
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a actualizat recent Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din chirii. Legislatia in vigoare prevede mai multe obligatii pentru aceste persoane fizice: de a declara si plati impozit si contributii pentru veniturile respective, dar si de a utiliza case de marcat electronice fiscale.
ANAF a actualizat Ghidul fiscal al contribuabililor persoane fizice care realizeaza venituri din inchirierea si subinchirierea bunurilor mobile si imobile si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala.
Obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala si incaseaza integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie, au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Definirea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente.
In aceasta categorie de venit se cuprind veniturile din:
- inchirieri si subinchirieri de bunuri mobile si imobile din patrimoniul personal;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Veniturile obtinute din inchirieri si subinchirieri de bunuri imobile sunt cele din cedarea folosintei locuintei, a caselor de vacanta, garajelor, terenurilor si altele asemenea, a caror folosinta este cedata in baza unor contracte de inchiriere/subinchiriere, uzufruct, arendare si altele asemenea, inclusiv a unor parti din acestea, utilizate in scop de reclama, afisaj si publicitate.
Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata.
Contractul de locatiune
Potrivit Codului civil, contractele de cedare a folosintei bunurilor sunt cuprinse in denumirea generica a contractelor de locatiune, din perspectiva legislatiei fiscale regasindu-se, printre altele, inchirierea de bunuri mobile si/sau imobile.
In vederea protejarii dreptului locatorului cu privire la plata chiriei la termenele si in conditiile mentionate in contracte sau, in lipsa acestora, prin lege, actul normativ mentionat mai sus prevede necesitatea inregistrarii contractelor la organele fiscale. In urma inregistrarii, contractele de locatiune devin titluri executorii.
In vederea aplicarii prevederilor de mai sus a fost emis Ordinul presedintelui A.N.A.F. nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".
Inregistrarea fiscala a contractelor de locatiune
Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune, insotita de o copie a contractului de locatiune se depune la registratura organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si prin semnatura acestuia.
Organul fiscal central competent este:
a) organul fiscal central in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii;
b) organul fiscal central in a carui raza teritoriala locatorul, persoana fizica rezidenta, are domiciliul fiscal, potrivit legii;
c) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul care face obiectul contractului de locatiune - in cazul persoanelor fizice nerezidente.
Modificarea sau incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate de locator la organul fiscal, prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii la organul fiscal sau data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare, dupa caz.
Organul fiscal organizeaza evidenta contractelor de locatiune in Registrul contractelor de locatiune care se conduce informatizat, iar inregistrarea contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
Inchirieri si subinchirieri de bunuri mobile si/sau imobile din patrimoniul personal
Venitul brut realizat din contractele de inchiriere de bunuri din patrimoniul personal reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora.
Pentru stabilirea venitului brut, la sumele reprezentand chiria in bani si/sau la echivalentul in lei al veniturilor in natura se adauga, daca este cazul, si valoarea cheltuielilor ce sunt, conform dispozitiilor legale sau intelegerii contractuale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, dar sunt efectuate de cealalta parte contractanta. Reprezinta venit brut si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal valoarea investitiei. Proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat.
In situatia in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute, incepand cu anul 2021, venitul brut anual se determina pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului.
Pentru a vedea continuarea Ghidului ANAF, click AICI>>
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Ghid util pentru a beneficia de indrumare si asistenta telefonica ANAFGHID ANAF privind inspectia fiscala: Verificarea evidentelor fiscale si contabileGHID ANAF: Declararea si plata contributiilor sociale de catre persoanele fiziceVenituri din chirii in 2017. Contribuabilul intreaba, ANAF raspunde! - GHID ANAF inclusProcedura pentru inscrierea in One Stop Shop in 2022Ultimele articole
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venitDepunere declaratie unica. ANAF a publicat un GHID util pentru anul 2025Amnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiGHID ANAF 2024: TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea sistemului e-TVAGHID ANAF pentru persoanele care realizeaza venituri din inchirierea bunurilor mobile si imobileArticole similare
VENITURI DIN CHIRII in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza VENITURI DIN CHIRII incepand cu acest anOferte de PASTE: REDUCERI de pana la 80% si transport GRATUIT la toate produsele fiscal-contabileObligatii declarare VENITURI DIN CHIRII. Ce riscati daca nu declarati si cum va puteti inscrie la ANAF?Oferi imobile spre inchiriere? Atentie la obligatiile fiscale!Intrebari & Raspunsuri ANAF cu privire la completarea Declaratiei Unice - VENITURI DIN CHIRIIUltimele articole
Declaratie Unica 2025. Termen limita de depunere in cazul in care a fost DEPASIT plafonul pentru contributii socialeVENITURI DIN CHIRII. Care este baza calcul CASS si cum se completeaza D. UnicaDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriNoi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin VENITURI DIN CHIRII, incepand cu 1 ianuarie 2025Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularArticole similare
Case de marcat electronice. 7 modificari aduse Normelor metodologice prin HG 355/2023Persoanele fizice care dau meditatii sunt obligate sa detina case de marcat electronice si sa se inregistreze in Registrul ComertuluiProiect ANAF: Noi documente pot fi solicitate suplimentar anumitor operatorilor economici pentru inregistrarea aparatelor de marcat electroniceCasele de marcat cu jurnal electronic: Obligatiile operatorilor economici fata de ANAFIncep controalele! Amenzile ajung la 10.000 de lei pentru contribuabilii care NU conecteaza casele de marcat la ANAFUltimele articole
Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza case de marcat care nu emit cod QRCe trebuie sa faca operatorii economici in cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscaleCase de marcat fiscale: Operatorii economici sunt obligati prin Legea 36/2023 sa arhiveze memoriile fiscale pe o perioada de 5 aniSfaturi de la experti
Grupul de Interes Economic (GIE)
Intrebare: As dori sa cunosc cat mai multe detalii despre GIE (Grupul de Interes Economic), baza legala, modul de functionare si care este monografia contabila, in conditiile in care doua societati doresc sa faca parte dintr-un GIE. Care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Deducere cheltuieli atribuite utilizarii autovehiculelor.
Intrebare: Firma noastra presteaza servicii de reparatii echipamente de ridicat, vanzari ale acestor echipamente, dar si servicii logistice pentru depozite. Referitor la deductibilitatea cheltuielilor cu auto: avem angajati ai societatii cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA