Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Persoana fizica nerezidenta si cesiune parti sociale. Cine plateste impozitul?

31-Mai-2017
1830

In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica dintr-un stat non-UE care detine 100% dintr-un SRL romanesc. Vinde o parte din partile sociale cu un pret mai mare decat valoarea nominala realizand un castig. Vom vedea cine plateste impozitul, precum si cand si ce declaratii se intocmesc.

Conform art. 223 alin. (2) lit. g) din Codul fioscal aprobat prin Legea 227/2015 se impun conform Titlului IV din Codul fiscal – Impozit pe venit - veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din inchirierea sau din alta forma de cedare a dreptului de folosinta a unei proprietati imobiliare situate in Romania, din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, din transferul titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana si din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani; 
Castigurile din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate constituie venituri din investitii conform art. 91 din Codul fiscal.

Conform art. 94 alin. (1) din Codul fiscal castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate si cele reglementate la alin. (2)-(6) ale acestui articol, reprezinta diferenta pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare si valoarea lor fiscala, dupa caz, pe tipuri de titluri de valori, care include costurile aferente tranzactiei si costuri legate de transferul de proprietate aferente imprumutului de valori mobiliare, dovedite cu documente justificative. 

In functie de modalitatea de efectuare a transferului, conform alin. (10) al acestui articol, determinarea castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare se efectueaza, dupa caz, la data: 


a) incheierii tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre intermediarul definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman, daca operatiunea se efectueaza prin intermediar; 
b) efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre beneficiarul de venit daca operatiunea nu se efectueaza printr-un intermediar sau intermediarul nu este rezident fiscal roman; 
c) incheierii tranzactiei de vanzare in lipsa, indiferent de modalitatea prin care se realizeaza decontarea acesteia, de catre intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman, pe baza documentelor justificative, in cazul tranzactiilor de vanzare in lipsa. 

Daca intermediarul nu este rezident fiscal roman, determinarea castigului se efectueaza de catre beneficiarul de venit, pe baza documentelor justificative primite de la intermediarul rezident strain; 
(....)
In cazul in care intermediarul este nerezident, obligatia determinarii castigului/pierderii revine beneficiarului de venit. 

Intermediarii, definiti potrivit legislatiei in materie, prin care persoanele fizice nerezidente obtin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani au urmatoarele obligatii: 
a) sa solicite organului fiscal din Romania codul de identificare fiscala pentru persoana nerezidenta care nu detine acest numar; 
b) sa pastreze originalul sau copia legalizata a certificatului de rezidenta fiscala sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat, insotit/insotita de o traducere autorizata in limba romana; 
c) sa calculeze castigul/pierderea la fiecare tranzactie efectuata pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta; 
d) sa calculeze totalul castigurilor/pierderilor pentru tranzactiile efectuate in cursul anului pentru fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta; 
e) sa transmita in forma scrisa catre fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta informatiile privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat; 
f) sa depuna la organul fiscal competent declaratia informativa privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat. 

In cazul in care obligatia determinarii impozitului, conform celor mai sus redate, revine beneficiarului acesta depune Formularul 200.

Cu privire la castigurile din capital art. 13 din Conventia intre Guvernul Romaniei si Guvernul Statului Israel pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit prevede dupa cum urmeaza:

ARTICOLUL 13
Castiguri din capital

1. Castigurile provenind din instrainarea proprietatii imobiliare, astfel cum este definita la paragraful 2 al art. 6, pot fi impuse in statul contractant in care este situata aceasta proprietate. 

2. Castigurile provenind din instrainarea proprietatii mobiliare care face parte din activul unui sediul permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant sau a proprietatii mobiliare tinand de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant in celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv castigurile provenind din instrainarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu intreaga intreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi impuse in celalalt stat contractant. 

3. Castigurile provenind din instrainarea navelor, a vapoarelor, a aeronavelor, a vehiculelor feroviare si rutiere exploatate in trafic international si a proprietatii mobiliare necesare exploatarii acestor mijloace de transport sunt impozabile numai in statul contractant in care se afla locul conducerii efective si centrale al intreprinderii.

