Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

24-Mar-2025
42621
Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

Reactivarea unei firme inactive este un proces esential pentru reluarea activitatii economice si recastigarea drepturilor fiscale pierdute. Fie ca inactivitatea a fost cauzata de neconformitati fiscale sau de o suspendare voluntara a activitatii, este important ca antreprenorii sa inteleaga pasii necesari pentru repunerea firmei in legalitate.

In acest articol, vom detalia procedura de reactivare a unei firme inactive, reglementarile cheie prevazute de legislatia fiscala si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca contribuabilii pentru a redobandi statutul activ. 

Cauzele pentru care o firma poate fi declarata inactiva

O firma poate deveni inactiva din mai multe motive, fie voluntar, fie ca urmare a unor decizii impuse de autoritati:

1. Inactivitate temporara voluntara. Firma decide sa isi suspende activitatea pentru o perioada determinata, evitand astfel anumite obligatii fiscale si administrative pe perioada suspendarii. Pentru inregistrarea inactivitatii temporare voluntare, societatea trebuie sa completeze si sa depuna o cerere la ONRC prin care sa solicite inregistrarea mentiunii privind suspendarea temporara a activitatii firmei.

Cererea trebuie insotita de o declaratie-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora/desfasoara activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani.

Alte documente obligatorii pentru inregistrarea intreruperii activitatii temporare a firmei sunt urmatoarele:
  • hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor sau decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii, prin care va fi specificata durata suspendarii, precum si momentul reluarii activitatii;
  • certificatele constatatoare emise in baza declaratiilor-tip pe propria raspundere pentru autorizarea activitatii/suspendarea activitatii;
  • dovezile privind plata taxei/tarifului, conform prevederilor legale in vigoare.

2. Inactivitate fiscala. Aceasta este declarata de ANAF prin intocmirea unei Decizii de declarare in inactivitate atunci cand firma nu isi indeplineste obligatiile declarative sau fiscale. 

Conform art. 92 din Codul de procedura fiscala, o firma devine inactiva fiscal daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
  • nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege. Declaratiile vizate sunt: D100 , D112, D101, D300 , D390, D394.
  • se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
  • organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
  • si-a inregistrat inactivitatea temporara la registrul comertului;
  • are durata de functionare a societatii expirata;
  • societatea nu mai are organe statutare;
  • durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

O firma inactiva fiscal nu mai poate emite facturi si nu isi poate deduce cheltuielile.

ATENTIE!
Contribuabilii aflati in insolventa simplificata, faliment sau dizolvare sunt declarati inactivi doar daca nu si-au indeplinit obligatiile declarative (art. 92 alin. (1 indice 1)). 

3. Inactivitate de drept. Aceasta apare in cazul firmelor radiate, dizolvate sau aflate in faliment, care nu mai au dreptul de a desfasura activitati economice.

Cartea Neagra a Controlului Fiscal - Ghid esential care ofera solutii pentru depasirea cu bine a oricarei inspectii fiscale. Afla ACUM care sunt aspectele cu caracter exploziv controlate prioritar si excesiv de inspectorii fiscali>>>

Cum afli daca o firma este inactiva

ANAF tine evidenta contribuabililor inactivi si publica lista acestora pe site-ul oficial. Prin urmare, daca vrei sa afli informatii despre starea fiscala a unei firme, trebuie doar sa accesezi portalul ANAF - sectiunea Registrul contribuabililor inactivi sau reactivati si introduci codul de identificare fiscala (CUI) al firmei respective. 


De asemenea, pe portalul de servicii online al Oficiului National al Registrului Comertului se poate verifica daca firma este activa, suspendata sau radiata, daca firma se afla in procedura de insolventa, reorganizare sau faliment. Pentru accesarea acestor date trebuie sa detii un cont de utilizator in cadrul portalului de servicii. Crearea unui cont de utilizator este gratuita, trebuie insa sa detineti o adresa de e-mail valida. 

Reactivare firma inactiva - procedura si reglementari

Procedura privind reactivarea contribuabililor declarati inactivi este reglementata prin prevederile art. 92 din Codul de procedura fiscala.

1. Indeplinirea conditiilor de reactivare. In primul rand, un contribuabil care doreste reactivarea, trebuie sa indeplineasca CUMULATIV urmatoarele conditii:
  • Si-a indeplinit toate obligatiile declarative.
  • Nu are obligatii fiscale restante.
  • In cazurile de sustragere de la control, prin declararea unui domiciliu fiscal inexistent sau neidentificabil si daca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarant, organul fiscal trebuie sa constate ca societatea functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

DE STIUT!
Contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolventei in forma simplificata, contribuabilii care au intrat in faliment sau cei pentru care s-a pronuntat ori a fost adoptata o hotarare de dizolvare se reactiveaza de organul fiscal central, la cererea acestora doar dupa indeplinirea obligatiilor declarative.

2. Depunerea cereri de reactivare. Daca aceste conditii sunt indeplinite, contribuabilul va putea solicita reactivarea, prin depunerea unei cereri la organul fiscal central in a carui evidenta fiscala este inregistrat.

lte documente necesare, dupa caz, pentru reluarea activitatii unei firme sunt:
  • Declaratia pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, in original, pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti;
  • Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor/decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii sau reluarea activitatii societatii ;
  • Model Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;
  • Daca este cazul - avizul asociatiei de proprietari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular tip, original) si dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original). 
Formularele de cereri si declaratiile-tip pot fi accesate pe pagina de internet a institutiei, la adresa www.onrc.ro, sectiunea Informatii de interes public , rubrica Formulare tip , pe pagina de servicii online, la adresa https://portal.onrc.ro rubrica "Formulare offline RC/RBR". 

3. Decizia de reactivare. In baza cererii de reactivare, organele de inspectie fiscala vor efectua inspectia fiscala si dupa finalizarea acesteia vor intocmi decizia de reactivare, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F.. Decizia de reactivarea se comunica contribuabilului/platitorului. 

4. Reactivarea contribuabililor se face cu data comunicarii deciziei de reactivare. Decizia de reactivare produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati.

Sediile secundare inregistrate fiscal ale contribuabililor reactivati sunt considerate active incepand cu data reactivarii contribuabililor care le-au infiintat.

Model cerere reactivare firma inactiva

Modelul de cerere pentru reactivarea unei firme inactive poate fi gasit pe site-ul ONRC >>>>

Implicatii fiscale pe perioada inactivitatii unei firme

Statutul de inactivitate fiscala are consecinte semnificative pentru firmele afectate, influentand atat drepturile fiscale, cat si obligatiile acestora.

In primul rand, o firma declarata inactiva fiscal nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor. Potrivit art. 11 din Codul Fiscal, desi o firma inactiva poate continua sa desfasoare activitati economice si sa achite taxele, impozitele si contributiile sociale obligatorii, aceasta nu poate deduce cheltuielile efectuate in perioada de inactivitate fiscala.

De asemenea, inactivitatea fiscala atrage automat anularea codului de TVA. Autoritatile fiscale anuleaza inregistrarea firmei in scopuri de TVA incepand cu data declararii inactivitatii fiscale. Astfel, firma nu mai are dreptul de a deduce TVA aferenta achizitiilor, dar este obligata sa achite TVA-ul datorat, fie prin facturare cu TVA, fie prin depunerea formularului 311.

O alta consecinta importanta este inscrierea inactivitatii fiscale in cazierul fiscal al firmei si al reprezentantilor legali, cu exceptia situatiei in care inactivitatea a fost declarata voluntar la Registrul Comertului. Aceasta inregistrare poate afecta credibilitatea firmei si poate limita accesul la diverse facilitati fiscale sau financiare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016