Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Persoana fizica nerezidenta si cesiune parti sociale. Cine plateste impozitul?

31-Mai-2017
1078

In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica dintr-un stat non-UE care detine 100% dintr-un SRL romanesc. Vinde o parte din partile sociale cu un pret mai mare decat valoarea nominala realizand un castig. Vom vedea cine plateste impozitul, precum si cand si ce declaratii se intocmesc.

Conform art. 223 alin. (2) lit. g) din Codul fioscal aprobat prin Legea 227/2015 se impun conform Titlului IV din Codul fiscal – Impozit pe venit - veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din inchirierea sau din alta forma de cedare a dreptului de folosinta a unei proprietati imobiliare situate in Romania, din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, din transferul titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana si din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani; 
Castigurile din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate constituie venituri din investitii conform art. 91 din Codul fiscal.

Conform art. 94 alin. (1) din Codul fiscal castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate si cele reglementate la alin. (2)-(6) ale acestui articol, reprezinta diferenta pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare si valoarea lor fiscala, dupa caz, pe tipuri de titluri de valori, care include costurile aferente tranzactiei si costuri legate de transferul de proprietate aferente imprumutului de valori mobiliare, dovedite cu documente justificative. 

In functie de modalitatea de efectuare a transferului, conform alin. (10) al acestui articol, determinarea castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare se efectueaza, dupa caz, la data: 
a) incheierii tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre intermediarul definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman, daca operatiunea se efectueaza prin intermediar; 
b) efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre beneficiarul de venit daca operatiunea nu se efectueaza printr-un intermediar sau intermediarul nu este rezident fiscal roman; 

Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar
Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

c) incheierii tranzactiei de vanzare in lipsa, indiferent de modalitatea prin care se realizeaza decontarea acesteia, de catre intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman, pe baza documentelor justificative, in cazul tranzactiilor de vanzare in lipsa. 

Daca intermediarul nu este rezident fiscal roman, determinarea castigului se efectueaza de catre beneficiarul de venit, pe baza documentelor justificative primite de la intermediarul rezident strain; 
(....)
In cazul in care intermediarul este nerezident, obligatia determinarii castigului/pierderii revine beneficiarului de venit. 

Intermediarii, definiti potrivit legislatiei in materie, prin care persoanele fizice nerezidente obtin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani au urmatoarele obligatii: 
a) sa solicite organului fiscal din Romania codul de identificare fiscala pentru persoana nerezidenta care nu detine acest numar; 
b) sa pastreze originalul sau copia legalizata a certificatului de rezidenta fiscala sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat, insotit/insotita de o traducere autorizata in limba romana; 
c) sa calculeze castigul/pierderea la fiecare tranzactie efectuata pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta; 
d) sa calculeze totalul castigurilor/pierderilor pentru tranzactiile efectuate in cursul anului pentru fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta; 
e) sa transmita in forma scrisa catre fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta informatiile privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat; 
f) sa depuna la organul fiscal competent declaratia informativa privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat. 

In cazul in care obligatia determinarii impozitului, conform celor mai sus redate, revine beneficiarului acesta depune Formularul 200.

Cu privire la castigurile din capital art. 13 din Conventia intre Guvernul Romaniei si Guvernul Statului Israel pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit prevede dupa cum urmeaza:

ARTICOLUL 13
Castiguri din capital

1. Castigurile provenind din instrainarea proprietatii imobiliare, astfel cum este definita la paragraful 2 al art. 6, pot fi impuse in statul contractant in care este situata aceasta proprietate. 

2. Castigurile provenind din instrainarea proprietatii mobiliare care face parte din activul unui sediul permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant sau a proprietatii mobiliare tinand de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant in celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv castigurile provenind din instrainarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu intreaga intreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi impuse in celalalt stat contractant. 

3. Castigurile provenind din instrainarea navelor, a vapoarelor, a aeronavelor, a vehiculelor feroviare si rutiere exploatate in trafic international si a proprietatii mobiliare necesare exploatarii acestor mijloace de transport sunt impozabile numai in statul contractant in care se afla locul conducerii efective si centrale al intreprinderii.

