Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prelucrare materii prime intr-un stat non-UE: Obligatiile fiscale ale unei persoane impozabile romane

29-Ian-2019
1387

"Societatea A sediul in Romania, platitoare de TVA, achizitioneaza materii prime de la societatea B platitoare de TVA cu sediul in Spania. La dispozitia societatii A, materiile prime vor fi transportate pentru prelucrare din Spania in Maroc. Dupa prelucrare produsele vor fi transportate in Franta la clientul C al societatii A din Romania.Care ar fi procedura de intocmire a documentelor pe tot acest parcurs al produselor si ce obligatii fiscale are societarea A din Romania tinand cont ca respectivele produse nu vor ajunge deloc pe teritoriul Romaniei, dar raman in proprietatea acesteia pana la descarcarea lor la clientul C din Franta? Toate costurile de transport Spania-Maroc, Maroc-Franta si cele de prelucrare vor fi suportate de Societatea A din Romania".

Raspunsul specialistului

Luand in considerare informatiile date, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect am in vedere prevederile Codului fiscal cu privire la locul fiecarei operatiuni.
Conform art. 276 din Codul fiscal, locul achizitiei intracomunitare de bunuri este locul in care se incheie expeditia sau transportul acestora. In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul (art. 308 din Codul fiscal).

Pct.13. (1) din Normele metodologice ale Codului fiscal arata:

Conform art. 276 alin. (1) din Codul fiscal, locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 276 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

Potrivit prevederilor art. 275 "Locul livrarii de bunuri", regula generala este:
Se considera a fi locul livrarii de bunuri locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.

Pct.11din norme, de la alin. (1) la alin. (3) si pct. 12 din norme, de la alin. (1) la alin. (13) precizeaza:

Locul livrarii de bunuri poate fi:

- pentru bunuri expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert = locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul;
- pentru bunuri care fac obiectul unei instalari sau unui montaj = locul unde se efectueaza instalarea sau montajul, de catre furnizor ori sau de catre alta persoana in numele furnizorului; 
- pentru bunuri care nu sunt expediate sau transportate = locul unde se gasesc bunurile atunci cand sunt puse la dispozitia cumparatorului.

Astfel, in sensul art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, bunurile sunt considerate a fi transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert care actioneaza in numele si in contul unuia dintre acestia, daca transportul este in sarcina furnizorului sau a cumparatorului. Terta persoana care realizeaza transportul in numele si in contul furnizorului sau al cumparatorului este transportatorul sau orice alta persoana care intervine in numele si in contul furnizorului ori al cumparatorului in realizarea serviciului de transport.

(3) Conform art. 275 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, locul livrarii este locul unde bunurile sunt puse la dispozitia cumparatorului, in cazul in care bunurile nu sunt transportate sau expediate. In categoria bunurilor care nu sunt transportate sau expediate se cuprind bunurile imobile, precum si orice alte bunuri mobile corporale care, desi sunt livrate, intre vanzator si cumparator nu exista relatie de transport.

Exemplu: o persoana impozabila A stabilita in Romania livreaza bunuri unei alte persoane impozabile B stabilite in alt stat membru sau in Romania. Bunurile sunt transportate direct la C, o alta persoana, care cumpara bunurile de la B. In primul caz persoana obligata sa realizeze transportul este A sau B. Pe relatia A - B se considera o livrare cu transport, iar pe relatia B - C se considera o livrare fara transport. In al doilea caz, daca persoana obligata sa realizeze transportul este C, pe relatia A - B se considera o livrare fara transport, locul livrarii fiind locul unde bunurile sunt puse la dispozitia lui B, iar in relatia B - C se considera o livrare cu transport, locul livrarii fiind locul unde incepe transportul, respectiv in statul membru al furnizorului A, unde se afla bunurile atunci cand incepe transportul.

Conform regulii generale livrarile de bunuri pentru care transportul incepe din Romania pot fi clasificate in:
- Livrari locale
- Exporturi si
- Livrari intracomunitare de bunuri

Livrarea intracomunitara al carei transport incepe din alt SM (dar nu este o operatiune triunghiulara) nu este o operatiune care are locul in RO.

In Romania sunt impozabile din punct de vedere al TVA, numai livrarile de bunuri pentru care transportul incepe din Romania. Daca transportul bunurilor incepe din alt stat membru sau alt stat tert, livrarile de bunuri sunt neimpozabile in Romania, de regula se evidentiaza la rd. 3 din decontul tva.

In operatiunea descrisa:
- societatea din Romania nu realizeaza o achizitie intracomunitara din Spania deoarece materiile prime nu sunt transportate din Spania in Romania.
- operatiunile prezentate nu pot fi considerate achizitii si livrari de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Pentru a fi considerata triunghiulara, o operatiune trebuie sa se deruleze intre trei persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA, stabilite in trei state membre diferite,ori in cazul nostru intervine o prestare de serviciu efectuata de catre un membru non-UE.
- locul operatiunilor respective nu este pe teritoriul Romaniei, caz in care nici achizitia efectuata de Romania de la furnizorul din Spania nu este impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, dar nici livrarea efectuata de Romania la cumparatorul din Franta nu este taxabila in Romania prin aplicarea cotei standard TVA 19%.

