Raportul Special
realizat de specialisti
Acordarea de beneficii suplimentare pentru perioada in care salariatii se afla in concediu de odihna se inscrie in lista larga de mijloace de fidelizare a acestora de catre angajator. Daca pentru perioada concediului de odihna salariatului i se cuvine o indemnizatie de concediu, drept dobandit si garantat la incheierea contractului individual de munca, angajatorul are posibilitatea de a-i acorda acestuia si alte avantaje de natura salariala al carui tratament fiscal le poate transforma in metode reale de optimizare fiscala.
Indemnizatia de concediu de odihna se acorda salariatului pentru perioada concediului de odihna salariatul in temeiul prevederilor Codului muncii si nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca. intrucat indemnizatia de concediu de odihna se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu si tratamentul fiscal a fost adaptat situatiei speciale a platii in avans a sumelor respective. Daca regula generala in raport cu veniturile realizate de persoanele fizice prevede ca sumele realizate reprezinta venituri ale lunii in care sunt incasate, indemnizatiile aferente concediilor de odihna nu respecta aceasta regula si se defalca pe lunile la care se refera impunandu-se cumulat cu veniturile realizate in aceste luni.
Asadar, in situatia in care sunt platite salariatilor, in cursul anului fiscal, indemnizatii de concediu de odihna, veniturile respective incasate in avans vor fi cuprinse in baza de calcul pentru luna la care se refera si se vor cumula cu celelalte drepturi primite in lunile respective. Fiind incluse in venitul brut din salarii, indemnizatiile acordate pe perioada concediului de odihna sunt supuse impozitului pe salarii potrivit art. 76 din Codul fiscal si tuturor contributiilor sociale obligatorii datorate in raport cu veniturile din salarii.
Prima de vacanta, negociata si acordata de angajator cu ocazia plecarii salariatului in concediu de odihna, va primi acelasi tratament fiscal acordat oricarei alte prime. Suma care reprezinta prima de vacanta sau o parte din aceasta, daca este acordata fractionat, se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se plateste aceasta prima. Daca in cursul unei luni, angajatorul efectueaza, pe langa platile de salarii, si plati intermediare de venituri, cum sunt premii sau stimulente de orice fel, impozitul se calculeaza la fiecare plata prin aplicarea cotei de 16% asupra platilor intermediare diminuate cu contributiile sociale obligatorii. Impozitul retinut la fiecare astfel de plata intermediara reprezinta diferenta intre impozitul calculat la ultima plata intermediara si suma impozitelor retinute la platile intermediare anterioare. La data ultimei plati a drepturilor salariale aferente unei luni (lichidare), impozitul se calculeaza asupra veniturilor totale obtinute prin cumularea drepturilor respective cu platile intermediare. Impozitul de retinut la aceasta data reprezinta diferenta dintre impozitul calculat asupra veniturilor totale si suma impozitelor retinute la platile intermediare.
In decizia de a acorda prime de vacanta salariatilor trebuie avute in vedere si prevederile O.U.G. nr.8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, din perspectiva restrictiilor impuse coroborate cu regimul fiscal aplicat prestatiilor primite de salariati pe perioada concediului de odihna. Astfel, salariatul nu va putea primi in cursul anului fiscal o prima de vacanta daca beneficiaza de vouchere de vacanta, acestea din urma putandu-se dovedi mult mai avantajoase fiind exceptate de la plata contributiilor sociale obligatorii.
Asadar, prima de vacanta poate reprezenta un drept cuvenit potrivit contractului de munca negociat, insa din punct de vedere fiscal va fi supusa impozitului pe salarii potrivit art. 76 din Codul fiscal si contributiilor sociale obligatorii datorate in raport cu veniturile de natura salariala, astfel ca angajatorul poate fi tentat sa se indrepte catre o forma de fidelizare mai avantajoasa din punct de vedere fiscal.
Voucherele de vacanta, anterior denumite tichete de vacanta, par mult mai atractive decat primele de vacanta care nu sunt insotite de facilitati fiscale, din prisma contributiilor sociale obligatorii care nu sunt datorate pentru acestea. Potrivit O.U.G. nr. 8/2009, angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda bonuri de valoare, denumite generic vouchere de vacanta. Nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariatilor sub forma de vouchere de vacanta este contravaloarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, pentru un salariat, in decursul unui an fiscal.
La nivelul salariatului, voucherele de vacanta acordate in conditiile reglemetate de O.U.G. nr. 8/2009 reprezinta avantaje impozabile potrivit art. 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal. Valoarea voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala, veniturile respective impozitandu-se ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
SAF-T Ghid de raportare corecta
Suportarea de catre angajator a serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul pe perioada concediului pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, astfel cum este prevazut in contractul de munca este, in prezent, din punct de vedere fiscal, cea mai atractiva forma de acordare a unor beneficii pe aceasta destinatie. intr-adevar, in masura in care serviciile turistice suportate de societate sunt in interesul personal al salariatilor si nu reprezinta o deplasare in interesul afacerii, contravaloarea cheltuielilor aferente suportate de societate se va materializa la nivelul salariatilor intr-un avantaj, care incepand cu 1 ianuarie 2016 este introdus in sfera veniturilor neimpozabile in temeiul art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
Daca in perioada anterioara, in raport cu prestatiile suportate de angajator, pe perioada concediului salariatului, erau considerate neimpozabile doar biletele de odihna care includeau si componenta de tratament. in prezent, cumularea celor doua tipuri de servicii turistice si de tratament nu mai este o conditie pentru considerarea veniturilor drept neimpozabile la nivelul salariatilor. si din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, aceste prestatii suportate de angajator nu sunt purtatoare de contributii, potrivit art. 142 lit. a), art. 157 alin. (2), art. 187 alin. (2), art. 195 alin. (2), art. 204 alin. (2), art. 212 alin. (2) din Codul fiscal.
Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie reprezinta pentru angajator cheltuieli sociale care poti fi deduse, potrivit art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 3 din Codul fiscal, in limita cotei de 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.
Perioada vacantelor este asadar un bun prilej pentru recompensarea salariatilor, optimizand insa o astfel de masura, prin alegerea celei mai avantajoase variante de acordare a beneficiilor salariale din perspectiva modalitatilor mai eficiente din punct de vedere fiscal.
Dani Cucu,
Consultant fiscal, Expert contabil
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Modificari fiscale aplicabile diurnei incepand cu 01 februarie 2013Masurile luate de Guvern trebuie sa vizeze toate persoanele si companiile afectate de COVID-19 (Comunicat CDR)Completare OPANAF nr.3698/2015: Aprobare formulare de inregistrare fiscala si obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscalOMFP nr. 3781/2019: Sistemul de raportare contabila anuala la 31 decembrieInformare fiscala privind indemnizatia si alte sume de aceeasi natura primite de salariati pe perioada detasarii sau delegariiUltimele articole
Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmeleD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularColectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteContract de mandat vs contract de muncaArticole similare
Util pentru angajatori: Recuperarea indemnizatiei de CO necuvenit. Ce inregistrari contabile se fac?Concediu de odihna dupa somaj tehnic. Baza de calculConcediu de odihna neefectuatImpozitarea veniturilor din salarii. Ce cote se retin?Provizioane pentru concedii neefectuate. Care e procedura?Ultimele articole
Angajatii care au salarii brute de peste 4.000 lei pot beneficia de facilitatile fiscale de 200 lei netaxabili?Angajatii au dreptul de a cere 2 concedii noi, conform Legii 283/2022. Durata lor NU va afecta CONCEDIUL DE ODIHNA anualRevisal poate fi accesat online de angajati/fosti salariati . NU mai este nevoie de consimtamantul angajatorilor sau al ITMConcediul medical intrerupe suspendarea salariatului aflat in somaj tehnic (specialist)Documente obligatorii din Legislatia Muncii si SalarizareArticole similare
Regimul fiscal aplicabil voucherelor de vacantaVouchere de vacanta: Cadru legislativ, regim contabil si fiscalVoucherele de vacanta, folosite doar in extrasezon si doar in anumite regiuni din tara (propunere)Articole similare
Cati bugetari mai trebuie disponibilizati pentru a creste salariile cu 15%?Voucherele de vacanta in 2016. Reglementari legale si tratament fiscal. Analiza zilei cu Irina DumitrescuCinci masuri de austeritate fiscala pentru 2018, publicate in Monitorul OficialTitlul III, Capitolul III pct. 67 - 132Noutati Legislatie Fiscala 23 - 27 februarie 2009Ultimele articole
Proiect: Din 1 ianuarie 2024 ar putea fi acordate vouchere de vacanta si pentru angajatii din mediul privatInstitutiile publice ar putea acorda vouchere de vacanta 2017 daca le includ in bugetul rectificativCum se calculeaza impozitul pe venitul din salarii?Piata tichetelor de vacanta, foarte mica, in RomaniaTratament fiscal pentru premiile acordate salariatilorSfaturi de la experti
Regim TVA vanzare imobil de catre o ONG
Intrebare: Intrebarea noastra se refera la regimul de TVA pe care sa-l aplicam la vanzarea unui imobil din proprietatea AFPS al unei fundatii (neplatitoare de TVA), catre o unitate de invatamant acreditata (neplatitoare de TVA), in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Repartizare rezerve la dividende
Intrebare: Am in balanta de verificare rezerve din profit aferente anilor 2001, 2002, 2005, 2006, in valoare totala de 1.456.512 lei, si as dori sa le lichidez, sa le distribui ca dividende. Am inteles ca aceasta suma se impoziteaza mai...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an
Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA