Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiectul de Hotarare privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata

24-Apr-2017
1649

Prin Legea nr. 209/2016 din 14 noiembrie 2016 au fost aduse modificari si completari Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii 209 ar fi trebuit modificate in mod corespunzator Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG 193/2002. Pana la aceasta data nu au fost publicate modificarile insa, vineri 21.04.2017, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un proiect de hotarare pentru modificarea acestor norme.

Conform modificarilor introduse prin Legea 209 au obligatia sa accepte cardurile de debit si cardurile de credit, ca mijloc de plata:
1. Operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile publice care incaseaza impozite, taxe, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati si alte obligatii de plata. Refuzul acestor persoane de a accepta incasari prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit constituie contraventie si se sanctiona cu amenda de la 20.000 lei la 50.000 lei;

Proiectul defineste serviciile de utilitate publica ca fiind serviciile prestate consumatorului final pentru care operatorii economici furnizori au obligatia de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor, din urmatoarele domenii:
- energie electrica si termica,
- gaze naturale
- salubritate,
- apa, canal,


- telefonie fixa si mobila.

2. Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro in echivalent lei au obligatia sa accepte ca mijloc de plata si cardurile de debit si cardurile de credit. Refuzul acestor persoane de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit constituie contraventie si se va sanctiona cu amenda de la 5.000 lei la 7.500 lei.

Atentie! Aceasta obligatie revinde doar comerciantilor - persoane juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si au realizat in anul precedent o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro nu si persoanelor juridice care presteaza servicii catre populatie.

In proiect se precizeaza ca obligatia beneficiarilor platii de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor, este valabila la toate punctele de incasare.

O alta noutate adusa de Legea 209 vizeaza implementare unui sistem de acordare de avansuri in numerar la terminalele de plata, odata cu achizitia de bunuri si/sau servicii, pentru utilizatorii de carduri. Acest sistem presupune ca persoanele juridice care accepta tranzactii cu cardul vor avea posibilitatea sa acorde avans in numerar la terminalele de plata, in baza contractelor incheiate cu institutiile acceptante. Avansul se evidentiaza distinct pe bonul fiscal si nu poate depasi suma de 200 de lei. Tranzactiile privind avansul in numerar se asimileaza retragerilor de numerar de la bancomate, iar comisioanele aferente tranzactiilor se stabilesc conform contractelor in vigoare intre parti. Comerciantii pot percepe, de la titularul cardului, un comision care nu poate depasi 1% din valoarea avansului acordat. Persoanele juridice care vor oferi acest serviciu trebuie sa afiseze, la loc vizibil, semnul privind acordarea acestui serviciu, precum si informatii privind costurile serviciului.

Astfel cum prevede proiectul, acest serviciu nu este obligatoriu, beneficiarii platilor si comerciantii pot opta sau nu sa ofere serviciul de avans in numerar. De asemenea, proiectul de hotarare stabileste atat operatiunile pe care trebuie sa le efectueze beneficiarii platii si comerciantii care opteaza sa ofere serviciul de avans in numerar, cat si documentele pe care trebuie sa le emita acestia, in vederea evidentierii sumelor oferite cu titlu de avans in numerar, tinand seama de limitarile tehnice ale caselor de marcat cu rola jurnal. Conditiile de acordare a avansului se stabilesc in contractele incheiate cu instituiile acceptante.

Pentru a asigura efectuarea platilor cu carduri, beneficiarii platii si comerciantii incheie contracte cu institutiile acceptante, care efectueaza si dotarea cu terminalele de plata.

Bancile acceptante de carduri au obligatia de a instala terminale de plata in termen de maximum 30 de zile de la data solicitarii. In acest sens, proiectul prevede ca termenul de 30 de zile curge de la data solicitarii, cu conditia existentei unui contract de acceptare la plata intre Institutia acceptanta si beneficiarii platilor sau comercianti, dupa caz.

Proiectul propune si alte clarificari cu privire la obligatiile beneficiarilor platilor si comerciantilor, documentele ce se vor emite, obligatiile institutiilor acceptante s.a.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cedare mijloace fixe catre asociat. Cum tratam TVA-ul si impozitul pe venit

    • Gestionarea mijloacelor fixe reprezinta un aspect important al activitatii oricarei entitati economice, mai ales atunci cand acestea nu mai sunt utilizate in activitatea curenta. In astfel de cazuri, societatile pot analiza optiuni precum valorificarea, casarea sau cedarea acestora. Transferul unor mijloace fixe catre asociat, in special atunci cand acesta este o autoritate publica, ridica o serie de implicatii fiscale si contabile ce trebuie tratate cu atentie, pentru a respecta cadrul legal in...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit declarat eronat. Pe langa D101 trebuie sa depui si D100 in 2025?

    • Corectarea erorilor fiscale este esentiala pentru respectarea obligatiilor declarative si contabile. Iar in practica pot aparea situatii in care impozitul pe profit este declarat sau inregistrat eronat intr-un exercitiu financiar, ceea ce necesita ajustari ulterioare. In acest articol analizam ce trebuie facut daca, in cursul anului 2024, s-a recunoscut un impozit pe profit care nu ar fi trebuit declarat si cum se reflecta corect aceasta situatie in declaratiile 100 si 101, precum si in...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum sa le distribui in 2025 daca profitul este in contul 1068 - alte rezerve

    • In practica, nu este deloc neobisnuit ca firmele sa fi repartizat in anii anteriori profitul catre rezerve, mai exact, in contul 1068 „Alte rezerve”, fara a distribui imediat dividende catre asociati. Totusi, odata ce se doreste retragerea acestor sume sub forma de dividende, apare intrebarea daca este suficienta o hotarare AGA sau trebuie intocmit si un bilant interimar? In acest articol, analizam cadrul legal aplicabil, conditiile in care se poate face transferul din contul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016