Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Raspunderea contraventionala pentru nedepunerea declaratiilor

25-Nov-2009
12469

Dat fiind volumul mare de declaratii, declaratii informative si speciale, dar mai ales in perspectiva sporirii numarului acestora de la 1 ianuarie 2010, in special in sfera TVA, este important de evaluat consecintele nedepunerii lor in termen.

Articol preluat din Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Cel mai bun serviciu de informare si consultanta in contabilitate si fiscalitate de pe piata!

Una dintre sanctiunile contraventionale mai aspre, de altfel atipice pentru sistemul uzual de amenzi, este cea aplicabila pentru declaratiile recapitulative, reglementate de Titlul VI din Codul fiscal.

Spre deosebire de amenzile obisnuite, in acest caz cuantumul se determina prin aplicarea unui procent de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate, rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete.

Din acest punct de vedere este important de determinat efectele trecerii timpului in raport cu momentul nedepunerii unei declaratii fiscale.

Termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a constata savarsirea unor contraventii si de a aplica amenzi este reglementat printr-un act normativ special fata de prevederea generala, cadru.

Astfel, in cazul declaratiilor recapitulative instituite de art. 2191 din Codul de procedura fiscala, nu va fi aplicabil termenul de prescriptie de 6 luni stabilit de art. 13 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, ci va fi aplicabil un termen special.

Aceasta solutie are in vedere prevederile alin. (4) ale aceluiasi articol potrivit caruia, prin legi speciale, pot fi prevazute si alte termene de prescriptie pentru aplicarea sanctiunilor contraventionale.

Un astfel de act normativ special este Codul de procedura fiscala care stabileste si termenul de prescriptie special, aplicabil pentru obligatii fiscale. Astfel, potrivit art. 91 alin. (1) si (2), dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, calculat de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala.

Chiar si in lipsa aplicarii termenului special de 5 ani, trebuie avut in vedere caracterul continuu al faptei ? de a nu depune declaratia ? astfel ca termenul de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a aplica amenda nu incepe sa curga decat de la momentul la care aceasta a fost in final depusa.

De aceasta data, este aplicabil si art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, potrivit caruia, in cazul contraventiilor continue, termenul de prescriptie curge de la data constatarii faptei!

Contraventia este continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp. Practic, acest mecanism face imprescriptibila raspunderea contraventionala. Cu toate acestea, Curtea Constitutionala nu a considerat ca dispozitia incalca legea fundamentala.

Ca mijloc de atenuare a sanctiunilor contraventionale intervin prevederile art. 71 din Codul de procedura fiscala. Astfel, termenele pentru indeplinirea obligatiilor fiscale nu incep sa curga sau se suspenda in situatia in care indeplinirea acestor obligatii a fost impiedicata de ivirea unui caz de forta majora sau a unui caz fortuit.

Mai mult, obligatiile fiscale se considera a fi indeplinite in termen, fara aplicarea de sanctiuni, daca acestea se executa in 60 de zile de la incetarea acestor evenimente.

Editor www.fiscalitatea.ro
Justinian Cucu

Articol adaugat la 25 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia
sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025

    • Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 156/2024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8%, la 10%. Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs, NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarie. Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025 Sa luam cazul urmator. O societate are dividende nedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024. Ar mai avea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare

    • ANAF a pus in dezbatere un nou Proiect de Ordin prin care va modifica declaratiile D101 pentru impozit pe profit si D101 Grup fiscal, conform noutatilor din anul 2024. Vor fi actualizate si instructiunile de completare a formularelor. Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101"Declaratie privind impozitul pe profit" si 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de...» citeste mai departe aici

  • Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

    • Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri

    • Modelul, continutul si modalitatea de depunere a Declaratiei Unice in 2025 au fost reglementate prin Ordinul 7015/2024. Formularul poate fi depus online de PFA-uri pana pe data de 26 mai 2025. Iar in acest context ANAF a actualizat PDF-ul inteligent. Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri Noul formular 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" se utilizeaza de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016