Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Regimul contributiilor CAS datorate de PFA in 2018

20-Dec-2017
2429

In analiza urmatoare discutam despre situatia in care, in anul 2015, un PFA a avut venituri nete impozabile sub plafonul de 12 x 35% din salariul mediu brut, in 2016 a obtinut venituri peste plafon, iar in anul 2017 sub plafon.

Tinand cont de prevederile Codului fiscal, care precizeaza ca sunt in mod obligatoriu asigurate persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, care, in anul precedent, obtin venituri peste plafon, vom analiza care este regimul contributiilor de asigurari sociale - CAS datorate pentru 2016 si 2017. De asemenea, vom vedea daca, pentru anul 2018, se va plati obligatoriu contributia de asigurari de sanatate - CASS la nivelul salariului minim, separat pentru veniturile din activitati independente si pentru veniturile din investitii sau daca aceste venituri se cumuleaza.

Iata raspunsul specialistului!

1. In ceea ce priveste baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul platilor anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, pentru anii 2016 si 2017, sunt aplicabile preverile art. 148 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Aceste prevederi stabilesc ca, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul platilor anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, o reprezinta echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, prevazut la art. 143 alin. (2), in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate.

In raport cu incadrarea in categoria asiguratilor obligatoriu in sistemul public de pensii, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real vor fi incadrate in aceasta categorie daca venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut. Numai in cazul indeplinirii acestei conditii, persoanele fizice sunt obligate sa se asigure in sistemul public de pensii si sa depuna anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, declaratia 600.

Astfel, persoanele fizice, care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real, care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim nu au obligatia depunerii declaratiei 600 si nu datoreaza plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale.

In cazul analizat, intrucat in anul 2015 persoana fizica a realizat venituri nete, exclusiv contributia de aasigurari sociale, sub nivelul plafonului minim, aceasta nu a avut obligatia depunerii declaratiei 600 pana la data de 31 ianuarie 2016 si nu datoreaza plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale pentru anul 2016.

Pentru anul 2017, persoana fizica a avut obligatia depunerii declaratiei 600 pana la data de 31 ianuarie 2017 intrucat a realizat in anul 2016 venituri nete peste plafonul mentionat mai sus. Va datora astfel plati anticipate in contul anului 2017 calculate la nivelul plafonului minim lunar reprezentand echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut.

Trebuie precizat faptul ca, potrivit art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale urmeaza a fi recalculata in anul urmator celui de realizare a venitului, in baza declaratiei privind venitul realizat. Aceasta se stabileste ca diferenta intre venitul brut realizat si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea. Baza lunara de calcul nu poate fi mai mica decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei, si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Vezi detalii
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Vezi detalii
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Vezi detalii

Asadar, definitivarea contributiei de asigurari sociale in cazul veniturilor determinate in sistem real se efectueaza in baza declaratiei privind venitul realizat. Potrivit art. 152 alin. (2) din Codul fiscal, obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale se determina de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza declaratiei 200 privind venitul realizat, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale, asupra bazei de calcul prevazute la art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, cu incadrarea acesteia in plafonul minim si maxim.

Diferentele de venit, precum si contributia de asigurari sociale aferenta, stabilite in plus prin decizia de impunere se repartizeaza pe lunile in care a fost desfasurata activitatea.

Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale se aplica si in cazul persoanelor care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim si care nu au avut obligatia depunerii declaratiei 600 si al caror venit realizat in anul fiscal pentru care se efectueaza definitivarea contributiei de asigurari sociale se incadreaza in plafonul minim prevazut la art. 148 alin. (3).

Sumele reprezentand baza de calcul si contributia de asigurari sociale aferenta, stabilite prin decizia de impunere se repartizeaza pe lunile in care a fost desfasurata activitatea. Plata contributiei de asigurari sociale stabilite prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei.

In aceasta situatie, vor fi analizate veniturile declarate prin formularul 200 depus pentru veniturile realizate in anul 2016 si pentru veniturile realizate in anul 2018, urmand ca baza de calcul al contributiei corespunzatoare fiecarui an sa fie recalculata conform celor detaliate mai sus, in vederea stabilirii obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale.

2. In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017, prevede la art. 155 alin. (2) ca persoanele fizice datoreaza, incepand cu 1 ianuarie 2018, contributia de asigurari sociale de sanatate daca realizeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri din urmatoarele categorii:

a) venituri din activitati independente, definite conform art. 67 si 671;

b) venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III sau Legii nr. 170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;

c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;

d) venituri din investitii, definite conform art. 91;

e) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;

f) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 116.

Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit Codului fiscal. Baza lunara de calcul pentru care persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2) datoreaza contributia este, potrivit art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza.

Veniturile care se iau in calcul la verificarea plafonului prevazut la art. 155 alin. (2) sunt cele realizate din una sau mai multe surse de venituri, din categoriile de venituri mentionate la art. 155 alin. (2), respectiv:

a) venitul net din activitati independente, stabilit potrivit art. 68-70, dupa caz;

b) venitul brut din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II, III sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 alin. (7)-(9);

c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;

d) venitul/castigul din investitii, stabilit conform art. 94-97;

e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;

f) venitul brut/venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.

Totodata, potrivit art. 170 alin. (3) din Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017, incadrarea in plafonul anual prevazut la art. 155 alin. (2) se efectueaza prin insumarea veniturilor anuale mentionate mai sus realizate in anul fiscal precedent. Persoanele fizice obligate la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate, declaratia cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul lunar ale carei model, continut, modalitate de depunere si de gestionare urmeaza a fi aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.

In aceste conditii din textul astfel modificat si sub rezerva unor modificari ulterioare, se poate intelege ca pentru a stabili calitatea de persoana obligata la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate se vor insuma veniturile enumerate mai sus realizate in anul precedent 2017 si doar in situatia in care veniturile anuale cumulate sunt cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri, persoana va datora contributia de asigurari sociale de sanatate in anul 2018, urmand sa depuna declaratia privind incadrarea veniturilor realizate in plafonul lunar in ianuarie 2018.

In contextul noului cadru legislativ, clarificarea modului de aplicare al acestor prevederi urmeaza sa fie realizata de autoritatea fiscala prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.

De asemenea, incepand cu 1 ianuarie 2018, potrivit prevederilor Codului fiscal in forma modificata de OUG 79/2017, nu se mai aplica exceptia de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din investitii daca persoana cumuleaza aceste venituri cu salarii sau pensii, articolul 176 care reglementeaza in prezent aceasta facilitate fiind abrogat de OUG 79/2017 incepand cu aceasta data.

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu, consultant fiscal, expert contabil.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Regimul contributiilor CAS datorate de PFA in 2018":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • S-a aprobat programul Investeste in tine. Conditii de acordare a creditelor cu dobanda zero!
    • Guvernul a aprobat, in cadrul sedintei de joi, programul „Investeste in tine”, prin care cei cu varsta intre 16 si 26 de ani pot lua credite de pana la 40.000 de lei, cu dobanda zero, iar cei intre 26 si 55 de ani pot primi un credit de pana la 35.000 de lei, in aceleasi conditii. Pentru a beneficia de acest program, ei trebuie sa fie in sistemul de invatamant sau sa urmeze cursuri de specializare, iar banii pot fi folositi pentru educatie, sanatate sau sport. Principalii beneficiari...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la impozitul pe venitul microintreprinderilor la impozitul pe profit
    • Sunt multe cazuri in care societatile decid sa treaca de la impozitul pe venit microintreprindere, la impozit pe profit. In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei societati platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, care decide urmatoarele: trecerea celor 2 salariati de la o norma pariala la o norma intreaga fiecare si majorarea capitalului social la peste 45.000 lei. Ca urmare a modificarilor facute, societatea vrea sa devina platitoare de impozit pe profit incepand din trimestrul...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ajutor de la stat in sprijinul operatorilor economici din domeniul transportului rutier
    • La propunerea Ministerului Finantelor Publice, Guvernul a aprobat un proiect care prevede o schema de ajutor pentru operatorii economici din domeniul transportului public. Memorandumul cu tema: “Incadrarea schemei de ajutor de stat reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor in baza alin. (9) si (10) ale art. 342 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • ROBOR, nou maxim istoric! Indicele la 3 luni creste la 3,09%
    • Indicele ROBOR la 3 luni, in functie de care se calculeaza costul creditelor de consum in lei cu dobanda variabila, a atins vineri un nou maxim istoric, cu o urcare de 0,14 puncte procentuale pe piata interbancara. Astfel, de la 2,95% cat era joi, ROBOR a crescut la 3,09%, atingand cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani si opt luni, dupa cum reiese din datele Bancii Nationale a Romaniei (BNR). O valoare mai mare a ROBOR la trei luni a fost inregistrata ultima data pe 30 septembrie 2014, cand...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016