Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscale

12-Sep-2018
1607

Care sunt obligatiile fiscale in cazul unui contract de prestari servicii logistice intre o firma din Romania si o firma din Grecia? Aceasta din urma presteaza servicii de transport, depozitare si manipulare pentru firma din Romania. Societatea din tara noastra livreaza in Grecia marfurile, in baza avizului de insotire a marfii si a CMR-ului, iar din depozitul din Grecia marfa este livrata catre clienti in baza facturii emise de firma din Romania. 

Asadar, in analiza de astazi, specialistii nostri vor arata ce obligatii are firma din Romania: daca rebuie sa se inregistreze in Grecia, iar in caz contrar, ce ar trebui sa faca? Cand trebuie sa declare marfa iesita din Romania in declaratia intrastat? Cand aceasta este vanduta?

Raspunsul specialistului

Parerea mea este ca, in situatia descrisa, societatea din Romania ar trebui sa-si deschida un punct de lucru in Grecia, argumentele fiind urmatoarele:

Punctul de lucru este o locatie fixa unde se desfasoara partial activitatea societatii ceea ce va genera existenta in Grecia a unui sediu permanent al societatii din Romania (art. 5 din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Grecia) si pentru activitatea careia societatea ii va datora impozit pe profit in Grecia (art. 7 din conventie).

De asemenea, avand in vedere ca vor fi desfasurate activitati la respectiva locatie, inseamna ca societatea din Romania va dispune de suficiente resurse tehnice si umane pentru a realiza regulat livrari de marfuri, astfel ca sediul permanent va fi tratat si ca sediu fix pentru TVA (echivalentul din legislatia fiscala greaca a definitiei de la art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal). In aceasta ipoteza, societatea din Romania va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA si in Grecia (echivalentul art. 316 alin. (2) din Codul fiscal) si sa respecte legislatia in materie de TVA din acest stat membru UE (depunere deconturi si declaratii, intocmire facturi si jurnale etc.).

Totodata, sediul permanent va avea si alte obligatii specifice legislatiei grecesti, in functie de activitatea desfasurata si de personalul utilizat (obligatii de inregistrare fiscala si de raportari contabile, obtinere avize si autorizatii, angajare de personal, impozite pe salarii, contributii sociale si alte obligatii fiscale specifice legislatiei din acest stat). Pentru rigoare, este indicat sa luati legatura cu autoritatile din Grecia in vederea identificarii obligatiilor specifice pentru activitatea punctului de lucru din Grecia.

In Romania, sediul permanent/punctul de lucru infiintat in Grecia va trebui declarat ca sediu secundar in termen de 30 de zile de la infiintare, conform art. 85 alin. 2 din Codul de procedura fiscala, cu ajutorul formularului 061 "Declaratie privind sediile secundare".

Profitul realizat de sediul permanent va fi inclus in profitul impozabil din Romania conform art. 14 lit. a din Codul fiscal, iar societatea va beneficia de credit fiscal extern conform art. 39 alin. (2) si alin. (6) din Codul fiscal si pct. 39 din Normele metodologice de aplicare in baza certificatului de atestare a impozitului platit in strainatate eliberat de autoritatile fiscale din Grecia. Acelasi tratament s-ar aplica si in situatia in care punctul de lucru s-ar organiza sub forma unei sucursale, deci sub forma unei subunitati a societatii din Romania si fara personalitate juridica distincta in Grecia.

In privinta veniturilor si cheltuielilor punctului de lucru/sediului permanent, conform pct. 5 alin. (1)-(2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 subunitatile fara personalitate juridica care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar societatile carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, se include in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea prevederilor acestor reglementari.

Ca atare, operatiunile punctului de lucru din Grecia (contabilizate distinct) vor fi incluse si in contabilitatea societatii din Romania, astfel ca veniturile si cheltuielile acestuia se vor reflecta in contul de profit si pierderi al societatii.

 O livrare intracomunitare de bunuri este definita la art. 270 din Codul fiscal:

"ART. 270 - Livrarea de bunuri
(1) Este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.
(9) Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora."

Potrivit art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, locul unei livrari este locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.
Asadar, pentru o livrare de bunuri din Romania catre alt stat membru, locul livrarii (adica, locul unde se face transferul de propritate) este locul (tara, statul) unde se afla bunurile cand incepe transportul bunurilor.

In cazul descris insa nu vorbim de o livrare intracomunitara, ci de o livrare locala: locul livrarii este in Grecia unde se face transferul de proprietate asupra bunurilor, deci, ar trebui platit TVA catre statul grec.

In declaratia Intrastat, se declara bunurile care au parasit Romania si au intrat in alt stat membru, doar daca societatea depaseste in anul precedent plafonul privind livrarile intracomunitare.
In ceea ce priveste serviciul de care beneficiaza, prestat de catre societatea din Grecia catre compania din Romania, potrivit art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, locul prestarii (adica, locul unde se datoreaza TVA) este locul unde se afla beneficiarul. Ca urmare, locul prestarii este in Romania.

Astfel, societatea romaneasca transmite prestatorului din alt stat membru codul de inregistrare in scop de TVA din Romania si primeste factura fara TVA emisa de prestator.
Operatiunea este taxabila in Romania, iar beneficiarul aplica taxarea inversa.
Factura se raporteaza in decontul de TVA 300 pe randurile 7-7.1 si 20-20.1 si in declaratia 390 cu simbol S (achizitii intracomunitare de servicii).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatii fiscale aferente lunii februarie. Obligatii restante. Anularea accesoriilor. Studiu de caz
    • Anularea obligatiilor accesorii este prevazuta in OUG nr. 69/2020. Ordonanta vizeaza accesorii aferente datoriilor principale restante la 31 martie 2020 inclusiv (pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata). Practic, daca, sa zicem, contribuabilul are restante taxe salariale scadente in 25 martie, aferente muncii prestate in februarie 2020, trebuie sa le plateasca anul acesta, pana la 15 decembrie, pentru ca Fiscul sa nu mai perceapa dobanzi si penalitati pentru...» citeste mai departe aici

  • Ordinul nr. 1061/2020 privind emiterea deciziilor referitoare la dobanzi si penalitati de intarziere
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 427 din 21.05.2020 a fost publicat Ordinul nr. 1061/2020 privind emiterea deciziilor referitoare la obligatii fiscale accesorii. Actul normativ a intrat in vigoare la data de 21 mai 2020 si prevede modificarea procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative de executare pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita. Nu se emit decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si...» citeste mai departe aici

  • Proceduri si documente editabile pentru angajatori, in perioada post-pandemie
    • In contextul actual foarte dificil, caracterizat de incertitudini si mult stres, angajatorii au nevoie de informatii esentiale pentru perioada post-pandemie, proceduri complete de urmat si documente editabile. Sunteti pregatit sa faceti fata unui control dur din partea ITM? Cu ajutorul ghidului Proceduri si document editabile pentru angajatori in perioada post-pandemie aveti informatii clare despre lucrurile pe care le vizeaza orice control ITM. Si, fiti sigur, chiar va urma un control ITM, din...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016