Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiectul de Hotarare privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata

24-Apr-2017
1505

Prin Legea nr. 209/2016 din 14 noiembrie 2016 au fost aduse modificari si completari Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii 209 ar fi trebuit modificate in mod corespunzator Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG 193/2002. Pana la aceasta data nu au fost publicate modificarile insa, vineri 21.04.2017, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un proiect de hotarare pentru modificarea acestor norme.

Conform modificarilor introduse prin Legea 209 au obligatia sa accepte cardurile de debit si cardurile de credit, ca mijloc de plata:
1. Operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile publice care incaseaza impozite, taxe, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati si alte obligatii de plata. Refuzul acestor persoane de a accepta incasari prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit constituie contraventie si se sanctiona cu amenda de la 20.000 lei la 50.000 lei;

Proiectul defineste serviciile de utilitate publica ca fiind serviciile prestate consumatorului final pentru care operatorii economici furnizori au obligatia de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor, din urmatoarele domenii:
- energie electrica si termica,
- gaze naturale
- salubritate,
- apa, canal,


- telefonie fixa si mobila.

2. Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro in echivalent lei au obligatia sa accepte ca mijloc de plata si cardurile de debit si cardurile de credit. Refuzul acestor persoane de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit constituie contraventie si se va sanctiona cu amenda de la 5.000 lei la 7.500 lei.

Atentie! Aceasta obligatie revinde doar comerciantilor - persoane juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si au realizat in anul precedent o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro nu si persoanelor juridice care presteaza servicii catre populatie.

In proiect se precizeaza ca obligatia beneficiarilor platii de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor, este valabila la toate punctele de incasare.

O alta noutate adusa de Legea 209 vizeaza implementare unui sistem de acordare de avansuri in numerar la terminalele de plata, odata cu achizitia de bunuri si/sau servicii, pentru utilizatorii de carduri. Acest sistem presupune ca persoanele juridice care accepta tranzactii cu cardul vor avea posibilitatea sa acorde avans in numerar la terminalele de plata, in baza contractelor incheiate cu institutiile acceptante. Avansul se evidentiaza distinct pe bonul fiscal si nu poate depasi suma de 200 de lei. Tranzactiile privind avansul in numerar se asimileaza retragerilor de numerar de la bancomate, iar comisioanele aferente tranzactiilor se stabilesc conform contractelor in vigoare intre parti. Comerciantii pot percepe, de la titularul cardului, un comision care nu poate depasi 1% din valoarea avansului acordat. Persoanele juridice care vor oferi acest serviciu trebuie sa afiseze, la loc vizibil, semnul privind acordarea acestui serviciu, precum si informatii privind costurile serviciului.

Astfel cum prevede proiectul, acest serviciu nu este obligatoriu, beneficiarii platilor si comerciantii pot opta sau nu sa ofere serviciul de avans in numerar. De asemenea, proiectul de hotarare stabileste atat operatiunile pe care trebuie sa le efectueze beneficiarii platii si comerciantii care opteaza sa ofere serviciul de avans in numerar, cat si documentele pe care trebuie sa le emita acestia, in vederea evidentierii sumelor oferite cu titlu de avans in numerar, tinand seama de limitarile tehnice ale caselor de marcat cu rola jurnal. Conditiile de acordare a avansului se stabilesc in contractele incheiate cu instituiile acceptante.

Pentru a asigura efectuarea platilor cu carduri, beneficiarii platii si comerciantii incheie contracte cu institutiile acceptante, care efectueaza si dotarea cu terminalele de plata.

Bancile acceptante de carduri au obligatia de a instala terminale de plata in termen de maximum 30 de zile de la data solicitarii. In acest sens, proiectul prevede ca termenul de 30 de zile curge de la data solicitarii, cu conditia existentei unui contract de acceptare la plata intre Institutia acceptanta si beneficiarii platilor sau comercianti, dupa caz.

Proiectul propune si alte clarificari cu privire la obligatiile beneficiarilor platilor si comerciantilor, documentele ce se vor emite, obligatiile institutiilor acceptante s.a.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016