Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Propuneri de simplificare a accesului la fondurile UE

12-Iul-2017
1533

Marti, 11 iulie, grupul de experti independenti pentru politica de coeziune si-a prezentat raportul final referitor la un cadru simplificat privind fondurile UE dupa 2020.

Desi realizarile politicii de coeziune a UE sunt in mod incontestabil pozitive, numarul mare de norme care exista in prezent nu faciliteaza intotdeauna activitatea administratiilor locale care gestioneaza fondurile UE sau pe cea a intreprinderilor care doresc sa solicite finantare din partea UE. Prin urmare, simplificarea este esentiala, iar Comisia Europeana ar trebui sa examineze modalitati de a simplifica si mai mult accesul la fondurile UE in cadrul bugetar pentru perioada de dupa 2020.

Acesta este principalul mesaj pe care Grupul la nivel inalt pentru simplificare doreste sa il integreze in discutia cu privire la viitorul finantelor UE, care a fost lansata de Comisie la 28 iunie prin publicarea documentului sau de reflectie pe aceasta tema, ultimul dintr-o serie de cinci astfel de documente prezentate in urma publicarii de catre Comisie, la 1 martie, a Cartii albe privind viitorul Europei.

Comisarul Günther H. Oettinger, responsabil pentru buget si resurse umane, a declarat: "Cetatenii asteapta mai mult din partea UE - dar bugetul UE este in scadere. Pentru a solutiona aceasta dilema, trebuie sa valorificam la maximum fiecare euro pe care il cheltuim. Iar simplificarea normelor contribuie la eficientizarea cheltuielilor."

Comisarul pentru politica regionala, Corina Cretu, a declarat: "Norme mai putine si mai simple inseamna rezultate mai bune si mai putine erori. Haideti sa ne concentram asupra a ceea ce este cu adevarat important: ameliorarea vietii cetatenilor pretutindeni in Europa."

Comisarul pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale, competente si mobilitatea fortei de munca, Marianne Thyssen, a declarat: "Prin utilizarea intregului potential al simplificarii, vom economisi bani si timp, care vor putea fi folosite in schimb pentru stimularea convergentei sociale in toata Europa."

Presedintele grupului la nivel inalt, Siim Kallas, a declarat: "Simplificarea accesului la fondurile de coeziune ale UE si a utilizarii acestora va contribui cu siguranta la apropierea cetatenilor de UE."

Potrivit grupului, arhitectura actuala a normelor este eficace, dar trebuie simplificata. Ar trebui mentinuta guvernanta partajata a gestionarii pentru a se asigura increderea reciproca si asumarea obiectivelor comune in materie de crestere si de creare a locurilor de munca. insa cea mai buna metoda de simplificare a normelor este reducerea numarului acestora; grupul propune norme care trebuie eliminate sau reduse drastic.

Normele din cadrul diferitelor fonduri si instrumente ale UE ar trebui armonizate in ceea ce priveste ajutoarele de stat, achizitiile publice si metodele de rambursare a costurilor, pentru a facilita sinergiile si pentru a permite beneficiarilor sa solicite, pentru acelasi proiect, fonduri UE din surse diferite. De exemplu, aplicarea acelorasi norme in cadrul politicii de coeziune, si in cadrul Fondului european pentru investitii strategice (FEIS) ar permite facilitarea accesului la sprijin pentru intreprinderile mici.

Un cadru mult mai simplificat ar trebui sa fie accesibil tuturor statelor membre si regiunilor, cu conditia ca acestea sa indeplineasca o serie de criterii: sisteme fiabile de gestiune si control; un nivel semnificativ de cofinantare nationala, pentru a incuraja realizarea de cheltuieli eficiente; identificarea principalelor reforme structurale in scopul implementarii si al concentrarii asupra unui numar redus de domenii de politica, pentru a se putea obtine rezultate.

Grupul sugereaza ca, in acest caz, normele UE s-ar limita la prioritatile de investitii strategice si la principiile privind cheltuielile. Fondurile UE ar urma sa fie acordate prin intermediul mecanismelor administrative nationale existente, iar activitatea de audit a Comisiei ar fi limitata. Statul membru si Comisia ar urma sa convina asupra reformelor structurale necesare si asupra rezultatelor concrete care vor face obiectul rambursarii.

Simplificarea s-a dovedit deja a fi o poveste de succes: comisarul Oettinger a prezentat si trei rapoarte privind implementarea bugetului UE pentru 2016. Una dintre concluzii este ca simplificarea normelor UE faciliteaza utilizarea fondurilor UE in mod eficace si corect de catre autoritatile, fermierii si intreprinderile locale. In acelasi spirit, Comisia a propus, in septembrie 2016, simplificarea normelor in temeiul carora statele membre si alti beneficiari primesc bani de la UE.

Context

Obiectivul Grupului la nivel inalt, lansat de Comisie in 2015, este de a identifica oportunitati de eliminare a complexitatii inutile a normelor din cadrul politicii de coeziune, având in vedere atât evaluarea la jumatatea perioadei a cadrului financiar multianual (CFM) 2014-2020, la care grupul a adus o contributie semnificativa, cât si dezbaterea privind cadrul bugetar pentru perioada de dupa 2020.

Presedintele Grupului la nivel inalt, Siim Kallas, a fost vicepresedinte al Comisiei Europene insarcinat cu chestiuni administrative, audit si antifrauda, dar si cu transporturile. Pe lânga expertiza sa interna legata de fondurile UE, mandatele sale de prim-ministru si de ministru de finante al Estoniei i-au oferit dlui Siim Kallas o perspectiva unica asupra modului in care sprijinul financiar al UE poate fi combinat in mod optim cu reformele de pe teren pentru a produce crestere economica.

Cei doisprezece membri ai Grupului la nivel inalt reprezinta autoritati nationale si regionale si sectorul privat. Toti au experienta personala in gestionarea fondurilor UE, precum si idei inovatoare de reformare a sistemului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016