
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, un PFA (cabinet de avocat) isi desfasoara activitatea intru-un imobil detinut pe baza contractului de comodat. PFA-ul modernizeaza imobilul asa cum s-a stabilit si in contactul de comodat avand facturi si gresie, faianta, obiecte sanitare, sistem de alarma, prestari servicii, centrala termica.
Vom vedea daca toate aceste cheltuieli se amortizeaza, iar daca durata contractului de comodat este pe 20 de ani, stabilim daca este obligatoriu ca amortizarea in cazul in care este posibila sa fie pe perioada de 20 de ani. Totodata, vom vedea daca nu se poate stabili o perioada de 5 ani, de exemplu, fiind o perioada mai mica.
In cazul expus de dvs. rationamentul fiscal ar porni de la prevederile art. 68 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 227/2015, Codul Fiscal, articol care stipuleaza ca sunt deductibile la calculul impozitului pe venit:
- Cheltuielile cu amortizarea potrivit regulilor prevazute in titlul II, dupa caz.
- cheltuielile cu functionarea si intretinerea aferente bunurilor imobile care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii.
Astfel, consideram ca ar trebui sa determinati daca aceste cheltuieli pe care le-a efectuat PFA se incadreaza ca fiind cheltuieli de intretinere si reparatii sau investitii/cheltuieli de modernizare.
Daca in cazul altor entitati ( de exemplu: SRL, SA, etc) reglementarile contabile aplicabile precizeaza clar tratamentul cheltuielilor efectuate, respectiv modul de recunoastere ca imobilizare sau trecere pe cheltuieli, dupa caz, pentru PFA nu exista asemenea prevederi legale nici in Ordinul nr. 170/2015 si nici in Codul Fiscal.
Insa, in cazul in care PFA a optat pentru evidenta contabila in partida dubla atunci acesta organizeaza si conduce contabilitatea proprie in baza reglementarilor contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici, respectiv Ordinul nr. 1802/2014.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
De regula, incadrarea acestor "modernizari" in categoria cheltuielilor curente sau in categoria investitiilor (mijloace fixe) se face tinand cont de beneficiile economice viitoare pe care le poate aduce. De exemplu, daca PFA a efectuat doar lucrari de reparatii si intretinere atunci respectivele cheltuieli pot fi incadrate in categoria cheltuielior deductibile din anul in care au fost efectuate (cu conditia sa fie si platite in acel an). Daca, in schimb, respectivele cheltuieli contribuie la beneficii economice viitoare ( de exemplu, se monteaza geamuri termopan, se inlocuiesc calorifere sau se instaleaza centrala termica atunci acestea vor duce la beneficii economice viitoare prin reducerea cheltuielilor) acestea se incadreaza la investitii, respectiv se realizeaza o imobilizare corporala.
Va recomandam sa efectuati o analiza in detaliu pentru a determina daca puteti incadra toate aceste cheltuieli ca reprezentand intretinere si reparatii sau sunt indeplinite criteriile de recunoastere a unei imobilizari corporale.
In cazul in care investitia efectuata indeplineste criteriile de recunoastere a unei imobilizari atunci trebuie respectate prevederile din titlul II, art. 28.
Potrivit alin. (3) lit a) al art. 28 sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.
Normele Metodologice date in completarea acestui articol vin cu precizarea ca amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:
a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune.
In consecinta:
- daca ati efectuat lucrari de intretinere si reparatii (care au fost platite) acestea reprezinta cheltuieli in anul in care au fost efectuate/platite;
- daca ati efectuat investitii (modernizari) atunci acestea reprezinta o imobilizare care se amortizeaza fiscal pe perioada ramasa din perioada initiala a contractului (daca respectivul contract de comodat este pentru o perioada de 20 de ani si investitia se efectueaza in primul an, de exemplu, atunci amortizarea fiscala este de 20 ani.)
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Amnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitareSalariatul devine PFA. E avantajos?PFA in 2024. Cum se face ajustarea normei de venitOFICIAL! Firmele vor beneficia de compensarea facturilor la curent si gaze. Cand se face decontareaEvidentierea platilor efectuate de PFA. Cum se determina pierderea fiscala?Ultimele articole
Contract de inchiriere. Obligatii fiscale importanteRegistrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?Taxe PFA. Plafoane CAS si CASS pentru PFAContabilitate PFA. Ce operatiuni trebuie completate in Registrul de incasari si plati in 2025E-Factura: Este OBLIGATORIE pentru PFA-uri in 2025?Articole similare
Atentie! S-a modificat formularul 208!OFICIAL! Ordinul nr. 2862/2019 a fost publicat in M. Of. Noi formulare aprobatePenalitati neplata impozit pe venit conventie civilaSe modifica limitele pentru plati in numerar de la 1 august 2016Verifica daca esti la zi cu obligatiile fiscale: depunerea Declaratiei 394Ultimele articole
Venituri din chirii. Care este baza calcul CASS si cum se completeaza D. UnicaVector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiVenituri din dividende. Ce schimbari se aplica in 2025 in privinta CASS pentru persoanele fiziceBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteArticole similare
Documentar fiscal: Ce obligatii implica un contract de fiducie?Ce obligatii are antreprozitarul autorizat?Depasire plafon microintreprindere. Care e tratamentul fiscal?Noile cote de TVA care se aplica de la 1 ianuarie 2016Finantare nerambursabila. Linie de credit. Inregistrari contabile si TVAUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiReevaluarea IMOBILizarilor corporale. Un ghid pur si simplu indispensabil pentru contabiliPolitici contabile 2025. Nerespectarea reglementarilor in vigoare este amendata cu pana la 10.000 leiReevaluarea IMOBILizarilor corporale - cand se face, studiu de caz si reglementari cheieTOTUL despre IMOBILizarile corporale. Legislatie si studiu de caz practicArticole similare
Studiu de caz: Deductibilitatea cheltuielilor cu ITP pentru autoturismCheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?Ordinul 2148/2020: Noi prevederi in cazul livrarilor intracomunitare si transportului international. Scutiri de TVALimitarea dreptului de deducere a TVA pentru autoturismeCedare folosinta autoturism in baza unui contract de COMODAT. Cum tratam cheltuiala cu amortizarea?Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileTotul despre Contractul de COMODAT: Conditii, Riscuri si Model ContractIntoarcerea la birou: cum sa pregatesti angajatii pentru a reveni la noua normalitateImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Proiect ANAF: Noi documente pot fi solicitate suplimentar anumitor operatorilor economici pentru inregistrarea aparatelor de marcat electroniceArticole similare
Atentie, PFA. Modificari care va afecteaza activitatea?CABINET AVOCAT. Registre si cheltuieli deductibileSfaturi de la experti
Productie mezeluri. Inregistrari contabile
Intrebare: Suntemo SRL cu activitatea principala de comercializare si producere de mezeluri pe care le producem si le vindem in magazinul propriu. Achizitionam materie prima de la diverse abatoare (carcase diverse, pui) si diverse...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Emitere factura de avans. Servicii neprestate
Intrebare: SC primeste o comanda pentru executarea unei lucrari pentru care s-a eliberat o factura de avans lucrare, factura fiscala si nu proforma, dar care nu a fost achitata si nici lucrarea executata, din motive tehnice. Au trecut 6 luni...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA