
Raportul Special
realizat de specialisti
Update, 29 aug. 2019
Executivul a aprobat proiectul de lege pentru reglementarea cadrului legal privind infiintarea schemelor de pensii ocupationale si ale fondurilor de pensii ocupationale, inclusiv aspectele legat de administrarea acestora.
Proiectul de lege transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activitatile si supravegherea institutiilor pentru furnizarea de pensii ocupationale. Astfel, se creeaza premisele pentru obtinerea unei pensii ocupationale, suplimentara, distincta, care vine in completarea tipurilor de pensii acordate in Romania.
“Sistemul de pensii ocupationale este important pentru ca el creeaza premisele pentru asigurarea unei surse suplimentare de venit din pensii. Obiectivul nostru este ca, odata familiarizati cu acest pilon de pensii, cetatenii sa fie stimulati sa economiseasca, iar angajatorii sa le ofere astfel de beneficii. Acest proiect de lege urmareste garantarea unui nivel suplimentar de securitate pentru viitorii pensionari, prin impunerea unor reguli de supraveghere, precum si de gestionare eficienta a sistemului de pensii ocupationale”, arata ministrul Muncii si Justitiei Sociale, Marius Budai, citat intr-un comunicat de presa remis, marti, 27 august, de institutia pe care o conduce.
Articol initial
Pensiile ocupationale revin in atentia angajatorilor. Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) a pus, marti – 18 decembrie 2018, in dezbatere publica un nou proiect de Lege privind organizarea si functionarea fondurilor de pensii ocupationale.
“Prezentul proiect de act normativ transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activitatile si supravegherea institutiilor pentru furnizarea de pensii ocupationale (IORP) cu termen de implementare 13 ianuarie 2019”, se arata in Expunerea de motive care insoteste Proiectul de lege privind pensiile ocupationale.
Initiatorii proiectului prevad ca prin elaborarea cadrului legislativ pentru organizarea si functionarea fondurilor de pensii ocupationale sa se creeze premisele pentru obtinerea unei pensii ocupationale, suplimentara, distincta de celelalte pensii din Romania, care sa vina in completarea tipurilor de pensii acordate in cadrul sistemelor de pensii romanesc.
Cartea Verde a Contabilitatii
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
“Componenta de pensii ocupationale este prevazut a fi facultativa. Astfel, potrivit proiectului de lege, initiativa constituirii unui fond de pensii ocupationale apartine exclusiv unui administrator autorizat in timp ce, schema de pensii este stabilita de catre fiecare angajator care doreste si are capacitatea financiara sa ofere angajatilor sai astfel de beneficii”, se mai arata in Expunerea de motive.
Proiectul de lege stabileste elementele necesare infiintarii schemelor de pensii ocupationale si ale fondurilor de pensii ocupationale, inclusiv aspectele legate de administrarea acestora.
De asemenea, in acelasi document se mai arata si ca: “La un fond de pensii ocupationale pot participa angajatii unuia sau ai mai multor angajatori. Toate informatiile privind schema de pensii ocupationale sunt furnizate de catre angajator iar toate informatiile privind prospectul sunt furnizate de catre administrator. Angajatorul reprezinta participantii la fond de pensii ocupationale in relatia cu administratorul, negociaza si semneaza contractul de administrare cu un administrator autorizat de Autoritate”.
Proiectul de lege prevede ca angajatorul poate stabili cuantumuri diferentiate de contributie proprie pentru angajatii sai pe criterii de vechime, functie sau drepturi salariale. Incheierea unor relatii contractuale intre o persoana si un angajator nu poate fi conditionata de obligarea persoanei respective de a contribui in nume propriu la un fond de pensii ocupationale.
Participantul la un fond de pensii ocupationale poate fi orice persoana care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si care indeplineste conditiile prevazute in schema/prospectul fondului de pensii ocupatiopnale. Contributiile angajatorului si ale angajatului se datoreaza, se colecteaza si se vireaza de catre angajator pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului.
Contributiile persoanelor care obtin venituri din activitati independente sunt virate direct de catre acestea pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului. Angajatorul nu poate face retineri pentru contributiile angajatilor la un fond de pensii ocupationale fara acordul scris al angajatului, consemnat in actul individual de aderare la fond sau, ulterior, intr-o notificare transmisa administratorului si angajatorului. Prevederile aplicabile deductibilitatii sumelor reprezentand contributiile angajatorului si ale angajatului, precum si plata beneficiilor se supun prevederilor Legii nr. 227/2015- Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Resursele financiare ale fondului de pensii ocupationale se constituie din contributiile convertite in unitati de fond, drepturile cuvenite mostenitorilor, la care acestia au renuntat sau care nu au fost revendicate in termen de 15 ani de la data decesului participantului, sumele reprezentand plati ale administratorului/angajatorului din resurse proprii conform obligatiilor asumate de administrator prin prospect sau de catre angajator prin schema de pensii ocupationale, precum si din sumele provenite din investirea veniturilor mentionate mai sus.
Cheltuielile suportate de fond si legate de administrare sunt: comisionul de administrare, comisionul de depozitare, comisioanele de tranzactionare, comisioanele bancare si onorariul pentru auditul situatiilor financiare ale fondului. Prin crearea mecanismelor de evidenta pe conturi individuale, participantul poate sa-si transfere valoarea activului personal de la un fond/fonduri la un alt fond de pensii ocupationale sau facultative, fara penalitati.
De asemenea, participantul poate sa-si pastreze calitatea de participant la toate fondurile, urmand a le cumula la momentul deschiderii dreptului de pensie.
Prezentul proiect de lege urmareste garantarea unui nivel suplimentar de securitate pentru viitorii pensionari, prin impunerea unor reguli de supraveghere, precum si de gestionare eficienta a sistemului de pensii ocupationale.
3. Administratorul are obligatii de raportare catre A.S.F., precum si obligatii de informare catre participanti si angajatori.
Totodata, se creeaza premisele pentru asigurarea unei surse suplimentare de venit din pensii si se doreste stimularea si cultivarea spiritului de economisire pentru batranete al fiecarui cetatean. Introducerea unei noi componente de pensie privata aduce beneficii la realizarea pe termen lung a obiectivului sustenabilitatii financiare a sistemului public de pensii prin scaderea presiunii exercitate asupra acestuia.
De asemenea, se asigura un aport de capital pe piata interna, prin investirea in economia reala, cu efecte pozitive asupra cresterii economice.
Atributiile si prerogativele legate de reglementarea, autorizarea, supravegherea si controlul activitatii entitatilor care fac obiectul acestui proiect cad in sarcina Autoritatii de Supraveghere Financiara (A.S.F.), care va avea ca obiectiv protejarea intereselor participantilor si beneficiarilor la fondurile de pensii ocupationale.
Proiectul pentru legea pensiilor ocupationale poate fi consultat AICI!
Expunerea de motive, AICI!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Un reprezentant al ASF, ales vicepresedinte in Comitetul InsurTech Task Force (ITF) al EIOPANeconcordantele din Declaratia privind beneficiarii reali pot fi transmise printr-o Informare. Cum arata formularul (Ordinul 380/2021)Contributii sociale obligatorii. Vezi cine e scutitNoi reglementari privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale (Legea 172/2020)SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Ultimele articole
Tranzactii financiare suspecte, in domeniul imobiliar. Cand se depune raportul la ONPCSBPrevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Care este procedura de urmat, conform OUG 53/2022?Noul regulament ONPCSB a fost aprobat prin Ordinul 215/2023. Cum se vor inregistra in portal expertii contabili si contabilii autorizatiNoi reglementari privind incadrarea contribuabililor mari si mijlocii. De cand vor raporta firmele in SAF-T?Ordinul 2518/2022. Anumite firme mici NU vor mai transmite D406 din 2025 ci din 1 ianuarie 2023Articole similare
Achizitionarea de locuinte, fara adeverinta de venit, pentru romanii din diaspora! (propunere)Guvernul coopereaza cu Parlamentul in domeniul afacerilor europene50.000 de euro nerambursabili, pentru cei care vor ferme de familieModificari fiscale 2024. TVA-ul la locuinte creste incepand cu luna ianuarie. Cum se poate plati in continuare cota redusaSenat: PROIECT DE LEGE pentru modificarea si completarea OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscalUltimele articole
Proiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceProiect: Anumite persoane fizice vor fi scutite de impozitul pe venit pana pe 31 iulie 2025Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Proiect adoptat de Camera Deputatilor! PFA-urile pot opta, dupa cel putin un an de functionare, sa devina SRL-uriPersoanele fizice vor putea transmite documente catre ANAF folosind un CNP digital, in locul celui clasicSfaturi de la experti
Declaratia 406 intreprindere individuala
Intrebare: Intreprindere Individuala, codul CAEN 4782, cu o cifra de afaceri de aproximativ 35-40.000 RON. Are obligatia de a depune declaratia D406? Daca da, care este frecventa de depunere?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Retragere asociat. Plata despagubire retragere
Intrebare: O societate cu doi asociati, dintre care unul doreste sa se retraga, a stabilit prin acordul partilor plata unei sume de 100.000 euro. Societatea nu doreste diminuarea capitalului social. Cum se inregistreaza suma platita catre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%
Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal
Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs
Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA