Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Pana pe 1 ianuarie 2024 listele contribuabililor vor fi actualizate de ANAF, iar in acest sens fiscul propune noi reguli pentru administrarea firmelor mari si mijlocii, printr-un proiect de Ordin publicat pe site-ul oficial.
Este vorba despre Proiectul de ordin pentru modificarea si completarea unor ordine ale presedintelui ANAF privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii.
Conform Referatului de Aprobare, in vederea cresterii eficientei activitatii de administrare a contribuabililor, a imbunatatirii colectarii veniturilor bugetare, cat si pentru intarirea relatiei de parteneriat cu contribuabilii a fost necesara reorganizarea activitatii de administrare a contribuabililor. Una din actiunile de aducere la indeplinire a masurii de imbunatatire a colectarii o constituie administrarea si monitorizarea distincta a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selectie, respectiv contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii.
In prezent contribuabilii mari sunt administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, potrivit prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1721/2021 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, iar contribuabilii mijlocii sunt administrati la nivelul Administratiilor finantelor publice judetene si de Administratia finantelor publice a contribuabililor mijlocii constituita la nivelul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, potrivit prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Administrarea fiscala specializata a acestor contribuabili reprezinta o masura foarte importanta pentru protejarea veniturilor bugetare si pentru cresterea conformarii voluntare a unui esantion semnificativ de contribuabili de la care se colecteaza un procent semnificativ, masura utilizata de aproape toate statele membre OECD.
In cadrul agentiei s-au realizat o serie de analize privind activitatea fiscala a contribuabililor mari si mijlocii efectuate de Directia generala de monitorizare venituri si sinteza, din perspectiva identificarii cat mai corecte a esantionului agentilor economici cu cea mai mare importanta fiscala. Astfel, in selectarea contribuabililor mari si mijlocii au fost avute in vedere criterii care au drept scop cresterea eficientei in colectarea veniturilor bugetare, oferind spre administrare specializata organelor fiscale centrale competente contribuabilii cei mai relevanti pentru bugetul general consolidat, viabili din punct de vedere economic si bugetar.
Astfel, au fost mentinute criteriile de selectie a contribuabililor mari si mijlocii, cu exceptia criteriului de continuitate.
Referitor la criteriul de continuitate, s-a considerat ca mentinerea aplicarii acestui criteriu in selectia/actualizarea contribuabililor mari si mijlocii ar fi condus la mentinerea nejustificata in administrarea specializata a organelor fiscale centrale a unor contribuabili care nu obtin cele mai bune rezultate economice, insa declara obligatii fiscale importante cantitativ. Acest fapt ar fi impiedicat accesul de a fi administrati ca mari contribuabili a unor contribuabili care sunt performanti din punct de vedere economic si fiscal.
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
De asemenea, s-a renuntat la criteriul investitional ca si criteriu de selectie/actualizare a marilor contribuabili. in acest sens precizam ca incepand cu anul 2017 si pana in prezent nu a mai fost preluat in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili nici un alt contribuabil in baza acestui criteriu. Totodata precizam ca, din cei 4 contribuabili selectati in baza criteriului investitional si administrati de directia anteprecizata incepand cu 1 ianuarie 2017, numai 2 dintre acestia vor ramane in administrarea acestei directii din 1 ianuarie 2024 ca urmare a indeplinirii criteriului de baza, iar 2 contribuabili vor fi administrati de alte organe fiscale.
Astfel, prin prezentul proiect de ordin se propune:
a) In ceea ce priveste administrarea marilor contribuabili:
- renuntarea la criteriul de continuitate;
- renuntarea la criteriul investitional;
- excluderea din randul marilor contribuabili a contribuabililor care au fost selectati anterior in baza criteriului de continuitate;
- prevederi care sa reglementeze excluderea din randul contribuabililor mari a contribuabililor care, pana la data de 31 decembrie 2023, se afla intr-una din urmatoarele stari: insolventa, insolvabilitate, inactivitate fiscala conform prevederilor art.92 din Codul de procedura fiscala, sau ca urmare a suspendarii activitatii la Registrul Comertului.
b) In ceea ce priveste contribuabilii mijlocii:
- renuntarea la criteriul de continuitate, ca urmare a aportului redus al acestor contribuabili in totalul veniturilor bugetare colectate;
- completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala 5610/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, prin similitudine cu criteriile de eligibilitate ale marilor contribuabili, cu prevederi care sa reglementeze excluderea din randul contribuabililor mijlocii a contribuabililor care, pana la data de 31 decembrie 2023, se afla intr-una din urmatoarele stari: insolventa, insolvabilitate, inactivitate fiscala conform prevederilor art.92 din Codul de procedura fiscala, sau ca urmare a suspendarii activitatii la Registrul Comertului.