4. Castigurile provenind din instrainarea actiunilor din portofoliul de capital al unei societati a carei proprietate este constituita, direct sau indirect, in special din proprietatea imobiliara situata intr-un stat contractant, pot fi impuse in acest stat contractant. In sensul acestei conventii, expresia proprietati imobiliare este definita in conformitate cu legislatia statului contractant in care proprietatile in cauza sunt situate. Expresia cuprinde, in orice caz, accesoriile proprietatilor imobiliare, inventarul viu si echipamentul utilizat in agricultura si exploatarile forestiere, drepturile asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciara, uzufructul proprietatilor imobiliare si drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatarii zacamintelor minerale, izvoarelor si a altor resurse naturale; navele, vapoarele, aeronavele, vehiculele feroviare si rutiere nu sunt considerate proprietati imobiliare.

5. Castigurile din instrainarea oricarei alte proprietati, alta decat cea la care se face referire in paragrafele 1-4, sunt impozabile numai in statul contractant in care este rezident cel care instraineaza.

Persoana fizica nerezidenta nu are obligatia de a declara castigurile/pierderile, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pentru alte situatii decat cele prezentata la paragrafele 1-4 din art. 13 din conventie daca respectiva persoana prezinta certificatul de rezidenta fiscala. 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu – Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Persoana fizica nerezidenta si cesiune parti sociale. Cine plateste impozitul?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Achizitii servicii de la persoane fizice. Tratament contabil si fiscal
    • Sunt situatii in care companiile incheie contracte de prestari servicii cu persoane fizice. Cum trebuie facuta plata in acest caz? In cele ce urmeaza vom vedea care este monografia contabila in aceasta situatie. Potrivit art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt...» citeste mai departe aici

  • Firmele cu peste 50 de salariati pot angaja un expert in egalitate de sanse
    • Deputatii au adoptat marti proiectul de lege care spune ca institutiile si companiile cu mai mult de 50 de salariati pot angaja sau desemna din randul angajatilor un expert in egalitate de sanse. Propunerea a fost adoptata de Camera Deputatilor, for decizional in acest caz, cu 212 voturi "pentru". Urmatorul pas este trimiterea proiectului la presedintele Romaniei, pentru promulgare, iar ulterior, publicatarea lui in Monitorul Oficial, moment in care va incepe sa produca efecte la nivel de tara/...» citeste mai departe aici

  • Statul ofera lunar 2.250 de lei pentru angajarea somerilor si a asistatilor social
    • Angajatorii care incadreaza in munca someri si asistati social vor primi de la stat 2.250 de lei lunar, conform unei ordonante de urgente date de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale. Masura a fost gandita sa vina in ajutorul angajatorului, dupa cum a anuntat marti seara (19.06) ministrul muncii Olguta Vasilescu. Ministrul de resort a prezentat un proiect de ordonanta de urgenta initiat de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale, care in prezent se afla in avizarea ministerelor...» citeste mai departe aici

  • Banca Mondiala: Masuri pentru reducerea numarul persoanelor nebancarizate
    • Milioane de adulti nebancarizati ar putea fi adusi adusi in sistemul financiar, de Guvernele din toata lumea, prin distribuirea platilor guvernamentale in sistemul de plati digitale, potrivit unui raport al Bancii Mondiale, cu privire la incluziunea financiara. Din statisticile realizate in anul 2017 reiese ca aproximativ 100 de milioane de persoane din intreaga lume nu sunt bancarizate, acestia primind in numerar diferite plati de la Guvern, precum salarii, pensii sau ajutoare sociale....» citeste mai departe aici

  • Nerespectarea O.U.G nr. 99/2000, sanctionata cu amenzi de la 1500 la 2500 de lei
    • Inspectia Muncii anunta ca pe parcursul intregii veri vor fi efectuate controale, in vederea verificarii aplicarii prevederilor O.U.G nr. 99/2000 privind masurile ce trebuie aplicate in perioadele cu temperaturi extreme, pentru protectia salariatilor. Nerespectarea ordonantei se sanctioneaza cu amenzi cuprinse intre 1500 si 2500 de lei. In perioada 29 mai – 8 iunie 2018, Inspectia Muncii a desfasurat actiuni de control in urma carora a aplicat amenzi cu o valoare totala de 1.171.499 de...» citeste mai departe aici

  • Subventii pentru firmele care angajeaza absolventi
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca anunta acordarea de subventii in valoare de 900 de lei/luna pentru angajatorii care incadreaza pe perioada nedeterminata absolventiai institutiilor de invatamant, in termen de 12 luni de la absolvire. Potrivit unui comunicat de presa emis de ANOFM, suportul financiar se acorda angajatorilor, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare absolvent incadrat in munca. In cazul in care angajatorul incadreaza persoane cu handicap absolvente a unei forme de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016