Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?

30-Ian-2015
7491

In analiza urmatoare, facem referire la o persoana fizica romana caee deschide un PFA in Romania, dar lucreaza efectiv in Belgia.



Stabilim astfel care sunt aspectele fiscale si inclusiv declarative care trebuie implinite in Romania. In concret, vom vedea ce impozite si contributii se platesc obligatoriu in Romania si dupa cat timp este obligata persoana in cauza sa deschida sediu secundar in Belgia.

Din perspectiva obligatiilor fiscale determinate de desfasurarea activitatii in strainatate urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 74 potrivit carora contribuabilii au obligatia de a declara la organul fiscal infiintarea de sedii secundare in termen de 30 de zile, alineatul (2) al articolului stabilind in mod expres obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

Potrivit alin. (4) al art. 74 este definit ca sediu secundar si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii


Avand in vedere definitia sediului secundar prevazuta la art. 74 alin. (3) din Codul de procedura in sfera caruia este cuprins un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea dar si prevederea expresa a alin. (4) urmeaza a se analiza modul de desfasurare a activitatii si implicit necesitatea declararii.

In ceea ce priveste procedura de declarare a sediului secundar din strainatate aceasta se va indeplini prin completarea si depunerea Declaratiei privind sediile secundare al carei model este aprobat prin OMFP nr. 1329/2004, in termen de 30 de zile de la data infiintarii sediului secundar, bifand casuta referitoare la infiintarea sediului secundar in strainatate si completand informatiile de identificare a locului unde acesta este situat.

Analizand situatia prezentata trebuie avut in vedere mai intai regimul fiscal aplicabil intre Romania si Belgia respectiv daca venitul platit de catre societatea belgiana unui nerezident, pentru servicii prestate in conditiile specifica cazului, face obiectul impunerii in Belgia. In masura in care raspunsul este afirmativ urmeaza a fi facute aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si Belgia ratificate prin Legea nr. 126/1996 daca PFA va prezenta certificatul de rezidenta fiscala in Romania. Potrivit art. 15 pct. 1 din Conventie veniturile unei persoane a unui stat contractant dintr-o profesie independenta sau din alte activitati cu caracter independent nu sunt impozabile decat in acest stat, in afara de cazul in care intreprinderea isi exercita activitatea sa in celalalt stat contractant prin intermediul unui sediu permanent situat acolo. In succesiune, conditiile concrete de desfasurare a activitatii in Belgia urmeaza a fi raportate la conditiile de existenta a unui sediu permanent prevazute la art. 5 din Conventie. In considerarea paragrafului 1 al acestui articol umreza ca activitatea PFA sa reprezinte sediu permanent in Belgia, astfel ca aceasta urmeaza sa se inregistreze la organul fiscal din acest stat in termenul prevazut in legislatia interna a acestuia. PFA va datora impozit pe venit in Belgia insa, in temeiul dispozitiilor art. 24 paragraf 1 lit. a) din Conventie dubla impunere va fi evitata aplicandu-se metoda scutirii, astfel ca in Romania venitul va fi scutit de impozit.

Pentru declararea veniturilor din strainatate se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului Declaratia privind veniturile realizate din strainatate aprobata prin OPANAF nr. 52/2012 – Formularul 201.

In ceea ce priveste contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) lit. c) din Codul fiscal
stabileste, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale, faptul ca persoanele care au statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Persoana fizica autorizata va datora prin urmare pentru veniturile din activitati independente realizate contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala de 26,3%, sub rezerva exceptiilor cuprinse in Capitolul II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala de 5,5%.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala (Regulamentul CE 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, Regulamentul CE 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului CE 883/2004). Aplicand Regulamentului CE 883/2004 in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De asemenea, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune fie legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, fie legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Lucratorii independenti care se deplaseaza, in mod frecvent pe teritoriul altui stat membru, in vederea desfasurarii unei activitati determinate se adreseaza CNPAS in vederea obtinerii formularului A1. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus, persoana nedatorand in statul membru UE contributii sociale obligatorii daca ceritifca faptul ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta (Romania). Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, va putea fi supusa prevederilor legislatiei statul membru in ceea ce priveste contributiile sociale.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA activitate in strainatate. Ce obligatii va avea PFA-ul?":
Rating:

Nota: 4.42 din 13 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"