Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Recuperarea pierderilor contabile in cazul microintreprinderilor

03-Mar-2020
2083

Acoperirea pierderii contabile inregistrate de o societate este obligatorie atunci cand entitatea a realizat profit in exercitiile anterioare. Daca nu exista profit nerepartizat din anii anteriori, pierderea neacoperita a anului curent ar trebui acoperita din profitul primului exercitiu urmator in care se realizeaza profit.

Pentru a intelege mai bine cum stau lucrurile, specialistul nostru ofera o serie de explicatii, pornind de la urmatorul caz:

O societate platitoare de impozit pe venit microintreprindere realizeaza urmatorii indicatori:

* Profit an 2017 (ct.1171) - 200.000 lei;

* Profit an 2018 (ct.1171) - 700.000 lei;


* Pierdere an 2019 (ct.1171) - 300.000 lei.

Pierderea anului 2019 poate fi recuperata din anii anteriori?

Specialistul nostru arata ca, potrivit prevederilor pct. 420 si urmatoarele din Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare, rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia si reprezinta soldul final al contului de profit si pierdere.

Preluarea la inceputul exercitiului curent a rezultatului din contul de profit si pierdere al exercitiului financiar precedent se evidentiaza cu ajutorul ct. 1171 ”Rezultatul reportat reprezentand profitul nerepartizat sau pierderea neacoperita”. Profitul contabil astfel preluat se inregistreaza in contabilitate si se repartizeaza pe destinatii dupa ce adunarea generala a actionarilor/asociatilor a aprobat aceasta operatiune. Repartizarea profiturilor nete realizate de o societate se face in ordinea stabilita prin hotararea adunarii generale, dupa acoperirea pierderilor contabile. In cazul in care entitatea a obtinut profit in exercitiile anterioare nu se efectua distribuiri ale acestuia inainte de recuperarea pierderii exercitiului curent.

La pct. 423, alin. (2) din Omfp nr. 1802/2014 se prevede ca „in lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie“.

Rezulta ca reglementarile legale in domeniu nu contin o prevedere specifica referitoare la respectarea unei anumite ordini a elementelor din care se va acoperi pierderea contabila a exercitiului si, prin urmare, aceasta ordine se stabileste de catre adunarea generala a actionarilor.

Contul 117 „Rezultatul reportat„ este un cont bifunctional. In debitul acestui cont se inregistreaza in special pierderea realizata in exercitiu, iar in credit profiturile contabile obtinute in perioadele financiare anterioare anului transferate la inceputul exercitiului financiar asupra rezultatului reportat.

Soldul creditor al contului reprezinta profitul nerepartizat, iar soldul debitor pierderea neacoperita.

Daca in anii anteriori anului 2019 s-au inregistrat profituri acestea au fost preluate in anul 2019 (cand s-a realizat pierdere), conform aprobarii hotararii adunarii generale de repartizare a profitului, iar ”ct. 117” se va credita cu aceste sume in scopul acoperirii pierderii din exercitiu, suma care este mai mare decat cea din debitul contului, ramanand si o suma care reprezinta profit (in speta, suma de 600.000 lei).

In formularul 10 din anexa la OMFP nr. 3781/2019 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile, la rd. 101 ”Capitaluri proprii” se inscrie suma rezultata prin scaderea pierderii din perioada (rd. 99) din profitul reportat (rd. 96), iar la ”capital total” se preiau capitalurile proprii.

Potrivit reglementarilor Legii societatilor, adunarea generala ordinara este cea care trebuie sa discute, sa aprobe sau sa modifice situatiile financiare anuale, pe baza rapoartelor prezentate de cenzori sau, dupa caz, de auditorul financiar, si sa stabileasca dividendul. Aceasta se intruneste cel putin o data pe an, in cel mult 5 luni de la incheierea exercitiului financiar.

In hotararea adunarii generale se trec o serie de informatii cum sunt cele privind numele asociatilor care au participat, calitatea acestora si datele de identificare, suma care se repartizeaza, ordinea acoperii pierderilor etc.

Asa cum prevad reglementarile contabile in vigoare (art. 29 si 30 din Legea nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare) situatiile financiare anuale trebuie sa fie insotite si de raportul administratorului care trebuie sa contina o serie de informatii (pct 489 din Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare) si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

In ceea ce priveste intrebarea d-voastra, mentionam ca acoperirea pierderii contabile inregistrate in anul 2019 este obligatorie atunci cand entitatea a realizat profit in exercitiile anterioare. Daca nu ar fi existat profit nerepartizat din anii 2017 – 2018, pierderea neacoperita a anului 2019 ar trebui acoperita din profitul primului exercitiu urmator in care se realizeaza profit.

Nu exista o limita de timp pentru acoperirea pierderilor contabile.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Recuperarea pierderilor contabile in cazul microintreprinderilor":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Ordonanta militara nr.4/2020 - Noi masuri pentru izolarea angajatilor
    • In Monitorul Oficial, partea I nr. 257 din 29.03.2020, a fost publicata Ordonanta militara nr. 4/2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19. Ordonanta intra in vigoare de la 1 APRILIE si prevede noi restrictii de circulatie pentru persoanele cu varsta minima de 65 de ani, sanctionari mai dure pentru cei care parasesc carantina, izolarea angajatilor la munca, preturi plafonate si noi masuri dispuse pentru autoritatile locale si centrale. Angajatii pot beneficia, pentru o perioada...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Sanatatii: Ordinul nr. 502/2020 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
    • Ministerul Sanatatii a publicat Ordinul nr. 502/417/2020 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017. Ordinul 502/2020 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 253 din 27.03.2020 si a intrat in vigoare vineri - 27...» citeste mai departe aici

  • Declaratia pe proprie raspundere si adeverinta de angajator se pot completa online, in platforma oficiala
    • Ordonanta militara nr. 3/2020 a interzis circulatia persoanelor in afara locuintelor, cu cateva exceptii, precum deplasarile in scopul serviciului, aprovizionarea cu alimente, asistenta medicala, ingrijirea copilului, scurte iesiri pentru a face sport, deplasari pentru a dona sange, deplasari in scop umanitar sau cele legate de activitatea agricola. Persoanele care parasesc locuinta pentru unul dintre aceste motive sunt obligate sa aiba asupra lor declaratia pe proprie raspundere sau adeverinta...» citeste mai departe aici

  • Totul despre somaj tehnic: Avantajele angajatorilor si ale angajatilor
    • Ce si cum trebuie facut pentru a respecta INTEGRAL noua lege privind trimiterea angajatilor in somaj tehnic - aceasta este intrebarea la care tot mai multi angajatori incearca sa afle raspuns. Somajul tehnic este reglementat de Codul muncii care, la art. 53, face urmatoarele precizari privind intreruperea sau reducerea activitatii angajatorului: Art. 53 (1) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai...» citeste mai departe aici

  • Ce trebuie sa stii despre facilitatile in constructii, in cazul aplicarii pentru indemnizatie somaj tehnic
    • Daca o societate cu domeniu de activitate constructii aplica pentru luna martie si aprilie somajul tehnic, mai beneficiaza de facilitatile fiscale la plata salariilor minime de 3000 lei, avand in vedere faptul ca ordonanta 30 /2020 se aplica din 21.03.2020 si atunci plata salariilor vor fi mai mici de 3000 lei - dat fiind ca nu este luna intreaga? Potrivit specialistului nostru, raspunsul la aceasta intrebare se afla in Art. 60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal - care conditioneaza acordarea...» citeste mai departe aici

  • MFP stabileste configuratia aparatelor de marcat integrate in automatele comerciale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003. Proiectul de Ordin care a fost publicat azi - 30 martie 2020 stabileste configuratia, precum si caracteristicile tehnice si functionale ale aparatelor de marcat...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016