Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?

09-Sep-2016
3655

O firma ABC cu sediul social si fiscal in Romania detine pe teritoriul altui stat strain mai multe raioane cu echipamente. In Olanda nu exista nu exista punct de lucru deoarece nu exista angaja?i acolo, ci doar sunt gazduite aceste echipamente. Firma ABC primeste lunar facturi de abonamente internet, consum energie electrica, utilitati, mentenanta externa, din statul strain, cu TVA-ul statului respectiv. Vom vedea daca se poate recupera TVA-ul platit statului olandez si prin ce procedura.

In opinia mea, avand in vedere faptul ca firma din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, nu desfasoara activitati economice pe teritoriul Olandei, astfel incat sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Olanda similar prevederilor art. 316 alin. (4) sau alin. (5) sau alin. (6) din Codul fiscal aplicabil in Romania, firma din Romania poate beneficia de restituirea sumei TVA inscrisa in facturile primite, emise de catre diversi furnizori din Belgia.

Inchirierea spatiului pentru instalarea de rack-uri cu echipamente nu reprezinta pentru firma din Romania achizitia unui serviciu legat de un bun imobil, aspect reglementat la pct. 16 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal conform carora nu reprezinta serviciu legat direct de un bun imobil "f) instalarea sau montarea, intretinerea si repararea, inspectia sau supravegherea masinilor sau a echipamentelor care nu fac parte si nu devin parte din bunul imobil;".

Restituirea sumei TVA aferenta utilitatilor consumate pe teritoriul Olandei poate fi solicitata autoritatii fiscale din Olanda in baza formularului cod 318 reglementat, in prezent, prin O.P.A.N.A.F. nr. 3 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, cu ultima modificare efectuata prin O.P.A.N.A.F. nr. 59 din 20 ianuarie 2014.

Restituirea se efectueaza conform prevederilor art. 302 din Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016, echivalent al art. 147^2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aplicabil pana la data de 31 decembrie 2015. Prevederile art. 302 trebuie coroborate cu cele de la pct. 72 din normele de aplicare ale acestui articol.


Astfel, similar prevederilor pct. 72 alin. (3) din norme, aplicabile in Romania, se ramburseaza persoanei impozabile nestabilite in Olanda, suma TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii, dar numai daca bunurile si serviciile respective sunt utilizate pentru urmatoarele:

- operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in afara Olandei, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Olanda;
- operatiuni efectuate catre o persoana care are obligatia de a plati TVA, similar prevederilor art. 307 alin. (2) - (6) din Codul fiscal

(art. 194 - 197 si 199 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

- prestarea de servicii de transport si de servicii auxiliare acestora, scutite, similar prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) - n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296 din Codul fiscal
(art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania se regaseste in anexa nr. 1 din actul normativ mentionat, armonizate cu prevederile cuprinse in urmatoarele doua directive CEE:

- Directiva nr. 9 din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

- Directiva CEE nr. 66 din 14 octombrie 2010 de modificare a Directivei 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

La aceasta data, formularul cod 318, existent pe site A.N.A.F. nu a fost adaptat noilor articole si alineate din Legea nr. 227/2015, fiind in stadiul in care a fost reglementat, in anul 2010, cu articolele din Legea nr. 571/2003.

Cererea de rambursare se transmite in format electronic organului fiscal competent al firmei care solicita restituirea.

Dupa depunerea cererii de rambursare, autoritatea fiscala din Romania, verifica daca:

- firma din Romania a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, in regim normal, in perioada de rambursare;
- documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" au fost emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.

Astfel, in situatia in care organul fiscal competent din Romania constata faptul ca firma solicitanta nu este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, iar operatiunile pentru care se solicita restituirea nu se regasesc in lista, nu inainteaza cererea statului membru de rambursare.

Lista bunurilor si a serviciilor achizitionate prevede urmatoarele coduri:

1. combustibil;
2. inchiriere de mijloace de transport;
3. alte cheltuieli legate de mijloace de transport;
4. taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
5. cheltuieli de deplasare (taxi, mijloacele de transport public);
6. cazare;
7. servicii de catering si restaurant;
8. acces la targuri si expozitii;
9. cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
10. altele. Daca bunurile si serviciile nu se incadreaza de la 1 la 9, fiind incadrate la codul 10, este obligatorie specificarea naturii bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Bunurile si serviciile la care faceti referire pot fi incadrate la codul 10.

In situatia in care, din diverse motive, nu se accepta restituirea TVA, valoarea acesteia reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor respective.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016