Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA. Calcul baza CAS si CASS. Declaratia Unica

11-Mar-2019
9930

"Pentru PFA impus pe baza de norma de venit, care beneficiaza de ajustare a normei in sensul scaderii acesteia, pentru invaliditate, norma ajustata se foloseste si la calculul bazei pentru CAS si CASS sau se foloseste norma intreaga? In declaratia unica pentru 2019, daca PFA a fost impus pe baza de norma de venit si a depus declaratia unica estimativa in 2018, se mai completeaza rubricile referitoare la anul 2018 (impozit venit, CAS si CASS)? Dar daca persoana fizica a realizat venituri impuse pe baza de norma de venit, dar si din dividende, in anul 2018, si acestea au fost declarate in declaratia estimativa pentru calculul cass in 2018, mai trebuie sa completeze rubricile referitoare la CASS pentru anul 2018 in declaratia unica pentru anul 2019?". Acesta este cazul de la care a plecat spacialistul nostru in studiul de caz propus astazi. In cele ce urmeaza, redam raspunsul specialistului.

Raspunsul specialistului

Din punct de vedere al contributiei de asigurari de sanatate (CAS), conform art. 148 alin. (4) din Legea nr. 227/2017 privin Codul fiscal: "Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120".

La pct. 7 Sectiunea a 4-a din Normele metodologice,se mentioneaza faptul ca "In aplicarea art. 148 din Codul fiscal, venitul net/brut anual estimat pentru anul in curs este venitul determinat potrivit prevederilor titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal. Daca persoanele fizice realizeaza venituri din mai multe surse din activitati independente si/sau drepturi de proprietate intelectuala venitul net estimat pentru anul curent se stabileste prin insumarea veniturilor nete estimate din fiecare sursa si/sau categorie de venit, dupa cum urmeaza: (…)

b) valoarea normelor de venit, determinate dupa ajustarea prevazuta la art. 69 alin. (10) din Codul fiscal (pct 7 alin. (1) lit. b) din norme)".

Prin urmare, se datoreaza CAS numai daca se estimeaza obtinerea de venituri (dupa ajustare) mai mari de 12 salarii minime brute pe tara.

Din punct de vedere al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), conform art. 170 alin. (1) si alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal: "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art. 120.
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 120 se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz; (…)".

Prin urmare, se ia in calcul norma de venit determinata dupa ajustare la determinarea plafonului in functie de care se stabileste daca se datoareaza sau nu contributii sociale.

Conform Instructiunilor de completare a formularului "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice", pct. 1 "Declaratia se depune pana la data de 15 martie 2019, inclusiv, de catre persoanele fizice care au obligatia:

  • declararii impozitului pe veniturile realizate din Romania sau/si din strainatate in anul 2018; 
  • declararii impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din Romania in anul 2019;
  • declararii venitului estimat pentru incadrarea ca platitor de contributii sociale pentru anul 2019 si, dupa caz, a declararii contributiilor sociale datorate in anul fiscal 2018.”

Prin urmare, se va declara doar impozitul pe venit la norma de venit din anul 2019 si contributiile de asigurari sociale aferente anului 2019 daca este cazul.

Daca persoana fizica a realizat venituri impuse pe baza de norma de venit, dar si din dividende, in anul 2018, peste plafonul de 22.800 lei, declarate in declaratia estimativa pentru calculul CASS in 2018, are obligatia de a completa informatiile referitoare la CASS pentru anul 2018 in declaratia unica.

Se pare ca noul termen pentru depunerea declaratiei unice si plata impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii este 31 iulie 2019, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta postat pe site-ul oficial al Ministerului de Finante Publice, din 07.03.2019.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA. Calcul baza CAS si CASS. Declaratia Unica":
Rating:

Nota: 3.56 din 9 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Modificari privind completarea formularelor D100 si D710. (OPANAF 51/2021)
    • Agentia Natioanal de Administrare Fiscala Vrancea reaminteste ca, in Monitorul Oficial nr. 59/19.01.2021, a fost publicat OPANAF nr. 51/18.01.2021 privind modificarea si completarea OPANAF 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. 1. Prezentul ordin modifica: -formular 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" se modifica si se...» citeste mai departe aici

  • Situatii in care o societate NU mai aplica impozitul pe veniturile microintreprinderii
    • Microintreprinderile aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderii numai daca nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti. Potrivit prevederilor art. 55 alin (3) din Codul fiscal, in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna martie 2021. Primul termen limita este data de 1 martie. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o...» citeste mai departe aici

  • Atentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara Romaniei
    • Legislatia privind achizitiile de servicii din afara tarii a suferit modificari importante! Vorbim aici, de exemplu, despre: -limitarile introduse de Legea nr. 296/2020 privind deductibilitatea cheltuielilor in cazul achizitiilor efectuate dupa 1 ianuarie 2021 din anumite tari -modificarile aduse de O.M.F.P. nr. 2.148/2020 instructiunilor de aplicare a scutirilor de TVA -efectele asupra TVA ale retragerii Marii Britanii din UE, incepand cu 1 ianuarie 2021 Sunt reglementari care complica si mai...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 1 martie, termen limita pentru depunerea formularului 205
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca 1 martie 2021 este termen pentru depunerea formularului 205 “Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si câstigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit”. Declaratia 205 se completeaza si se depune de catre platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului, conform...» citeste mai departe aici

  • Delegare si detasare angajati in tara. Tratament fiscal costuri
    • O societate (SRL) in Brasov detaseaza un angajat in Bucuresti la alta companie pe o perioada neterminata pentru a efectua lucrari in interesul acesteia sau, dupa caz, in interesul societatii la care se efectueaza detasarea. Intrebare: Poate societatea la care se efectueaza detasarea sa acorde persoanei detasate salariu costuri de detasare (diurna, cazare, transport) deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit? Sau aceste costuri sunt considerate venituri in natura pentru persona...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016