Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscale

12-Sep-2018
4880

Care sunt obligatiile fiscale in cazul unui contract de prestari servicii logistice intre o firma din Romania si o firma din Grecia? Aceasta din urma presteaza servicii de transport, depozitare si manipulare pentru firma din Romania. Societatea din tara noastra livreaza in Grecia marfurile, in baza avizului de insotire a marfii si a CMR-ului, iar din depozitul din Grecia marfa este livrata catre clienti in baza facturii emise de firma din Romania. 

Asadar, in analiza de astazi, specialistii nostri vor arata ce obligatii are firma din Romania: daca rebuie sa se inregistreze in Grecia, iar in caz contrar, ce ar trebui sa faca? Cand trebuie sa declare marfa iesita din Romania in declaratia intrastat? Cand aceasta este vanduta?

Raspunsul specialistului

Parerea mea este ca, in situatia descrisa, societatea din Romania ar trebui sa-si deschida un punct de lucru in Grecia, argumentele fiind urmatoarele:

Punctul de lucru este o locatie fixa unde se desfasoara partial activitatea societatii ceea ce va genera existenta in Grecia a unui sediu permanent al societatii din Romania (art. 5 din Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Grecia) si pentru activitatea careia societatea ii va datora impozit pe profit in Grecia (art. 7 din conventie).

De asemenea, avand in vedere ca vor fi desfasurate activitati la respectiva locatie, inseamna ca societatea din Romania va dispune de suficiente resurse tehnice si umane pentru a realiza regulat livrari de marfuri, astfel ca sediul permanent va fi tratat si ca sediu fix pentru TVA (echivalentul din legislatia fiscala greaca a definitiei de la art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal). In aceasta ipoteza, societatea din Romania va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA si in Grecia (echivalentul art. 316 alin. (2) din Codul fiscal) si sa respecte legislatia in materie de TVA din acest stat membru UE (depunere deconturi si declaratii, intocmire facturi si jurnale etc.).

Totodata, sediul permanent va avea si alte obligatii specifice legislatiei grecesti, in functie de activitatea desfasurata si de personalul utilizat (obligatii de inregistrare fiscala si de raportari contabile, obtinere avize si autorizatii, angajare de personal, impozite pe salarii, contributii sociale si alte obligatii fiscale specifice legislatiei din acest stat). Pentru rigoare, este indicat sa luati legatura cu autoritatile din Grecia in vederea identificarii obligatiilor specifice pentru activitatea punctului de lucru din Grecia.

In Romania, sediul permanent/punctul de lucru infiintat in Grecia va trebui declarat ca sediu secundar in termen de 30 de zile de la infiintare, conform art. 85 alin. 2 din Codul de procedura fiscala, cu ajutorul formularului 061 "Declaratie privind sediile secundare".

Profitul realizat de sediul permanent va fi inclus in profitul impozabil din Romania conform art. 14 lit. a din Codul fiscal, iar societatea va beneficia de credit fiscal extern conform art. 39 alin. (2) si alin. (6) din Codul fiscal si pct. 39 din Normele metodologice de aplicare in baza certificatului de atestare a impozitului platit in strainatate eliberat de autoritatile fiscale din Grecia. Acelasi tratament s-ar aplica si in situatia in care punctul de lucru s-ar organiza sub forma unei sucursale, deci sub forma unei subunitati a societatii din Romania si fara personalitate juridica distincta in Grecia.

In privinta veniturilor si cheltuielilor punctului de lucru/sediului permanent, conform pct. 5 alin. (1)-(2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 subunitatile fara personalitate juridica care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar societatile carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale.Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul in Romania, se include in situatiile financiare ale persoanei juridice romane si se raporteaza pe teritoriul Romaniei, cu respectarea prevederilor acestor reglementari.

Ca atare, operatiunile punctului de lucru din Grecia (contabilizate distinct) vor fi incluse si in contabilitatea societatii din Romania, astfel ca veniturile si cheltuielile acestuia se vor reflecta in contul de profit si pierderi al societatii.

 O livrare intracomunitare de bunuri este definita la art. 270 din Codul fiscal:

"ART. 270 - Livrarea de bunuri
(1) Este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.
(9) Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora."

Potrivit art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, locul unei livrari este locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.
Asadar, pentru o livrare de bunuri din Romania catre alt stat membru, locul livrarii (adica, locul unde se face transferul de propritate) este locul (tara, statul) unde se afla bunurile cand incepe transportul bunurilor.

In cazul descris insa nu vorbim de o livrare intracomunitara, ci de o livrare locala: locul livrarii este in Grecia unde se face transferul de proprietate asupra bunurilor, deci, ar trebui platit TVA catre statul grec.

In declaratia Intrastat, se declara bunurile care au parasit Romania si au intrat in alt stat membru, doar daca societatea depaseste in anul precedent plafonul privind livrarile intracomunitare.
In ceea ce priveste serviciul de care beneficiaza, prestat de catre societatea din Grecia catre compania din Romania, potrivit art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, locul prestarii (adica, locul unde se datoreaza TVA) este locul unde se afla beneficiarul. Ca urmare, locul prestarii este in Romania.

Astfel, societatea romaneasca transmite prestatorului din alt stat membru codul de inregistrare in scop de TVA din Romania si primeste factura fara TVA emisa de prestator.
Operatiunea este taxabila in Romania, iar beneficiarul aplica taxarea inversa.
Factura se raporteaza in decontul de TVA 300 pe randurile 7-7.1 si 20-20.1 si in declaratia 390 cu simbol S (achizitii intracomunitare de servicii).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016