Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA infiintat in iunie 2015. Ce obligatii fiscale si contabile se aplica in contextul legii actuale?

30-Iun-2015
5003

Modificarile privind PFA-urile si regimul de functionare care se aplica acestora au fost subiecte de interes si continua sa ridice nenumarate nelamuriri si, totodata, nemultumiri. Speram sa aducem informatii utile cu privire la obligatiile fiscale si contabile ale unui PFA prin studiul de caz pe care il prezentam prin cele ce urmeaza.

Avem astfel un PFA infiintat in iunie 2015 la Registrul Comertului, platitor de venit in sistem real, care doreste sa se inregsitreze la ANAF. Va completa Formularul 070?

De asemenea, PFA-ul in cauza doreste sa plateasca contributia la fondul de concedii si indemnizatii. A estimat ca va obtine un venit net impozabil pe 2015 de 500 lei. Cat va fi aceasta contributie, cum se declara si cand se plateste?

Mai este necesar sa inregistreze la ANAF registrul jurnal de incasari si plati si registrul inventar?

Persoanele care obtin venituri din profesii libere, comerciale, au obligatia depunerii la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi au sediul de desfasurare a activitatii, ,,Declaratiei de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere" - formularul 070.

De asemenea, titularul PFA are obligatia depunerii in termen de 15 zile de la data autorizarii, respective data eliberarii actului emis de Registrul Comertului, a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit, formular 220.



In situatia in care venitul net anual se determina in sistem real persoana fizica autorizata este obligata, potrivit prevederilor art. 48 alin. (8) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal sa organizeze si sa conduca contabilitatea conform prevederilor OMFP nr.170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, care a a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 139 din 24 februarie 2015.

Asadar, venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri. Cota de impozit este 16%.

In primul an de activitate, persoana fizica depune Declaratia privind veniturile si cheltuielile estimate pentru anul in curs (formular 220), in termen de 15 zile de la inregistrare urmand ca, in baza acesteia, organul fiscal sa emita o decizie de impunere privind platile anticipate.

Aceste plati se vor efectua trimestrial, pana la data de 25 a ultimei luni din trimestrul de referinta (respectiv, 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie si 25 decembrie).

In anii urmatori, va depune o declaratie 220 de venit estimat (in situatia in care in anul precedent a realizat pierderi sau a realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si in situatia in care, din motive obiective, estimeaza ca va realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior) sau organul fiscal poate emite decizia de plati anticipate pe baza declaratiei 200 de venit anual depusa de contribuabil pentru anul precedent.

Impozitul anual se determina la incheierea anului fiscal, pe baza veniturilor si cheltuielilor inregistrate in contabilitate. Persoana fizica are obligatia de a depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui de impunere, declaratia anuala privind venitul realizat (formular 200). Organul fiscal va emite o decizie de impunere fiscala, prin care stabileste o suma deplata, daca impozitul anual este mai mare decat cel platit anticipat, sau de recuperat in situatia inversa.Plata/recuperarea va avea loc in termen de 60 de zile de la data primirii deciziei finale de impunere.

Conform prevederilor art 296^23 alin. (3) din Codul fiscal indiferent daca persona fizica realizeaza si venituri din salarii sau pensii etc, se calculeaza si se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor obtinute din activitatea desfasurata ca PFA.

Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele cu statut de PFA, o constituie diferenta dintre venitul brut (total venituri incasate) si cheltuielie deductibile (cele efectuate in scopul realizarii veniturilor impozabile), exclusiv cheltuielile reprezentind contributii sociale (art. 296^22 alin. (2)), stabilita de organul fiscal pe baza declaratiei de venit estimat (220), depusa de contribuabil ( art. 296^24 alin. (2)) din Codul fiscal) si nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.Cota este de 5.5%.

Contribuabilii fac plati anticipate privind contributia la sanatate pe baza declaratiei de venit estimat 220 sau pe baza normelor de venit, in baza deciziei de impunere emisa de organul fiscal – Formular 620 - Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate”, cod 14.13.02.15. In decizia de impunere, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar, iar plata se efectueaza trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

In cazul impunerii in sistem real, obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat (formularul 200), ca diferenta dintre venitul brut (total venituri incasate) si cheltuielie deductibile (cele efectuate in scopul realizarii veniturilor impozbile), exclusiv cheltuielile reprezentind contributii sociale, la care se aplica cota de 5.5%.

Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei.

Baza lunara la care se aplica CAS, in cazul PFA, este venitul declarat de titularul PFA la ANAF (adica este venitul la care acesta doreste sa se asigure pentru pensie), care nu poate fi mai mic de 35% din salariul mediu brut (trebuie sa fie cel putin egal cu 845 lei) - art. 296^11 alin. (1) din Codul fiscal.Cota este 26.3% , rezultind o suma de plata de 222 lei lunar.

Plata CAS se efectueaza trimestrial in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru - art. 296^24 alin. (3) din Codul fiscal.

Potrivit art. 296^23 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 296^21 alin. (1).

Declararea veniturilor pentru stabilirea contributiilor de asigurari sociale se realizeaza prin completarea si depunerea formularului 600 - Declaratia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii. Venitul declarat constituie baza lunara de calcul pentru stabilirea obligatiilor lunare de plata reprezentând contributie de asigurari sociale, pe care contribuabilii sunt obligati sa le efectueze in cursul anului, ca plati anticipate. Plata se efectueaza trimestrial, in 4 rate egale, pâna la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Formularul 600 se depune anual, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale. In cazul in care contribuabilii incep o activitate in cursul anului, acestia au obligatia completarii si depunerii formualrului in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Titularul PFA se poate asigura facultativ pentru contributia de asigurari sociale privind concedii si indemnizatii si la contributia pentru somaj, insa, intrucat aceste contiributii nu sunt obligatorii.

Potrivit OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, contributia pentru concedii si indemnizatii este de 0,85% din veniturile supuse impozitului pe venit. Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care sunt luate in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.

Prin art. 7 lit. b) din OMFP 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partid? simpla se abroga reglementarea privitoare la parafarea de catre organul fiscal a Registrului Jurnal de incasari si plati. Prin urmare, registrele de contabilitate nu se mai parafeaza de catre organul fiscal.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA infiintat in iunie 2015. Ce obligatii fiscale si contabile se aplica in contextul legii actuale?":
Rating:

Nota: 4.36 din 11 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta fiscala in cazul unei PFA neplatitoare de TVA
    • In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei Persoane Fizice Autorizate (PFA) impozitata la norma de venit si vom vedea daca in aceasta situatie exista obligativitatea completarii Registrului de incasari si plati si/sau a Registrului de evidenta fiscala. Este aceasta obligata sa intocmeasca receptii+ bon consum la facturile de achizitii, Jurnalele de TVA, Registrul de inventar? Iata ce spune specialistul nostru La art. 69 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ordin privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de Ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. De asemenea, proiectul prevede si reglementarea unor aspecte contabile. Asadar, proiectul de Ordin arata astfel: Art. 1. – (1) Potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr....» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL: Salariul minim creste cu 9,47% de la 1 ianuarie 2019, iar cel diferentiat cu 23,68%
    • Guvernul a aprobat Hotararea privind majorarea salariului minim brut, de la 1 ianuarie 2019, de la 1.900 de lei, la 2.080 de lei, iar pentru angajatii pe functii pentru care sunt necesare studii superioare si care au cel putin un an vechime, salariul minim brut a fost stabilit, asa cum se anuntase anterior, la 2.350 de lei. “In 9 noiembrie, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care a fost modificat Codul Muncii - Legea nr. 53/2003 si a creat cadrul legal pentru stabilirea...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • S-a dat startul solicitarilor de finantare pentru proiecte pilot si crearea de noi produse agricole
    • Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) anunta ca, incepand de luni, 10 decembrie 2018, ora 9.00 si pana la 1 martie 2019, ora 16.00, se primesc solicitarile de finantare a unor proiecte din sectorul agricol, din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020. Prin submasura 16.1 pot fi finantate proiectele de infiintare si functionare a grupurilor operationale pentru dezvoltarea de proiecte pilot si noi produse in sectorul agricol. De asemenea, se vor primi si...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea profitului la dividende. Regim fiscal
    • O societate, microintreprindere, care a primit o subventie pentru investitii, a apelat la sfatul specialistului nostru in urmatorul caz: “Lunar, investitia se contabiliza la venituri cu o cota parte din valoarea amortizarii investitiei (utilaje). Dupa 5 ani de la primirea subventiei, societatea vinde utilajele si trece la venit toata subventia ramasa. Inainte de vanzarea utilajelor, societatea inregistra pierdere. Operatiunea de trecere a subventiei ramase la venit genereaza un profit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016