Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscale

12-Sep-2018
4284

Care sunt obligatiile fiscale in cazul unui contract de prestari servicii logistice intre o firma din Romania si o firma din Grecia? Aceasta din urma presteaza servicii de transport, depozitare si manipulare pentru firma din Romania. Societatea din tara noastra livreaza in Grecia marfurile, in baza avizului de insotire a marfii si a CMR-ului, iar din depozitul din Grecia marfa este livrata catre clienti in baza facturii emise de firma din Romania. 

Asadar, in analiza de astazi, specialistii nostri vor arata ce obligatii are firma din Romania: daca rebuie sa se inregistreze in Grecia, iar in caz contrar, ce ar trebui sa faca? Cand trebuie sa declare marfa iesita din Romania in declaratia intrastat? Cand aceasta este vanduta?

Raspunsul specialistului

Parerea mea este ca, in situatia descrisa, societatea din Romania ar trebui sa-si deschida un punct de lucru in Grecia, argumentele fiind urmatoarele:

Punctul de lucru este o locatie fixa unde se desfasoara partial activitatea societatii ceea ce va genera existenta in Grecia a unui sediu permanent al societatii din Romania (art. 5 din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Grecia) si pentru activitatea careia societatea ii va datora impozit pe profit in Grecia (art. 7 din conventie).

De asemenea, avand in vedere ca vor fi desfasurate activitati la respectiva locatie, inseamna ca societatea din Romania va dispune de suficiente resurse tehnice si umane pentru a realiza regulat livrari de marfuri, astfel ca sediul permanent va fi tratat si ca sediu fix pentru TVA (echivalentul din legislatia fiscala greaca a definitiei de la art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal). In aceasta ipoteza, societatea din Romania va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA si in Grecia (echivalentul art. 316 alin. (2) din Codul fiscal) si sa respecte legislatia in materie de TVA din acest stat membru UE (depunere deconturi si declaratii, intocmire facturi si jurnale etc.).

Totodata, sediul permanent va avea si alte obligatii specifice legislatiei grecesti, in functie de activitatea desfasurata si de personalul utilizat (obligatii de inregistrare fiscala si de raportari contabile, obtinere avize si autorizatii, angajare de personal, impozite pe salarii, contributii sociale si alte obligatii fiscale specifice legislatiei din acest stat). Pentru rigoare, este indicat sa luati legatura cu autoritatile din Grecia in vederea identificarii obligatiilor specifice pentru activitatea punctului de lucru din Grecia.

In Romania, sediul permanent/punctul de lucru infiintat in Grecia va trebui declarat ca sediu secundar in termen de 30 de zile de la infiintare, conform art. 85 alin. 2 din Codul de procedura fiscala, cu ajutorul formularului 061 "Declaratie privind sediile secundare".

Profitul realizat de sediul permanent va fi inclus in profitul impozabil din Romania conform art. 14 lit. a din Codul fiscal, iar societatea va beneficia de credit fiscal extern conform art. 39 alin. (2) si alin. (6) din Codul fiscal si pct. 39 din Normele metodologice de aplicare in baza certificatului de atestare a impozitului platit in strainatate eliberat de autoritatile fiscale din Grecia. Acelasi tratament s-ar aplica si in situatia in care punctul de lucru s-ar organiza sub forma unei sucursale, deci sub forma unei subunitati a societatii din Romania si fara personalitate juridica distincta in Grecia.

In privinta veniturilor si cheltuielilor punctului de lucru/sediului permanent, conform pct. 5 alin. (1)-(2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 subunitatile fara personalitate juridica care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar societatile carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, se include in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea prevederilor acestor reglementari.

Ca atare, operatiunile punctului de lucru din Grecia (contabilizate distinct) vor fi incluse si in contabilitatea societatii din Romania, astfel ca veniturile si cheltuielile acestuia se vor reflecta in contul de profit si pierderi al societatii.

 O livrare intracomunitare de bunuri este definita la art. 270 din Codul fiscal:

"ART. 270 - Livrarea de bunuri
(1) Este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.
(9) Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora."

Potrivit art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, locul unei livrari este locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.
Asadar, pentru o livrare de bunuri din Romania catre alt stat membru, locul livrarii (adica, locul unde se face transferul de propritate) este locul (tara, statul) unde se afla bunurile cand incepe transportul bunurilor.

In cazul descris insa nu vorbim de o livrare intracomunitara, ci de o livrare locala: locul livrarii este in Grecia unde se face transferul de proprietate asupra bunurilor, deci, ar trebui platit TVA catre statul grec.

