Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Plata TVA defalcata: Optionala in stadiu de proiect, realitatea "obligatorie" si capcanele practice

22-Nov-2017
1572
Dupa cum stim, ideea initiala a guvernului de a face obligatoriu din 2018 mecanismul de plata a TVA defalcata a starnit multe proteste si discutii in ultimele luni. Drept rezultat, guvernul a promis ca va modifica OG23 si ca va face acest mecanism optional din 2018. Desi, momentan, Monitorul Oficial contine in continuare doar versiunea obligatorie si nu pe cea optionala, oamenii de afaceri romani si straini - crezand ca problema TVA e ca si rezolvata - si-au indreptat atentia catre alte probleme fiscale de actualitate, precum transferul de asigurari sociale, directiva anti-abuz etc, mentioneaza EY Romania intr-un comunicat transmis recent Mediafax.
 
EY mentioneaza ca pericolul consecintelor neintentionate nu a trecut in ceea ce priveste acest split TVA (cum se mai numeste mecanismul) incepand din 2018. Atrag atentia ca si astazi (in perioada 1 octombrie 2017 - 31 decembrie 2017) exista un sistem de split TVA optional, insa este foarte diferit calitativ fata de ce isi propune guvernul de la 1 ianuarie 2018. si aici multa lume - chiar si printre specialisti - nu isi da seama inca de consecintele practice nefaste ale noului sistem "optional".
 
Astfel, transmite compania, se mentin doua probleme fundamentale cu acest mecanism descris in proiectul de modificare a OG 23 afisat pe site-ul Ministerului de Finante. Prima se refera la subiectii noului sistem optional. Proiectul enumera societati in insolventa, precum si - foarte important - platitorii de TVA care au intarzieri de cel putin 30 de zile la plata TVA datorata in sume cuprinse intre 500 si 1500 Lei, diferentiat in functie de dimensiunea afacerii. Aceasta din urma conditie poate crea probleme majore deopotriva contribuabililor si ANAF. 
 
"De ce? Nu e greu de inchipuit ca o firma mare, cu plati de TVA de ordinul milioanelor sau zecilor de milioane de Lei lunar poate sa comita uneori erori - de interpretare, de neatentie, de omisiune. In cazul acestor companii, o eroare de calcul de 1500 Lei este una triviala, care se regleaza uneori pe loc, uneori cu 1-2 luni intarziere, in cadrul unor verificari interne sau eventual la un control fiscal, mult dupa aparitia acestei erori. insa, conform noului proiect, o asemenea eroare negasita si necorectata pe loc poate sa arunce acest contribuabil mare direct in aplicarea obligatorie a split TVA! Daca aceasta incadrare automata nu este eliminata din varianta finala a OG, ANAF, mai devreme sau mai tarziu, se va confrunta cu mii sau chiar zeci de mii de companii care se vor trezi aplicand split TVA, fara nicio posibilitate sa evite aceasta consecinta nedorita.
 
Ce se poate face? Dupa parerea mea, este necesar un mecanism de avertizare a contribuabilului in privinta unei presupuse incalcari a legislatiei. Daca ANAF considera ca un contribuabil se afla in situatia unei intarzieri la plata si urmeaza sa fie fortat sa aplice split TVA, atunci aceasta "fortare" nu trebuie sa se produca automat, ci numai dupa ce contribuabilul este avertizat de problema si i se lasa un termen rezonabil sa regleze situatia sau sa explice o eventuala inexistenta a debitului. (N.B. - sunt foarte multe situatii practice cand fisa de platitor a multor contribuabili arata debite care nu sunt reale si sunt urmare a unor erori ale ANAF, dar deseori contribuabilii afla de aceste inconsistente doar cand le sunt poprite conturile bancare!)
 
A doua problema este raspunderea contribuabililor care nu vor fi in split TVA, dar vor avea de a face cu cei care vor fi, fie cei in insolventa, fie cei incadrati fortat din cauza intarzierii de 30 de zile explicate mai sus. In mod ironic, desi formal in afara split TVA, acesti contribuabili vor trebui sa faca plati defalcate catre cei in sistemul split TVA, si mai mult de atat, vor fi responsabili pentru eventualele greseli la plata, cu sanctiuni de 50% din sumele platite in conturi "gresite". Se pune problema, in acest caz, ce mai este optional pentru contribuabilii care formal nu sunt in sistemul de split TVA?
 
Precizez ca niciuna dintre aceste doua probleme nu se regaseste in sistemul optional aplicabil in prezent. Evident ca este de dorit ca aceste probleme sa fie evitate si din 1 ianuarie 2018, asa cum sunt ele inexistente acum. La prima problema cel putin, e necesar un mecanism de avertizare a contribuabilului, iar la a doua, nu trebuie impus celor care nu aplica split TVA sa faca plati defalcate in beneficiul celor care il aplica. in acest caz se va putea evita vasta majoritate a problemelor practice cu acest split TVA "optional". Mai sunt si alte probleme, insa ele apar in diverse situatii particulare, care nu afecteza chiar pe toti contribuabilii. De aceea, nu insist asupra lor in acest moment.
 
Ce masuri antifrauda are in vedere Comisia Europeana?
 
E interesant de mentionat ca, la nivelul Comisiei Europene, lupta antifrauda merge in alta directie, aceasta propunand o serie de principii fundamentale si de reforme pentru teritoriul de TVA al UE. Printre acestea se numara o serie de simplificari disponibile doar pentru persoane impozabile certificate, masura ce are rolul de a intari disciplina fiscala a contribuabililor.
 
Printre criteriile pentru acordarea statutului de persoana impozabila certificata regasim urmatoarele:
 
· plata regulata a taxelor 
· existenta controalelor interne
· dovada solvabilitatii.
 
Adica exact ce isi doresc autoritatile fiscale romane de la contribuabili. Niciuna dintre aceste masuri avute in vedere de Comisia Europeana nu include plata defalcata a TVA. Acesta este un proiect pentru viitor al Comisiei Europene, care, daca va fi adoptat, va trebui implementat si de Romania. Pana atunci, autoritatile fiscale romane pot stimula deja conformarea voluntara, acordand facilitati contribuabililor cu un grad mic de risc", a aratat compania in comunicatul amintit.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Plata TVA defalcata: Optionala in stadiu de proiect, realitatea "obligatorie" si capcanele practice":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2019. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca, si in 2019, in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii; - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului. Click aici pentru Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare...» citeste mai departe aici

  • Conturi de trezorerie pentru plata contributiilor in 2019
    • In analiza de mai jos, vom vedea care sunt noile conturi de trezorerie pentru plata contributiilor salariale. Iata raspunsul specialistului! Ordinul nr. 531/2016 din 28 ianuarie 2016 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic, a suferit ultima modificare in luna martie 2017 (mai exact, s-a introdus impozitul specific). Inca nu avem o modificare a acestui ordin. Avand in vedere prevederile legale in vigoare,...» citeste mai departe aici

  • Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca Microintreprinderile in 2019
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o microintreprindere in 2019 Pentru ca o societate sa fie incadrata in categoria microintreprinderilor in 2019, trebuie sa indeplineasca trei conditii, mai exact: - societatea a inregistrat in anul 2018 venituri care nu au depasit 1.000.000 euro; - capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale; - societatea nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la...» citeste mai departe aici

  • Declaratii fiscale 2019. Ce formulare se depun DOAR online?
    • Contribuabilii trebuie sa depuna la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) mai multe Formulare si declaratii care nu pot fi transmise decat online. UPDATE 21.01.2019: - Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (OPANAF 49/2018) se completeaza doar electronic si se depune prin Spatiul Privat Virtual sau pe portalul e-guvernare.ro. - Formularul 318: Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Codul comercial: Facturare servicii externe
    • "O societate de comert din Romania contracteaza servicii NAVLU cu o societate din UE. Societatea prestatoare are sucursala in Romania. Poate societatea din UE sa factureze serviciile direct catre societatea beneficiara si nu prin sucursala?". Vom vedea in cele ce urmeaza care este parere specialistului. Raspunsul specialistului Conform definitiei din Codul Comercial, navlul sau chiria se reglementeaza prin conventia partilor si se probeaza prin contractul de inchiriere sau prin polita de...» citeste mai departe aici

  • ANAF lanseaza un proiect de ordin: Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati de catre organul fiscal central. Asadar, proiectul privind Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale prevede: - In temeiul prevederilor art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele stabilite de organul fiscal central...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016