Ordin ANAF nr. 3392/2011: Fiscul ne impoziteaza din oficiu
In Monitorul Oficial nr. 0816 din 18 Noiembrie 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3392 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
Scopul actului normativ este adoptarea unei proceduri pentru stabilirea din oficiu de catre ANAF a impozitelor si taxelor datorate de un contribuabil ce nu isi indeplineste obligatia declararii si depunerii declaratiilor de impunere. Pentru aceste impozite stabilite din oficiu se poate aplica procedura executarii silite.
Procedura se aplica contribuabililor persoane juridice, indiferent de forma de organizare, pentru toate categoriile de taxe si impozite cu obligatii declarative. Pentru TVA se adopta o procedura distincta.
Procedura nu se aplica urmatoarelor categorii de contribuabili si situatii:
a) pentru contribuabilii inactivi, regasiti in Registrul Contribuabililor Inactivi;
b) pentru contribuabilii ce beneficiaza de regimul derogatoriu, pentru depunerea declaratiilor;
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
c) pentru obligatii fiscale stabilite ca urmare a inspectiei fiscale;
d) persoanelor fizice supuse impozitului pe venit.
Ce algoritm de calcul si ce procedura se foloseste? Sunt posibile trei situatii:
A) Stabilirea in mod automat a obligatiei datorate de catre sistemul de calcul al ANAF.
B) Stabilirea impozitelor in urma unei analize documentare de catre compartimentul cu atributii in domeniu.
C) Pentru TVA este adoptata o procedura similara.
A) Stabilirea in mod automat a impozitelor Se analizeaza comportamentul declarativ al contribuabilului, pentru ultimele 24 de luni, in cazul obligatiilor cu termen de declarare lunara si ultimele 36 de luni pentru contributiile cu termen de declarare trimestriala. Daca se identifica un numar de cel putin 4 declaratii depuse, in perioada analizata, atunci impozitarea se stabileste in mod automat.
Suma stabilita din oficiu pentru perioada nedeclarata se determina ca medie aritmetica a obligatiilor declarate anterior de contribuabil, actualizata cu indicele preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent, cum ar fi in cazul contribuabililor infiintati in anul in curs, in acest caz nu se efectueaza actualizarea la indicele preturilor de consum.
Procedura automata nu se aplica pentru impozitul pe profit datorat de organizatii si fundatii, sau pentru contribuabili ce cultiva plantele agricole, deoarece acestia platesc anual impozit pe profit. Pentru aceste situatii se aplica analiza documentara.
B) Stabilirea impozitelor prin analiza documentara. Daca in urma analizei situatiilor declaratiilor depuse nu se identifica minim 4 declaratii sau in cazul impozitului pe profit datorat de fundatii si asociatii, stabilirea din oficiu a sumelor datorate se face de persoane cu atributii in domeniu in urma analizei documentare. Astfel, aceste persoane analizeaza documentele ce sunt la dispozitie, din dosarul contribuabilului, cum sunt situatiile financiar contabile, declaratii fiscale, fise fiscale, decizii de impunere, eventuale informatii obtinute de la terti. Este in competenta acestor persoane sa estimeze volumul obligatiilor si sa aprecieze elementele analizei documentare, care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt.
C) Stabilirea din oficiu a TVA. Se face numai prin analiza documentara. Pentru stabilirea din oficiu a TVA in cazul in care contribuabilul nu depune decontul de TVA, autoritatile au in vedere o perioada anterioara de 12 luni. Estimarea TVA de plata se face analizand situatia decontrurilor de TVA depuse, situatia sumelor declarate in declaratiile informative pentru livrarile pe teritoriul national 394, sumele regasite in declaratiile recapitualive 390 si eventuale sume declarate in VIES de furnizori/clienti externi, etc.
Daca in cadrul perioadei de 12 luni nu s-a depus nici un decont, perioada analizata se extinde la 24 de luni.
Pentru estimare se au in vedere doua situatii:
a) TVA colectat identificat in deconturile depuse;
b) TVA colectat identificat in declaratiile recapitulative/informative.
Pentru fiecare dintre aceste valori se stabileste o medie, prin raportarea sumelor identificate la perioadele la care se refera. Suma de plata a TVA este valoarea cea mai mare dintre aceste doua medii.
Daca perioada analizata este anul curent, sumele nu se actualizeaza cu indicele pretului de consum. In cazul in care perioada de analiza este mai mare de 12 luni, sumele se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregsitrare in Romania contracte de munca incheiate in Franta
Intrebare: Am contractat o firma din Germania care sa se ocupe de: Inregistrarea societatii noastre in scopuri de impozitare pe salarii si asigurari sociale in Germania; Gestionarea angajatilor nostri (cetateni germani cu contract de munca inregistrat in Germania, incheiat intre societatea noastra si cetateanul german), respectiv vor asigura serviciile lunare de salarizare si fiscale, urmand a fi facturati lunar pentru serviciile prestate. In Romania, societatea noastra trebuie sa inregistreze ceva legat...
vezi AICI raspunsul specialistilor << SAF-T pentru stocuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii: 1. Avem gestiune cantitativ-valorica, receptii de materiale in modulul de gestiune din ERP (bucati cu bucati). In aceasta situatie, in sectiunea "Products" din cadrul SAF-T, daca la "productcommodity" nu avem codul NC (nu suntem obligati) si trecem 000000000, care dintre celelalte campuri din aceasta sectiune trebuie sa apara (care sunt obligatorii)? Adica denumire, UM etc. 2. In contabilitate, in registrul jurnal pentru inregistrarea materialelor...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Evidenta contabila pentru o societate din Franta
Intrebare: O societate din Franta, de dimensiune medie, cu 8 angajati si o cifra de afaceri de 70-80 mii euro/luna, ar putea sa externalizeze contabilitatea in Romania? Firma sora din Romania ar urma sa se ocupe de inregistrarea facturilor si de tinerea evidentei contabile la nivel de balanta de verificare, iar declaratiile si toate obligatiile fiscale si declarative sa fie indeplinite in Franta. Care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplinim? Accesul la documente poate fi realizat, avand in vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intreprinderi legate. Lucrari in subantrepriza
Intrebare: Sunt doua microintreprinderi cu domeniul de activitate constructii. Una este a tatalui, ca asociat unic, si depune declaratii lunare, iar cealalta este a fiului, ca asociat unic, si depune declaratii trimestriale. Ambele sunt platitoare de TVA. In cursul anului 2024 si-au dat in subantrepriza lucrari de la una la alta. Pot fi considerate societati legate si, in 2025, sa treaca la impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cursuri prin platforma online. Beneficiar din Norvegia
Intrebare: PFA incheie un contract pentru drepturi de autor cu o firma din Norvegia. Contractul presupune realizarea de materiale didactice/prezentari si sustinerea acestor materiale pe o platforma de cursuri online. Persoana din Romania se logheaza online pe aceasta platforma, din Romania. Societatea din Norvegia asigura accesul la platforma respectiva si ii plateste acesteia, conform contractului, un tarif orar de 150 dolari pe ora. PFA factureaza lunar cate 10 ore. La inceputul anului, a prezentat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<