Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ordin ANAF nr. 3392/2011: Fiscul ne impoziteaza din oficiu

21-Nov-2011
2863
In Monitorul Oficial nr. 0816 din 18 Noiembrie 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3392 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Scopul actului normativ este adoptarea unei proceduri pentru stabilirea din oficiu de catre ANAF a impozitelor si taxelor datorate de un contribuabil ce nu isi indeplineste obligatia declararii si depunerii declaratiilor de impunere. Pentru aceste impozite stabilite din oficiu se poate aplica procedura executarii silite.

Procedura se aplica contribuabililor persoane juridice, indiferent de forma de organizare, pentru toate categoriile de taxe si impozite cu obligatii declarative. Pentru TVA se adopta o procedura distincta.

Procedura nu se aplica urmatoarelor categorii de contribuabili si situatii:
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

a) pentru contribuabilii inactivi, regasiti in Registrul Contribuabililor Inactivi;
b) pentru contribuabilii ce beneficiaza de regimul derogatoriu, pentru depunerea declaratiilor;
c) pentru obligatii fiscale stabilite ca urmare a inspectiei fiscale;
d) persoanelor fizice supuse impozitului pe venit.

Ce algoritm de calcul si ce procedura se foloseste?

Sunt posibile trei situatii:
A) Stabilirea in mod automat a obligatiei datorate de catre sistemul de calcul al ANAF.
B) Stabilirea impozitelor in urma unei analize documentare de catre compartimentul cu atributii in domeniu.
C) Pentru TVA este adoptata o procedura similara.

A) Stabilirea in mod automat a impozitelor

Se analizeaza comportamentul declarativ al contribuabilului, pentru ultimele 24 de luni, in cazul obligatiilor cu termen de declarare lunara si ultimele 36 de luni pentru contributiile cu termen de declarare trimestriala. Daca se identifica un numar de cel putin 4 declaratii depuse, in perioada analizata, atunci impozitarea se stabileste in mod automat.

Suma stabilita din oficiu pentru perioada nedeclarata se determina ca medie aritmetica a obligatiilor declarate anterior de contribuabil, actualizata cu indicele preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent, cum ar fi in cazul contribuabililor infiintati in anul in curs, in acest caz nu se efectueaza actualizarea la indicele preturilor de consum.

Procedura automata nu se aplica pentru impozitul pe profit datorat de organizatii si fundatii, sau pentru contribuabili ce cultiva plantele agricole, deoarece acestia platesc anual impozit pe profit. Pentru aceste situatii se aplica analiza documentara.


B) Stabilirea impozitelor prin analiza documentara.

Daca in urma analizei situatiilor declaratiilor depuse nu se identifica minim 4 declaratii sau in cazul impozitului pe profit datorat de fundatii si asociatii, stabilirea din oficiu a sumelor datorate se face de persoane cu atributii in domeniu in urma analizei documentare. Astfel, aceste persoane analizeaza documentele ce sunt la dispozitie, din dosarul contribuabilului, cum sunt situatiile financiar contabile, declaratii fiscale, fise fiscale, decizii de impunere, eventuale informatii obtinute de la terti. Este in competenta acestor persoane sa estimeze volumul obligatiilor si sa aprecieze elementele analizei documentare, care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt.

C) Stabilirea din oficiu a TVA. Se face numai prin analiza documentara.

Pentru stabilirea din oficiu a TVA in cazul in care contribuabilul nu depune decontul de TVA, autoritatile au in vedere o perioada anterioara de 12 luni. Estimarea TVA de plata se face analizand situatia decontrurilor de TVA depuse, situatia sumelor declarate in declaratiile informative pentru livrarile pe teritoriul national 394, sumele regasite in declaratiile recapitualive 390 si eventuale sume declarate in VIES de furnizori/clienti externi, etc.

Daca in cadrul perioadei de 12 luni nu s-a depus nici un decont, perioada analizata se extinde la 24 de luni.

Pentru estimare se au in vedere doua situatii:

a) TVA colectat identificat in deconturile depuse;
b) TVA colectat identificat in declaratiile recapitulative/informative.

Pentru fiecare dintre aceste valori se stabileste o medie, prin raportarea sumelor identificate la perioadele la care se refera. Suma de plata a TVA este valoarea cea mai mare dintre aceste doua medii.

Daca perioada analizata este anul curent, sumele nu se actualizeaza cu indicele pretului de consum. In cazul in care perioada de analiza este mai mare de 12 luni, sumele se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ordin ANAF nr. 3392/2011: Fiscul ne impoziteaza din oficiu":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din intervalul 19-25 iunie
    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 19-25 iunie 2017 si publicate in Monitorul Oficial. 1. Legea nr.100/2017 pentru ratificarea Acordului de parteneriat si cooperare consolidat dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Republica Kazahstan, pe de alta parte, semnat la Astana la 21 decembrie 2015 (M.Of. nr.464 din 21 iunie 2017); 2. Ordinul ministrului finantelor publice...» citeste mai departe aici

  • Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor
    • Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste: Impozitul pe profit In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit si contributii: cum s-au modificat normele metodologice din Codul fiscal
    • Caracterul sezonier al unei activitati presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon. Scutirea se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru. Scutirea se acorda pe perioada de derulare a contractului. - la determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor la locul unde se afla...» citeste mai departe aici

  • Deficit triplat fata de aceeasi perioada a anului 2016 si cheltuieli pentru investitii in scadere
    • Ministerul Finantelor Publice a publicat executia bugetului general consolidat in perioada 1.01-31.05.2017. Conform datelor operative, primele cinci luni ale anului 2017 s-au incheiat cu un deficit de trei ori mai mai mare decat aceeasi perioada a anului 2016 (0,27% din PIB respectiv 0,1% din PIB in anul 2016). in plus, fata de luna anterioara, deficitul a crescut cu 0.8 miliarde lei. In ceea ce priveste veniturile bugetului general consolidat, acestea au fost cu 7,9% mai mari fata de aceeasi...» citeste mai departe aici

  • Vanzare produse sub cost. Cum se poate lichida stocul prin tranzactie catre alta firma?
    • In analiza de mai jos, o firma are un stoc expirat (aproximativ 220.000 lei), cu produse a caror durata de viata este de 12 luni utilizare si 18 luni depozitare. Produsele sunt in stoc de 5 ani si nu s-au mai comercializat. Firma doreste sa le vanda catre o societate cu o suma foarte mica (10.000 lei) care va recicla acest stoc. Din punct de vedere al cheltuielilor deductibile/nedeductibile, a impozitului pe profit si TVA, vom vedea cum se poate incheia aceasta tranzactie si care sunt...» citeste mai departe aici

  • Valoare de piata pentru parti sociale. Ce conditii sunt obligatorii privind cesiunea?
    • In analiza de mai jos, avem cazul unei societati platitoare de impozit pe profit (M)care va cesiona partile sociale detinute la o microintreprindere (E) (99% din capitalul social) catre o persoana fizica. Persoana fizica este asociat unic la firma M. Tranzactiile sunt intre parti afiliate. Vom vedea cum se determina valoarea la care este in regula sa facem cesiunea pentru firma cesionata si cum se calculeaza valoarea firmei astfel incat sa nu se interpreteze ca am cesionat la o valoare prea mica...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.