Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?

19-Ian-2017
28018

Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din refacturarea utilitatilor, precum si care este monografia contabila pentru inregistrearea acestora in contabilitate.

Potrivit reglementarilor contabile in vigoare, aprobate prin OMFP 1802/2014, punctul 432, sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori.

Refacturarea cheltuielilor este reglementata prin normele de aplicare ale art. 286 Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si servicii efectuate in interiorul tarii sin Legea 227/2015 privind Codul fiscal, la pct. 30 alin. (5) unde se mentioneaza ca se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

- persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
- persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.

Astfel, la refacturare, locatorul aplica structura de comisionar, caz in care primeste facturi emise pe numele sau si emite facturi pe numele chiriasilor. In aceasta calitate, locatorul isi poate exercita dreptul de deducere deoarece, prin refacturare, realizeaza operatiuni taxabile. Astfel, la refacturare, prin aplicarea structurii de comisionar, exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre locator, fiind aplicabil regimul fiscal al operatiunilor refacturate in ceea ce priveste locul prestarii, cotele si scutirile prestarii refacturate.



Aceste aspecte sunt reglementate la alin. (6) din normele de aplicare ale art. 286 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, in masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile mentionate mai sus, nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza.

In cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile.

In ceea ce priveste exigibilitatea taxei pe valoarea adaugate, se considera ca, la aplicarea structurii de comisionar, exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate.

Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.

In concluzie, daca locatorul primeste de la funizorul de apa o factura cu cota de 9%, locatorul aplica aceiasi cota de 9% pentru factura emisa pe numele chiriasului sau. Cheltuielile cu utilitatile nu vor fi considerate accesorii unui contract de inchiriere daca se poate dovedi libertatea chiriasului de a decide in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste, chiar daca nu sunt incheiate contracte separate. Spatiul inchiriat trebuie sa fie contorizat separat.

Trebuie sa se verifice in cadrul fiecarei inchirieri daca, in ceea ce priveste utilitatile, chiriasul are libertatea sa decida in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste.

In cazul in care chiriasul are posibilitatea sa isi aleaga prestatorii si/sau modalitatile de utilizare a bunurilor sau a serviciilor in cauza, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere. In special, daca chiriasul poate sa decida in legatura cu consumul de apa, de electricitate sau de energie pentru incalzire, care poate fi verificat prin montarea unor contoare individuale si facturat in functie de consumul respectiv, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere.

In ceea ce priveste serviciul de curatenie a partilor comune a bunului imobil, acestea trebuie sa fie considerate distincte de inchiriere daca pot fi organizate de fiecare chirias individual sau de chiriasi in mod colectiv si daca in toate cazurile facturile adresate chiriasului mentioneaza furnizarea acestor bunuri si prestarea acestor servicii in rubrici diferite de chirie.

In ceea ce priveste colectarea deseurilor, daca chiriasul poate alege prestatorul sau poate incheia un contract direct cu acesta, chiar daca, pentru motive care tin de facilitate, nu isi exercita aceasta alegere sau aceasta posibilitate, ci obtine aceasta prestatie de la operatorul desemnat de locator pe baza unui contract incheiat intre acestia din urma, aceasta imprejurare constituie un indiciu in favoarea existentei unei prestatii distincte de inchiriere. In acest sens a fost pronuntata si Hotararea Curtii de Justitie Europene in Cauza C-42/14. In toate situatiile in care livrarile/prestarile sunt distincte de serviciul de inchiriere, locatorul aplica structura de comisionar, aplicand regimul fiscal adecvat pentru fiecare livrare/prestare in parte, in functie de natura acestora.

Monografie contabila:
Inregistrarea factura de utilitati primite pe numele sau :
% = 401
461
4426

Plata facturii primite de la furnizor din contul curent al societatii:
401 = 5121 1.800 lei

Refacturarea utilitatilor catre chirias:
4111 = %
461
4427

Incasarea facturii emise prin contul curent al societatii:
5121 = 4111

In opinia mea, societatea nu datoreaza impozit pe venit pentru cheltuielile refacturate, nefiind considerate cheltuieli accesorii contractului de inchiriere.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Pragurile valorice Instrastat, NEMODIFICATE pentru anul 2025 (Ordinul 2353/2024)

    • Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul de referinta 2025 au fost publicate prin Ordinul 2353/2024. Acestea raman nemodificate fata de cele pentru anul 2024. Ordinul 2353/2024 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri in anul 2025 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1101 din 4 noiembrie 2024. Noul act normativ va intra in...» citeste mai departe aici

  • PFA in 2024. Cat CASS datoreaza cei care obtin venituri din activitati independente si care sunt EXCEPTIILE

    • ANAF a publicat rcecent un material cu privire la contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorata pentru anul 2024 de catre persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente. Care sunt exceptiile? PFA in 2024. Cat CASS datoreaza cei care obtin venituri din activitati independente ANAF Galati reaminteste contribuabililor faptul ca incepand cu 01.01.2024 persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente datoreaza contributia de asigurari...» citeste mai departe aici

  • Cum a fost modificat impozitul pe venit prin OUG 128/2024. Prevederile, in vigoare din 1 ianuarie 2025

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati, ca prin O.U.G. nr. 128 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si masuri specifice pentru digitalizare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost aduse modificari la impozitul pe venit si la contributiile sociale. Cum a fost modificat impozitul pe venit prin OUG 128/2024 Astfel a fost eliminata obligatia de a depune in anul curent DECLARATIA UNICA pentru declararea venitului...» citeste mai departe aici

  • Nu ai depus Declaratia Unica pentru 2023? ANAF va trimite Notificari in acest sens

    • Persoanele care NU au depus Declaratia Unica pentru anul 2023 vor primi Notificari din partea ANAF pentru a indrepta situatia si a calcula CAS si CASS de datorat, conform Ordinului 6515/2024. Intreaga procedura a fost reglementata prin Ordinul 6515/2024 privind modificarea si completarea Ordinului 2547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a...» citeste mai departe aici

  • ANAF organizeaza seminarii web cu teme de actualitate in luna noiembrie 2024

    • Avand in vedere toate modificarile fiscale din ultima perioada, care le pot da batai de cap chiar si celor mai iscusiti contabili, in special in privinta aplicarii amnistiei fiscale introduse prin OUG 107/2024, ANAF va desfasura, parcursul lunii noiembrie, 9 seminarii web cu teme de actualitate. ANAF organizeaza seminarii web cu teme de actualitate in luna noiembrie 2024 Lista seminariilor poate fi accesata prin intermediul www.anaf.ro, la rubrica Asistenta contribuabili/Servicii oferite...» citeste mai departe aici

  • Registrul inventar PFA. Completare si MODEL

    • Registrul Inventar al unui PFA are un rol esential in procesul de inventariere, deoarece aici PFA-ul va inregistra fiecare bun sau datorie in parte, mentionand informatii precum descrierea detaliata, cantitatea si valoarea. Prin centralizarea acestor informatii, se poate obtine o imagine completa si precisa a patrimoniului PFA-ului. Va prezentam in acest articol detalii importante cu privire la completarea si arhivarea Registrului inventar PFA si va oferim un model al acestui document...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016