare care, desi au drept sursa aceasta crestere economica suplimentara, ajung sa o depaseasca de aproape 1,75 ori. Este imposibil de imaginat cum statul ar putea sa colecteze 175% din baza de impozitare suplimentara si cum un asemenea rezultat ar putea fi reconciliat in vreun fel cu un set rezonabil de elasticitati ale veniturilor fiscale la modificarea PIB.
De asemenea, evaluarea numarului de locuri de munca nou create apare drept excesiva si inconsistenta in raport cu cifra avansata pentru cresterea economica. Raportandu-ne la cea mai recenta proiectie a CNP, un punct procentual de crestere economica pare sa fie asociat, in mod rezonabil, cu un numar suplimentar de salariati de circa 30.000, ceea ce face sa apara extrem de surprinzator un numar de 19.000 de locuri de munca nou-create asociate unei cresteri economice suplimentare de 0,05 pp. O evaluare rezonabila a efectelor de runda a doua la nivelul veniturilor bugetare ar indica probabil o dimensiune a acestora de circa 4-6 ori mai mica decat cea avansata, respectiv la nivelul a circa 100-150 milioane de lei.
Consiliul fiscal are de asemenea rezerve asupra ipotezei unei ajustari automate a cheltuielilor bugetelor locale in baza prevederilor art. 20 alin. 1 lit. a) al Legii finantelor publice locale nr. 273/2006, in conditiile in care aceste ajustari nu sunt individualizate pe categorii de cheltuieli si nu pot fi excluse defalcari discretionare mai mari de venituri catre bugetele locale din alte venituri bugetare, ceea ce ar avea drept consecinta, caeteris paribus, un deficit mai mare la nivelul bugetului de stat si pe cale de consecinta la nivelul bugetului consolidat.
Concluzii
In opinia Consiliului fiscal, este de rau augur din perspectiva predictibilitatii ca la mai putin de 2 luni de la adoptarea Noului Cod Fiscal si inainte de intrarea sa in vigoare, acesta sa fie amendat, mai mult, chiar de o maniera substantiala. in opiniile sale emise pe parcursul anului curent, Consiliul fiscal a atras atentia asupra implicatiilor formularii obiectivelor politicii fiscale in termeni de tinte de deficit structural, precum si asupra faptului ca masurile cuprinse in noul Cod Fiscal sunt de natura sa antreneze, in lipsa unor masuri compensatorii echivalente, o deviatie permanenta si de proportii de la obiectivele ce decurg atat din tratatele europene al caror semnatar este Romania (Pactul de Crestere si Stabilitate si Compactul Fiscal), cat si din legislatia nationala relevanta (Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010 republicata). Din perspectiva acestora, tinta relevanta pentru politica fiscala nu este nivelul de referinta de 3% din PIB pentru deficitul efectiv prevazut de bratul corectiv al Pactului de Stabilitate si Crestere – apropierea de acesta fiind rezervata unor situatii ciclice adverse (ceea ce nu este cazul in prezent si in perspectiva pe termen mediu), ci nivelul de deficit efectiv consistent cu obiectivul pe termen mediu definit ca deficit structural de 1% din PIB in conformitate cu prevederile coroborate ale bratului preventiv al Pactului de Stabilitate si Crestere si ale Compactului Fiscal2. in perspectiva, nivelul efectiv al deficitului in 2016 consistent cu obiectivul pe termen mediu ar fi de circa 1,1-1,2% din PIB. Chiar daca neconsfintit formal, data fiind lipsa inca a unei strategii fiscal-bugetare pe termen mediu care sa incorporeze impactul noului Cod Fiscal, abandonul angajamentului fata de aceste tinte reiese din declaratiile publice ale MFP si este indicat si de evaluarile Consiliului fiscal si ale Comisiei Europene. Efectelor de pe partea veniturilor li se adauga impactul majorarilor salariale recent aprobate, dar si al celor probabile din perspectiva parametrilor proiectului Legii Salarizarii Unitare pe care Guvernul intentioneaza sa-l avanseze, ceea ce implica cel mai probabil o apropiere periculoasa de pragul de referinta de 3% din PIB a deficitului in 2016, precum si o depasire a acestui nivel in 2017, odata cu intrarea in vigoare a restului masurilor prevazute de noul Cod Fiscal.
Cea mai mare parte a impactului bugetar (75% la nivelul veniturilor bugetare, 50% la nivelul deficitului in ipoteza ajustarii automate a cheltuielilor bugetelor locale) al propunerii legislative curente are drept sursa devansarea cu un an a termenului de intrare in vigoare a reducerii impozitului pe dividende si, prin urmare, implica un impact major asupra deficitului doar la nivelul anului 2016 fata de un scenariu de baza in care masura ar fi intrat in vigoare in 2017. Cu toate acestea, scenariul de baza mai sus descris apare drept deja neconform cu regulile instituite de art. 6 si 7 ale LRFB. Avand in vedere argumentele mentionate anterior, precum si opiniile anterioare emise pe parcursul anului curent, Consiliul fiscal nu poate aviza favorabil o propunere legislativa care implica producerea mai rapida si adancirea unei deviatii pre-existente de la regulile fiscale.
Opiniile formulate mai sus de Consiliul fiscal au fost aprobate de Presedintele Consiliului fiscal, conform prevederilor art. 56, alin (2), lit. d) din Legea nr. 69/2010 republicata, in urma insusirii acestora de catre membrii Consiliului, prin vot, in sedinta din data de 2 noiembrie 2015.
2 noiembrie 2015
Presedintele Consiliului fiscal,
IONUT DUMITRU
2 De altfel, obiectivul pe termen mediu a fost deja atins in 2014, la un nivel de deficit efectiv ESA 2010 de 1,4% din PIB.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Sfatul specialistului Dani Cucu: Incadrarea corecta a contractelor de prestari servicii in 2016Buletin informativ ANAF 25 martie 2019: NOUTATI LEGISLATIVE cu incidenta in materie fiscalaPrelucrare materii prime intr-un stat non-UE: Obligatiile fiscale ale unei persoane impozabile romaneImpozit pe veniturile microintreprinderilor. Ce obligatii fiscale are un PFA care e si asociat unic?Creare site. Tratam ca imobilizare corporala sau prestare de servicii?Ultimele articole
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Articole similare
Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?Studiu de caz: Venituri din dobanzi. Impozit nerezidenti si capitalizarea dobanziiFirme care NU mai pot plati dividendele in 2023. Care sunt implicatiile fiscale in acest caz?Distribuirea dividendelor: Ce obligatii le revin societatilor la plata dividendelor catre asociati?Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal (exceptie taxe locale)Ultimele articole
IMPOZITUL PE DIVIDENDE de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Dividende distribuite DUPA 1 ianuarie 2025. Ce cota de impozitare se aplica?Incepand cu 1 ianuarie 2025 IMPOZITUL PE DIVIDENDE creste la 10% (OUG 156/2024)IMPOZITUL PE DIVIDENDE trebuie achitat pana pe 25 ianuarie 2024 in cazul dividendelor neplatite in 2023[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajosArticole similare
Raport anual al Consiliului fiscal. Eficienta colectarii impozitelorOpinia CF cu privire la proiectul privind politica de acoperire a riscurilor aferente investitiilor romanesti in strainatateCe spune CONSILIUL FISCAL despre eficienta colectarii impozitelorCONSILIUL FISCAL: Sunt riscuri persistente privind atingerea tintei de deficit bugetar pentru 2012CONSILIUL FISCAL: Cheltuielile cu personalul bugetar sunt subevaluateUltimele articole
Ministrul Finantelor Publice: Prognozele sunt prea pesimiste si ar putea afecta mediul de afaceriCONSILIUL FISCAL identifica riscuri semnificative de depasire a tintei de deficit, in contextul actualei rectificari bugetareAngajari la stat: CONSILIUL FISCAL organizeaza concurs pentru posturile vacanteMai multi bani la salarii si pensii, taieri de la investitiiIntentia Guvernului privind pensiile speciale poate corecta o situatie aberantaArticole similare
ANAF a publicat Buletinul informativ al noutatilor legislative din perioada 10-14 decembrieTitlul VI, Capitolul 9In octombrie va fi relansata Masura 1- microgranturi din fonduri externe nerambursabile. Domenii de activitate eligibileNoutati fiscale in 2019: Sporuri, prime, indemnizatii de hrana si salarii bugetare inghetateGrupurile de intreprinderi multinationale ar putea avea noi obligatii declarativeUltimele articole
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Microintreprindere in 2025. Plafonul de 250.000 euro se verifica pe baza veniturilor de la 31 decembrie 2024Articole similare
Inregistrarea speciala in scopuri de TVAPFA. Prestari de servicii in ItaliaE-Factura: Este obligatorie utilizarea sistemului si in relatia B2C?Ce declaratii se depun la Fisc pana la 10 februarie?Inregistrarea in scopuri de TVA: Prevederi privind criteriile de evaluare a riscului fiscal. Anexele 5 si 6 (proiect MFP)Ultimele articole
Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utileNotificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406E-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaActe necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiSfaturi de la experti
Dividende neridicate si lasate in societate
Intrebare: In luna decembrie 2024, asociatul unic hotaraste repartizarea sumei de 100.000,00 lei din profitul nerepartizat din anii precedenti (contul 1171) la dividende. Se calculeaza impozitul de 8% in valoare de 8.000,00 lei, cu scadenta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Transmitere facturi de cazare. Clienti cu cod de TVA strain
Intrebare: O societate comerciala cu obiect de activitate in regim hotelier emite facturi catre persoane juridice straine (cu cod de TVA). Are obligatia transmiterii acestor facturi emise pe cod de TVA strain in e-Factura, avand in vedere ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA