Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi beneficii pentru angajati: Pensiile ocupationale. S-a adoptat proiectul de lege care reglementeaza cadrul legal

29-Aug-2019
3261

Update, 29 aug. 2019

Executivul a aprobat proiectul de lege pentru reglementarea cadrului legal privind infiintarea schemelor de pensii ocupationale si ale fondurilor de pensii ocupationale, inclusiv aspectele legat de administrarea acestora. 

Proiectul de lege transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activitatile si supravegherea institutiilor pentru furnizarea de pensii ocupationale. Astfel, se creeaza premisele pentru obtinerea unei pensii ocupationale, suplimentara, distincta, care vine in completarea tipurilor de pensii acordate in Romania.

“Sistemul de pensii ocupationale este important pentru ca el creeaza premisele pentru asigurarea unei surse suplimentare de venit din pensii. Obiectivul nostru este ca, odata familiarizati cu acest pilon de pensii, cetatenii sa fie stimulati sa economiseasca, iar angajatorii sa le ofere astfel de beneficii. Acest proiect de lege urmareste garantarea unui nivel suplimentar de securitate pentru viitorii pensionari, prin impunerea unor reguli de supraveghere, precum si de gestionare eficienta a sistemului de pensii ocupationale”, arata ministrul Muncii si Justitiei Sociale, Marius Budai, citat intr-un comunicat de presa remis, marti, 27 august, de institutia pe care o conduce.

Articol initial

Pensiile ocupationale revin in atentia angajatorilor. Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) a pus, marti – 18 decembrie 2018, in dezbatere publica un nou proiect de Lege privind organizarea si functionarea fondurilor de pensii ocupationale.

“Prezentul proiect de act normativ transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activitatile si supravegherea institutiilor pentru furnizarea de pensii ocupationale (IORP) cu termen de implementare 13 ianuarie 2019”, se arata in Expunerea de motive care insoteste Proiectul de lege privind pensiile ocupationale.

Initiatorii proiectului prevad ca prin elaborarea cadrului legislativ pentru organizarea si functionarea fondurilor de pensii ocupationale sa se creeze premisele pentru obtinerea unei pensii ocupationale, suplimentara, distincta de celelalte pensii din Romania, care sa vina in completarea tipurilor de pensii acordate in cadrul sistemelor de pensii romanesc. 

“Componenta de pensii ocupationale este prevazut a fi facultativa. Astfel, potrivit proiectului de lege, initiativa constituirii unui fond de pensii ocupationale apartine exclusiv unui administrator autorizat in timp ce, schema de pensii este stabilita de catre fiecare angajator care doreste si are capacitatea financiara sa ofere angajatilor sai astfel de beneficii”, se mai arata in Expunerea de motive.

Proiectul de lege stabileste elementele necesare infiintarii schemelor de pensii ocupationale si ale fondurilor de pensii ocupationale, inclusiv aspectele legate de administrarea acestora. 

De asemenea, in acelasi document se mai arata si ca: “La un fond de pensii ocupationale pot participa angajatii unuia sau ai mai multor angajatori. Toate informatiile privind schema de pensii ocupationale sunt furnizate de catre angajator iar toate informatiile privind prospectul sunt furnizate de catre administrator. Angajatorul reprezinta participantii la fond de pensii ocupationale in relatia cu administratorul, negociaza si semneaza contractul de administrare cu un administrator autorizat de Autoritate”. 

Proiectul de lege prevede ca angajatorul poate stabili cuantumuri diferentiate de contributie proprie pentru angajatii sai pe criterii de vechime, functie sau drepturi salariale. Incheierea unor relatii contractuale intre o persoana si un angajator nu poate fi conditionata de obligarea persoanei respective de a contribui in nume propriu la un fond de pensii ocupationale.

Extras din Expunerea de motive

Participantul la un fond de pensii ocupationale poate fi orice persoana care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si care indeplineste conditiile prevazute in schema/prospectul fondului de pensii ocupatiopnale. Contributiile angajatorului si ale angajatului se datoreaza, se colecteaza si se vireaza de catre angajator pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului. 

