Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ratele bancare pot fi suspendate. Normele de aplicare, publicate in Monitorul Oficial(HG 270/2020)

07-Apr-2020
2450

In Monitorul Oficial, Partea I, nr.285 din 6 aprilie 2020 au fost publicata Hotararea nr. 270/2020 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, din 02.04.2020.

Actul normativ intra in vigoare de la data de 6 aprilie 2020 si prevede amanarea platilor bancare pentru debitorii care solicita acest lucru, pe o perioada cuprinsa intre 1 si 9 luni. Scadenta ultimei rate incluse in perioada de suspendare la plata este cel mai tarziu data de 31 decembrie 2020 in cazul creditelor ipotecare.

Atentie! Debitorii au dreptul la o singura solicitare, care poate fi depusa la banca, in timp de 45 de zile, incepand din data de 30 martie 2020.

Amintim ca Guvernul a aprobat in sedinta de joi normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare, ce stabilesc conditiile in care creditorii aproba solicitarile, perioada de amanare si perioada de prelungire a creditelor amanate, iar in cazul imprumuturilor ipotecare, modul de esalonare si garantare a dobanzilor.

In cazul creditelor ipotecare

Pentru creditele ipotecare , perioada pentru care se acorda facilitatile de suspendare la plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane se stabileste conform optiunii debitorului, ce poate fi exprimata o singura data, si este cuprinsa intre o luna si 9 luni, fara a putea depasi data de 31 decembrie 2020. Scadenta ultimei rate incluse in perioada de suspendare la plata este cel mai tarziu data de 31 decembrie 2020.

Creditorul aproba solicitarea debitorului care declara pe proprie raspundere ca i-au fost afectate veniturile proprii si/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situatia grava generata de pandemia COVID-19 fata de nivelul inregistrat anterior declararii starii de urgenta, si se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului.

Normele exemplifica si cateva cauze care urmeaza a fi luate in calcul la creditele ipotecare, mentionand ca bancile nu trebuie sa se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia in somaj tehnic ca efect al inchiderii/restrangerii activitatii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului in carantina institutionalizata sau izolare la domiciliu, imbolnavirea cu COVID-19, si altele asemenea.

Decizia de aprobare

Decizia de aprobare contine si numarul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plata, si se comunica debitorului in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor. 

Decizia poate fi comunicata si telefonic, cu respectarea obligatiei creditorului de inregistrare a convorbirii, dupa caz, in functie de optiunea exprimata de debitor.
Poate beneficia de acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata a ratelor debitorul care transmite solicitarea catre creditor cel mai tarziu in 45 de zile de la intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplica tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.

Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizeaza fara incheierea de acte aditionale, deci fara alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului si graficul de rambursare a dobanzilor esalonate, transmisa de creditor debitorului in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii.

Notificarea debitorului se efectueaza in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, conform optiunii exprimate de debitor. In graficului de rambursare a creditului revizuit dupa acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata rata de dobanda se mentine la nivelul prevazut in contractul de credit initial incheiat intre debitor si creditor.

In cazul creditelor ipotecare contractate de persoane fizice

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit.

Plata de catre debitor a creantei reprezentand dobanda totala aferenta perioadei de suspendare la plata acordata creditelor ipotecare se va face esalonat, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de suspendare, in 60 de rate lunare egale, fara perceperea de dobanda pentru aceasta componenta a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plati se comunica in termen de 5 zile debitorilor si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, care garanteaza plata integrala a acestor dobanzi.

In cazul in care in structura dobanzii aferente creditelor ipotecare sunt prevazuti indici variabili, valoarea scrisorii de garantie este determinabila pe baza estimarilor creditorilor privind evolutia indicilor variabili. Pentru efectuarea corectiei valorii scrisorii de garantie, pana la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligatia comunicarii FNGCIMM situatia centralizatoare privind valoarea cumulata a dobanzilor de plata, determinata pe baza valorii indicilor care intra in structura de cost a dobanzii conform contractelor de credit incheiate cu debitorii.

Criteriile de aprobare a solicitarii de amanare pentru persoanele fizice se mentin si in cazul celorlalte credite acordate de banci si institutii financiare nebancare. In aceste cazuri, insa, dobanda se va capitaliza la principal.

Pentru debitorii persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, precum si pentru debitorii care detin profesii liberale si profesii care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba daca activitatea a fost intrerupta total sau partial ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori, si altele.

Pentru celelalte firme, bancile vor aproba amanarea la plata daca detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se constata diminuarea veniturilor sau a incasarilor sale cu minimum 25% in luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020. De asemenea, bancile vor aproba solicitarile daca activitatea firmelor a fost intrerupta partial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretata, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori s.a.

Atentie! Facilitatile nu se acorda firmelor care se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina Oficiului National al Registrului Comertului.

Cu exceptia creditelor ipotecare, dobanda datorata de debitori corespunzator perioadei de suspendare se capitalizeaza la soldul creditului existent la sfarsitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plateste esalonat pana la noua maturitate a creditelor, sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor, incepand cu luna urmatoare expirarii perioadei de suspendare, pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor.

In graficul de rambursare refacut dupa acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata se mentine rata de dobanda la nivelul prevazut in contractul de credit initial incheiat intre debitor si creditor.

 

 

Extras din Hotararea 270/2020: 

SECTIUNEA I

Credite ipotecare acordate persoanelor fizice

CAPITOLUL II

Perioada de acordare a facilitatilor de suspendare la plata a ratelor din creditele ipotecare
Art. 3. -
(1) Perioada pentru care se acorda facilitatile de suspendare la plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre creditori din creditele ipotecare definite conform prevederilor art. 1 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 se stabileste conform optiunii debitorului, ce poate fi exprimata o singura data, si este cuprinsa intre o luna si 9 luni, fara a putea depasi data de 31 decembrie 2020. Scadenta ultimei rate incluse in perioada de suspendare la plata este cel mai tarziu data de 31 decembrie 2020.

(2) Perioada de rambursare a ratelor de dobanda esalonate cu termene de plata suspendate este de 60 de luni, calculata incepand cu prima zi calendaristica urmatoare perioadei de suspendare a obligatiilor de plata a ratelor scadente acordate de creditor in conditiile art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

CAPITOLUL III

Conditii de acordare a facilitatii de suspendare la plata a ratelor scadente aferente creditelor

Art. 4.- Conditii privind creditele ipotecare

Poate fi suspendata rambursarea ratelor, dobanzilor si comisioanelor scadente numai pentru creditele ipotecare care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:

a) au fost acordate pana la data intrarii in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, respectiv 30 martie 2020 inclusiv;

b) data scadentei finale a obligatiilor de rambursare a ratelor, prevazuta in contractele de credit, este ulterioara datei de intrare in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, respectiv 30 martie 2020 inclusiv;

c) nu le-a fost declarata scadenta anticipata pana la data de 30 martie 2020 inclusiv;

d) nu inregistreaza rate scadente restante, la data de 16 martie 2020 inclusiv, sau debitorii au efectuat plata obligatiilor restante pana la data solicitarii suspendarii obligatiei de plata in conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

Art. 5. - Criterii de eligibilitate a debitorilor persoane fizice din contractele de credite ipotecare si conditii de aprobare a cererilor de suspendare la plata a ratelor scadente

(1) Poate beneficia de acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata a ratelor, dobanzilor si comisioanelor aferente creditului ipotecar, care indeplineste conditiile prevazute la art. 4, debitorul persoana fizica ale carui venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia grava generata de pandemia COVID-19, sub conditia transmiterii solicitarii catre creditor cel mai tarziu in termen de 45 de zile de la intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020

(2) Debitorul transmite creditorului solicitarea de suspendare in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

(3) Creditorul aproba solicitarea debitorului care, prin una din caile de transmitere prevazute la art. 3 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, declara pe proprie raspundere ca i-au fost afectate veniturile proprii si/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situatia grava generata de pandemia COVID-19 fata de nivelul inregistrat anterior declararii starii de urgenta si se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului ca urmare a interventiei uneia/mai multora dintre urmatoarele cauze, fara a se limita la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia in somaj tehnic ca efect al inchiderii/restrangerii activitatii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului in carantina institutionalizata sau izolare la domiciliu, imbolnavirea cu COVID-19 si altele asemenea.

(4) In intelesul prezentelor norme, membrii familiei debitorului sunt persoanele care au calitatea de sot/sotie, parinti si copii, care locuiesc si se gospodaresc impreuna cu debitorul.

(5) Creditorul analizeaza solicitarea formulata de debitor, verifica incadrarea creditului in conditiile prevazute la art. 4 si ale prezentului articol si in termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitarii comunica debitorului decizia sa de aprobare/respingere a cererii de suspendare a obligatiilor de plata a ratelor.

(6) Decizia de aprobare contine si numarul de rate pentru care a fost solicitata de debitor si aprobata suspendarea la plata si se comunica debitorului in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligatiei creditorului de inregistrare a convorbirii, dupa caz, in functie de optiunea exprimata de debitor.

(7) Modificarea clauzelor contractuale ca efect al aprobarii solicitarii beneficiarului in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 se realizeaza fara incheierea de acte aditionale, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului si graficul de rambursare a dobanzilor esalonate, transmisa de creditor debitorului in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii. Notificarea debitorului se realizeaza in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, conform optiunii exprimate de debitor. In graficului de rambursare a creditului revizuit dupa acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata rata de dobanda se mentine la nivelul prevazut in contractul de credit initial incheiat intre debitor si creditor.

(8) In cazul creditelor garantate, inclusiv al celor garantate in cadrul programelor guvernamentale, in termenul prevazut la alin. (5) creditorul notifica si garantul cu privire la prelungirea valabilitatii contractului de garantare in conditiile prevederilor art. 3 alin. (2) si la modificarea clauzelor angajamentului de garantare in vederea acordarii facilitatii de suspendare in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, prelungirea producand efecte de la data acordului garantului.

Art. 6. - Caracteristicile facilitatii de suspendare la plata a obligatiilor de plata a ratelor aferente creditelor ipotecare contractate de debitorii persoane fizice de la creditor

(1) Creditorul acorda facilitatea de suspendare a obligatiei debitorului de plata a ratelor aferente creditului ipotecar la plata tuturor componentelor creditului ipotecar, respectiv rate de principal, dobanzi si comisioane, pe perioada stabilita conform prevederilor art. 3, conform optiunii debitorului.

(2) In cazul in care creditorul a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicarii de catre debitor a solicitarii de suspendare catre creditor.

Art. 7. - Prelungirea duratei de creditare aferente creditelor ipotecare contractate de debitorii persoane fizice
(1) Perioada de creditare stabilita initial in contractul de credit poate fi prelungita cu o perioada egala cu durata suspendarii obligatiei de plata, cu respectarea de catre creditori a reglementarilor interne privind incadrarea in limita de varsta a debitorilor la terminarea contractului prelungit.

(2) Pentru debitorii pentru care prelungirea maturitatii creditelor depaseste limita de varsta prevazuta prin reglementarile creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedeaza la restructurarea creditelor cu incadrarea in limita de varsta.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 2 lit. f) si art. 21 lit. h) din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementarea a programului "Prima casa", cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul creditelor acordate in cadrul programului "Prima casa", durata maxima a creditului de 30 de ani poate fi prelungita cu o perioada egala cu durata suspendarii la plata ratelor acordate in conditiile prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, cu respectarea de catre creditori a reglementarilor interne privind incadrarea in limita de varsta a debitorilor la terminarea contractului prelungit.

Art. 8. - Rambursarea dobanzilor amanate la plata aferenta creditelor ipotecare contractate de debitorii persoane fizice
(1) Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit.

(2) Plata de catre debitor a creantei reprezentand dobanda totala aferenta perioadei de suspendare la plata acordata conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 se va face esalonat, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de suspendare, in 60 de rate lunare egale, fara perceperea de dobanda pentru aceasta componenta a creditului ipotecar, iar graficul de rambursare a acestor plati se comunica in termen de 5 zile debitorilor si Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, denumit in continuare FNGCIMM, odata cu formularea solicitarii de emitere a scrisorii de garantie.

CAPITOLUL IV

Procedura de emitere si caracteristicile scrisorilor de garantie pentru obligatiile de plata a dobanzilor esalonate pentru creditele ipotecare, contractate de debitori persoane fizice

Art. 9. -
(1) Statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, garanteaza in procent de 100% creditorilor irevocabil si neconditionat obligatia de rambursare a dobanzilor care fac obiectul facilitatii de suspendare la plata a dobanzilor pentru creditele ipotecare care indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 acordate de catre creditor in favoarea debitorilor eligibili.

(2) FNGCIMM este mandatat sa acorde garantii in numele si in contul statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice, in baza unei Conventii de implementare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 incheiate intre Ministerul Finantelor Publice, in calitate de mandant, si FNGCIMM, in calitate de mandatar al statului roman.

(3) Acordarea si derularea garantiilor de stat in favoarea creditorilor se realizeaza pe baza unei conventii de garantare incheiate intre FNGCIMM si creditori.

(4) In scopul garantarii obligatiilor de rambursare a dobanzilor acumulate pe perioada suspendarii la plata, prevazuta la art. 3 din prezentele norme, creditorul care a aprobat solicitarile de suspendare formulate de debitorii sai in conditiile prevazute la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 solicita FNGCIMM emiterea unei scrisori de garantie in numele si in contul statului. FNGCIMM emite scrisoarea de garantie in baza conventiei de garantare incheiate cu creditorul.

(5) Creditorul transmite FNGCIMM solicitarea de emitere a scrisorii de garantie, insotita de o situatie centralizatoare intocmita de creditor pe propria raspundere, in care este evidentiata valoarea totala a contractului de garantare, rezultata din cumularea sumelor de plata conform graficelor de esalonare a platii sumelor reprezentand dobanzi datorate de debitori, emise potrivit prevederilor art. 8 alin. (2), in termen de maximum 30 de zile de la data expirarii termenului acordat debitorilor conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

(6) Forma si elementele pe care trebuie sa le contina situatia centralizatoare intocmita de creditor se vor detalia in conventia de garantare. Situatia centralizatoare va cuprinde obligatoriu urmatoarele elemente de identificare ale debitorilor persoane fizice: numele si prenumele, codul numeric personal, numarul contractului de credit si data incheierii acestuia, suma garantata de stat.

(7) Valoarea totala a angajamentului de garantare inscris in solicitarea de emitere a scrisorii de garantie este exprimata in echivalent lei. In cazul in care creditul ipotecar este acordat in alta valuta, valoarea cumulata a dobanzilor se stabileste utilizand cursul de schimb comunicat de BNR, valabil in ultima zi a lunii anterioare celei in care creditorul a transmis catre FNGCIMM solicitarea de emitere a scrisorii de garantie.

(8) In cazul in care in structura dobanzii aferente creditelor ipotecare sunt prevazuti indici variabili, valoarea scrisorii de garantie este determinabila pe baza estimarilor creditorilor privind evolutia indicilor variabili. Pentru efectuarea corectiei valorii scrisorii de garantie, pana la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligatia comunicarii catre FNGCIMM a situatiei centralizatoare privind valoarea cumulata a dobanzilor de plata, determinata pe baza valorii indicilor care intra in structura de cost a dobanzii conform contractelor de credit incheiate cu debitorii.

Art. 10. -
(1) FNGCIMM garanteaza expres, irevocabil si neconditionat in favoarea creditorilor rambursarea de catre debitorii eligibili conform prevederilor art. 5 a obligatiilor de plata a dobanzilor esalonate pentru creditele ipotecare care indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie.

(2) Scrisorile de garantie sunt valabile pe perioada cuprinsa intre data emiterii si data incetarii raspunderii FNGCIMM in numele si in contul statului.

(3) Data la care inceteaza raspunderea FNGCIMM in numele si in contul statului este:
a) data expirarii perioadei de rambursare conform graficelor de rambursare intocmite in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2);

b) data la care MFP plateste valoarea de executare a garantiei pentru ultimul debitor din situatia centralizatoare transmisa de creditor pe propria raspundere;

c) data inregistrarii la FNGCIMM a comunicarii finantatorului cu privire la renuntarea la scrisoarea de garantie;

d) data rambursarii integrale de catre debitor a dobanzii suspendate conform art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, la termen sau anticipat, dar nu mai mult de 5 ani.

Art. 11. -
(1) Monitorizarea scrisorilor de garantare reprezinta actiunile derulate in perioada cuprinsa intre acordarea garantiei si incetarea valabilitatii acesteia, constand in urmarirea lunara a stadiului derularii soldului garantiei, pe baza situatiilor furnizate de catre creditor, conform prevederilor conventiei de garantare. Informatiile privind soldul dobanzilor suspendate incluse in scrisorile de garantie emise vor fi colectate de FNGCIMM detaliat, la nivelul fiecarui contract de credit, sub forma unui set de date standardizat, a carui structura si termene de raportare vor fi stabilite prin Conventia de garantare incheiata de FNGCIMM cu creditorul.

(2) Valoarea garantiei se va reduce in mod automat cu orice plata efectuata de debitor in perioada de rambursare a dobanzilor esalonate la plata conform graficelor intocmite cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2), precum si cu valoarea platilor de garantii efectuate la cererea creditorului in temeiul obligatiei de garantare asumate prin scrisorile de garantie emise in numele si in contul statului, dupa caz.

CAPITOLUL V

Executarea scrisorilor de garantie. Platile efectuate in temeiul scrisorilor de garantie

Art. 12. -
(1) Prin emiterea scrisorilor de garantie, statul roman, prin MFP, prin mandatarul FNGCIMM se angajeaza irevocabil sa plateasca obligatiile garantate la prima si simpla cerere a creditorului, pana la limita valorii scrisorii de garantie stabilita conform prevederilor art. 9 alin. (5) si/sau alin. (6), dupa caz, in cazul in care debitorul/debitorii nu si-a/au indeplinit obligatiile de rambursare stabilite conform graficului de rambursare prevazut la art. 8 alin. (2).

(2) Creditorul poate transmite cereri de executare in temeiul scrisorii de garantie in perioada de valabilitate a scrisorii de garantie.

Art. 13. -
(1) Cererile de executare a garantiei se transmit FNGCIMM de catre fiecare creditor pana la data de 20 a fiecarei luni calendaristice, consolidate pe creditor, pentru debitorii din portofoliu, insotite de urmatoarele documente in copie:

a) documentele de identitate/ale debitorilor pentru care se cere executarea garantiei. Se vor transmite cele mai recente documente aflate in posesia creditorului;

b) graficele de rambursare a dobanzilor datorate de debitor pentru perioada de suspendare la plata ratelor;

c) notificarile transmise debitorilor potrivit art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020;

d) extrasele conturilor de dobanda sau documente echivalente din care sa rezulte soldul dobanzilor suspendate restante pentru care se cere plata garantiei.

(2) In termen de maximum 30 de zile de la data primirii, FNGCIMM analizeaza cererea de executare a garantiei si emite o decizie de plata consolidata pe creditor, pentru debitorii din portofoliu prevazuti la alin. (1).

(3) FNGCIMM poate solicita creditorului furnizarea de informatii si documente necesare pentru completarea/clarificarea documentatiei transmise odata cu cererea de executare a garantiei, in vederea solutionarii cererii de executare a garantiei.

(4) Informatiile si documentele prevazute la alin. (3), transmise de creditor, se vor atasa de catre FNGCIMM la documentatia depusa odata cu cererea de executare si vor fi luate in considerare la solutionarea acesteia.

(5) Documentatia care trebuie sa insoteasca cererea de executare se transmite/se depune la sediul social al FNGCIMM distinct, pe fiecare debitor.

(6) Decizia consolidata de aprobare a cererii de executare a garantiei se comunica creditorului si MFP cel mai tarziu in ziua lucratoare imediat urmatoare datei adoptarii, pe fax sau prin posta electronica, urmand ca ulterior, in cel mult doua zile lucratoare, sa se transmita si documentul in original.

(7) Plata valorii de executare a garantiei, prevazuta in decizia consolidata, se face de catre MFP intr-un cont unic al creditorului indicat de acesta, pe baza deciziei FNGCIMM de aprobare a cererii de executare consolidata pe creditor, in termen de maximum 10 de zile calendaristice de la primirea deciziei FNGCIMM.

(8) Plata valorii de executare a garantiei prevazuta in decizia consolidata emisa de FNGCIMM se efectueaza din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni Generale, titlul "Alte transferuri" cod 55, alin. "Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat" cod 55.01.50.

Art. 14. - Procedura de individualizare si recuperare a creantelor rezultate din executarea scrisorilor de garantie

(1) Creantele rezultate din plata garantiilor de stat acordate, respectiv sumele platite creditorilor in baza scrisorilor de garantie acordate de catre FNGCIMM, sunt creante bugetare si se recupereaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la debitor, in conditiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala.

(2) In termen de 5 zile lucratoare de la data platii valorii de executare a garantiei, MFP transmite FNGCIMM dovada efectuarii platii.

(3) Dupa primirea dovezii efectuarii platii potrivit alin. (2), FNGCIMM intocmeste un inscris care reprezinta titlu de creanta bugetara in sensul prevederilor art. 1 pct. 38 din Codul de procedura fiscala, prin care se individualizeaza creanta bugetara rezultata prin plata, precum si data scadentei acesteia. Titlul de creanta se comunica debitorului, prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in termen de 15 zile calendaristice de la data primirii dovezii efectuarii platii prevazute la alin. (2).

(4) In cazul in care comunicarea titlului de creanta potrivit alin. (3) nu a fost posibila, aceasta se poate realiza prin publicitate, respectiv prin afisarea, concomitent, la sediul FNGCIMM si pe pagina de internet a acestuia, a unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis titlul de creanta bugetara pe numele persoanei fizice.

(5) Anuntul prevazut la alin. (4) se mentine afisat cel putin 60 de zile de la data publicarii acestuia si contine urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele persoanei fizice;
b) domiciliul persoanei fizice;
c) numarul si data emiterii titlului de creanta bugetara.

(6) In cazul in care titlul de creanta bugetara se comunica prin publicitate, acesta se considera comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului.

(7) Termenul de plata voluntara a obligatiei rezultate din executarea scrisorii de garantie este de 15 zile de la data comunicarii titlului de creanta bugetara.

(8) La data expirarii termenului de plata prevazut la alin. (7), titlul de creanta bugetara devine titlu executoriu.

(9) Titlul executoriu impreuna cu dovada efectuarii procedurii de comunicare catre debitor/i si copia documentului de identitate al debitorului/debitorilor se inainteaza, in termen de 5 zile lucratoare de la data efectuarii procedurii de comunicare, organelor fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea recuperarii creantei bugetare, in conditiile Codului de procedura fiscala.

(10) Accesoriile creantelor rezultate din executarea scrisorilor de garantie, prevazute la art. 5 alin. (9) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, se calculeaza de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, incepand cu ziua urmatoare datei scadentei acestora si pana la data stingerii inclusiv si se recupereaza de catre acestea.

SECTIUNEA a II-a

Credite contractate de debitori, altele decat credite ipotecare contractate de persoane fizice

CAPITOLUL VI

Conditii de acordare a facilitatii de suspendare la plata a obligatiilor aferente creditelor, cu exceptia creditelor ipotecare contractate de persoane fizice

Art. 15. -

Facilitatea de suspendare la plata a ratelor se acorda cu respectarea urmatoarelor conditii:
(1) Perioada pentru care se acorda facilitatile de suspendare la plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre creditori se stabileste pe baza optiunii debitorului si este cuprinsa intre 1 si 9 luni, fara a putea depasi data de 31 decembrie 2020.

