
Raportul Special
realizat de specialisti
CLICK AICI PENTRU A CITI CONTINUAREA PROIECTUL PRIVIND ORGANIZAREA MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE
HOTARARE
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata si al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale si principalele functii si atributii
ART. 1
(1) Ministerul Finantelor Publice se organizeaza si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, care aplica strategia si Programul de guvernare in domeniul finantelor publice.
Examen Consultant Fiscal 2025
Cartea Verde a Contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
(2) Ministerul Finantelor Publice este minister cu rol de sinteza.
(3) Sediul principal al Ministerului Finantelor Publice este in municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5. Ministerul Finantelor Publice isi poate desfasura activitatea si in alte sedii detinute potrivit legii.
ART. 2
(1) Ministerul Finantelor Publice aplica Programul de guvernare si contribuie la elaborarea si implementarea strategiei in domeniul finantelor publice, in exercitarea administrarii generale a finantelor publice, asigurand utilizarea parghiilor financiare, in concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei operatorilor economici.
(2) Ministerul Finantelor Publice indeplineste urmatoarele functii:
a). de strategie, prin care se asigura, in conformitate cu angajamentele asumate ale Guvernului, cu Programul de guvernare si cu normele Uniunii Europene, elaborarea strategiei in domeniile de activitate specifice ministerului: fiscal, bugetar, contabil, datorie publica, coordonarea si administrarea asistentei financiare nerambursabile, coordonarea si administrarea instrumentelor structurale, controlul financiar public intern, sisteme de management financiar si control, coordonarea si verificarea achizitiilor publice, domenii reglementate specific;
b) de reglementare si sinteza, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice in domeniul finantelor publice;
c) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman si al Guvernului Romaniei, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate si in limitele stabilite prin actele normative in vigoare;
d) de prognoza, prin care se asigura elaborarea de studii si prognoze pe termen scurt, mediu si lung privind evolutia economiei romanesti in ansamblu, pe sectoare si in profil
teritorial, precum si fundamentarea principalelor masuri de politica economica, exercitata prin Comisia Nationala de Prognoza;
e) de conceptie bugetara si fiscala;
f) de administrare a veniturilor statului;
g) de administrare a resurselor derulate prin Trezoreria Statului;
h) de administrare a datoriei publice;
I) de implementare a prevederilor Tratatului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana pentru domeniul financiar si fiscal;
j) de coordonare a asistentei financiare nerambursabile acordate Romaniei de Uniunea Europeana si de statele membre ale acesteia, precum si de statele membre ale Asociatiei Europene a Liberului Schimb;
k). de administrare financiara a fondurilor PHARE, ISPA, SAPARD, a instrumentelor structurale,a instrumentului de asistenta pentru pre-aderare, acordate de Comisia Europeana, precum si a asistentei financiare nerambursabile acordate de statele membre ale Asociatiei Europene a Liberului Schimb in cadrul Mecanismului financiar al Spatiului Economic European;
l) de coordonare a relatiilor bugetare cu Uniunea Europeana, precum si a contactelor cu structurile comunitare, din punct de vedere administrativ, in acest domeniu;
m) de autoritate pentru coordonarea instrumentelor structurale, avand responsabilitatea coordonarii pregatirii, dezvoltarii, armonizarii si functionarii cadrului legislativ, institutional, procedural si programatic pentru gestionarea instrumentelor structurale;
n) de autoritate de management pentru Programul operational "Asistenta tehnica";
o). de autoritate de reglementare in domeniul controlului financiar public intern si al implementarii sistemelor de management financiar si control la institutiile publice;
p) de organizare, coordonare, monitorizare, evaluare si raportare a activitatii de audit public intern in entitatile publice, inclusiv in Ministerul Finantelor Publice.
q) de evidenta a bunurilor ce constituie domeniul public al statului;
r) de combatere a evaziunii fiscale, exercitata prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatile subordonate;
s) de control al aplicarii unitare si respectarii reglementarilor legale in domeniul sau de activitate, precum si al functionarii institutiilor care isi desfasoara activitatea in subordinea sau sub autoritatea sa;
t) de autoritate cu competente in domeniul politicii si legislatiei vamale, coordonare, indrumare si control in acest domeniu;
u) de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor care intra sub incidenta legislatiei privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii;
v) de suport, respectiv de management al resurselor umane, financiare si materiale, de sustinere a activitatilor specifice prin intermediul tehnologiei informatiilor si comunicatiilor, de consultanta juridica, precum si de promovare a unui cadru de lucru comunicational;
x) de autoritate administrativa de infratire institutionala responsabila cu managementul administrativ si financiar al proiectelor de infratire institutionala in care Romania va avea rol de asistenta tehnica.
(3) Principiile care stau la baza activitatii Ministerului Finantelor Publice sunt urmatoarele:
CLICK AICI PENTRU A CITI CONTINUAREA PROIECTUL PRIVIND ORGANIZAREA MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
7 directii din MFP se desfiinteaza! Vezi proiectul complet!HG 633/2015 privind modificarea HG 34/2009: organizarea si functionarea MFP si modificarea HG 520/2013 privind functionarea ANAFMinisterul Finantelor supune dezbaterii publice desfiintarea Garzii Financiare si a Autoritatii VamilorSfaturi de la experti
Plata despagubiri asociat decedat
Intrebare: Ca urmare a decesului unui asociat, in baza prevederilor actului constitutiv, s-a stabilit diminuarea capitalului social, proportional cu partile sociale detinute de defuncta si despagubirea sotului mostenitor. La data decesului,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu fara salariu. Microintreprindere
Intrebare: Societatea are 2 salariati, unul cu norma intreaga si salariu minim si unul cu ore lucrate pe luna. Cel cu norma intreaga are 3-4 zile lunar de concediu de odihna (CFP) timp de trei luni, iar veniturile lunare brute ale celor doi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA