
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect Ordin privind stabilirea procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Este vorba, printre altele, de scutiri de impozite si de reduceri sau exceptari in privinta platii CAS si CASS.
Conform Referatului de aprobare, prevederile ordinului vizeaza integrarea intr-un singur act normativ a informatiilor privind acordarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor care se regasesc in notele din Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17) din Codul fiscal precum si a informatiilor privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri care se regasesc in Ordinul presedintelui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza nr.239/24.07.2019 pentru aprobarea metodologiei privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri.
De asemenea, au fost efectuate unele modificari tehnice, care clarifica aspecte semnalate de unii angajatori in aplicarea facilitatilor fiscale.
Prevederile ordinului privind stabilirea procedurii de acordare a facilitatii fiscale in domeniul constructiilor se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022.
Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
SAF-T Ghid de raportare corecta
Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor
1. - (1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, in sectorul constructii, beneficiaza de scutirea de impozit daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) reducerea cotei contributiei asiguratorie pentru munca, la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
e) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.
(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor la angajatori care desfasoara activitati in domeniul constructiilor care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 pot opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat. Optiunea se depune in scris, la angajator, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale incepand cu veniturile lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat optiunea.
2. - (1) Facilitatile fiscale se acorda pentru activitatea desfasurata in Romania, inclusiv persoanelor fizice detasate pe teritoriul Romaniei, daca platitorul de venituri la care sunt detasate desfasoara activitati in domeniul constructiilor si indeplineste conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale nu se acorda persoanelor fizice care sunt detasate in afara Romaniei.
3. - (1) Pentru aplicarea facilitatilor fiscale, angajatorii persoanelor fizice prevazute la pct.1 din prezenta procedura trebuie sa realizeze cifra de afaceri din activitatile mentionate la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.
(2) In activitati specifice domeniului constructii sunt incluse lucrari de intretinere curenta si/sau periodica a drumurilor, asa cum sunt definite in Normativul privind intretinerea si repararea drumurilor publice Ind AND 554- 2002.
(3) Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal incepand cu luna ianuarie a anului in curs, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, se calculeaza cumulat de la inceputul anului sau incepand cu luna infiintarii, dupa caz, pana la luna in care se aplica scutirea, inclusiv, denumit in continuare principiul angajatorilor nou infiintati.
(4) Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie al fiecarui an se considera ca baza de calcul, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, realizate cumulat pe anul fiscal anterior. in cazul in care, limita minima a procentului de 80% nu este realizata, se aplica principiul angajatorilor nou infiintati prevazut la alin. (3).
(5) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica de catre societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare societati, care au inregistrat in actul constitutiv cel putin unul din codurile mentionate la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal, si care desfasoara efectiv activitate de constructii.
(6) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica in mod corespunzator si de catre angajatorii, altii decat societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(7) In sensul art.60 pct.5 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art.60 pct.5, lit.a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor.
4. - In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii ”Cifra de afaceri totala” si ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se calculeaza dupa cum urmeaza:
(1) ”Cifra de afaceri totala” realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate;
Pentru a vedea continuarea, click AICI>>
Sursa: MPF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Firme care aplica OG 16/2022 pentru facilitatile fiscale din constructii. MONOGRAFIE CONTABILA stat de salariiGhid ANAF privind facilitatile fiscale acordate angajatilor si angajatorilor din DOMENIUL CONSTRUCTIILORInspectia Muncii anunta mai multe controale in sectorul constructiilor si al activitatilor agricoleOUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in DOMENIUL CONSTRUCTIILOR (ANAF)Sfatul specialistului: Noi modificari ale legislatiei privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationaleUltimele articole
Microintreprinderi in 2024. Cotele de impozit sunt de 1% sau 3%, in functie de cifra de afaceri si/sau de domeniul de activitateVenituri asimilate salariilor. Studii de caz utileProiect: ANAF actualizeaza formularul D112 in urma modificarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023Salariu minim in constructii: NU mai exista un proiect legislativ care sa majoreze salariul la 4.500 leiScutiri de impozit in domeniul IT: Angajatii NU beneficiaza de facilitati pentru venitul brut lunar care depaseste 10.000 leiArticole similare
Ghid FACILITATI FISCALE in IT. Modul de calcul al impozitului si al CAS si CASS in cazul veniturilor de peste 10.000 leiProcedura de acordare facilitati pentru activitati de cercetare-inovare a fost publicataMediul antreprenorial, prin instrumente moderneFACILITATI FISCALE pentru plata obligatiilor fiscale restante la bugetele localeCe industrie solicita Guvernului FACILITATI FISCALEUltimele articole
Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieMicrointreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiSfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA