
Raportul Special
realizat de specialisti
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 503 din 12.06.2020 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 98/2020 pentru prorogarea intrarii in vigoare a unor prevederi din Legea nr. 75/2020 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMaNIA, precum si pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19.
Actul normativ a intrat in vigoare in data de 1 iunie 2020 si amana cateva dintre prevederile Legii 75/2020.
Astfel, se PROROGA urmatoarele:
-Pentru anul 2020, plafonul total al garantiilor care pot fi acordate in cadrul programului este de 30.000.000.000 lei.
- Beneficiarul programului: intreprindere mica cu capitalizare de piata medie - intreprinderea care, impreuna cu intreprinderile pe care le controleaza si intreprinderea/intreprinderile care are/au controlul direct sau indirect asupra acesteia, are 250 de angajati sau mai mult, dar mai putin de 500 de angajati si o cifra de afaceri anuala ce nu depaseste 100 de milioane euro sau al carei bilant anual nu depaseste 86 de milioane euro.
-Beneficiarul este eligibil daca:
a) nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, la data solicitarii garantiei de stat sau, daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumita in continuare C.R.C.;
b)nu se afla in interdictie de a emite cecuri la data aprobarii creditului si nu figureaza cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii garantiei de stat in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati, denumita in continuare C.I.P.;".
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
-Nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii in cadrul programului intreprinderile mici si mijlocii din sectoarele/domeniile: intermedieri financiare, cu exceptia activitatilor auxiliare intermedierilor financiare, asigurari, cu exceptia activitatilor agentilor si brokerilor de asigurare, tranzactii imobiliare, cu exceptia activitatilor de tranzactii imobiliare realizate de catre agentiile imobiliare, activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de inchiriere si leasing, activitati de investigare si protectie, cu exceptia activitatii de protectie si garda si activitatii de servicii privind sistemele de securizare.
-Eligibilitatea beneficiarului Programului de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie - IMM INVEST ROMANIA, asa cum acesta este definit in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, nu este afectata in cazul in care acesta inregistreaza incidente bancare cu privire la bilete la ordin si/sau cecuri executate incepand cu data de 16 martie 2020, pe perioada starii de urgenta, starii de alerta si o luna dupa incetarea acestora.
- Incidentele bancare prevazute anterior vor fi radiate, in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, din Centrala Incidentelor de Plati, sub conditia dovedirii, cu buna-credinta, a eliberarii instrumentelor de plata conform reglementarilor in vigoare si a prezentarii certificatului pentru situatie de urgenta.
Extras din Ordinul nr. 98/2020:
Avand in vedere ca, in contextul actual, pentru combaterea efectelor economice negative generate de pandemia COVID-19 care se manifesta cu o deosebita acuitate asupra IMM-urilor, a fost amendata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/2020,
avand in vedere ca prin Legea nr. 75/2020 a fost aprobata, cu modificari si completari, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMaNIA, precum si pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19,
in prezent, in vederea flexibilizarii conditiilor si accesului la finantare a IMM-urilor, sunt in curs de notificare catre Comisia Europeana o serie de modificari ale Schemei de ajutor de stat, aprobata de Comisia Europeana prin Decizia C (2020) 2.363 din 10 aprilie 2020.
Deoarece facilitatile oferite prin programul IMM INVEST ROMANIA trebuie sa respecte prevederile Comunicarii Comisiei Europene privind Cadrul temporar in materie de ajutor de stat in contextul pandemiei COVID-19 (2020/C91I/01), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 20 martie 2020, si nu pot fi implementate decat dupa obtinerea unei decizii de autorizare din partea Comisiei Europene, se impune suspendarea aplicarii prevederilor Legii nr. 75/2020 pana la obtinerea deciziei de autorizare din partea Comisiei Europene.
Consecintele neadoptarii acestor masuri ar aduce grave prejudicii prin faptul ca punerea in aplicare a modificarilor schemei de ajutor de stat aferente Programului de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA fara obtinerea unei decizii de autorizare a Comisiei Europene reprezinta o incalcare a legislatiei europene in domeniu si ajutoarele de stat astfel acordate ar fi considerate ajutoare de stat ilegale. Acordarea de ajutoare de stat ilegale are drept sanctiune recuperarea acestora cu dobanda de la intreprinderile beneficiare, ceea ce ar avea efecte deosebit de grave asupra situatiei economico-financiare a acestora, putand conduce chiar la disparitia lor de pe piata.
intrucat statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea continuarii activitatii economice si intrucat elementele mai sus prezentate vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1. -
Se proroga intrarea in vigoare a prevederilor art. I pct. 2-6 si 9 si ale art. II din Legea nr. 75/2020 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 42/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, precum si pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 493 din 10 iunie 2020, pana la data obtinerii deciziei de autorizare a Comisiei Europene.
Art. 2. -
Pana la obtinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene, prevazuta la art. 1, Schema de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, aprobata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 42/2020, continua sa se aplice in conditiile autorizate de catre Comisia Europeana prin Decizia C(2020) 2363 din 10 aprilie 2020.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Sfaturi de la experti
Documente de anexat la formularul 060
Intrebare: Declaratia de radiere nu va fi insotita de actul doveditor referitor la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal - certificatul de inregistrare mentiuni la ORC, din motivul ca punctul de lucru nu a fost desfiintat/radiat la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Semnarea si depunerea situatiilor financiare anuale conform ordinului nr. 107/2025
Intrebare: In cazul in care fiecare client incheie contract cu un expert contabil pentru semnarea bilanturilor, este suficient ca bilantul sa fie semnat olograf de catre expertul contabil sau trebuie sa semneze si digital? In acest caz,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA