Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului

21-Iun-2017
862

In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit dosarul preturilor de transfer de catre vreuna dintre parti.

Iata raspunsul specialistului:

1. Cu privire la raporturile de afiliere dintre cele doua societati urmeaza a fi analizate prevederile art. 7 pct. 26 din Codul fiscal. Astfel, cele doua persoane fizice sunt afiliate ca urmare a dispozitiilor art. 7 pct. 26 lit. a) care statueaza raporturile de afiliere dintre rudele de pana la gradul al III-lea inclusiv, in conditiile in care fratii sunt rude de gradul II. In succesiune, prin aplicarea art. 7 pct. 26 lit. d) societatile sunt afiliate ca urmare a faptului ca raporturile de afiliere exista nu numai in cazul detinerilor directe de participatii ci si in cazul in care participatiile sunt detinute de alte persoanele afiliate (cum este cazul rudelor de pana la gradul III inclusiv) potrivit formularii "inclusiv detinerile persoanelor afiliate".

In aceste conditii, ca urmare a faptului ca cele doua persoane fizice afiliate detin cel putin 25% din partile sociale ale celor doua societati acestea, la randul lor, sunt persoane afiliate.

2. In conformitate cu aceleasi prevederi, intre persoane afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer. Raportand art. 7 pct. 26, 32 si 33 din Codul fiscal la art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, coroborate cu cele ale art. art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscal urmeaza ca tranzactiile dintre cele doua societati sa faca obiectul documentarii prin intermediul dosarului preturilor de transfer.

Potrivit dispozitiilor OPANAF nr. 442/2016 emis in temeiul prevederilor art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, conform caruia in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, in cazul societatilor care nu sunt mari contribuabili sau au aceasta calitate dar nu ating niciunul din pragurile de semnificatie prevazute la alin. (2) al art. 2 din Ordin, vor urmari indeplinirea unuia dintre pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) calculate la nivel anual pentru toate operatiunile cu persoane afiliate si anume:

Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018
Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2018: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2018: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii

- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

In cazul in care unul dintre praguri este indeplinit intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie insa doar in cazul inspectiei fiscale si doar la solicitarea organului de control. In acest caz, intocmirea dosarului urmeaza a se realiza potrivit art. 4 alin. (2) din OPANAF nr. 442/2016 in termenul stabilit de organul fiscal in cadrul unui interval cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabilului in cauza, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice.

In concluzie, societatatile nefiind contribuabili mari, nu vor avea obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer pana la termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit ci doar in cazul unei inspectii fiscale, la solicitarea organului de control si aceasta doar daca nivelul tranzactiilor privind materiile prime depaseste pragul de semnificatie anual de 100.000 euro.

In cazul in care niciunul dintre praguri nu este indeplinit societatile nu vor putea fi obligate sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, justificarea respectarii principiului valorii de piata in cazul operatiunilor dintre persoane afiliate urmand a fi efectuata prin alte mijloace pe baza regulilor generale ale legislatiei financiar-contabile. Asadar, chiar daca nu se intocmeste dosarul preturilor de transfer administratia fiscala poate sa ajusteze consecintele tranzactiilor dintre persoane afiliate insa fara a mai impune contribuabililor sarcina de a justifica pretul de piata prin intermediul dosarului.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Deschidere sediu secundar. Declaratia de mentiuni. Formular 060
    • In ce priveste sediul secundar, potrivit art.85, alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, contribuabilul/platitorul are obligatia de a declara organului fiscal central infiintarea de sedii secundare (sucursala, birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea). Termen: 30 de zile de la data infiintarii, pentru entitatile nou-infiintate. Click aici pentru Declaratia 060 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA versus Microintreprindere in 2018
    • In analiza urmatoare, vom face o comparatie intre PFA si microintreprindere si vom vedea care este mai avantajoasa. In urma tuturor modificarilor legislative aduse de "Revolutia fiscala", microintreprinderea duce o "povara fiscala" mult mai mica decat o PFA. Din 2018, dupa modificarea articolului 47 din Codul fiscal, pot fi microintreprinderi si societatile care obtin venituri din consultanta si management. Aceasta modificare este importanta deoarece o pondere considerabila a PFA-urilor obtin...» citeste mai departe aici

  • Sesiune online ANAF: Raspunsuri cu privire la formularul 207
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a organizat ieri, 21 februarie 2018, pe pagina oficiala de facebook ANAF, o sesiune de asistenta online cu privire la depunerea formularului 207. Specialistii de la Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili au oferit raspunsuri referitoare la depunerea declaratiei informative privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti, formularul 207. Ce presupune declaratia 207 Formularul 207 reprezinta...» citeste mai departe aici

  • Drepturi de autor. Care sunt contributiile sociale in 2018?
    • In analiza de mai jos, o persoana fizica scrie nuvele pe care le vinde prin platforma Amazon, pentru care incaseaza sume in bani. In trimestrul 4/2017 a incasat 30 de euro. Vom vedea ce obligatii declarative (declaratii, impozite de plata) are pentru aceasta suma. Iata raspunsul specialistului! Conform art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente o reprezinta venitul ales...» citeste mai departe aici

  • BNR: Statele membre ale UE au abordari diferite privind controlul ratelor dobanzii
    • Potrivit unui documentar al Bancii Nationale a Romaniei (BNR), statele membre ale Uniunii Europene (UE) au abordari diferite cu privire la controlul ratelor dobanzii, dintre care 14 tari aplica plafoane asupra dobanzilor contractuale de stipulat in contracte de credit tipice, in timp ce alte 13 tari nu au astfel de plafoane. "Consultarea literaturii economice arata ca exista diferente considerabile in atitudinea statelor membre UE in ceea ce priveste reglementarea pretului creditului de consum:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii