
Raportul Special
realizat de specialisti
Legea contabilitatii a fost modificata prin Legea 265/2022 care prevede ca firmele care se inmatriculeaza la ONRC se pot inregistra fiscal tot in acelasi mod, insa vor trebui sa anexeze la dosar si Cererea de inregistrare fiscala. In acest sens, ANAF a pus in dezbatere publica modelul formularului.
Art.126 alin.(1) din Legea nr.265/2022, prevede ca pentru atribuirea codului unic de inregistrare de catre ANAF, oficiile registrului comertului transmit, direct sau prin intermediul ONRC, pe cale electronica, ANAF datele referitoare la inregistrarile efectuate in registrul comertului si cele continute in cererea de inregistrare fiscala, care constituie anexa la cererea de inregistrare.
Conform art.78 alin.(3) din actul normativ mai sus mentionat, formatul cererii de inregistrare fiscala se stabileste prin ordin comun al presedintelui ANAF si al ministrului justitiei, urmand a fi inclus in cererea de inregistrare in registrul comertului.
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, este necesara aprobarea modelului si continutului formularului “Cerere de inregistrare fiscala”, precum si a instructiunilor de completare ale acestuia, pentru asigurarea posibilitatii entitatilor supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului sa solicite odata cu inmatricularea/inregistrarea in registrul comertului si inregistrarea fiscala in evidenta organului fiscal.
Vezi documentul AICI>>
INSTRUCTIUNI de completare a formularului “Cerere de inregistrare fiscala”
Depunerea cererii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Anexa nr. 2
Cererea de inregistrare fiscala, demunita in continuare cerere, se completeaza si se depune de catre persoanele juridice sau persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale supuse obligatiei de inmatriculare/inregistrare, dupa caz, in registrul comertului.
Cererea se completeaza si se depune la biroul unic din cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal, cu ocazia inmatricularii/inregistrarii, dupa caz, in registrul comertului, inainte de inceperea activitatii economice.
Completarea cererii
Casetele “Persoana juridica” si “Persoana fizica” se completeaza cu X in functie de categoria profesionistului care solicita inmatricularea/inregistrarea, dupa caz, in registrul comertului.
DATE PRIVIND VECTORUL FISCAL
Randul 1. Impozit pe profit
Se marcheaza cu "X" numai de catre contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia sa declare acest
impozit.
Randul 1.1. se completeaza cu data luarii in evidenta.
Randurile 1.2.1. si 1.2.2. se marcheaza cu "X" perioada fiscala valabila la data solicitarii inregistrarii
obligatiei fiscale in vectorul fiscal.
Atentie! Data luarii in evidenta se stabileste conform reglementarilor legale in materie.
Randul 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor
Se marcheaza cu "X" de catre contribuabilii care sunt obligati la declararea si plata impozitului pe
veniturile microintreprinderilor, potrivit legii.
Randul 2.1. se completeaza cu data luarii in evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta se stabileste conform prevederilor Titlului III “Impozitul pe veniturile
microintreprinderilor” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Randul 3. Impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, precum si contributii sociale Randul 3.1. Informatii pentru stabilirea perioadei fiscale
Randul 3.1.1 “Numar mediu de salariati estimat de pana la 3 salariati exclusiv” si randul 3.1.2 „Venit total estimat de pana la 100.000 euro” se marcheaza de catre contribuabilii prevazuti la art. 147 alin. (10) din Codul fiscal, care se infiinteaza in cursul anului si care estimeaza ca, in cursul anului, vor avea un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv si, dupa caz, urmeaza sa realizeze un venit total de pana la 100.000 euro.
Randul 3.2. Perioada fiscala
Randul 3.2.1. se marcheaza cu "X" de contribuabilii care au obligatia de a declara lunar impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, precum si contributii sociale, potrivit legii.
Randul 3.2.2. se marcheaza cu "X" de contribuabilii prevazuti la art. 147 alin. (4) din Codul fiscal.
Randul 3.3. Impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor se marcheaza cu "X" numai de contribuabilii care au obligatia de declarare a impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor.
Randul 3.3.1. se completeaza cu data luarii in evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta se stabileste conform reglementarilor legale in materie.
Randul 3.4. Contributie de asigurari sociale (datorata de anagajat) se marcheaza cu "X" de
contribuabilii care au calitatea de angajatori sau sunt asimilati acestora, care au obligatia sa declare aceasta contributie, potrivit prevederilor Codului fiscal.
Randul 3.4.1. se completeaza cu data luarii in evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta se stabileste conform reglementarilor legale in materie.
Randul 3.5. Contributie de asigurari sociale de sanatate (datorata de angajat) se marcheaza cu "X"
de contribuabilii care au calitatea de angajatori sau sunt asimilati acestora, care au obligatia sa declare aceasta contributie, potrivit prevederilor Codului fiscal.
Randul 3.5.1. se completeaza cu data luarii in evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta se stabileste conform reglementarilor legale in materie.
Randul 3.6. Contributie asiguratorie pentru munca (datorata de angajator) se marcheaza cu "X" de
contribuabilii care au calitatea de angajatori sau sunt asimilati acestora, care au obligatia sa declare aceasta contributie, potrivit prevederilor Codului fiscal.
Randul 3.6.1. se completeaza cu data luarii in evidenta.
Atentie! Data luarii in evidenta se stabileste conform reglementarilor legale in materie.
Randul 4. Taxa pe valoarea adaugata se marcheaza cu ”X” de catre persoanele care solicita
inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Randul 4.1. Se estimeaza cifra de afaceri preconizata a se realiza in perioada ramasa pana la sfarsitul
anului calendaristic din operatiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, din operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania, conform art. 297 alin. (4) lit. b) si d) din Codul fiscal, din operatiuni scutite cu drept de deducere si, daca acestea nu sunt accesorii activitatii principale, a operatiunilor scutite fara drept de deducere, prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) si f) din Codul fiscal.
Prin exceptie, nu se cuprind in cifra de afaceri, daca sunt accesorii activitatii principale, livrarile de active fixe corporale, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal, si livrarile de active necorporale, efectuate de persoana impozabila.
Randul 4.2. se marcheaza cu "X" datorita obligativitatii inregistrarii in scopuri de TVA ca urmare a declararii unei cifre de afaceri egale cu/mai mare decat plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul fiscal, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 220.000 lei.
Randul 4.3. se marcheaza cu "X" in cazul in care se opteaza pentru aplicarea regimului normal de TVA, desi cifra de afaceri declarata este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1) din Codul fiscal.
Randul 4.4. Perioada fiscala
Se marcheaza cu "X" perioada fiscala care urmeaza a fi utilizata pentru taxa pe valoarea adaugata. Persoana impozabila care se inregistreaza in cursul anului declara cu ocazia inregistrarii cifra de afaceri
pe care preconizeaza sa o realizeze in perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic. Daca cifra de afaceri estimata nu depaseste plafonul prevazut la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal, recalculat corespunzator numarului de luni ramase pana la sfarsitul anului calendaristic, persoana impozabila va depune deconturi trimestriale in anul inregistrarii. in caz contrar sau in situatiile prevazute la art. 322 alin. (7) si (8) din Codul fiscal, va depune deconturi lunare.
Atentie! inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila, potrivit reglementarilor legale in materie, incepand cu data comunicarii certificatului de inregistrare in scopuri de TVA.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Modificari intervenite in ceea ce priveste inregistrarea in scopuri de TVA, conform Ordinului 347/2023Cum poti indrepta erorile din documentele eliberate de ONRC?Contribuabilii care vor sa se inregistreze in scopuri de TVA vor avea mai putine documente de depus. A fost ELIMINATA declaratia 098Persoanele fizice si juridice care se inregistreaza la ONRC pot solicita, concomitent, si inregistrarea fiscala. Cum arata formularul necesarANAF propune ELIMINAREA declaratiei 098. Inregistrarea in scopuri de TVA se va face prin Cererea de inregistrare fiscalaUltimele articole
Ordinul 2509/2022: A fost publicat modelul formularului CERERE DE INREGISTRARE FISCALA. Cum se completeaza documentulArticole similare
ANAF propune modificarea formularului 107. Cum arata declaratia si care sunt instructiunile de completareRedirectionarea impozitului pe profit. ANAF modifica procedura si formularele utilizate in acest cazOrdin ANAF pentru aprobarea modelului unor formulareComunicat ANAF: formularul 301 Decont special de taxa pe valoarea adaugataProiect: Procedura pentru inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu. Modelul formularului 082Ultimele articole
Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularANAF actualizeaza Declaratia 120 "Decont privind accizele". Cum arata noul formularDeclaratia Unica in 2024. Noul model al formularului 212 a fost aprobat prin Ordinul 6/2024Proiect: Formularele utilizate in activitatea de verificare si control a institutiilor financiare raportoare vor avea un nou modelVenitul de incluziune: Cum se obtine, de cand va fi acordat si cine poate beneficia de ajutorArticole similare
PROIECT ANAF: actualizarea vectorului fiscal privind impozitul pe venitul din salarii si contributiile socialeOFICIAL! NOUL MODEL de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata" - Formularul 300Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFPROIECT ANAF privind declaratia pentru incadrarea in categoria persoanelor asigurate in sistemul public de pensiiProiect nou: Decizia de impunere privind diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de inspectia fiscala pentru persoane juridiceUltimele articole
Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaModificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAFProiect: ANAF introduce 6 pozitii noi in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statSfaturi de la experti
Intrebare: Societatea inregistreaza: - pierdere de 900.000 lei in anul 2023; - pierdere de 800.000 lei in anul 2024; - profit de 50.000 lei in trimestrul II din 2025. Este corect ca cei 50.000 lei sa se recupereze integral (nu 70%) din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Stabilirea locului prestarii si regimul TVA aplicabil serviciilor de depozitare prestate in Italia
Intrebare: Referitor la o factura de prestari servicii emisa de un furnizor extern, partener din Italia: acestia au facturat servicii de depozitare (marfa este a noastra ? le-am solicitat sa o depoziteze timp de o luna), prestatia avand loc...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA