Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG nr.48/2020: Noi masuri fiscal-bugetare. Bilanturi amanate

21-Apr-2020
6849
In Monitorul Oficial partea I, nr. 319 din 16 aprilie 2020, a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale.
 
 
Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati a facut o analiza a acestei ordonante care a intrat in vigoare de la 16 aprilie 2020. Astfel ca se va proroga termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2019 pana la data de 31 iulie 2020 inclusiv. De asemenea, se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, termenele de prescriptie se suspenda sau nu incep sa curga pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta, nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati si se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata.
 
Principalele prevederi
I. Modificari ale Codului de procedura fiscala
 
1. Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, prin somatie, poprire si valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala, provenite din savarsirea de infractiuni.
Noutate (in raport cu OUG nr. 29/2020): Se suspenda executarea silita si prin somatie (nu se vor mai emite somatii si titluri executorii) sau valorificarea bunurilor prin licitatii.
 
2. Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.
 
3. Taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.
 
Prevederile de mai sus nu se aplica:
a) deconturilor cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, a fost inceputa inspectia fiscala in vederea solutionarii acestora;
 
b) deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de contribuabilii mari stabiliti potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.609/2016 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili si de contribuabilii mijlocii stabiliti potrivit Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificarile ulterioare, care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
• contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
• organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
• pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
 
c) deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, depuse de alti contribuabili decat cei prevazuti la lit. b), care se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate, in cazul in care:
• contribuabilul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
• organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
• pentru contribuabilul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
• contribuabilul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;
• soldul sumei negative de TVA solicitat la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale.
 
De retinut:
a. Pentru sumele rambursate in conformitate cu prevederile de mai sus, inspectia fiscala ulterioara se decide in baza unei analize de risc.
b. Prevederile de la pct. 3 se aplica si deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare aflate in curs de solutionare si pentru care nu a fost emisa Decizia de rambursare a TVA pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (16 aprilie 2020).
 
4. Prevederi privind esalonarile la plata
 
a. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, conform Codului de procedura fiscala, pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta. In acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate. Noul grafic de esalonare se comunica debitorului prin decizia organului fiscal.
 
b. Se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata acordate potrivit legii, pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.
Pentru obligatiile care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, contribuabilii pot solicita modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca cererea sa fie depusa pana la expirarea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.
De retinut! Obligatiile bugetare prevazute la lit. a) si b) nu sunt considerate obligatii restante.
 
5. Aplicarea prevederilor punctelor 1, 2, 3 si 4 inceteaza la 30 de zile de la data incetarii starii de urgenta.
 
II. Modificari ale Codului fiscal
 
1. Pentru indemnizatiile de somaj tehnic cuvenite salariatilor si altor profesionisti (in sensul OUG nr. 30/2020) si pentru indemnizatiile aferente zilelor libere acordate parintilor pentru supravegherea copilului/copiilor, nu se acorda facilitatile fiscale prevazute la art. 60 (scutiri de la plata impozitului pe venit pentru anumiti contribuabili si pentru sectorul constructiilor), 138^1 (CAS pentru sectorul constructiilor) si 154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal (CASS pentru sectorul constructiilor).
De retinut: Aceste prevederi se aplica indemnizatiilor acordate din bugetul de asigurari pentru somaj sau bugetul de stat incepand cu luna aprilie 2020.
 
2. Se acorda deducerea din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sumelor reprezentand sponsorizari catre institutii publice si alte autoritati publice, in limita prevazuta de Codul fiscal, in baza contractului de sponsorizare, fara a exista obligatia inscrierii entitatilor beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
 
3. Nu sunt considerate venituri impozabile in sensul impozitului pe venit si nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale avantajele in natura acordate persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a ocuparii unor functii considerate de catre angajator/platitor esentiale pentru desfasurarea activitatii si care se afla in izolare preventiva la locul de munca sau in zone special dedicate in care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioada stabilita de angajator/platitor, in cazul instituirii starii de asediu sau de urgenta, potrivit legii.
 
4. Alcoolul etilic, bauturile alcoolice, precum si produsele energetice intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului sau care fac obiectul unei proceduri de executare silita si care nu indeplinesc conditiile legale de comercializare pot fi valorificate de catre organele competente catre antrepozite fiscale de productie numai in vederea procesarii. In acest caz, livrarea se face, pe baza de factura, la preturi care nu cuprind accizele.
 
5. Nu se face plata efectiva a TVA la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din aceeasi lege, care importa medicamente, echipamente de protectie si masini de productie masti de protectie, alte dispozitive sau echipamente medicale si materiale sanitare, care pot fi utilizate in prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19, in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si in urmatoarele 30 de zile calendaristice de la data incetarii starii de urgenta.
 
6. Nu se face plata efectiva a TVA la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din aceeasi lege, care importa alcool etilic complet denaturat, utilizat pentru producerea de dezinfectanti, in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta.
In cazul importului de alcool etilic complet denaturat, beneficiaza de aceste prevederi numai importatorii care detin autorizatie de utilizator final conform prevederilor titlului VIII „Accize si alte taxe speciale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, valabila la data importului.
 
De retinut: Lista bunurilor pentru care nu se face plata efectiva a TVA la organele vamale conform pct. 5 si 6 este prevazuta in anexa la OUG nr. 48/2020.
 
Taxa aferenta importurilor prevazute la pct. 5 si 6 realizate in cursul perioadei fiscale se evidentiaza de catre importatori in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila.
 
III. Prevederi privind prorogarea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale
Pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2019, respectiv a raportarilor contabile anuale incheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevazute la art. 36 alin. (1) si (3) si art. 37 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 iulie 2020, inclusiv.
 
IV. Prevederi referitoare la impozitul specific
 
Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru anul 2020, nu datoreaza impozit specific pentru perioada in care acestia intrerup activitatea total sau partial pe perioada starii de urgenta decretate.
Pentru aplicarea prevederilor de mai sus, contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific aferent anului 2020, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferente perioadei din anul calendaristic in care au desfasurat activitatea. Perioada in care contribuabilii au desfasurat activitatea se determina prin scaderea din numarul de 365 de zile calendaristice a numarului de zile aferente perioadei in care acestia au intrerupt activitatea total sau partial pe perioada starii de urgenta decretate.
 
Conditii de indeplinit pentru a beneficia de aceste facilitati:
1. intrerup activitatea total sau partial si detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri;
2. nu se afla in insolventa conform informatiilor disponibile pe pagina web a Oficiului National al Registrului Comertului.
 
V. Prevederi speciale privind operatorii de jocuri de noroc
 
In anul 2020 operatorii de jocuri de noroc prevazuti de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, ale caror licente de organizare a jocurilor de noroc sau autorizatii de exploatare a jocurilor de noroc intra sub incidenta art. 33^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pot formula cereri pentru reautorizarea activitatii in decurs de cel mult 90 de zile de la data incetarii starii de urgenta decretate.
Pe durata starii de urgenta decretate in anul 2020, obligatiile de plata aferente autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc traditionale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda. Pentru aceste activitati nu se aplica sanctiunile prevazute Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la neplata taxelor aferente autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, daca plata taxelor se efectueaza in cel mult 30 de zile lucratoare de la incetarea starii de urgenta decretate. Operatorii de jocuri de noroc traditionale nu datoreaza taxe aferente autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc pentru intreaga perioada a starii de urgenta decretate.
 
 
Sursa: CECCAR

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016