Astfel:
- cumpararea nu reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri, caz in care nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES;
- vanzarea nu reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Romania pentru a fi raportata prin declaratia cod 390 VIES, dar nici operatiune taxabila in Romania pentru a fi raportata prin declaratia informativa cod 394. 

Daca expedierea bunurilor se face din Maroc catre Franta, locul livrarii este Maroc, acolo unde incepe transportul acestora.

In ceea ce priveste serviciul de prelucrare al materiei prime efectuata in Maroc, din punct de vedere fiscal, prestarea de servicii reprezinta “orice operatiune care nu constituie livrare de bunuri” - asa cum se mentioneaza la art. 271 din Codul fiscal.

Regula generala este prevazuta la art.278 din Codul fiscal, asa cum am aratat,deci in cazul nostru Romania.

Astfel, prelucrarea materiei prime transmise de catre client non-UE reprezinta o prestare de servicii, operatiune ce este cuprinsa in sfera TVA. 

Potrivit art. 278 din Codul fiscal, locul acestei prestari de servicii este:
• locul unde clientul isi are stabilit sediul activitatii sale economice, daca acesta este o persoana impozabila, 
• locul in care se presteaza efectiv serviciile, in cazul in care acesta este o persona neimpozabila,
• in Romania, pentru servicii constand in lucrari asupra bunurilor mobile corporale, cand aceste servicii sunt prestate catre o persoana impozabila nestabilita pe teritoriul Uniunii Europene, daca utilizarea si exploatarea efectiva a serviciilor au loc in Romania.

Art. 278 alin. (2) din Codul fiscal:
"Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. in absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita".

Parerea mea este ca, pentru bunurile respective, societatea din Romania are calitatea de cumparator - revanzator al bunurilor pentru care locul achizitiei, respectiv locul livrarii este pe teritoriul Spaniei, luand in considerare ca bunurile sunt prelucrate in Maroc fara a se transfera dreptul de proprietate al bunurilor.

In situatia in care societatea nu se inregistreaza in scopuri de TVA in Spania raporteaza in Romania valoarea operatiunilor realizate in Spania, doar prin decontul de TVA cod 300, care se depune la autoritatea fiscala din Romania.Completarea decontului de TVA cod 300 se efectueaza la urmatoarele randuri:

achizitia la randul 28 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile".
livrarea catre Franta: la randul 3 "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), .……".

Deci cumparatorul din Romania nu are obligatii declarative fata de autoritatea fiscala din Spania dar nici dreptul de deducere pentru suma TVA care ar trebui colectata la livrarea bunurilor pe teritoriul Frantei. 

Din punct de vedere al documentelor care trebuiesc intocmite, parerea mea este ca societatea din Romania trebuie sa se asigure de integritatea bunurilor pe tot parcursul efectuat (de fapt nu se intelege daca efectueaza transportul sau doar suporta cheltuiala respectiva) si sa detina toate documentele de predare/primire ale intermediarilor-Spania-Maroc sau de custodie intre acestea, pana la cumparatorul final-Franta. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Prelucrare materii prime intr-un stat non-UE: Obligatiile fiscale ale unei persoane impozabile romane":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia beneficiarului real va fi amanata pana la 1 octombrie
    • In sedinta de coalitie de ieri s-a decis ca declaratia de beneficiar sa fie amanata pana la 1 octombrie, a scris ministrul economiei, Claudiu Nasui, pe pagina oficiala de Facebook. „Pana atunci vom incerca sa convingem coalitia sa revenim la sistemul din Austria. Adica sistemul care s-a aplicat si anul trecut in Romania, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocratie inutila. Declaratia de beneficiar real este o declaratie de aproximativ 10 foi prin care statul...» citeste mai departe aici

  • Contracte de comodat. Regimul fiscal al cheltuielilor
    • Va rog sa ma ajutati in tratamentul contabil si fiscal al urmatoarei spete: Administratorul societatii detine un contract de comodat pentru un mijloc de transport proriu pe care il foloseste la transportarea marfurilor pentru societatea pe care o detine. Pentru a descarca mai usor sacii cu marfa a facut niste modificari la mijlocul de transport in valoare de aproximativ 15.000lei care au fost facturate pe societate. Cheltuiala respectiva se considera deductibila daca avem contractul de comodat...» citeste mai departe aici

  • Finantele propun anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin OUG 69/2020
    • Ministerul Finantelor a publicat recent un nou Proiect OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru anularea unor obligatii accesorii. Conform notei de fundamantare, anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu...» citeste mai departe aici

  • Legea 123/2021, noi modificari privind raportarea angajamentelor transfrontaliere. Contribuabili exonerati de la aceasta obligatie
    • Legea nr. 123/2021 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 476 din 07 mai 2021. Conform actului normativ, in cazul in care exista mai multi intermediari, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine tuturor intermediarilor implicati in acelasi aranjament transfrontalier care...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 25 mai -termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza contribuabilii ca 25 mai 2021 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: - formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit...» citeste mai departe aici

  • Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?
    • Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare. "Am publicat acest proiect...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016