Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Persoanele care obtin venituri din chirii sunt OBLIGATE sa utilizeze case de marcat electronice fiscale

18-Mai-2022
133131
Persoanele care obtin venituri din chirii sunt OBLIGATE sa utilizeze case de marcat electronice fiscale

ANAF a actualizat recent Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din chirii. Legislatia in vigoare prevede mai multe obligatii pentru aceste persoane fizice: de a declara si plati impozit si contributii pentru veniturile respective, dar si de a utiliza case de marcat electronice fiscale.

ANAF a actualizat Ghidul fiscal al contribuabililor persoane fizice care realizeaza venituri din inchirierea si subinchirierea bunurilor mobile si imobile si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala.

Obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala si incaseaza integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie, au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. 

Definirea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor

Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente.

In aceasta categorie de venit se cuprind veniturile din:
- inchirieri si subinchirieri de bunuri mobile si imobile din patrimoniul personal;


- arendarea bunurilor agricole, din patrimoniul personal
- inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea.

Veniturile obtinute din inchirieri si subinchirieri de bunuri imobile sunt cele din cedarea folosintei locuintei, a caselor de vacanta, garajelor, terenurilor si altele asemenea, a caror folosinta este cedata in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere, uzufruct, arendare si altele asemenea, inclusiv a unor parti din acestea, utilizate in scop de reclama, afisaj si publicitate.

Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata.

Contractul de locatiune

Potrivit Codului civil, contractele de cedare a folosintei bunurilor sunt cuprinse in denumirea generica a contractelor de locatiune, din perspectiva legislatiei fiscale regasindu-se, printre altele, inchirierea de bunuri mobile si/sau imobile.

In vederea protejarii dreptului locatorului cu privire la plata chiriei la termenele si in conditiile mentionate in contracte sau, in lipsa acestora, prin lege, actul normativ mentionat mai sus prevede necesitatea inregistrarii contractelor la organele fiscale. In urma inregistrarii, contractele de locatiune devin titluri executorii.

In vederea aplicarii prevederilor de mai sus a fost emis Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". 

Inregistrarea fiscala a contractelor de locatiune

Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune, insotita de o copie a contractului de locatiune se depune la registratura organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si prin semnatura acestuia. 

Organul fiscal central competent este:

a) organul fiscal central in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii;
b) organul fiscal central in a carui raza teritoriala locatorul, persoana fizica rezidenta, are domiciliul fiscal, potrivit legii;
c) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul care face obiectul contractului de locatiune - in cazul persoanelor fizice nerezidente.

Modificarea sau incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate de locator la organul fiscal, prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii la organul fiscal sau data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare, dupa caz.

Organul fiscal organizeaza evidenta contractelor de locatiune in Registrul contractelor de locatiune care se conduce informatizat, iar inregistrarea contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.

Inchirieri si subinchirieri de bunuri mobile si/sau imobile din patrimoniul personal

  1. Stabilirea venitului brut anual din cedarea folosintei bunurilor

Venitul brut realizat din contractele de inchiriere de bunuri din patrimoniul personal reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora.

Pentru stabilirea venitului brut, la sumele reprezentand chiria in bani si/sau la echivalentul in lei al veniturilor in natura se adauga, daca este cazul, si valoarea cheltuielilor ce sunt, conform dispozitiilor legale sau intelegerii contractuale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, dar sunt efectuate de cealalta parte contractanta. Reprezinta venit brut si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal valoarea investitiei. Proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat.

In situatia in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute, incepand cu anul 2021, venitul brut anual se determina pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului.

Pentru a vedea continuarea Ghidului ANAF, click AICI>>

 

Sursa: ANAF

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Persoanele care obtin venituri din chirii sunt OBLIGATE sa utilizeze case de marcat electronice fiscale":
Rating:

Nota: 2.82 din 17 voturi
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Schimbari radicale ale Codului fiscal aduse de O.G. nr. 16/2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

O.G. nr. 16/2022 - noile MODIFICARI din Codul Fiscal. TOP 7 Studii de Caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016