Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA si venituri din comisioane vanzari. Ce tratament fiscal se aplica?

16-Aug-2016
2990

In analiza de mai jos, avem ca subiect un angajat cu contract individual de munca cu norma de 8 ore pe zi la societatea cu raspundere limitata la care e asociat cu 50% si administrator. Vom vedea daca acesta poate infiinta si un PFA in acelasi timp pentru a factura servicii in calitate de PFA la societatea la care este asociat, administrator si salariat. De asemenea, vom vedea daca se poate infiinta un PFA pentru a incasa venituri din comision din vanzari.

Totodata, vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:

"Daca sunt angajat ca director de vanzari (agent de vanzari) conform CIM si voi factura pe PFA comision la facturile vandute clientilor exista riscul reconsiderarii activitatii? Pentru ca activitatea PFA sa nu fie reconsiderata drept activitate dependenta ce criterii trebuie respectate si ce nu trebuie sa se regaseasca in contractele de prestari servicii?

Avand in vedere ca cele 2 entitati (societatea si PFA) sunt persoane afiliate? Ce trebuie avut in vedere din punct de vedere fiscal la tranzactiile de genul: comision la facturile vandute clientilor, ce prevederi sunt in codul fiscal si in normele de aplicare?"


1. Infiintarea unui PFA este reglementata exclusiv de OUG 44/2008, acest act normativ nerestictionand desfasurarea unei activitati economice in una dintre formele de organizare prevazute de aceasta reglementare de existenta prealabila a unei societati constituite potrivit Legii nr. 31/1990 de catre persoanele fizice. In egala masura nu exista restrictii cu privire la cumularea calitatii de asociat, administrator si salariat in cazul unei societati cu raspundere limitata (exista astfel de restrictii in cazul societatilor pe actiuni).

O astfel de solutie in care un participant la o persoana juridica intra in raporturi juridice cu aceasta este recunoscuta chiar de Codul fiscal, art. 114 alin. (2) lit. i) din acest act normativ stabilind ca suma platita unui participant la o persoana juridica, in folosul personal al acestuia, pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la acesta, peste pretul pietei pentru astfel de bunuri ori servicii reprezinta venituri din alte surse ale persoanei fizice si impozitate in mod corespunzator.

In acelasi timp, prevederile art. 7 pct. 26 din noul Cod fiscal referitoare la operatiunile dintre persoanele afiliate precizeaza in mod expres faptul ca intre persoane afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer. In acelasi timp art. 11 alin. (4) stabileste ca tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.

In ceea ce priveste raporturile de afiliere urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile art. 7 pct. 26 din Codul fiscal care le conditioneaza de detinerea a minimum 25% din numarul titlurilor de participare, conditie dealtfel indeplinita in cazul analizat.


In conformitate cu prevederile OPANAF nr. 442/2016 emis in temeiul dispozitiilor art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, coform caruia in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, in cazul societatilor care nu sunt mari contribuabili sau au aceasta calitate dar nu ating niciunul din pragurile de semnificatie prevazute la alin. (2) al art. 2, vor urmari indeplinirea unuia dintre pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) calculate la nivel anual pentru toate operatiunile cu persoane afiliate si anume:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

In cazul in care unul dintre praguri este indeplinit (este necesar de analizat daca valoarea serviciilor prestate se situeaza peste pragul de semnificatie de 50.000 euro) intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie insa doar in cazul inspectiei fiscale si doar la solicitarea organului de control.

In cazul in care niciunul dintre praguri nu este indeplinit societatea nu va putea fi obligata sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, justificarea respectarii principiului valorii de piata in cazul operatiunilor dintre persoane afiliate urmand a fi efectuata prin alte mijloace pe baza regulilor generale ale legislatiei financiar-contabile. Asadar, chiar daca nu se intocmeste dosarul preturilor de transfer administratia fiscala poate sa ajusteze consecintele tranzactiilor dintre persoane afiliate insa fara a mai impune contribuabilului sarcina de a justifica pretul de piata prin intermediul dosarului. In acelasi timp, in ceea ce priveste raporturile dintre PFA si societate vor fi avute in vedere si criteriile de independenta prevazute la art. 7 pct. 3 din Codul fiscal ce vor fi dezvoltate mai jos.

2. Potrivit art. 67 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.

Tot normele metodologice aduc precizarea in cadrul pct. 6 alin. (2) ca exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din Codul fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ.

Pct. 6 alin. (4) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 67 alin. (1) din Codul fiscal
enumera o serie de activitati care genereaza venituri din activitati independente printre care si activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agentie, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile Codului civil, precum si a altor acte normative, indiferent de perioada pentru care a fost incheiat contractul.

In aceste conditii, desfasurarea sistematica sau continua de catre persoana fizica a unor activitati in scopul obtinerii de venituri in baza unui astfel de contract civil va genera venituri din activitati independente care se vor impozita potrivit prevederilor art. 67 si urmatoarele din Cod fiscal. Impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii nu vor face obiectul retinerii la sursa cazand doar in sarcina persoanei fizice.

In raport cu necesitatea autorizarii persoanei fizice si a inregistrarii la Registrul comertului, sunt de mentionat prevederile OUG 44/2008, in speta cele ale art. 1 alin. (2) care exclud de la inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii reglementate de acest act normativ activitatile economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale si precum si profesiile liberale. Pe cale de consecinta, indiferent de prevederile referitoare la inregistrarea la Registrul comertului inserate in contract, autorizarea potrivit OUG 44/2008 este necesara, activitatea economica fiind exceptata de la procedura autorizarii conform OUG 44/200 doar in masura in care ar fi organizata si reglementata prin lege speciala.

Prin urmare, orice activitate desfasurata in domeniile productie, comert, prestari de servicii care se identifica unei activitati economice desfasurata pentru obtinerea unor bunuri sau servicii a caror valoare poate fi exprimata in bani si care sunt destinate vanzarii ori schimbului pe pietele organizate sau unor beneficiari determinati ori determinabili, in scopul obtinerii unui profit, necesita autorizarea conform OUG nr. 44/2008 si inregistrarea fiscala a persoanei fizice. Persoana fizica are obligatia sa se inregistreze din punct de vedere fiscal, in conformitate cu prevederile art. 82 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala, prin completarea si depunerea formularului 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

3. Potrivit art. 160 din Codul muncii, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri. Angajatorul nu poate negocia si stabili salarii de baza prin contractul individual de munca sub salariul de baza minim brut orar pe tara, insa poate stabili adaosuri la salariu in functie de performantele individuale ale salariatului sau de bugetul alocat sau de rezultatele colective ale unui grup de salariati atunci cand rezultatele individuale nu pot fi comensurate cum este in cazul lucrului in echipa.

Bineinteles, exista posibilitatea inregistrarii comisionului din vanzari drept venit din activitati independente in situatia in care salariatul (directorul de vanzari) este autorizat sa desfasoare astfel de activitati in calitated de PFA, insa riscul reincadrarii activitatii desfasurate de PFA este foarte ridicata, administratia fiscala putandu-se prevala de prevederile art. 11 alin. (1) din Codul fiscal
coroborate cu cele ale art. 7 7 punctul 3 din Codul fiscal
si retrata comisionul incasat de salariat drept venit din salarii.

Trebuie avut in vedere ca, pe langa salariul de baza, contractul individual de munca trebuie sa includa si celelalte elemente constitutive ale veniturilor salariale, asadar si adaosurile la salariu, temeiul reprezentandu-l art. 17 alin. (3) lit. k) coroborat cu cele ale alin. (4) ale aceluiasi articol. Astfel, contractul individual de munca va cuprinde salariul de baza brut lunar negociat care nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut orar pe tara, urmand ca angajatorul sa includa la rubrica alte adaosuri, bonusul (comisionul) particularizat procentual, in functie de vanzarile realizate sau in functie de bugetul alocat si de rezultatele sau perfomantele in activitatea desfasurata de salariat, de echipa din care face parte sauo conduce sau de performantele la nivelul societatii.

