Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA: Cine calculeaza amortizarea si ce facilitati exista?

10-Dec-2012
5862
Amortizarea mijloacelor fixe concesionate, inchiriate sau date in locatie de gestiune se calculeaza de catre agentul economic care le are in proprietate. Dincolo de acest principiu stabilit prin lege, Normele de aplicare a Legii amortizarii mai precizeaza si ca recuperarea acestor cheltuieli se face prin includerea in cheltuielile de exploatare pe perioada initiala a contractului de concesiune, inchiriere sau locatie de gestiune sau pe durata normala de utilizare ramasa, dupa caz. in situatia in care durata normala de utilizare ramasa este mai mica decat perioada initiala a contractului recuperarea cheltuielilor de investitii se face pe durata normala de utilizare ramasa.

La incetarea contractului de concesionare, inchiriere sau locatie de gestiune, valoarea investitiilor, nediminuata cu amortizarea calculata, se cedeaza proprietarului, pentru a majora corespunzator valoarea de intrare a mijloacelor fixe.

In procesul-verbal de predare-preluare a investitiei se va mentiona si amortizarea calculata de beneficiar, pentru ca proprietarul sa poata inregistra uzura corespunzatoare noii valori de intrare.

Amortizarea investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune se recupereaza de agentul economic care a efectuat investitia, pe perioada contractului.
Amortizarea mijloacelor fixe care fac obiectul unui contract de leasing operational se calculeaza de finantator, cu posibilitatea amortizarii intregii valori a mijlocului fix minus valoarea reziduala prevazuta in contract, pe parcursul duratei contractului, dar nu mai putin de 3 ani.

Ce facilitati are PFA in aplicarea regimurilor de amortizare?

Am enumerat mai sus cele trei regimuri de amortizare admise de legea romana: liniara, degresiva si accelerata.

Art. 19 din Legea nr. 15/1994 a amortizarii mentioneaza ca: "competentele de aprobare a utilizarii regimului de amortizare liniara sau degresiva revin consiliului de administratie al agentului economic, respectiv responsabilului cu gestiunea patrimoniului, in cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ (...).

Utilizarea regimului de amortizare accelerata se aproba de catre directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat, la propunerea consiliului de administratie al agentului economic sau a responsabilului cu gestiunea patrimoniului".

Numai ca PFA nici nu are Consiliu de administratie si nici nu e persoana juridica fara scop lucrativ... deci se aplica procedura de aprobare?

Cateva randuri "strecurate" in Normele de aplicare ale Legii amortizarii ne lamuresc:
"In cazul persoanelor fizice si al asociatiilor fara personalitate juridica, care desfasoara activitati in scopul realizarii de venituri, optiunea de a utiliza regimul de amortizare accelerata SE COMUNICA directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat inainte de punerea in functiune a mijloacelor fixe sau in termen de maximum o luna de la punerea in functiune a acestora, FARA A MAI FI NECESARA O APROBARE PREALABILA.

Nerespectarea termenului prevazut la alineatul precedent atrage deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea la nivelul regimului linear".

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025

    • Sistemul e-TVA a devenit un instrument esential in procesul de raportare fiscala din Romania, cu un impact direct asupra modului in care firmele isi gestioneaza obligatiile privind taxa pe valoarea adaugata. Implementat de ANAF, acest sistem se bazeaza pe precompletarea decontului de TVA, utilizand informatii colectate din surse multiple precum e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu sau SAF-T. Cu toate acestea, firmele trebuie sa fie atente: decontul precompletat nu reprezinta o obligatie fiscala in...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizat

    • Intocmirea corecta a situatiilor financiare anuale este esentiala pentru orice entitate, atat din perspectiva respectarii obligatiilor legale, cat si pentru reflectarea fidela a pozitiei financiare si a performantei economice. Iar alegerea tipului potrivit de bilant depinde de mai multi factori-cheie stabiliti prin reglementarile contabile in vigoare, in special OMFP 1802/2014. In continuare vom vedea o speta prin care specialistul nostru va clarifica modul de determinare a tipului de situatii...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea

    • Incepand cu 13 mai 2025, esalonarea clasica a obligatiilor fiscale cunoaste o actualizare semnificativa prin intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noua procedura aduce o serie de modificari importante, adaptate evolutiilor legislative din ultimii ani si orientate spre o administrare fiscala mai eficienta si digitalizata.» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii

    • Contribuabilii care achita anticipat impozitul pe constructii vor putea, in curand, sa beneficieze efectiv de bonificatia de 10% prevazuta de Codul fiscal. ANAF a publicat un proiect de ordin care modifica formularul 100, permitand completarea distincta a reducerii acordate prin lege. In prezent, desi impozitul pe constructii poate fi declarat, lipsa unui camp dedicat bonificatiei in formularul D100 face imposibila evidentierea corecta a acesteia. Noul proiect vine astfel in sprijinul...» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019

    • Intr-un context economic si financiar tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a devenit o prioritate esentiala la nivel national si international. In Romania, aceasta responsabilitate revine Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Conform Legii nr. 129/2019, toate entitatile raportoare au obligatia de a implementa politici si proceduri interne eficiente pentru a preveni implicarea involuntara in astfel de activitati...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

    • Incepand cu 13 mai 2025, procedura de acordare a esalonarii simplificate a fost oficial actualizata prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Iar in acest articol vom vedea 4 schimbari importante aduse in privinta ei. Reamintim ca modificari au fost aduse si in cazul esalonarii clasice, prin acelasi act normativ.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016