Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?

09-Sep-2016
728

O firma ABC cu sediul social si fiscal in Romania detine pe teritoriul altui stat strain mai multe raioane cu echipamente. In Olanda nu exista nu exista punct de lucru deoarece nu exista angaja?i acolo, ci doar sunt gazduite aceste echipamente. Firma ABC primeste lunar facturi de abonamente internet, consum energie electrica, utilitati, mentenanta externa, din statul strain, cu TVA-ul statului respectiv. Vom vedea daca se poate recupera TVA-ul platit statului olandez si prin ce procedura.

In opinia mea, avand in vedere faptul ca firma din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, nu desfasoara activitati economice pe teritoriul Olandei, astfel incat sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Olanda similar prevederilor art. 316 alin. (4) sau alin. (5) sau alin. (6) din Codul fiscal aplicabil in Romania, firma din Romania poate beneficia de restituirea sumei TVA inscrisa in facturile primite, emise de catre diversi furnizori din Belgia.

Inchirierea spatiului pentru instalarea de rack-uri cu echipamente nu reprezinta pentru firma din Romania achizitia unui serviciu legat de un bun imobil, aspect reglementat la pct. 16 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal conform carora nu reprezinta serviciu legat direct de un bun imobil "f) instalarea sau montarea, intretinerea si repararea, inspectia sau supravegherea masinilor sau a echipamentelor care nu fac parte si nu devin parte din bunul imobil;".

Restituirea sumei TVA aferenta utilitatilor consumate pe teritoriul Olandei poate fi solicitata autoritatii fiscale din Olanda in baza formularului cod 318 reglementat, in prezent, prin O.P.A.N.A.F. nr. 3 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, cu ultima modificare efectuata prin O.P.A.N.A.F. nr. 59 din 20 ianuarie 2014.

Restituirea se efectueaza conform prevederilor art. 302 din Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016, echivalent al art. 147^2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aplicabil pana la data de 31 decembrie 2015. Prevederile art. 302 trebuie coroborate cu cele de la pct. 72 din normele de aplicare ale acestui articol.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii


Astfel, similar prevederilor pct. 72 alin. (3) din norme, aplicabile in Romania, se ramburseaza persoanei impozabile nestabilite in Olanda, suma TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii, dar numai daca bunurile si serviciile respective sunt utilizate pentru urmatoarele:

- operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in afara Olandei, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Olanda;
- operatiuni efectuate catre o persoana care are obligatia de a plati TVA, similar prevederilor art. 307 alin. (2) - (6) din Codul fiscal

(art. 194 - 197 si 199 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

- prestarea de servicii de transport si de servicii auxiliare acestora, scutite, similar prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) - n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296 din Codul fiscal
(art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania se regaseste in anexa nr. 1 din actul normativ mentionat, armonizate cu prevederile cuprinse in urmatoarele doua directive CEE:

- Directiva nr. 9 din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

- Directiva CEE nr. 66 din 14 octombrie 2010 de modificare a Directivei 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

La aceasta data, formularul cod 318, existent pe site A.N.A.F. nu a fost adaptat noilor articole si alineate din Legea nr. 227/2015, fiind in stadiul in care a fost reglementat, in anul 2010, cu articolele din Legea nr. 571/2003.

Cererea de rambursare se transmite in format electronic organului fiscal competent al firmei care solicita restituirea.

Dupa depunerea cererii de rambursare, autoritatea fiscala din Romania, verifica daca:

- firma din Romania a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, in regim normal, in perioada de rambursare;
- documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" au fost emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.

Astfel, in situatia in care organul fiscal competent din Romania constata faptul ca firma solicitanta nu este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, iar operatiunile pentru care se solicita restituirea nu se regasesc in lista, nu inainteaza cererea statului membru de rambursare.

Lista bunurilor si a serviciilor achizitionate prevede urmatoarele coduri:

1. combustibil;
2. inchiriere de mijloace de transport;
3. alte cheltuieli legate de mijloace de transport;
4. taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
5. cheltuieli de deplasare (taxi, mijloacele de transport public);
6. cazare;
7. servicii de catering si restaurant;
8. acces la targuri si expozitii;
9. cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
10. altele. Daca bunurile si serviciile nu se incadreaza de la 1 la 9, fiind incadrate la codul 10, este obligatorie specificarea naturii bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Bunurile si serviciile la care faceti referire pot fi incadrate la codul 10.

In situatia in care, din diverse motive, nu se accepta restituirea TVA, valoarea acesteia reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor respective.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Ref. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentiale
    • Deputatul PNL de Alba Claudiu Racuci, impreuna cu deputatul PNL de Gorj Dan Vilceanu, au depus la Parlament o initiativa legislativa care modifica Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, transmite Agerpres: "Noul Cod fiscal, adoptat in anul 2015, a adus multe modificari pozitive ale politicii fiscale, a stimulat cresterea economica, dar, are in continuare mai multe neajunsuri. De exemplu, astazi, o cladire de la Blaj sau Targu Jiu este impozitata la fel ca o cladire din centru Municipiului...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii UBER. Model Monografie contabila pentru firme
    • Serviciile prin UBER ridica mari semne de intrebare firmelor cand vine vorba de facturare. Tocmai de aceea am ales ca analiza urmatoare sa faca referire la o societate care desfasoara servicii de transport persoane conform platformei Uber si care primeste saptamanal bonus de la partenerul din UE. Avand in vedere ca Uber factureaza in numele societatii pentru serviciile prestate de aceasta, nu s-a regasit in facturile respective si factura de bonus si nici nu se stie daca aceasta se...» citeste mai departe aici

  • Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?
    • In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea...» citeste mai departe aici

  • MFP: Particularitati privind contabilitatea ambalajelor
    • Intr-un numar din anul curent al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP, dr. Alexandrina Teodora Borfoaia, Directia de Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice. La nivelul unei intreprinderi, procesul de productie al ambalajelor care sunt destinate ambalarii si transportului produselor finite si al marfurilor se supune principiilor si regulilor generale privind contabilitatea stocurilor. In schimb, din punct de vedere contabil, prezinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.