(2) Perioada maxima de rambursare a obligatiilor de plata aferente creditului poate fi extinsa cu o perioada aferenta suspendarii obligatiilor de plata.

(3) Suspendarea se acorda pentru creditele care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:

a) au fost acordate pana la data intrarii in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, respectiv 30 martie 2020 inclusiv;

b) data scadentei finale a obligatiilor de rambursare a ratelor, prevazuta in contractele de credit, este ulterioare datei de intrare in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020, respectiv 30 martie 2020 inclusiv;

c) nu le-a fost declarata scadenta anticipata pana la data de 30 martie 2020 inclusiv;

d) nu inregistreaza rate scadente restante, la data de 16 martie 2020 inclusiv, sau debitorii au efectuat plata obligatiilor restante pana la data solicitarii suspendarii obligatiei de plata in conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

Art. 16. - Criterii de eligibilitate a debitorilor si conditiile de aprobare a cererilor de suspendare la plata a ratelor scadente aferente creditelor, cu exceptia creditelor ipotecare contractate de persoane fizice

(1) Poate beneficia de acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata a ratelor, dobanzilor si comisioanelor aferente creditului debitorul ale carui venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia grava generata de pandemia COVID-19, sub conditia transmiterii solicitarii catre creditor cel mai tarziu in termen de 45 de zile de la intrarea in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

(2) Debitorul, persoana fizica, declara pe propria raspundere ca i-au fost afectate veniturile proprii si/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situatia grava generata de pandemia COVID-19 fata de nivelul inregistrat anterior declararii starii de urgenta si se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului ca urmare a interventiei uneia/mai multora dintre urmatoarele cauze, fara a se limita la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia in somaj tehnic ca efect al inchiderii/restrangerii activitatii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului in carantina institutionalizata sau izolare la domiciliu, imbolnavirea cu COVID-19 etc.

(3) Debitorul, cu exceptia persoanelor fizice, declara pe propria raspundere ca i-au fost afectate veniturile proprii, direct sau indirect, de situatia grava generata de pandemia COVID-19 fata de nivelul inregistrat anterior declararii starii de urgenta si se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului, activitatea fiind afectata de urmatoarele conditii:

a) pentru debitorii persoane fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale ce functioneaza potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru debitorii care detin profesii liberale si profesii care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei daca activitatea a fost intrerupta total sau partial ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori s.a.;

b) pentru alti debitori cu exceptia persoanelor fizice si cei mentionati la lit. a) daca detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se constata diminuarea veniturilor sau a incasarilor sale cu minimum 25% in luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 sau activitatea lor a fost intrerupta partial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori s.a.;

c) nu se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina web a Oficiului National al Registrului Comertului.

(4) In cazul debitorilor persoane juridice, cererea se formuleaza de catre reprezentantul legal al acestora.

(5) Creditorul analizeaza solicitarea formulata de debitor, verifica incadrarea creditului in conditiile prevazute la art. 15 si ale prezentului articol si in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicitarii comunica debitorului decizia sa de aprobare/respingere a cererii de suspendare a obligatiilor de plata a ratelor.

(6) Decizia de aprobare contine si numarul de rate solicitate de debitor si aprobarea suspendarii la plata si se comunica debitorului in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obligatiei creditorului de inregistrare a convorbirii, dupa caz, in functie de optiunea exprimata de debitor.

(7) Modificarea clauzelor contractuale ca efect al aprobarii solicitarii debitorului in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 se realizeaza fara incheierea de acte aditionale, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului, transmisa de creditor debitorului in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii. Toate garantiile aferente contactului de credit se mentin. Efectele modificarii contractelor de credit potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 se extind de drept asupra oricaror codebitori, garanti, inclusiv fideiusori, care au garantat obligatia debitorului, precum si a oricaror alte parti ale contractului de credit astfel modificat, doar cu acordul prealabil al acestora.

(8) Notificarea debitorului se realizeaza in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, conform optiunii exprimate de debitor.

(9) In cazul creditelor garantate, in termenul prevazut la alin. (6), creditorul notifica si garantul cu privire la prelungirea valabilitatii angajamentului de garantare in conditiile prevederilor art. 3 alin. (2) si la modificarea clauzelor angajamentului de garantare in vederea acordarii facilitatii de suspendare in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020. Perioada maxima de valabilitate a garantiilor prevazuta in actele normative cu caracter special care reglementeaza programele guvernamentale de garantare poate fi extinsa cu o perioada egala cu durata suspendarii obligatiilor de plata aprobata in conditiile prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

Art. 17. - Caracteristicile facilitatii de suspendare la plata a obligatiilor de plata a ratelor aferente creditelor contractate de debitori, cu exceptia creditelor ipotecare

(1) Creditorul acorda la solicitarea debitorului facilitatea de suspendare a obligatiei de plata a ratelor de principal, dobanzi si comisioane, pe perioada stabilita conform prevederilor art. 15, in masura in care indeplineste conditiile de la art. 15 si 16, conform optiunii debitorului.

(2) In cazul in care creditorul a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicarii de catre debitor a solicitarii de suspendare catre creditor.

(3) In termen de 30 de zile de la primirea solicitarii prevazute la alin. (2), creditorul notifica debitorului clauzele contractului de credit modificate in vederea acordarii facilitatii de suspendare a obligatiilor conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2020.

Art. 18. - Prelungirea duratei de creditare aferente creditelor contractate de debitori, cu exceptia creditelor ipotecare

(1) Perioada de creditare stabilita initial in contractul de credit poate fi prelungita cu o perioada egala cu durata suspendarii obligatiei de plata, cu respectarea de catre creditori a reglementarilor interne, inclusiv privind incadrarea in limita de varsta a debitorilor persoane fizice la terminarea contractului prelungit. Pentru debitorii pentru care prelungirea maturitatii creditelor depaseste limita de varsta prevazuta prin reglementarile creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedeaza la restructurarea creditelor cu incadrarea in limita de varsta.

(2) Perioada maxima de creditare prevazuta in reglementarile creditorilor poate fi depasita cu o perioada maxima egala cu durata suspendarii obligatiei de plata.

Art. 19. - Rambursarea obligatiilor suspendate la plata aferente creditelor contractate de debitori, cu exceptia creditelor ipotecare

(1) Dobanda datorata de debitori corespunzator perioadei de suspendare se capitalizeaza la soldul creditului existent la sfarsitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plateste esalonat pana la noua maturitate a creditelor sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor, incepand cu luna urmatoare expirarii perioadei de suspendare, pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor sau pana la maturitatea initiala in cazul restructurarii creditelor.

(2) In graficul de rambursare refacut dupa acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata se mentine rata de dobanda la nivelul prevazut in contractul de credit initial incheiat intre debitor si creditor.

CAPITOLUL VII

Dispozitii finale
Art. 20. -
(1) In aplicarea prezentelor norme, modelul Conventiei de garantare, al Conventiei de implementare prevazute la art. 9 alin. (2), precum si al titlului de creanta prevazut la art. 5 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice in termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme.

(2) In termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme de aplicare, creditorii implicati in accesarea facilitatii de garantare prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2020 notifica FNGCIMM cu privire la incheierea conventiei de garantare.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii

    • Si pentru companiile implicate in transportul de marfa anul 2025 aduce mai multe schimbari. Spre exemplu, au fost amanate sanctiunile pentru nerespectarea cerintelor de transmitere a coordonatelor GPS, pana la 31 martie 2025, oferind astfel mai mult timp operatorilor economici pentru a implementa si testa sistemele necesare. De asemenea, exisa si obligatii legate de dotarea vehiculelor cu sisteme GPS si aplicatii specifice. Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016