Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Raport: Probleme de organizare din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili

02-Sep-2016
669

ANAF a publicat la inceputul lunii septembrie a.c., pe pagina proprie, Raportul de asistenta tehnica privind imbunatatirea Administrarii Riscului de Conformare pe care il prezinta Marii Contribuabili. Raportul indica problemele identificate de un expert strain in cadrul analizei facute anul trecut.

"Modernizarea DGAMC din cadrul ANAF constituie o componenta importanta a programului de reforma economica a guvernului Romaniei. Date fiind spatiul limitat de noi cheltuieli si recentele reduceri ale cotei taxei pe valoarea adaugata (TVA), autoritatile au un interes major sa eficientizeze colectarea veniturilor. Guvernul are in vedere ca ANAF, ti in mod special Directia sa de Administrare a Marilor Contribuabili, sa ofere o mai buna administrare a contribuabililor si sa reduca gap-ul fiscal pentru a genera venituri suplimentare.

Din anul 2015 s-au inregistrat unele progrese, dar inca se mentin provocari considerabile si loc de imbunatatire in ceea ce priveste implementarea metodelor bazate pe risc la nivelul DGAMC. Misiunea TA din partea DAF din august 2015 a constatat ca eficacitatea DGAMC era limitata de constrangeri de natura legislativa, procedurala si structurala. Au fost efectuati pasii initiali de imbunatatire a structurii DGAMC si a bazei de clienti a acesteia (ambele s-au modificat la 1 ianuarie 2016), dar multe dintre recomandari au ramas neimplementate [vezi Anexa I]. Timpul scurt ce s-a scurs de la misiunea din august 2015 poate justifica intarzierile ce presupun modificari legislative, dar alte schimbari ce par a fi de resortul ANAF au avansat de asemenea foarte lent. Este de asteptat ca recentele modificari legislative sa permita un ritm mai rapid de implementare a recomandarilor din 2015 si a celor formulate in acest raport.

DGAMC nu dispune de o metodologie integrata de conformare care sa ghideze activitatile operationale in directia riscurilor fiscale majore, si acest lucru trebuie modificat ca prioritate. Misiunea din august 2015 a constatat ca DGAMC se concentra excesiv de mult pe inspectie si nu pe o combinatie atent echilibrata intre servicii si aplicarea legii menita sa contracareze principalele riscuri in materie de conformare. Selectarea efectiva pe baza de riscuri era limitata in practica, multe dintre inspectii vizand rambursarile de TVA, ce constituie un risc scazut in materie de conformare pentru segmentul marilor contribuabili. Inspectiile durau mult prea mult timp comparativ cu cele mai bune practici.

Practica extrem de neobisnuita a Curtii de Conturi (CC) de a solicita DGAMA din cadrul ANAF sa efectueze inspectii la anumiti contribuabili consuma un volum considerabil din resursele DGAMC, rezultatele obtinute in schimb fiind foarte limitate.

Desi numarul inspectiilor comandate DGAMC de CC a scazut dupa misiunea din august 2015 si cele ce au mai ramas sunt evaluate de ANAF din perspectiva riscului pe care il prezinta, criteriile de risc si procesele trebuie imbunatatite considerabil pentru a asigura o concentrare pe problemele ce prezinta riscuri mai importante.

In pofida reorganizarii sale, capacitatea DGAMC de a implementa metode moderne bazate pe riscuri continua sa fie obstructionata de actuala sa structura organizatorica. Desi DGAMC a trecut la o structura imbunatatita de la 1 ianuarie 2016, noua sa structura nu corespunde recomandarilor formulate anterior de DAF ce ar facilita mai mult implementarea metodelor moderne bazate pe riscuri. Rolurile principale in materie de riscuri ce se regasesc in administratiile cu cele mai bune practici, cu ar fi cele de Titulari de Risc, Ofiteri de Legatura cu Sectorul de Activitate si de Administratori de Conturi Principale nu exista in cadrul DGAMC si aceasta nespecializare pe roluri franeaza progresul pe calea implementarii metodelor moderne bazate pe riscuri. [Vezi Anexa I pentru o varianta de lucru a Specificatiilor acestor Roluri.] Schimbarea structurii DGAMC pare a necesita aprobarea ANAF, limitand astfel capacitatea DGAMC de a actiona dinamic pentru a raspunde nevoilor sale.

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

Functia de asistenta a contribuabililor din cadrul DGAMC este limitata si necesita imbunatatiri pentru ca marii contribuabili sa beneficieze de certitudinea de care au nevoie. DGAMC nu ofera majoritatea serviciilor dedicate contribuabililor (de ex. acorduri de pret in avans [APA], solutii obligatorii) care reprezinta norma in DMC avansate. ANAF ofera de la centru unele dintre aceste servicii contribuabililor din portofoliul DGAMC, dar intr-o maniera limitata ce nu este coordonata cu DGAMC. Metodele moderne bazate pe riscuri utilizeaza in mod expres activitatile de educare, angajare si creare de posibilitati pentru a impiedica, in primul rand, aparitia problemelor de conformare. Cu orientarea limitata a DGAMC pe abordarile preventive, si cu alocarea precara de resurse catre acestea, se pierd oportunitati de a-i ajuta pe contribuabili sa adopte decizii fiscale mai bune, iar rolul serviciilor destinate contribuabililor in reducerea gap-ului fiscal este diluat."

Raportul integral (32 pagini) poate fi consultat AICI.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Raport: Probleme de organizare din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Noile modificari din Codul de procedura fiscala
Mai multe articole despre decizii fiscale




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.