Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperarea amortizarii

19-Aug-2010
2935


Intrebare:
Societatea X are inregistrata in evidenta contabila o cladire care a fost reevaluata astfel:

- in luna martie 2006, in urma reevaluarii, (la valoarea justa) a fost inregistrata diferenta din reevaluare in contul 105.
valoarea amortizabila veche= 77.288
valoarea amortizabila noua = 205.025 articolul contabil 212 = 105 127.737

- in cursul anului 2008 s-au facut lucrari de investitii in valoare de 110.573 lei, majorand valoarea cladirii cu investitia respectiva, valoarea noua a cladirii ajungand la 315.598 lei

- la sfarsitul anului 2009 cladirea a fost din nou reevaluata, la valoarea amortizabila de 250.032, diferenta din reevaluare a fost inregistrata in contul 105 articol

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
contabil 105 = 212 65.566 lei

- durata de functionare a ramas neschimbata, amortizarea se calculeaza la durata ramasa .

1. Cheltuielile cu amortizarea cladirii sunt deductibile integral la calculul impozitului pe profit, avand in vedere ca ambele reevaluari au fost inregistrate prin contul 105- rezerve din reevaluare?

2.Societatea are un contract de asociere in participatiune cu o persoana fizica la care ii calculam si retinem impozitul pe profit la sursa, daca la calculul impozitului retinut la sursa se au in vedere si cheltuielile nedeductibile cu amortizarea daca este cazul si alte cheltuieli nedeductibile inregistrate in evidenta contabila?

Raspuns
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii, asamblarii, instalarii sau imbunatatirii mijloacelor fixe amortizabile se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor acestui articol.

Astfel cum este prevazut la alin. (6) lit. (a) al acestui articol, regimul de amortizare pentru un mijloc fix amortizabil se determina, in cazul constructiilor, pe baza metodei de amortizare liniara.

Alin. (7) prevede ca, in cazul metodei de amortizare liniara, amortizarea se stabileste prin aplicarea cotei de amortizare liniara la valoarea fiscala de la data intrarii in patrimoniul contribuabilului a mijlocului fix amortizabil.

Valoarea fiscala pentru mijloacele fixe amortizabile este definita la art. 7 pct. 33 lit. c) din Codul fiscal ca fiind costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz.

In valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii. In cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie, de productie sau al valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie, de productie sau a valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.

Asadar, amortizarea aferenta diferentelor din reevaluare este deductibila la determinarea profitului impozabil, cu respectarea prevederilor art. 24 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Potrivit art.124 alin (3) din Reglementarea conforma cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobata prin Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr.3055/2009, surplusul din reevaluare inclus in rezerva din reevaluare este capitalizat prin transferul direct in rezerve (contul 1065 "Rezerve reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare"), atunci cand acest surplus reprezinta un castig realizat.

In acest sens castigul se considera realizat la scoaterea din evidenta a activului pentru care s-a constituit rezerva din reevaluare. Cu toate acestea, o parte din castig poate fi realizat pe masura ce activul este folosit de entitate. In acest caz, valoarea rezervei transferate este diferenta dintre amortizarea calculata pe baza valorii contabile reevaluate si valoarea amortizarii calculate pe baza costului initial al activului.

Art. 22 alin. (51) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal prevede ca rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz.

Punctul 572 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal prevede ca nu intra sub incidenta prevederilor art. 22 alin. (51) din Codul fiscal rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, existente in sold in contul ?1065? la data de 30 aprilie 2009 inclusiv, care au fost deduse la calculul profitului impozabil.

Aceste rezerve se impoziteaza la momentul modificarii destinatiei acestora potrivit prevederilor art. 22 alin. (5) din Codul fiscal.

Potrivit punctului 573 nu intra sub incidenta prevederilor art. 22 alin. (51) din Codul fiscal partea din rezerva din reevaluarea mijloacelor fixe efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, dedusa la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale pana la data de 30 aprilie 2009 inclusiv, si care nu a fost capitalizata prin transferul direct in contul 1065 ?Rezerve reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare? pe masura ce mijloacele fixe au fost utilizate. Aceasta parte a rezervei se impoziteaza potrivit prevederilor art. 22 alin. (5) din Codul fiscal.

Astfel, incepand cu 01.05.2009 se impoziteaza valoarea rezervei din reevaluare transferate, respectiv diferenta dintre amortizarea calculata pe baza valorii contabile reevaluate si valoarea amortizarii calculate pe baza costului initial al activului.

Potrivit art. 13 lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform Titlului II ? ?Impozitul pe profit? persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica.

In acest caz, impozitul datorat de persoana fizica se calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana juridica romana.

Asadar, profitul impozabil obtinut dintr-o asociere intre o persoana fizica rezidenta si o persoana juridica romana, care nu da nastere unei persoane juridice, se stabileste potrivit regulilor de determinare a impozitului pe profit prevazute in Titlul II al Codului fiscal.

Impozitul datorat de persoana fizica se calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana juridica romana.

In baza prevederilor art. 46 alin (1) venitul astfel obtinut de o persoana fizica este considerat venit din activitati independente.

In conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea profitului impozabil se iau in calcul si alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor potrivit normelor de aplicare.

In acest sens, punctul 12 dn Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca veniturile si cheltuielile care se iau in calcul la stabilirea profitului impozabil sunt cele inregistrate in contabilitate potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile nedeductibile conform prevederilor art. 21 din Codul fiscal.

Rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, potrivit prevederilor art. 22 alin. (5) si alin. (51) din Codul fiscal sunt elemente similare veniturilor.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperarea amortizarii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

  • Doar 10% dintre functiile din consiliile de administratie in marile companii din Romania sunt detinute de femei
    • In ce priveste diversitatea de gen in campul de munca, Romania se situeaza pe ultimele locuri din clasamentul european, avand doar 12% dintre pozitiile non-executive ocupate de femei, fata de media UE de 23%. De asemenea, in consiliile de administratie a companiilor mari listate femeile ocupa doar 10% din aceste locuri. "In Romania, femeile ocupa 10% din locurile din consiliile de administratie a companiilor mari listate, 12% din rolurile non-executive ale celor mai bine cotate companii si 15%...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.