Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pozitia Sindicatelor: Majorarea salariului minim pe economie la 2500 de lei, pana la 1 ianuarie 2022

26-Nov-2019
4105

Blocul National Sindical a transmis, marti – 26 noiembrie – o pozitie oficiala privind salariul minim brut pe tara, aratatnd, intre altele, ca pana la 01.01.2022 salariul minim trebuie sa ajunga cel putin la 2.500 lei. De asemenea, BNS transmite ca, incepand din ianuarie 2023, salariile in sectorul bugetar trebuie sa fie stabilite prin raportare directa la salariul minim (coeficientii din lege*salariul minim pe economie).

“O decizie care sa vizeze salariul minim trebuie sa tina cont de o serie de premise existente in prezent in economia romaneasca”, arata BNS in pozitia oficiala.

BNS solicita:

  • Stabilirea unui calendar de crestere a salariului minim, astfel incat sa respectam angajamentele asumate prin ratificarea conventiei OIM si a Cartei Sociale Europene revizuite,
  • Revizuirea politicii fiscale pentru salariul minim, astfel incat efortul angajatorilor sa fie sprijinit de o politica fiscala adecvata.
  • Pregatirea unui mecanism pentru implicarea partenerilor sociali in stabilirea salariului minim.
  • Clarificarea evolutiei in Parlament a OUG 79/2017, act normativ blocat in acest moment in Camera Deputatilor. Prin asa-zisul transferul sarcinii fiscale integral in sarcina lucratorului acest act normativ a bulversat complet atat politicile salariale dar in special sistemul de securitate sociala.
  • Revizuirea legaturilor directe intre salariul minim si alte elemente din politica salariala si politica sociala.
  • Revizuirea legislatiei dialogului social pentru a stimula negocierile colective, ca mecanism de reglare a comprimarii grilelor salariale, ca efect al salariului minim.

In elaborarea acestor solicitari, BNS a tinut cont de angajamentele asumate de Romania in ce priveste salariul minim pe economie, intre care aminteste:

Romania a ratificat atat Conventia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, in special in ce priveste tarile in curs de dezvoltare, cat si Carta Sociala Europeana revizuita:

Art 3 din Conventia OIM 131/1970 prevede:
”Elementele care se iau in considerare pentru a determina nivelul salariilor minime vor cuprinde, pe masura posibilitatilor, si tinandu-se seama de practica si conditiile nationale, urmatoarele:
a) nevoile lucratorilor si ale familiilor lor fata de nivelul general al salariilor in tara, costul vietii, prestatiile de securitate sociala si nivelurile de trai ale altor grupuri sociale;


b) factorii de ordin economic, inclusiv cerintele dezvoltarii economice, productivitatea si interesul care exista pentru a realiza si a mentine un inalt nivel de folosire a fortei de munca.”

Articolul 4 din Carta Sociala Europeana revizuita, ratificata de Romania, prevede:
”In vederea asigurarii exercitarii efective a dreptului la o salarizare echitabila, partile se angajeaza:
1. sa recunoasca dreptul lucratorilor la o salarizare suficienta, care sa le asigure acestora, precum si familiilor lor un nivel de trai decent;”

Ultimul raport elaborat de Comitetul pentru Drepturi Sociale in 2018, in monitorizarea art 4 din Carta Sociala Europeana, in ceea ce priveste situatia din Romania concluziona: ”Comitetul decide ca situatia in Romania nu este conforma cu art 4§1 din Carta in ceea ce priveste nivelul salariului minim care nu este suficient pentru a asigura un nivel de trai decent.”

De asemenea, BNS reaminteste ca, in cadrul Semestrului European s-a cerut in mod constant, in ultimii ani, introducerea unui mecanism pentru stabilirea salariului minim pe tara, astfel incat partenerii sociali sa poata exprima puncte de vedere cu privire la impactul acestei masuri.

O alta motivatie a solicitarilor BNS este rata saraciei in munca pentru cei cu contracte de munca cu program complet, care continua sa fie foarte ridicata, 11,2% din salariati cu contract de munca cu timp complet aflandu-se in saracie, rata fiind de 1,52 ori mai mare decat media europeana. Romania are cel mai ridicat nivel al saraciei in munca din Uniunea Europeana.

Pana la 01.01.2022 salariul minim trebuie sa ajunga cel putin 2500 lei, incepand din ianuarie 2023 salariile in sectorul bugetar sunt stabilite prin raportare directa la salariul minim (coeficientii din lege*salariul minim pe economie, spune BNS care reaminteste de Legea 153/2017 care prevede:

Art 12 (2) Incepand cu anul 2023, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie si indemnizatiile de incadrare se stabilesc prin inmultirea coeficientilor prevazuti in anexele nr. I-VIII cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare.

Salariile din anexele legii 153 se refera la anul 2022, incepand din 2023 sunt prevazuti coeficienti pentru stabilirea salariilor. Orice incadrare a personalului nou incepand din anul 2023, in conditiile mentinerii salariului minim sub 2500 ar insemna aparitia unor noi cazuri de inechitati si inegalitati in sectorul public.

In prezent, aprox 1,3 milioane de salariati cu CIM cu timp complet au salariul de incadrare egal cu salariul minim.

De asemenea, BNS precizeaza ca resursele de munca au cunoscut o reducere permanenta, doar in 2018 resursele de munca s-au redus cu aprox 194 mii persoane: “Intre 2009 si 2018 mai mult de un sfert din populatia Romaniei si-a exprimat intentia de a se stabili in afara tarii daca ar avea aceasta oportunitate. Este cel mai mare % inregistrat vreodata intr-o tara europeana, intentia fiind mai mare in special in cazul tinerilor. Aceasta decizie are legatura cu oportunitatile reduse de ocupare din Romania, in special pentru tinerii cu studii superioare. Calitatea ocuparii din Romania este una dintre principalele cauze ale deciziei de emigrare, 2/3 din emigrantii din Romania au mentionat calitatea ocuparii ca fiind principalul motiv de emigrare. Iar fenomenul nu este unul care s-a stopat, in 2016 6% din intrarile totale de emigranti din tarile OECD proveneau din Romania (OECD, 2019)”.

Alte premise din economia romaneasca prezenta amintite de BNS sunt:

  • Productivitatea orara a muncii s-a dublat in perioada 2008 – 2018 (productivitatea orara a crescut de 1,96 ori), in aceeasi perioada costul orar al muncii a avut o evolutie aproape similara (costul orar cu forta de munca a crescut in 10 ani de 2,01 ori).
  • Comisia Nationala de Prognoza estimeaza pentru anul 2020 un castig salarial mediu brut de 5429 lei, respectiv un salariu mediu net de 3.324 lei. In prezent raportul intre salariul minim brut si salariul mediu brut este de 40,3% iar raportul intre salariul minim net si salariul mediu net este de 41,75 %.
  • Pentru a pastra cel putin raportul intre salariul minim net si salariul mediu net existent in 2019 – salariul minim net ar trebui sa fie in 2020 cel putin 1.388 lei, respectiv 2.307 lei in valoare bruta. Pentru anul 2021 salariul minim net ar trebui sa fie 1490, respectiv 2.488 lei brut.

Insa, pentru a respecta angajamentele internationale asumate raportul ar trebui sa creasca, astfel incat sa se apropie de 50%.

  • Sarcina fiscala pentru salariul minim este mult prea ridicata, diferenta sarcinii fiscale pentru salariul minim si salariul mediu este nesemnificativa (39,28% fata de 38,8%).

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025

    • Sistemul e-TVA a devenit un instrument esential in procesul de raportare fiscala din Romania, cu un impact direct asupra modului in care firmele isi gestioneaza obligatiile privind taxa pe valoarea adaugata. Implementat de ANAF, acest sistem se bazeaza pe precompletarea decontului de TVA, utilizand informatii colectate din surse multiple precum e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu sau SAF-T. Cu toate acestea, firmele trebuie sa fie atente: decontul precompletat nu reprezinta o obligatie fiscala in...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizat

    • Intocmirea corecta a situatiilor financiare anuale este esentiala pentru orice entitate, atat din perspectiva respectarii obligatiilor legale, cat si pentru reflectarea fidela a pozitiei financiare si a performantei economice. Iar alegerea tipului potrivit de bilant depinde de mai multi factori-cheie stabiliti prin reglementarile contabile in vigoare, in special OMFP 1802/2014. In continuare vom vedea o speta prin care specialistul nostru va clarifica modul de determinare a tipului de situatii...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea

    • Incepand cu 13 mai 2025, esalonarea clasica a obligatiilor fiscale cunoaste o actualizare semnificativa prin intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noua procedura aduce o serie de modificari importante, adaptate evolutiilor legislative din ultimii ani si orientate spre o administrare fiscala mai eficienta si digitalizata.» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii

    • Contribuabilii care achita anticipat impozitul pe constructii vor putea, in curand, sa beneficieze efectiv de bonificatia de 10% prevazuta de Codul fiscal. ANAF a publicat un proiect de ordin care modifica formularul 100, permitand completarea distincta a reducerii acordate prin lege. In prezent, desi impozitul pe constructii poate fi declarat, lipsa unui camp dedicat bonificatiei in formularul D100 face imposibila evidentierea corecta a acesteia. Noul proiect vine astfel in sprijinul...» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019

    • Intr-un context economic si financiar tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a devenit o prioritate esentiala la nivel national si international. In Romania, aceasta responsabilitate revine Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Conform Legii nr. 129/2019, toate entitatile raportoare au obligatia de a implementa politici si proceduri interne eficiente pentru a preveni implicarea involuntara in astfel de activitati...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

    • Incepand cu 13 mai 2025, procedura de acordare a esalonarii simplificate a fost oficial actualizata prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Iar in acest articol vom vedea 4 schimbari importante aduse in privinta ei. Reamintim ca modificari au fost aduse si in cazul esalonarii clasice, prin acelasi act normativ.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016