4. Castigurile provenind din instrainarea actiunilor din portofoliul de capital al unei societati a carei proprietate este constituita, direct sau indirect, in special din proprietatea imobiliara situata intr-un stat contractant, pot fi impuse in acest stat contractant. In sensul acestei conventii, expresia proprietati imobiliare este definita in conformitate cu legislatia statului contractant in care proprietatile in cauza sunt situate. Expresia cuprinde, in orice caz, accesoriile proprietatilor imobiliare, inventarul viu si echipamentul utilizat in agricultura si exploatarile forestiere, drepturile asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciara, uzufructul proprietatilor imobiliare si drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatarii zacamintelor minerale, izvoarelor si a altor resurse naturale; navele, vapoarele, aeronavele, vehiculele feroviare si rutiere nu sunt considerate proprietati imobiliare.

5. Castigurile din instrainarea oricarei alte proprietati, alta decat cea la care se face referire in paragrafele 1-4, sunt impozabile numai in statul contractant in care este rezident cel care instraineaza.

Persoana fizica nerezidenta nu are obligatia de a declara castigurile/pierderile, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pentru alte situatii decat cele prezentata la paragrafele 1-4 din art. 13 din conventie daca respectiva persoana prezinta certificatul de rezidenta fiscala. 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu – Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Persoana fizica nerezidenta si cesiune parti sociale. Cine plateste impozitul?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Certificate de rezidenta fiscale 2019 pentru Google, Facebook, LinkedIn si Twitter
    • Update 2019 pentru mai multe certificate de rezidenta fiscala: Mai jos regasiti certificatele de rezidenta fiscala pentru Google si Facebook prin care se certifica faptul ca aceste companii sunt platitori de impozite in Irlanda si astfel cei care lucreaza cu ele nu trebuie sa retina impozitul aferent activitatilor comerciale realizate impreuna. Aici este certificatul de rezidenta fiscala de la Google pentru anul 2019: Google AdWords Romania- Romania Double Taxation Agreement...» citeste mai departe aici

  • Formularul 112. Verificare stare declaratie dupa transmiterea online
    • Intrebare: Cum poate fi recuperata recipisa pentru o declaratie 112, cand din neglijenta nu a fost pastrat numarul de inregistrare al declaratiei respective? UPDATE 22.02.2019 Vizualizare documente Verificarea recipiselor pe https://www.anaf.ro/StareD112/ se poate face doar pentru ultimile 200 de declaratii depuse. Dupa fiecare grup de 200 de declaratii depuse trebuie sa asteptati prelucrarea acestora si sa descarcati recipisele. Introduceti indexul/respectiv numarul de inregistrare si CIF-ul...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 094 actualizata la zi - 2019
    • Formularul 094 reprezinta Declaratia privind cifra de afaceri pentru persoanele impozabile care folosesc trimestrul ca perioada fiscala si care nu au avut achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent. Termen de depunere Declaratia 094 Declaratia 094 se depune in fiecare an la data de 25 ianuarie a anului urmator celui pentru care se completeaza formularul (de exemplu, la 25 ianuarie 2019 s-a depus Declaratia 094 pentru anul 2018). Declaratia 094 este o declaratie anuala,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100: PDF-ul inteligent a fost actualizat
    • UPDATE 22.02.2019 PDF-ul inteligent pentru Declaratia 100 a fost actualizat joi, 21 februarie 2019. Vezi AICI >>> In Monitorul Oficial nr. 424 din data de 18 mai 2018 a fost publicat OANAF 1203/2018 in ceea ce priveste modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. Iata...» citeste mai departe aici

  • Scutiri prevazute de OUG 114 - Calcul contributii pentru venituri salariale mai mici de 3.000 de lei/luna
    • In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor privind o societate care beneficiaza de scutirile de contributii conform OUG 114/2018, domeniul constructii. "Cum se calculeaza concret contributiile datorate si scutirile aplicate pentru salarii platite in acord, in situatia in care salariul brut realizat in acord este 2744 lei, adica sub 3000 lei cat este salariul minim brut?" Raspunsul specialistului Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intentionam sa desfiintam Pilonul II de pensii
    • Pentru anul 2019 suma care va fi platita catre administratorii Pilonului II de pensii va fi de cu aproape un miliard de lei mai mare decat anul trecut, respectiv 8,65 miliarde de lei, fata de 7,71 miliarde de lei in 2018, potrivit declaratiilor facute de ministrul Muncii si Justitiei Sociale, Marius Budai. "In pofida a ceea ce spun unii clarvazatori care ne critica incontinuu vreau sa spun ca suma care va fi platita in 2019 catre administratorii Pilonului II de pensii este de 8,65 miliarde de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016