Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA. Calcul baza CAS si CASS. Declaratia Unica

11-Mar-2019
10238

"Pentru PFA impus pe baza de norma de venit, care beneficiaza de ajustare a normei in sensul scaderii acesteia, pentru invaliditate, norma ajustata se foloseste si la calculul bazei pentru CAS si CASS sau se foloseste norma intreaga? In declaratia unica pentru 2019, daca PFA a fost impus pe baza de norma de venit si a depus declaratia unica estimativa in 2018, se mai completeaza rubricile referitoare la anul 2018 (impozit venit, CAS si CASS)? Dar daca persoana fizica a realizat venituri impuse pe baza de norma de venit, dar si din dividende, in anul 2018, si acestea au fost declarate in declaratia estimativa pentru calculul cass in 2018, mai trebuie sa completeze rubricile referitoare la CASS pentru anul 2018 in declaratia unica pentru anul 2019?". Acesta este cazul de la care a plecat spacialistul nostru in studiul de caz propus astazi. In cele ce urmeaza, redam raspunsul specialistului.

Raspunsul specialistului

Din punct de vedere al contributiei de asigurari de sanatate (CAS), conform art. 148 alin. (4) din Legea nr. 227/2017 privin Codul fiscal: "Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120".

La pct. 7 Sectiunea a 4-a din Normele metodologice,se mentioneaza faptul ca "In aplicarea art. 148 din Codul fiscal, venitul net/brut anual estimat pentru anul in curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal. Daca persoanele fizice realizeaza venituri din mai multe surse din activitati independente si/sau drepturi de proprietate intelectuala venitul net estimat pentru anul curent se stabileste prin insumarea veniturilor nete estimate din fiecare sursa si/sau categorie de venit, dupa cum urmeaza: (…)

b) valoarea normelor de venit, determinate dupa ajustarea prevazuta la art. 69 alin. (10) din Codul fiscal (pct 7 alin. (1) lit. b) din norme)".

Prin urmare, se datoreaza CAS numai daca se estimeaza obtinerea de venituri (dupa ajustare) mai mari de 12 salarii minime brute pe tara.

Din punct de vedere al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), conform art. 170 alin. (1) si alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal: "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120.
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 120 se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz; (…)".

Prin urmare, se ia in calcul norma de venit determinata dupa ajustare la determinarea plafonului in functie de care se stabileste daca se datoareaza sau nu contributii sociale.

Conform Instructiunilor de completare a formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice", pct. 1 "Declaratia se depune pana la data de 15 martie 2019, inclusiv, de catre persoanele fizice care au obligatia:

  • declararii impozitului pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate in anul 2018; 
  • declararii impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din Romania in anul 2019;
  • declararii venitului estimat pentru incadrarea ca platitor de contributii sociale pentru anul 2019 si, dupa caz, a declararii contributiilor sociale datorate in anul fiscal 2018.”

Prin urmare, se va declara doar impozitul pe venit la norma de venit din anul 2019 si contributiile de asigurari sociale aferente anului 2019 daca este cazul.

Daca persoana fizica a realizat venituri impuse pe baza de norma de venit, dar si din dividende, in anul 2018, peste plafonul de 22.800 lei, declarate in declaratia estimativa pentru calculul CASS in 2018, are obligatia de a completa informatiile referitoare la CASS pentru anul 2018 in declaratia unica.

Se pare ca noul termen pentru depunerea declaratiei unice si plata impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii este 31 iulie 2019, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta postat pe site-ul oficial al Ministerului de Finante Publice, din 07.03.2019.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA. Calcul baza CAS si CASS. Declaratia Unica":
Rating:

Nota: 3.56 din 9 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia beneficiarului real va fi amanata pana la 1 octombrie
    • In sedinta de coalitie de ieri s-a decis ca declaratia de beneficiar sa fie amanata pana la 1 octombrie, a scris ministrul economiei, Claudiu Nasui, pe pagina oficiala de Facebook. „Pana atunci vom incerca sa convingem coalitia sa revenim la sistemul din Austria. Adica sistemul care s-a aplicat si anul trecut in Romania, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocratie inutila. Declaratia de beneficiar real este o declaratie de aproximativ 10 foi prin care statul...» citeste mai departe aici

  • Contracte de comodat. Regimul fiscal al cheltuielilor
    • Va rog sa ma ajutati in tratamentul contabil si fiscal al urmatoarei spete: Administratorul societatii detine un contract de comodat pentru un mijloc de transport proriu pe care il foloseste la transportarea marfurilor pentru societatea pe care o detine. Pentru a descarca mai usor sacii cu marfa a facut niste modificari la mijlocul de transport in valoare de aproximativ 15.000lei care au fost facturate pe societate. Cheltuiala respectiva se considera deductibila daca avem contractul de comodat...» citeste mai departe aici

  • Finantele propun anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin OUG 69/2020
    • Ministerul Finantelor a publicat recent un nou Proiect OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru anularea unor obligatii accesorii. Conform notei de fundamantare, anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu...» citeste mai departe aici

  • Legea 123/2021, noi modificari privind raportarea angajamentelor transfrontaliere. Contribuabili exonerati de la aceasta obligatie
    • Legea nr. 123/2021 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 476 din 07 mai 2021. Conform actului normativ, in cazul in care exista mai multi intermediari, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine tuturor intermediarilor implicati in acelasi aranjament transfrontalier care...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 25 mai -termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza contribuabilii ca 25 mai 2021 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: - formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit...» citeste mai departe aici

  • Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?
    • Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare. "Am publicat acest proiect...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016