Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA cu venituri in strainatate. Ce impozite datoreaza?

30-Nov-2018
14805

In analiza de mai jos, un PFA - cod CAEN 4120 - lucrari de constructii - cu impozitare in sistem norma de venit, este inregistrat ca platitor de TVA si operator intracomunitar, tara catre care factureaza este Germania, activitatea este prestata acolo, iar facturile emise sunt declarate in D390 si D300.

Vom vedea daca PFA-ul se incadreaza ca platitor pentru impozite in sistem norma de venit sau daca trebuie declarat separat venitul obtinut in strainatate prin Declaratia 201, avand in vedere ca toate veniturile sunt obtinute din strainatate.

Iata raspunsul specialistului!

Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. In acest sens, OUG nr. 44/2008 reglementeaza accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in Registrul Comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, precum si al intreprinderilor individuale si familiale.

Conform prevederilor art. 7 pct. 3 din Codul fiscal, activitate independenta este orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:

3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;

3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;

3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;

3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;

3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;

3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;

3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii;

Potrivit Normelor metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, se supun impozitului pe veniturile din activitati independente persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice.

Pornind de la aceste prevederi, se considera ca activitatea desfasurata de o PFA cu activitate de constructii indeplineste cinci dintre aceste criterii, respectiv:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;

2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;

3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;

4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;

5. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii;

In baza acestor prevederi activitatea desfasurata de persoana fizica este o activitate independenta, iar veniturile obtinute sunt tratate din punct de vedere fiscal (impozit pe venit, contributii sociale obligatorii, obligatii declarative) drept venituri din activitati independente fiind incidente prevederile Capitolului II din Titlul IV al Codului fiscal, respectiv Titlul V - Contributii sociale obligatorii.

Potrivit art.67 alin.(1) al Codului fiscal-Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
si se determina fie in sistem real, fie pe norme de venit, astfel:

- in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 si art. 69.

- art 69, alin.(1) In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale definite la art. 67, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.

(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

In concluzie, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din productie, comert si prestari servicii, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.
Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica.

Potrivit art. 691:

1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real, potrivit art. 68.

In concluzie, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din productie, comert si prestari servicii, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii sau in sistem real.

Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica.

In ceea ce priveste Declaratia 201, aceasta s-a completat pana la data de 31.12.2017 in conditiile in care veniturile erau realizate in strainatate de catre PFA.

Formularul 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate, se depunea anual, doar daca veniturile din strainatate, impozabile in Romania, erau realizate ca urmare a desfasurarii unor activitati in strainatate.

Organul fiscal stabilea impozitul anual datorat si emitea o decizie de impunere cu diferentele de impozit ramase de achitat, care trebuiau sa fie platite in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calcula si nu se datora accesorii.

Incepand cu data de 01.01.2018 acest formular nu mai exista, el fiind inlocuit cu declaratia unica 212.

In Monitorul Oficial nr. 260 din 23 martie 2018 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 18/2018 privind adoptarea unor masuri fiscale si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Ordonanta aduce schimbari importante cu privire la mecanismul de plata al impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii, in conditiile in care 26 martie 2018 era termenul pentru efectuarea platilor anticipate pentru trimestrul I al anului 2018 in contul acestor obligatii fiscale.

Conform modificarilor aduse, persoanele fizice autorizate si alte persoane care obtin venituri din activitati independente determinate in sistem real, au obligatia de a depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea definitivarii impozitului anual pe venit. Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Aceste persoane au obligatia estimarii venitului net anual pentru anul fiscal curent, in vederea stabilirii impozitului anual estimat, prin depunerea declaratiei unice pana la data de 15 martie inclusiv a anului de realizare a venitului. Plata impozitului estimat se efectueaza pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

Pentru veniturile realizate in anul 2017 se aplica urmatoarele masuri tranzitorii:

- Contribuabilii care aveau obligatia depunerii Declaratiei 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania sau Declaratiei 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate au obligatia depunerii declaratiei unice pana la data de 15 iulie 2018 inclusiv; sau

- Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat prin emiterea deciziei de impunere pe baza declaratiei 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania.
In anul 2018 persoanele fizice nu au obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate in anul 2017 daca pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 18/2018 au depus la organul fiscal Declaratia 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania sau Declaratia 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate. Totusi, in cazul in care pentru veniturile realizate in anul 2017 se depune si declaratia unica organul fiscal utilizeaza pentru definitivarea anului 2017 datele declarate in declaratia unica.

Pentru veniturile realizate in anul 2018 se aplica urmatoarele reguli:

- Termenul de depunere a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale este pana la data de 15 iulie 2018 inclusiv;

- Calculul impozitului pe venitul estimat se efectueaza in cadrul aceluiasi termen.

- Declaratiile 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit si 600 - Declaratie privind venitul asupra caruia se datoreaza contributia de asigurari sociale si cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul minim pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatat depuse la organul fiscal in anul 2018, pentru anul curent, vor fi inlocuite cu declaratia unica ce se va depune pana pe 15 iulie 2018 inclusiv.

In anul 2018 declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile social se poate depune si pe suport hartie, la organul fiscal competent.

In anul 2018 se acorda urmatoarele bonificatii:

- Pentru depunerea declaratiei unice prin mijloace electronice de transmitere la distanta pana la data de 15 iulie 2018 inclusiv se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018.

- Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv.

Aceste bonificatii se cumuleaza daca sunt indeplinite conditiile pentru fiecare dintre ele.

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016