Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pro-rata TVA. In ce conditii apare obligatia de comunicare a pro-ratei?

20-Ian-2014
17634

Comunicarea pro-ratei TVA se face in acest an pana la 27 ianuarie inclusiv. Insa numai unele conditii obliga firmele sa aplice pro-rata TVA.


Luam ca exemplu cazul unei societati care inchiriaza in 2010 un spatiu de la o persoana fizica, pentru o perioada de 10 ani, platind suma totala de 200.000 lei. In aceeasi zi, cand a avut loc aceasta operatiune s-a incheiat un contract de subinchiriere cu o persoana juridica, pentru o perioada de 10 ani, pentru 50% din spatiul respectiv si s-a emis o factura fara TVA pentru suma de 100.000 lei, suma care a fost incasata in aceeasi zi.

Unitatea utilizeaza spatiul ramas neinchiriat (50%) pentru activitati de comert impozabile. La inregistrarea in evidenta contabila a veniturilor din inchirieri, pentru perioada celor 10 ani, suma aferenta s-a inregistrat in contul 472. Lunar se face inregistrarea 472=706. La spatiul subinchiriat unitatea nu face nicio cheltuiala, intrucat toate cheltuielile de intretinere, utilitati etc, sunt suportate si sunt facturate de furnizori direct firmei care a subinchiriat.

Se va vedea in ce masura unitatea care a inchiriat initial spatiul este obligata sa determine ponderea acestor venituri din inchirieri din totalul veniturilor activitatii sale si sa aplice aceasta cota asupra intregii sume a TVA deductibil inregistrat de firma lunar pentru a ajusta TVA.


In plus, vom stabili daca se face in aceasta situatie o ajustare a TVA in favoarea bugetului statului fiind cunoscut faptul ca firma nu face de-a lungul celor 10 ani nicio cheltuiala in legatura cu spatiul dat spre inchiriere.

Stabilim astfel in ce masura exista obligatia de a aplica prorata TVA avand in vedere faptul ca societatea deruleaza atat operatiuni taxabile TVA (comert), cat si operatiuni scutite fara drept de deducere (subinchiriere).

Conform art. 147 din Codul fiscal, persoana impozabila care realizeaza sau urmeaza sa realizeze atat operatiuni care dau drept de deducere (taxabile), cat si operatiuni care nu dau drept de deducere este denumita in continuare persoana impozabila cu regim mixt.

In acest caz,

-Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care permit exercitarea dreptului de deducere (activitatea de comert in cazul dvs.), inclusiv de investitii destinate realizarii de astfel de operatiuni, se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestora se deduce integral.

-Achizitiile destinate exclusiv realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere (activitatea de subinchiriere in cazul dvs.), precum si de investitii care sunt destinate realizarii de astfel de operatiuni se inscriu intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari pentru aceste operatiuni, iar taxa deductibila aferenta acestora nu se deduce.

-Achizitiile pentru care nu se cunoaste destinatia, respectiv daca vor fi utilizate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere sau pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si operatiuni care nu dau drept de deducere se evidentiaza intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestor achizitii se deduce pe baza de pro-rata.

In concluzie, trebuie sa tineti o evidenta distincta.

-Pentru achizitiile aferente activitatii de comert aveti drept de deducere TVA integral.
-Pentru achizitiile aferente activitatii de subinchiriere nu aveti drept de deducere TVA.
-Pentru achizitiile comune, in masura in care nu se poate stabili o impartire intre cele doua activitati, veti deduce TVA pe baza de prorata.

In cazul prezentat, prorata se calculeaza ca raport intre valoarea vanzarilor din activitatea de comert (fara TVA) si valoarea tuturor vanzarilor societatii (activitate de comert + subinchiriere). Cu toate acestea, in masura in care operatiunea de subinchiriere este accesorie activitatii principale atunci aceasta se exclude din calculul prorata TVA, ceea ce inseamna ca si pentru achizitiile comune veti putea deduce TVA in proportie de 100%.

O operatiune este accesorie activitatii principale daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a. realizarea acestei operatiuni necesita resurse tehnice limitate privind echipamentele si utilizarea de personal;
b. operatiunea nu este direct legata de activitatea principala a persoanei impozabile; si
c. suma achizitiilor efectuate in scopul operatiunii si suma taxei deductibile aferente operatiunii, sunt nesemnificative.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016