Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?

30-Ian-2015
6506

In analiza urmatoare, facem referire la o persoana fizica romana caee deschide un PFA in Romania, dar lucreaza efectiv in Belgia.



Stabilim astfel care sunt aspectele fiscale si inclusiv declarative care trebuie implinite in Romania. In concret, vom vedea ce impozite si contributii se platesc obligatoriu in Romania si dupa cat timp este obligata persoana in cauza sa deschida sediu secundar in Belgia.

Din perspectiva obligatiilor fiscale determinate de desfasurarea activitatii in strainatate urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 74 potrivit carora contribuabilii au obligatia de a declara la organul fiscal infiintarea de sedii secundare in termen de 30 de zile, alineatul (2) al articolului stabilind in mod expres obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

Potrivit alin. (4) al art. 74 este definit ca sediu secundar si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii


Avand in vedere definitia sediului secundar prevazuta la art. 74 alin. (3) din Codul de procedura in sfera caruia este cuprins un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea dar si prevederea expresa a alin. (4) urmeaza a se analiza modul de desfasurare a activitatii si implicit necesitatea declararii.

In ceea ce priveste procedura de declarare a sediului secundar din strainatate aceasta se va indeplini prin completarea si depunerea Declaratiei privind sediile secundare al carei model este aprobat prin OMFP nr. 1329/2004, in termen de 30 de zile de la data infiintarii sediului secundar, bifand casuta referitoare la infiintarea sediului secundar in strainatate si completand informatiile de identificare a locului unde acesta este situat.

Analizand situatia prezentata trebuie avut in vedere mai intai regimul fiscal aplicabil intre Romania si Belgia respectiv daca venitul platit de catre societatea belgiana unui nerezident, pentru servicii prestate in conditiile specifica cazului, face obiectul impunerii in Belgia. In masura in care raspunsul este afirmativ urmeaza a fi facute aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si Belgia ratificate prin Legea nr. 126/1996 daca PFA va prezenta certificatul de rezidenta fiscala in Romania. Potrivit art. 15 pct. 1 din Conventie veniturile unei persoane a unui stat contractant dintr-o profesie independenta sau din alte activitati cu caracter independent nu sunt impozabile decat in acest stat, in afara de cazul in care intreprinderea isi exercita activitatea sa in celalalt stat contractant prin intermediul unui sediu permanent situat acolo. In succesiune, conditiile concrete de desfasurare a activitatii in Belgia urmeaza a fi raportate la conditiile de existenta a unui sediu permanent prevazute la art. 5 din Conventie. In considerarea paragrafului 1 al acestui articol umreza ca activitatea PFA sa reprezinte sediu permanent in Belgia, astfel ca aceasta urmeaza sa se inregistreze la organul fiscal din acest stat in termenul prevazut in legislatia interna a acestuia. PFA va datora impozit pe venit in Belgia insa, in temeiul dispozitiilor art. 24 paragraf 1 lit. a) din Conventie dubla impunere va fi evitata aplicandu-se metoda scutirii, astfel ca in Romania venitul va fi scutit de impozit.

Pentru declararea veniturilor din strainatate se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului Declaratia privind veniturile realizate din strainatate aprobata prin OPANAF nr. 52/2012 – Formularul 201.

In ceea ce priveste contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) lit. c) din Codul fiscal
stabileste, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale, faptul ca persoanele care au statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica autorizata va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala de 26,3%, sub rezerva exceptiilor cuprinse in Capitolul II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala de 5,5%.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala (Regulamentul CE 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, Regulamentul CE 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului CE 883/2004). Aplicand Regulamentului CE 883/2004 in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De asemenea, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune fie legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, fie legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Lucratorii independenti care se deplaseaza, in mod frecvent pe teritoriul altui stat membru, in vederea desfasurarii unei activitati determinate se adreseaza CNPAS in vederea obtinerii formularului A1. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus, persoana nedatorand in statul membru UE contributii sociale obligatorii daca ceritifca faptul ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta (Romania). Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, va putea fi supusa prevederilor legislatiei statul membru in ceea ce priveste contributiile sociale.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?":
Rating:

Nota: 4.42 din 13 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.