Propunerile mai sus mentionate au avut la baza urmatoarele considerente:
Astfel, avand in vedere ca principalul obiectiv al administrarii fiscale a contribuabililor mari si mijlocii il reprezinta dedicarea unor echipe specializate ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru securizarea unui procent semnificativ de incasari venituri bugetare ( cca. 67 % din veniturile bugetare preconizate a se realiza la bugetele administrate de ANAF, din care 51,02 % este asigurat de marii contribuabili si 16,29 % de contribuabilii mijlocii) si de promovare a unei relatii de parteneriat cu contribuabilii, s-a intocmit proiectul de ordin pentru modificarea si completarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii.
Extras din Proiectul de Ordin:
ART. I - Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1721/2021 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1051 din 3 noiembrie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(2) Prin exceptie de la alin. (1) lit. a), nu sunt administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili contribuabilii mari care:
a) au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, pana la data de 31 decembrie 2023;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva pronuntata pana la data de 31 decembrie 2023;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, pana la data de 31 decembrie 2023;
d) au fost declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala, pana la data de 31 decembrie 2023; e) au fost selectati anterior intrarii in vigoare a prezentului ordin, conform criteriului participarii directe.
f) au fost selectati conform criteriului continuitatii pana la data de 31 decembrie 2023”.
2.La articolul 3, alineatul (1) lit.c) se abroga.4. La articolul 4 alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(5) in termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii fiscale, contribuabilii nou-infiintati prevazuti la alin. (2) lit. b) - d) se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire intocmit potrivit art. 9 alin. (2).”
5. Articolul 6 se abroga.
6. Articolul 7 alineatele (4) si (11) se abroga.
ART. II - Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.610/2016 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1034 din 22 decembrie 2016, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11) cu urmatorul cuprins:
”(11) Prin exceptie de la alin. (1), nu sunt administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii constituita la nivelul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti contribuabilii mijlocii care:
a) au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, pana la data de 31 decembrie 2023;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva pronuntata pana la data de 31 decembrie 2023;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, pana la data de 31 decembrie 2023;
d) au fost declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala, pana la data de 31 decembrie 2023;
e) au fost selectati, pana la data de 31 decembrie 2023, conform criteriului continuitatii.”
2. La articolul 3, alineatul (1), litera c) se abroga.
3. La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Sunt contribuabili mijlocii contribuabilii care nu intra in categoria marilor contribuabili, stabiliti in ordine descrescatoare in functie de criteriul de baza prevazut la art. 5, selectati in limita unui numar maxim de 20.000 de contribuabili."
4. Articolul 6 se abroga.
5. La articolul 7, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(3) Contribuabilii care indeplinesc criteriile de selectie si pentru care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, sentinta prin care a fost deschisa procedura insolventei a ramas definitiva vor ramane in administrarea aceluiasi organ fiscal central la care se aflau la data selectiei/actualizarii, cu exceptia celor prevazuti la art. 4 alin. (3).”
ART. III - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVAANAF modifica Procedura privind stabilirea sumei de pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea ONG-urilorSAF-T in 2024. ONG-urile au aceasta obligatie? Daca da, incepand cu ce data?Noutati Legislatie Fiscala 02 - 05 februrie 2009Societate cu activitatea suspendata. Rambursarea TVA. ProceduraUltimele articole
ANAF a publicat LISTA CONTRIBUABILILOR cu obligatii fiscale restante la 30 iunie 2024LISTA CONTRIBUABILILOR bun-platnici la finalul sem. I 2024 a fost publicata pe portalul ANAFBunuri/produse cu risc fiscal ridicat 2024 vizate de e-TransportANAF a publicat LISTA CONTRIBUABILILOR care NU inregistreaza obligatii fiscale restanteE-Transport: Prin OUG 43/2024 fost extinsa LISTA CONTRIBUABILILOR obligati sa faca raportari in sistemArticole similare
Zeci de firme din Romania vor fi obligate sa restituie fondurile europene primiteVarujan Vosganian: S-a ajuns la limita suportabilitatii din cauza reducerii salariilorPlata TVA la incasare: firme mici vs. FIRME MARIFinantele modifica declaratia nefinanciara care trebuie depusa in mod obligatoriu de anumite FIRME MARIAproximativ 3.200 FIRME MARI in insolventa. Sunt firme cu impact in economieArticole similare
827 FIRME MIJLOCII si mici valcene datornice, publicate pe InternetSfat HR: Specializarea in domeniul contabil reprezinta cheia pentru a genera crestere si profitDe ce sa ne punem bazele in reluarea investitiilor?ANAF: In atentia contribuabililor cu dificultati financiareSfaturi de la experti
Chirie de la persoana fizica si juridica. Completare declaratia unica. Plata CASS. Depunere C168
Intrebare: 1. O persoana fizica inchiriaza un apartament unei persoane juridice incepand cu 01.08.2023 pana in 31.08.2024. In luna septembrie 2024, intocmeste un act aditional de prelungire pentru perioada 01.09.2024 - 01.09.2025. Chiria...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cesiune creanta. Monografie contabila
Intrebare: Societatea noastra a incheiat cu o banca un contract de cesiune pentru creantele detinute de aceasta (banca) impotriva unui debitor. Dupa achitarea contractului catre banca, societatea noastra doreste cesionarea creantei cumparate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA