Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?

09-Sep-2016
3272

O firma ABC cu sediul social si fiscal in Romania detine pe teritoriul altui stat strain mai multe raioane cu echipamente. In Olanda nu exista nu exista punct de lucru deoarece nu exista angaja?i acolo, ci doar sunt gazduite aceste echipamente. Firma ABC primeste lunar facturi de abonamente internet, consum energie electrica, utilitati, mentenanta externa, din statul strain, cu TVA-ul statului respectiv. Vom vedea daca se poate recupera TVA-ul platit statului olandez si prin ce procedura.

In opinia mea, avand in vedere faptul ca firma din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, nu desfasoara activitati economice pe teritoriul Olandei, astfel incat sa fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala din Olanda similar prevederilor art. 316 alin. (4) sau alin. (5) sau alin. (6) din Codul fiscal aplicabil in Romania, firma din Romania poate beneficia de restituirea sumei TVA inscrisa in facturile primite, emise de catre diversi furnizori din Belgia.

Inchirierea spatiului pentru instalarea de rack-uri cu echipamente nu reprezinta pentru firma din Romania achizitia unui serviciu legat de un bun imobil, aspect reglementat la pct. 16 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal conform carora nu reprezinta serviciu legat direct de un bun imobil "f) instalarea sau montarea, intretinerea si repararea, inspectia sau supravegherea masinilor sau a echipamentelor care nu fac parte si nu devin parte din bunul imobil;".

Restituirea sumei TVA aferenta utilitatilor consumate pe teritoriul Olandei poate fi solicitata autoritatii fiscale din Olanda in baza formularului cod 318 reglementat, in prezent, prin O.P.A.N.A.F. nr. 3 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, cu ultima modificare efectuata prin O.P.A.N.A.F. nr. 59 din 20 ianuarie 2014.

Restituirea se efectueaza conform prevederilor art. 302 din Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016, echivalent al art. 147^2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aplicabil pana la data de 31 decembrie 2015. Prevederile art. 302 trebuie coroborate cu cele de la pct. 72 din normele de aplicare ale acestui articol.


Astfel, similar prevederilor pct. 72 alin. (3) din norme, aplicabile in Romania, se ramburseaza persoanei impozabile nestabilite in Olanda, suma TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii, dar numai daca bunurile si serviciile respective sunt utilizate pentru urmatoarele:

- operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in afara Olandei, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Olanda;
- operatiuni efectuate catre o persoana care are obligatia de a plati TVA, similar prevederilor art. 307 alin. (2) - (6) din Codul fiscal

(art. 194 - 197 si 199 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

- prestarea de servicii de transport si de servicii auxiliare acestora, scutite, similar prevederilor art. 294 alin. (1) lit. c) - n), art. 295 alin. (1) lit. c) si art. 296 din Codul fiscal
(art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva CEE nr. 112/2006, transpusa in legislatia statului membru de rambursare – Belgia);

Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania se regaseste in anexa nr. 1 din actul normativ mentionat, armonizate cu prevederile cuprinse in urmatoarele doua directive CEE:

- Directiva nr. 9 din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

- Directiva CEE nr. 66 din 14 octombrie 2010 de modificare a Directivei 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

La aceasta data, formularul cod 318, existent pe site A.N.A.F. nu a fost adaptat noilor articole si alineate din Legea nr. 227/2015, fiind in stadiul in care a fost reglementat, in anul 2010, cu articolele din Legea nr. 571/2003.

Cererea de rambursare se transmite in format electronic organului fiscal competent al firmei care solicita restituirea.

Dupa depunerea cererii de rambursare, autoritatea fiscala din Romania, verifica daca:

- firma din Romania a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, in regim normal, in perioada de rambursare;
- documentele inscrise in sectiunea "Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA" au fost emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite in Romania.

Astfel, in situatia in care organul fiscal competent din Romania constata faptul ca firma solicitanta nu este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, iar operatiunile pentru care se solicita restituirea nu se regasesc in lista, nu inainteaza cererea statului membru de rambursare.

Lista bunurilor si a serviciilor achizitionate prevede urmatoarele coduri:

1. combustibil;
2. inchiriere de mijloace de transport;
3. alte cheltuieli legate de mijloace de transport;
4. taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
5. cheltuieli de deplasare (taxi, mijloacele de transport public);
6. cazare;
7. servicii de catering si restaurant;
8. acces la targuri si expozitii;
9. cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
10. altele. Daca bunurile si serviciile nu se incadreaza de la 1 la 9, fiind incadrate la codul 10, este obligatorie specificarea naturii bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Bunurile si serviciile la care faceti referire pot fi incadrate la codul 10.

In situatia in care, din diverse motive, nu se accepta restituirea TVA, valoarea acesteia reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor respective.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Recuperare TVA din stat membru. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti

  • Declaratia 205

    Intrebare: In luna aprilie 2023 profitul anului 2022 a fost repartizat in totalitate pentru distribuirea de dividende catre actionari persoane fizice. In urma aprobarii situatiilor financiare - 31.12.2022, in luna iunie s-a facut plata...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Proiect in faza de preserie

    Intrebare: Societatea noastra are un proiect in faza preserie pentru productia de piese auto. In perioada pana la intrare in serie se desfasoara teste de fabricatie, in acest sens consumandu-se materii prime si materiale. As dori opinia...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Facturile trebuie transmise in sistem cel tarziu in 5 sau 20 de zile de la data emiterii?

    • Sunt societate comerciala cu capital de stat. Avand in vedere ART 10 (7) OUG 120/2021 Termenul - limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data - limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. (alineat introdus prin art....» citeste mai departe aici

  • Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utile

    • OUG 115/2023 a adus modificari semnificative in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din chirii pentru persoanele fizice, incepand cu anul 2024. Noutati impozit chirii 2024 VENITUL BRUT DIN CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR Pana la 31.12.2023, art. 84 alin. 1 din Codul fiscal, prevedea: ”Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in...» citeste mai departe aici

  • Plafon casierie 2024. Ce se intampla cu sumele ce depasesc plafonul de 50.000 lei

    • Care e opinia dvs. in legatura cu tratarea sumei peste plafonul legal de casa ca venit din alte surse cu declararea si plata impozitului aferent de 10%? Plafon casierie 2024 – raspunsul specialistului: Din informatiile prezentate retinem ca sunteti o societate cu raspundere limitata neplatitoare de impozit pe profit a carei activitate este, potrivit codului CAEN 3011 Constructia de nave si structuri plutitoare. Intrebarea d-voastra face subiectul Legii nr. 70/2015 pentru intarirea...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizate

    • Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023. Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Utilizarea sistemului in relatia B2B devine obligatorie din 1 ianuarie sau din 1 iulie 2024?

    • Va rog sa precizati care e textul de lege care precizeaza obligativitatea incepand cu data de 01.01.2024 a raportarii/transmiterii facturilor prin sistem RO E FACTURA, in relatia B2B. Doar din lecturarea OUG 120/2021 asa cum a fost aceasta modificata prin OUG 115/2023 si legea 296/2023, ar rezulta ca aceasta obligatie intervine la 01.07.2024. Utilizare E-Factura in relatia B2B – raspunsul specialistului: Pentru a raspunde intrebarii privind obligativitatea transmiterii facturilor prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venit

    • Prin OPANAF nr. 6/2024, in vigoare din 9 ianuarie a.c., a fost aprobat noul model al formularului 212 referitor la declararea impozitului pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pe anul 2023, precum si la impozitul estimat si contributiile sociale aferente anului 2024. Formularul a fost suferit modificari importante fata de anul trecut, determinate de aparitia unor obligatii fiscale noi sau de cresterea salariului minim pe economie – lucruri care au impus introducerea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016