In declaratia Intrastat, se declara bunurile care au parasit Romania si au intrat in alt stat membru, doar daca societatea depaseste in anul precedent plafonul privind livrarile intracomunitare.
In ceea ce priveste serviciul de care beneficiaza, prestat de catre societatea din Grecia catre compania din Romania, potrivit art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, locul prestarii (adica, locul unde se datoreaza TVA) este locul unde se afla beneficiarul. Ca urmare, locul prestarii este in Romania.

Astfel, societatea romaneasca transmite prestatorului din alt stat membru codul de inregistrare in scop de TVA din Romania si primeste factura fara TVA emisa de prestator.
Operatiunea este taxabila in Romania, iar beneficiarul aplica taxarea inversa.
Factura se raporteaza in decontul de TVA 300 pe randurile 7-7.1 si 20-20.1 si in declaratia 390 cu simbol S (achizitii intracomunitare de servicii).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Pana pe 15 aprilie 2024 trebuie depusa D700 pentru trecerea de la regimul micro la cel pe profit

    • Luni, 15 aprilie 2024 este termenul limita pentru depunerea declaratiei 700 de catre contribuabilii care fac trecerea de la regimul micro la cel pe profit. Depunere D700 in 2024 Conform legislatiei in vigoare, asa cum a anuntat si ANAF recent, pe site-ul oficial, termenul limita pentru depunerea Declaratiei 700 privind iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor este luni - 15 aprilie 2024. „Pentru analiza stabilirii plafonului de 500.000 euro in cazul...» citeste mai departe aici

  • Firme cu asociati. Cum se face incadrarea societatilor la tipul de impozit datorat

    • La data de 31.12.2023 am urmatoarea situatie: SOCIETATEA 1 - asociat A -100% CA - 0, profit, cod CAEN 5520; SOCIETATEA 2 - asociat A - 100% CA 58690,25 E, micro, cod CAEN 6920; SOCIETATEA 3 - asociat A - 95% CA 59973,37 E, micro, cod CAEN 6920 - asociat B - 5%; SOCIETATEA 4 - asociat A 95% CA 10000 E, profit, cod CAEN 6311 - asociat B 5%; SOCIETATEA 5 - asociat B 100% CA 263189,64 E, MICRO cod CAEN 1071; SOCIETATEA 6 - asociat C 50% CA 4541,20 E, cod CAEN 4719; SOCIETATEA 7 - asociat C 100% CA...» citeste mai departe aici

  • Modificari asupra listelor contribuabililor mari si mijlocii, din 1 iulie 2024, conform Ordinului 665/2024

    • Conform Ordinului 665/2024, se aplica noi modificari asupra listelor contribuabililor, din 1 iulie 2024. Numarul contribuabililor mari va fi redus cu 1000, iar cel al contribuabililor mijlocii creste cu 5000. Ordinul nr. 665/2024 pentru modificarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 344 din 12 aprilie 2024. Numarul...» citeste mai departe aici

  • D700 nedepusa pana pe 15 aprilie 2024. Care este amenda pentru contribuabili?

    • Asa cum prevede legislatia in vigoare, pana pe 15 aprilie 2024 trebuia depusa D700 de firmele care schimba vectorul fiscal si trec de la impozitul micro, la cel pe profit. La ce sume ajung amenzile pentru nedepunere la timp? Amenzi nedepunere D700 pana pe 15 aprilie 2024 Conform Codului de procedura fiscala, nedepunerea de catre contribuabil/platitor la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere a inregistrarii fiscale sau de mentiuni, adica si D700, se...» citeste mai departe aici

  • Facturi in E-Factura. Exista exceptii de la obligativitatea transmiterii lor in 5 zile de la data emiterii?

    • Societatea noastra acorda discounturi de cantitate in functie de vanzarile din timpul lunii. Pentru a calcula aceste discounturi, este necesara o perioada de cel putin 10 zile calendaristice de la terminarea lunii. In conditiile in care, termenul de transmitere in e-Factura este de 5 zile de la data emiterii, exista o exceptie care sa ne permita totusi sa emitem aceste facturi cu data ultimei zile din luna? Nu putem, din motive tehnice, sa ne incadram cu aceste calcule in 4 zile calendaristice....» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: 3 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 25 martie-5 aprilie 2024

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, in data de 9 aprilie 2024, buletinul informativ cu numarul 14 care contine actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 25.03.2024 – 05.04.2024. Noutati fiscale 2024 1. Ordinul ministrului finantelor nr. 502/2024 privind aprobarea Procedurii de compensare a obligatiilor stabilite prin hotarari judecatoresti sau hotarari arbitrale, pronuntate de instantele de judecata nationale si internationale...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016