4. Potrivit Codului civil, notiunea "profesionist" prevazuta la art. 3 include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil. Astfel, sunt considerati profesionisti toti cei care exploateaza o intreprindere, in sensul de exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art.7 punctul 3 din Codul fiscal:

3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;

3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;

3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;

3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;

3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;

3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;

3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA si venituri din comisioane vanzari. Ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Clienti incerti. Tratament fiscal si contabil
    • "In anul 2012 o societate a emis facturi de prestari servicii. Facturile nu au fost incasate pana la finele anului 2012, cand societatea debitoare a intrat in insolventa. S-a facut cerere de inscriere la masa credala, dar sumele respective nu au fost incasate pana astazi. S-a solicitat la Registrul Comertului o fisa de informatii din care reiese ca societatea debitoare a fost radiata in iunie 2018. Nu s-au constituit provizioane pentru sumele respective, TVA s-a colectat, iar aceste...» citeste mai departe aici

  • Propunerea ministrului de Finante: Absolventii programului de internship al Guvernului ar putea fi angajati fara concurs
    • Potrivit unei declaratii facute de ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, nu este exclus ca legislatia in vigoare sa fie modificata in asa fel incat tinerii care urmeaza un program de internship la Guvern sa poata fi angajati automat, fara concurs, in administratia publica, pe postul de debutant. Ministrul Teodorovici a participat, miercuri 17 iulie, la lansarea Programului Oficial de Internship al Guvernului Romaniei, editia 2019. Acesta le-a vorbit tinerilor inscrisi in program si le-a spus...» citeste mai departe aici

  • Taxe datorate Fondului pentru mediu. Cele 15 taxe obligatorii pe care ORICE FIRMA le are de platit
    • Agentia de Mediu ia in vizor toate firmele care incearca sa “fenteze” legea, pentru a scapa de plata taxelor introduse de OUG nr. 196/2005. Poate ca nu stiati, dar toate firmele sunt vizate de aceste modificari privind taxele datorate Fondului pentru Mediu, 15 dintre ele fiind obligatorii pentru toate firmele. Vorbim despre taxele privind gestionarea ambalajelor, anvelopelor, pungilor pentru cumparaturi, uleiurilor uzate etc. Inspectorii Agentiei de Mediu verifica, in special, daca...» citeste mai departe aici

  • Oficial: Legea 132 privind activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri a fost publicata. Regimul fiscal aplicabil veniturilor zilierilor
    • In Monitorul Oficial nr. 575 din 15 iulie 2019 a fost publicata Legea nr. 132 din 11 iulie 2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. In acest context, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov (DGRFP) a venit cu lamuriri privind regimul fiscal aplicabil veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Asadar, in contextul legii amintite mai sus: ZILIER este o...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intra Romania in colaps din cauza celor peste 9.000 de pensii speciale
    • Romania este in siguranta, cel putin dintr-un anumit punct de vedere. Nu va intra in colaps nici din cauza celor 9.312 pensii de serviciu (care nu sunt pe baza de contributivitate), nici din toata valoarea celor 5 milioane de pensii, ofera asigurari ministrul Muncii, Marius Budai. "Din cele 9.312 pensii de serviciu, undeva la 5.306 sunt la peste 10.000 de lei, iar restul de 4.000 sunt sub 10.000 de lei. Si o parte din aceste pensii sunt pe baza de contributivitate, completarea vine de la bugetul...» citeste mai departe aici

  • Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscal
    • Avem urmatorul caz: Un salariat concediat de companie a castigat in instanta procesul cu rezolutia urmatoare: "Dispune anularea in integralitate a deciziei de sanctionare emisa de parat. Repune partile in situatia anterioara concedierii, in sensul reintegrarii salariatului pe functia si postul detinute anterior emiterii deciziei. Obliga parata sa-i plateasca reclamantului o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016