Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului

21-Iun-2017
3088

In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit dosarul preturilor de transfer de catre vreuna dintre parti.

Iata raspunsul specialistului:

1. Cu privire la raporturile de afiliere dintre cele doua societati urmeaza a fi analizate prevederile art. 7 pct. 26 din Codul fiscal. Astfel, cele doua persoane fizice sunt afiliate ca urmare a dispozitiilor art. 7 pct. 26 lit. a) care statueaza raporturile de afiliere dintre rudele de pana la gradul al III-lea inclusiv, in conditiile in care fratii sunt rude de gradul II. In succesiune, prin aplicarea art. 7 pct. 26 lit. d) societatile sunt afiliate ca urmare a faptului ca raporturile de afiliere exista nu numai in cazul detinerilor directe de participatii ci si in cazul in care participatiile sunt detinute de alte persoanele afiliate (cum este cazul rudelor de pana la gradul III inclusiv) potrivit formularii "inclusiv detinerile persoanelor afiliate".

In aceste conditii, ca urmare a faptului ca cele doua persoane fizice afiliate detin cel putin 25% din partile sociale ale celor doua societati acestea, la randul lor, sunt persoane afiliate.

2. In conformitate cu aceleasi prevederi, intre persoane afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer. Raportand art. 7 pct. 26, 32 si 33 din Codul fiscal la art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, coroborate cu cele ale art. art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscal urmeaza ca tranzactiile dintre cele doua societati sa faca obiectul documentarii prin intermediul dosarului preturilor de transfer.


Potrivit dispozitiilor OPANAF nr. 442/2016 emis in temeiul prevederilor art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, conform caruia in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, in cazul societatilor care nu sunt mari contribuabili sau au aceasta calitate dar nu ating niciunul din pragurile de semnificatie prevazute la alin. (2) al art. 2 din Ordin, vor urmari indeplinirea unuia dintre pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) calculate la nivel anual pentru toate operatiunile cu persoane afiliate si anume:
- 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare;
- 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate;
- 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

In cazul in care unul dintre praguri este indeplinit intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie insa doar in cazul inspectiei fiscale si doar la solicitarea organului de control. In acest caz, intocmirea dosarului urmeaza a se realiza potrivit art. 4 alin. (2) din OPANAF nr. 442/2016 in termenul stabilit de organul fiscal in cadrul unui interval cuprins intre 30 si 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabilului in cauza, cu o perioada de cel mult 30 de zile calendaristice.

In concluzie, societatatile nefiind contribuabili mari, nu vor avea obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer pana la termenul legal stabilit pentru depunerea declaratiilor anuale privind impozitul pe profit ci doar in cazul unei inspectii fiscale, la solicitarea organului de control si aceasta doar daca nivelul tranzactiilor privind materiile prime depaseste pragul de semnificatie anual de 100.000 euro.

In cazul in care niciunul dintre praguri nu este indeplinit societatile nu vor putea fi obligate sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, justificarea respectarii principiului valorii de piata in cazul operatiunilor dintre persoane afiliate urmand a fi efectuata prin alte mijloace pe baza regulilor generale ale legislatiei financiar-contabile. Asadar, chiar daca nu se intocmeste dosarul preturilor de transfer administratia fiscala poate sa ajusteze consecintele tranzactiilor dintre persoane afiliate insa fara a mai impune contribuabililor sarcina de a justifica pretul de piata prin intermediul dosarului.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016