Contributiile persoanelor care obtin venituri din activitati independente sunt virate direct de catre acestea pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului. Angajatorul nu poate face retineri pentru contributiile angajatilor la un fond de pensii ocupationale fara acordul scris al angajatului, consemnat in actul individual de aderare la fond sau, ulterior, intr-o notificare transmisa administratorului si angajatorului. Prevederile aplicabile deductibilitatii sumelor reprezentand contributiile angajatorului si ale angajatului, precum si plata beneficiilor se supun prevederilor Legii nr. 227/2015- Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Resursele financiare ale fondului de pensii ocupationale se constituie din contributiile convertite in unitati de fond, drepturile cuvenite mostenitorilor, la care acestia au renuntat sau care nu au fost revendicate in termen de 15 ani de la data decesului participantului, sumele reprezentand plati ale administratorului/angajatorului din resurse proprii conform obligatiilor asumate de administrator prin prospect sau de catre angajator prin schema de pensii ocupationale, precum si din sumele provenite din investirea veniturilor mentionate mai sus. 

Cheltuielile suportate de fond si legate de administrare sunt: comisionul de administrare, comisionul de depozitare, comisioanele de tranzactionare, comisioanele bancare si onorariul pentru auditul situatiilor financiare ale fondului. Prin crearea mecanismelor de evidenta pe conturi individuale, participantul poate sa-si transfere valoarea activului personal de la un fond/fonduri la un alt fond de pensii ocupationale sau facultative, fara penalitati.

De asemenea, participantul poate sa-si pastreze calitatea de participant la toate fondurile, urmand a le cumula la momentul deschiderii dreptului de pensie.

Prezentul proiect de lege urmareste garantarea unui nivel suplimentar de securitate pentru viitorii pensionari, prin impunerea unor reguli de supraveghere, precum si de gestionare eficienta a sistemului de pensii ocupationale. 

3. Administratorul are obligatii de raportare catre A.S.F., precum si obligatii de informare catre participanti si angajatori.

Totodata, se creeaza premisele pentru asigurarea unei surse suplimentare de venit din pensii si se doreste stimularea si cultivarea spiritului de economisire pentru batranete al fiecarui cetatean. Introducerea unei noi componente de pensie privata aduce beneficii la realizarea pe termen lung a obiectivului sustenabilitatii financiare a sistemului public de pensii prin scaderea presiunii exercitate asupra acestuia.

De asemenea, se asigura un aport de capital pe piata interna, prin investirea in economia reala, cu efecte pozitive asupra cresterii economice.

Atributiile si prerogativele legate de reglementarea, autorizarea, supravegherea si controlul activitatii entitatilor care fac obiectul acestui proiect cad in sarcina Autoritatii de Supraveghere Financiara (A.S.F.), care va avea ca obiectiv protejarea intereselor participantilor si beneficiarilor la fondurile de pensii ocupationale. 

Proiectul pentru legea pensiilor ocupationale poate fi consultat AICI!

Expunerea de motive, AICI!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • SAF-T 2025: Cand sunt OBLIGATORII codurile NC

    • Incepand cu 2025, obligatiile de raportare in cadrul fisierului SAF-T (Standard Audit File for Tax) devin tot mai detaliate, iar una dintre cele mai frecvente intrebari vizeaza codurile NC (Nomenclatura Combinata). Acestea sunt esentiale in anumite tipuri de tranzactii, precum importuri, livrari intracomunitare, produse accizabile sau bunuri supuse cotei reduse de TVA. In acest articol explicam clar in ce situatii codurile NC sunt obligatorii, cand pot fi omise (completate cu "NULL") si ce...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%

    • Dividendele reprezinta modalitatea prin care o societate isi recompenseaza asociatii din profitul obtinut. Acestea pot fi distribuite anual sau, in mod optional, trimestrial, in baza unor situatii financiare interimare. Distribuirea si plata dividendelor implica respectarea unor reguli contabile si fiscale clare, inclusiv calculul si declararea impozitului aferent. In cele ce urmeaza, prezentam o speta practica privind societatea ALFA, care a repartizat dividende interimare in 2024, dar a omis...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016