Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Persoana fizica neautorizata, achizitie si revanzare vehicule second-hand. Conditii

15-Oct-2018
1315

Cazul persoanelor fizice care achizitioneaza masini second-hand din Europa, pe care le inregistreaza pe numele propriu, pentru ca apoi sa le vanda mai departe altor persoane fizice din Romania, a luat amploare in tara noastra. Astazi, vom vorbi despre un astfel de caz.

In august 2017, o persoana fizica neautorizata a facut obiectul unui control inopinat privind TVA in urma caruia s-a incheiat un proces verbal, deoarece in perioada ianuarie 2011 - decembrie 2016 a achizitionat autovehicule second-hand din UE si din tara care intrau in proprietatea sa, pe care ulterior le vindea catre diverse persoane fizice din Romania.

Organele de control au considerat ca activitatea de mai sus este o activitate economica, impozabila din punct de vedere al TVA.

In octombrie 2017, concluziile din procesul verbal de mai sus au fost preluate intr-un Raport de inspectie fiscala si Decizie de impunere in care s-a inscris ca in aprilie 2011 s-a depasit plafonul de 119.000 lei, societatea devenind platitoare TVA incepand cu 01 iunie 2011.

Inspectia a considerat ca perioada iunie 2011 -septembrie 2011 a fost prescrisa si a stabilit TVA suplimentara incepand din octombrie 2011, considerand ca trimestrul IV 2011 avea termen de plata 25.01.2012, deci nefiind perioada prescrisa.

Intrebari:

  • Achizitia autovehiculelor, intrarea in posesia persoanei fizice neautorizate si vanzarea ulterioara catre diverse persoane fizice reprezinta fapte de comert conform legislatiei fiscale?
  • In virtutea activitatii de achizitionare si vanzare auto second-hand, persoana fizica a actionat ca un comerciant?
  • Daca persoana era comerciant, trebuia sa organizeze activitatea sub o forma juridica?
  • Cand se prescria dreptul de a verifica TVA in speta de mai sus? Inspectia avea dreptul de a controla anul 2011? Controlul mai putea considera ca persoana fizica trebuia sa devina platitoare TVA in iunie 2011 sau, fiind perioada prescrisa, trebuia sa inceapa controlul din anul 2012?

Raspunsul specialistului

Intr-adevar, achizitia autovehiculelor si revanzarea catre diversi cumparatori, reprezinta operatiuni din sfera de aplicare a TVA, deoarece persoana fizica a efectuat, cu plata, achizitii si livrari de autoturisme. Astfel, pentru a fi impozabila in Romania, o operatiune economica trebuie sa indeplineasca, cumulativ, cele 4 conditii reglementate prin art. 268 "Operatiuni impozabile" alin. (1)

"(1) Din punctul de vedere al taxei sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care, in sensul art. 270 - 272, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 si 278;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 269 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 269 alin. (2)."

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 3 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol "Daca o operatiune indeplineste cumulativ conditiile prevazute la art. 268 alin. (1) lit. a), c) si d) din Codul fiscal, dar nu indeplineste conditia prevazuta la art. 268 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, operatiunea nu este impozabila in Romania."

Astfel, persoana fizica a dobandit calitatea de persoana impozabila din punctul de vedere al TVA deoarece a desfasurat, cu caracter continuu, activitati economice de natura comertului, constand in achizitia de bunuri si revanzarea acestora catre diversi cumparatori. Astfel, persoana fizica a actionat ca un comerciant. 

Nu se considera activitate economica doar vanzarea bunurilor care au fost utilizate de catre persoana fizica in scop personal. Totusi, dobandirea dreptului de proprietate asupra fiecarui autoturism achizitionat nu este suficienta pentru a face dovada ca fiecare autoturism a fost utilizat in scop personal de catre persoana fizica respectiva.

Pentru desfasurarea activitatii de comert, persoana fizica era obligata sa se autorizeze la O.N.R.C. conform prevederilor O.U.G. nr. 44 din 16 aprilie 2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale si apoi sa se inregistreze la ANAF pentru a fi identificata printr-un cod de inregistrare fiscala CIF. Inregistrarea fiscala trebuia solicitata prin formularul cod 070 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (070), cod 14.13.01.10.11/5", reglementat, in prezent, prin O.P.A.N.A.F. nr. 3698 din 17 decembrie 2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal.

Precizari referitoare la inregistrarea persoanei fizice tratata drept persoana impozabila d.p.d.v. al TVA dupa depasirea plafonului de scutire se regasesc si in Circulara M.F.P. nr. 691.736714.06.2016.

Avand in vedere ca inspectia fiscala a inceput in august 2017, consider ca organul de inspectia fiscala trebuia sa inceapa verificarea cu obligatiile de plata aferente anului 2012 in cadrul termenului 5 ani pentru prescrierea obligatiilor fiscale.

Doar in cazul faptelor de natura penala, termenul de prescriere a dreptului de a stabili creante fiscale este de 10 ani. 

In ceea ce priveste TVA, persoana fizica, tratata drept persoana impozabila trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA numai la depasirea cifrei de afaceri de 119.000 lei/an obtinuta din marja profitului ca rezultat al aplicarii regimului special second - hand, conform prevederilor art. 152 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, daca poate demonstra ca indeplineste conditiile de aplicare a acestui regim. In acest sens, am in vedere prevederile pct. 61 alin. (3) din normele de aplicare ale art. 152 "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici". 

"(3) Persoanele impozabile care, daca ar fi inregistrate normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, ar aplica un regim special de taxa conform prevederilor art. 152^1 si 152^2 din Codul fiscal vor lua in calculul determinarii cifrei de afaceri prevazute la art. 152 alin. (1) din Codul fiscalnumai baza impozabila pentru respectivele operatiuni determinata in conformitate cu prevederile art. 152^1 si 152^2 din Codul fiscal."

Pentru aplicarea regimului special in cazul vanzarilor de bunuri second hand, revanzatorul din Romania trebuie sa fi achizitionat bunurile respective de la una din urmatoarele categorii de furnizori enumerate la art. 152^2, alin. (2) de la lit. a), b) si d) din Codul fiscal: 
a) un furnizor persoana neimpozabila. Din punctul de vedere al TVA, este neimpozabila o persoana fizica, o organizatie non profit etc..;
b) un furnizor persoana impozabila care nu si-a exercitat dreptul de deducerea a TVA la momentul achizitiei bunurilor respective. In acest caz, daca furnizorul nu este, la randul sau o firma revanzatoare, furnizorul din Comunitate este obligat sa inscrie pe factura ca pentru bunurile respective nu a dedus TVA;
d) o firma revanzatoare care a supus livrarea acelui bun regimului special de taxare conform mentiunilor inscrise pe factura.

De asemenea, trebuie retinut faptul ca, in anul 2011 - 2012, cifra de afaceri pentru o persoana impozabila nou infiintata se determina direct proportional cu perioada cuprinsa intre data infiintarii si data de 31.12, aspect reglementat prin art. 152 alin. (5) "Pentru persoana impozabila nou-infiintata care incepe o activitate economica in decursul unui an calendaristic, plafonul de scutire prevazut la alin. (1) se determina proportional cu perioada ramasa de la infiintare si pana la sfarsitul anului, fractiunea de luna considerandu-se o luna calendaristica intreaga."

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Persoana fizica neautorizata, achizitie si revanzare vehicule second-hand. Conditii":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Refacerea evidentei contabile. Inchidere conturi si inregistrari contabile
    • Unul dintre specialistii nostri va analiza, in cele ce urmeaza, urmatoarea situatie: "Am preluat o societate comerciala, care in acest moment inchiriaza spatiul pe care il detine, in trecut societatea a desfasurat mai multe tipuri de activitati, balanta pe care a prezentat-o contine solduri pe care administratorul nu le poate identifica si nu are o baza de date, este vorba despre cheltuieli in avans, venituri in avans, contul 408 furnizori facturi nesosite, are sold la furnizori pe care nu il...» citeste mai departe aici

  • Propunerea legislativa in Senat: Completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Eliminarea impozitului pe venit pentru jurnalisti
    • UPDATE: Proiectul pentru modificarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal a fost depus pentru dezbatere in Senat. Marti, 12.02.2019, actul normativ care prevede scutirea jurnalistilor de la plata impozitului pe venit a fost trimis pentru aviz la Consiliul Economic si Social. Tot in aceeasi zi a fost inaintat si Consiliului Legislativ pentru aviz (termenul pana la care se va primi un raspuns este 14.03.2019)., dar si la Guvern de unde este asteptat un punct de vedere. Derularea procedurii...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Lege: Pensiile speciale ar putea fi ELIMINATE!
    • Proiectul legislativ inregistrat la Senat pentru dezbatere de doi senatori si doi deputati liberali prevede eliminarea pensiilor de serviciu – cunoscute drept “pensii speciale” – pentru mai multe categori de bugetari. Asadar, deputatii, senatorii, judecatorii, procurorii, militarii si politistii ar putea ramane fara pensii speciale daca actul normativ va fi adoptat. Bulacu Romulus si Citu Florin – senatori PNL, Buican Cristian si Stirbu Gigel – deputati PNL...» citeste mai departe aici

  • Parlamentul a adoptat MAJORAREA alocatiei pentru copii de la 84 de lei, la 150 de lei! Deficitul bugetar creste si el!
    • Vesti bune pentru parintii din Romania. Alocatiile copiilor cu varsta peste 2 ani (3 ani in cazul copiilor cu dizabilitati) ar putea fi majorate de la 84 de lei la 150, de la 1 martie, dupa ce amendamentul PNL a fost votat cu 123 de voturi pentru si 119 voturi impotriva. De asemenea, si alocatia copiilor de pana in 2/3 ani va fi majorata de la 200 de lei, la 300 de lei. Parlamentul intrunit, joi, pentru votarea pe articole a proiectul de buget, a adoptat un amendament al PNL care prevede...» citeste mai departe aici

  • Banca Centrala Europeana atrage atentia ministrului Finantelor ca nu a fost consultata cu privire la OUG 114/2018
    • Autoritatile romane ar fi trebuit sa consulte Banca Centrala Europenana inainte de adoptarea OUG 114/2018, lucru care, insa, nu s-a intamplat, dupa reiese dintr-o scrisoare inaintata in mod oficial ministrului Finantelor, Eugen Teodorovici. Banca Centrala Europeana atrage atentia ca autoritatile romane nu si-au indeplinit obligatia de a consulta institutia “cu privire la asemenea legi”, asa cum prevede legislatia europeana. Astfel, autoritatile nationale aveau obligatia de a consulta...» citeste mai departe aici

  • Retragerea de la Pilonul II de Pensii: ASF a publicat modelul de cerere-cadru
    • Printre alte masuri fiscal-bugetare prevazute de OUG 114/2018 se numara si posibilitate ca persoanele care au contribuit Pilonul II de pensii sa isi poata retrage banii si sa ii transfere in fondul de pensii public administrat de stat. Si cum de la teorie la practica nu este decat un pas, acum Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a facut acest pas, publicand un model de cerere prin care acest contribuabilii pot pune in practica aceasta cerere de retragerea de la Pilonul II de Pensii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016