Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?

30-Ian-2015
21718

In analiza urmatoare, facem referire la o persoana fizica romana caee deschide un PFA in Romania, dar lucreaza efectiv in Belgia.



Stabilim astfel care sunt aspectele fiscale si inclusiv declarative care trebuie implinite in Romania. In concret, vom vedea ce impozite si contributii se platesc obligatoriu in Romania si dupa cat timp este obligata persoana in cauza sa deschida sediu secundar in Belgia.

Din perspectiva obligatiilor fiscale determinate de desfasurarea activitatii in strainatate urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 74 potrivit carora contribuabilii au obligatia de a declara la organul fiscal infiintarea de sedii secundare in termen de 30 de zile, alineatul (2) al articolului stabilind in mod expres obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

Potrivit alin. (4) al art. 74 este definit ca sediu secundar si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

Avand in vedere definitia sediului secundar prevazuta la art. 74 alin. (3) din Codul de procedura in sfera caruia este cuprins un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea dar si prevederea expresa a alin. (4) urmeaza a se analiza modul de desfasurare a activitatii si implicit necesitatea declararii.

In ceea ce priveste procedura de declarare a sediului secundar din strainatate aceasta se va indeplini prin completarea si depunerea Declaratiei privind sediile secundare al carei model este aprobat prin OMFP nr. 1329/2004, in termen de 30 de zile de la data infiintarii sediului secundar, bifand casuta referitoare la infiintarea sediului secundar in strainatate si completand informatiile de identificare a locului unde acesta este situat.

Analizand situatia prezentata trebuie avut in vedere mai intai regimul fiscal aplicabil intre Romania si Belgia respectiv daca venitul platit de catre societatea belgiana unui nerezident, pentru servicii prestate in conditiile specifica cazului, face obiectul impunerii in Belgia. In masura in care raspunsul este afirmativ urmeaza a fi facute aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si Belgia ratificate prin Legea nr. 126/1996 daca PFA va prezenta certificatul de rezidenta fiscala in Romania. Potrivit art. 15 pct. 1 din Conventie veniturile unei persoane a unui stat contractant dintr-o profesie independenta sau din alte activitati cu caracter independent nu sunt impozabile decat in acest stat, in afara de cazul in care intreprinderea isi exercita activitatea sa in celalalt stat contractant prin intermediul unui sediu permanent situat acolo. In succesiune, conditiile concrete de desfasurare a activitatii in Belgia urmeaza a fi raportate la conditiile de existenta a unui sediu permanent prevazute la art. 5 din Conventie. In considerarea paragrafului 1 al acestui articol umreza ca activitatea PFA sa reprezinte sediu permanent in Belgia, astfel ca aceasta urmeaza sa se inregistreze la organul fiscal din acest stat in termenul prevazut in legislatia interna a acestuia. PFA va datora impozit pe venit in Belgia insa, in temeiul dispozitiilor art. 24 paragraf 1 lit. a) din Conventie dubla impunere va fi evitata aplicandu-se metoda scutirii, astfel ca in Romania venitul va fi scutit de impozit.

Pentru declararea veniturilor din strainatate se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului Declaratia privind veniturile realizate din strainatate aprobata prin OPANAF nr. 52/2012 – Formularul 201.

In ceea ce priveste contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) lit. c) din Codul fiscal
stabileste, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale, faptul ca persoanele care au statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica autorizata va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala de 26,3%, sub rezerva exceptiilor cuprinse in Capitolul II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala de 5,5%.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala (Regulamentul CE 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, Regulamentul CE 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului CE 883/2004). Aplicand Regulamentului CE 883/2004 in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De asemenea, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune fie legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, fie legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Lucratorii independenti care se deplaseaza, in mod frecvent pe teritoriul altui stat membru, in vederea desfasurarii unei activitati determinate se adreseaza CNPAS in vederea obtinerii formularului A1. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus, persoana nedatorand in statul membru UE contributii sociale obligatorii daca ceritifca faptul ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta (Romania). Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, va putea fi supusa prevederilor legislatiei statul membru in ceea ce priveste contributiile sociale.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016