
Raportul Special
realizat de specialisti
Un nou Proiect legislativ aflat in dezbatere la Senat da posibilitatea persoanelor fizice de a redirectiona cei 3,5% din impozitul pe venit datorat statului si catre intreprinderile sociale de insertie.
Contribuabilii persoane fizice pot dispune asupra unui procent de pana la 3,5% din impozitul anumitor venituri (salarii, pensii, chirii, dividende, drepturi de proprietate intelectuala, alte tipuri de venituri impozabile din activitati sportive, PFA-uri etc.), pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult pentru care se acorda deduced fiscale, conform Titlului IV din Codul fiscal.
Optiunea poate fi exercitata pentru una sau mai multe entitati, in limita plafonului de pana la 3,5% din impozitul pe venit, prin completarea Cererii 230 privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat sau a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (D212).
Noul proiect da posibilitatea ca cei 3,5% din impozitul de venit, asupra carora contribuabilii persoane fizice pot dispune, sa fie directionati catre sociale care incurajeaza infiintarea si functionarea intreprinderilor sociale de insertie va avea ca rezultat scaderea ratei somajului si va contribui la reducerea numarului de persoane aflate in risc de saracie si marginalizare sociala.
Imbunatatirea accesului pe piata muncii si cresterea ocuparii fortei de munca a persoanelor marginalizate vor avea efecte si de natura socio-economica prin reducerea saraciei, cresterea nivelului de trai si imbunatatirea starii de sanatate a acestor persoane.
Toate aceste efecte duc, mai departe, la scaderea cheltuielilor bugetare cu aceste persoane, in special cele de ordin social: sanatate, somaj, justitie etc.
Initiatorii estimeaza o crestere a numarului de noi intreprinderi sociale de insertie, cu conditia adoptarii intregului set de propuneri legislative privitoare la intreprinderile sociale de insertie propose de initiatori, celelalte propuneri legislative avand ca obiect modificarea Legii economiei sociale, a Legii voluntariatului si a Codului administrativ.
Cererea 230 poate fi depusa la organul fiscal si de catre reprezentantul entitatii nonprofit/unitatii de cult beneficiare a sumei, caz m care contribuabilul va fi notificat de catre organul fiscal despre acest fapt.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
Contribuabilul va recunoaste sau nu optiunea. Organul fiscal asteapta raspunsul 30 de zile de la data comunicarii notificarii, dar nu mai mult de 45 zile.
Organul fiscal va face plata celor 3,5% in termen de 90 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data expirarii termenului legal de exercitare a optiunii.
Indiferent de structura care face plata celor 3,5% din impozit - organul fiscal sau angajatorul/platitorul de venit - inainte de virarea celor 3,5%, aceasta are obligatia sa verifice daca entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiara figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
Conditiile pe care entitatile nonprofit sau unitatile de cult trebuie sa le indeplineasca pentru a se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult:
a) desfasoara activitatea in domeniul pentru care a fost constituita;
b) a mdeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege (conditia se considera indeplinita in cazul entitatilor/unitatilor de cult care, potrivit legii, nu sunt obligate sa intocmeasca si sa depuna situatii financiare anuale);
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala.
Pana la data de 10 a lunii urmatoare mcheierii fiecarui trimestru calendaristic, organul fiscal verifica, in evidentele proprii, daca entitatile/unitatile de cult inscrise in registru mai indeplinesc conditiile prevazute la pet. 4 lit. b)-e). Daca acestea nu mai indeplinesc conditiile, ele vor fi radiate din Registru.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Declaratia unica 2022: modele completate pentru formularul 212Veniturile din criptomonede trebuie declarate la ANAF. Cum se procedeaza?Monitorul Oficial: Ordinul presedintelui ANAF nr.888 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212Declaratia Unica va avea putere de titlu executoriu, potrivit Ministrului FinantelorAchizitii intracomunitare efectuate de PFA platitoare de TVA. Acestea se declara in D212 cu veniturile si cheltuielile?Ultimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?Dividende. Care sunt obligatiile declarative privind CASS?Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212Articole similare
Sunteti contabil, economist, expert contabil, auditor sau consultant fiscal? Editura Rentrop & Straton isi mareste echipa!Modificari ale Codului fiscal privind CAS si CASSCodul fiscal 2016. Cum se va aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor?Contractul de agent de asigurari. impozitul pe venit si contributii sociale datorate incepand cu 1 iulieAchizitie bun in scop personal. Se supune impozitului?Ultimele articole
Impozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Impozitul pe venit si CASS pentru PFA-uri in 2025. Noutati importante privind D. UnicaTaxe PFA in sistem real. Plafoane CAS si CASS pentru 2025 + impozitul pe venitTaxe PFA: Ce IMPOZIT PE VENIT si CASS plateste un PFA cu venituri din activitati independenteDepunere Declaratie Unica. Poti fi rectificate CAS si CASS calculate eronat in 2024 de PFA-uri?Articole similare
Noutati privind Spatiul Privat Virtual. Ce declaratii puteti depune prin SPV?Sfaturi de la experti
Intrebare: Emiterea facturii s-a realizat la solicitarea bancii emitente a SGB. Facturarea s-a facut cu TVA, conform contractului si SGB. Pentru ca societatea sa incaseze factura, a fost necesara emiterea acesteia.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Recunoastere venit din dobanzi
Intrebare: O societate comerciala ?X? vinde catre o alta societate comerciala ?Y? parti sociale detinute la societatea ?Z?. Conform contractului de vanzare, o parte din pretul tranzactiei se vireaza intr-un cont escrow pus la dispozitia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie
SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025
SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar
Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025
Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA