Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pot fi emise ordine de comepnsare in cazul unor facturi trecute de scadenta?

14-Dec-2011
24338
Intrebare:

Doua societati doresc sa efectueze compensarea creantei cu a datoriei la facturi trecute de scadenta si mai mari de 10.000 lei. Sunt societatile obligate sa declare aceste facturi? Pot fi emise doar ordine de compensare rosii si albastre?

Raspuns:

Reglementarea legala, care permite compensarea obligatiilor reciproce intre persoane juridice
rezidente este HG 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea
datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea

diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare
a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice.

Pentru compensari efectuate intre persoane juridice romane, indiferent de suma care se
compenseaza, ordinul de compensare este document justificativ obligatoriu, conform HG 685/1999.

Acestea sunt documente cu regim special, sunt numerotate din tipografie, iar evidenta lor este
stricta. Ordinele de compensare eronat completate sau necompletate si degradate se distrug de o
comisie desemnata special de catre conducatorul Serviciului de compensare pentru aceasta,
intocmindu-se un proces-verbal.

Ordinul de Compensare emis de Serviciul de compensare reprezinta document justificativ de
inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul
compensarii. Ordinul de compensare se anexeaza la nota contabila.

In conformitate cu prevederile art. 3 din HG 685/1999 , pentru facturi cu valori mai mari de
10.000 lei, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in
conformitate cu prevederile regulamentului de compensare, iar pentru suma reprezentand
contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 lei, inclusiv compensarea reciproca intre
contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de
OUG 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.

In Normele metodologice prezentate in Anexa 1 la HG 685/1999 se precizeaza:

Contribuabilii, persoane juridice, sunt obligati sa se conecteze prin internet la gama.imi.ro sau
sa foloseasca suportul magnetic (dischete) pentru a transmite in baza de date a Institutului de
Management si Informatica datele privind platile restante mai vechi de 30 de zile, cu o valoare
mai mare de 10.000 lei.

Contribuabilii, persoane juridice, care nu inregistreaza datorii sau creante mai vechi de 30 de
zile si care au o valoare mai mare de 10.000 lei nu sunt obligate sa transmita informatiile la
IMI. Contribuabilii, persoane juridice, care doresc sa intre in sistemul de compensare pot transmite
si facturi mai noi de 30 de zile, cu valori mai mici de 10.000 lei.

Pentru facturile mai mici de 10.000 lei, compensarea se face pe baza acelorasi formulare, dar nu
prin intermediul IMI, ci in mod direct intre client si furnizor. Astfel, in baza procesului-verbal de compensare prin care clientul si furnizorul isi lichideaza datoriile de valoare egala se emit ordinele de compensare.

Avand in vedere aceste precizari, apreciem ca puteti sa emiteti mai multe facturi a caror
valoare sa fie mai mica de 10.000 lei, deoarece compensarea se efectueaza direct intre partile
implicate. Daca doriti sa efectuati facturi cu valori mai mari de 10.000 lei, atunci trebuie sa
aveti grija ca datoria/creanta sa nu fie mai veche de 30 de zile, pentru a fi obligat sa
transmiteti informatiile la IMI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025

    • Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 156/2024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8%, la 10%. Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs, NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarie. Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025 Sa luam cazul urmator. O societate are dividende nedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024. Ar mai avea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare

    • ANAF a pus in dezbatere un nou Proiect de Ordin prin care va modifica declaratiile D101 pentru impozit pe profit si D101 Grup fiscal, conform noutatilor din anul 2024. Vor fi actualizate si instructiunile de completare a formularelor. Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101"Declaratie privind impozitul pe profit" si 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de...» citeste mai departe aici

  • Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

    • Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri

    • Modelul, continutul si modalitatea de depunere a Declaratiei Unice in 2025 au fost reglementate prin Ordinul 7015/2024. Formularul poate fi depus online de PFA-uri pana pe data de 26 mai 2025. Iar in acest context ANAF a actualizat PDF-ul inteligent. Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri Noul formular 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" se utilizeaza de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016