
Raportul Special
realizat de specialisti
Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din refacturarea utilitatilor, precum si care este monografia contabila pentru inregistrearea acestora in contabilitate.
Potrivit reglementarilor contabile in vigoare, aprobate prin OMFP 1802/2014, punctul 432, sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori.
Refacturarea cheltuielilor este reglementata prin normele de aplicare ale art. 286 Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si servicii efectuate in interiorul tarii sin Legea 227/2015 privind Codul fiscal, la pct. 30 alin. (5) unde se mentioneaza ca se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
- persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.
Astfel, la refacturare, locatorul aplica structura de comisionar, caz in care primeste facturi emise pe numele sau si emite facturi pe numele chiriasilor. In aceasta calitate, locatorul isi poate exercita dreptul de deducere deoarece, prin refacturare, realizeaza operatiuni taxabile. Astfel, la refacturare, prin aplicarea structurii de comisionar, exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre locator, fiind aplicabil regimul fiscal al operatiunilor refacturate in ceea ce priveste locul prestarii, cotele si scutirile prestarii refacturate.
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile.
In ceea ce priveste exigibilitatea taxei pe valoarea adaugate, se considera ca, la aplicarea structurii de comisionar, exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate.
Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.
In concluzie, daca locatorul primeste de la funizorul de apa o factura cu cota de 9%, locatorul aplica aceiasi cota de 9% pentru factura emisa pe numele chiriasului sau. Cheltuielile cu utilitatile nu vor fi considerate accesorii unui contract de inchiriere daca se poate dovedi libertatea chiriasului de a decide in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste, chiar daca nu sunt incheiate contracte separate. Spatiul inchiriat trebuie sa fie contorizat separat.
Trebuie sa se verifice in cadrul fiecarei inchirieri daca, in ceea ce priveste utilitatile, chiriasul are libertatea sa decida in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste.
In cazul in care chiriasul are posibilitatea sa isi aleaga prestatorii si/sau modalitatile de utilizare a bunurilor sau a serviciilor in cauza, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere. In special, daca chiriasul poate sa decida in legatura cu consumul de apa, de electricitate sau de energie pentru incalzire, care poate fi verificat prin montarea unor contoare individuale si facturat in functie de consumul respectiv, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere.
In ceea ce priveste serviciul de curatenie a partilor comune a bunului imobil, acestea trebuie sa fie considerate distincte de inchiriere daca pot fi organizate de fiecare chirias individual sau de chiriasi in mod colectiv si daca in toate cazurile facturile adresate chiriasului mentioneaza furnizarea acestor bunuri si prestarea acestor servicii in rubrici diferite de chirie.
In ceea ce priveste colectarea deseurilor, daca chiriasul poate alege prestatorul sau poate incheia un contract direct cu acesta, chiar daca, pentru motive care tin de facilitate, nu isi exercita aceasta alegere sau aceasta posibilitate, ci obtine aceasta prestatie de la operatorul desemnat de locator pe baza unui contract incheiat intre acestia din urma, aceasta imprejurare constituie un indiciu in favoarea existentei unei prestatii distincte de inchiriere. In acest sens a fost pronuntata si Hotararea Curtii de Justitie Europene in Cauza C-42/14. In toate situatiile in care livrarile/prestarile sunt distincte de serviciul de inchiriere, locatorul aplica structura de comisionar, aplicand regimul fiscal adecvat pentru fiecare livrare/prestare in parte, in functie de natura acestora.
Monografie contabila:
Inregistrarea factura de utilitati primite pe numele sau :
% = 401
461
4426
Plata facturii primite de la furnizor din contul curent al societatii:
401 = 5121 1.800 lei
Refacturarea utilitatilor catre chirias:
4111 = %
461
4427
Incasarea facturii emise prin contul curent al societatii:
5121 = 4111
In opinia mea, societatea nu datoreaza impozit pe venit pentru cheltuielile refacturate, nefiind considerate cheltuieli accesorii contractului de inchiriere.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Leasing si REFACTURARE CHELTUIELI asigurare. Cum tratam din punct de vedere TVA?REFACTURARE CHELTUIELI asigurare auto. Care va fi tratamentul fiscal?REFACTURARE CHELTUIELI combustibil. Implicatii fiscaleCheltuieli cu chirii si utilitati. Refacturarea se face cu TVA?REFACTURARE CHELTUIELI catre societatea-mama. Care va fi tratamentul fiscal?Articole similare
Firmele din HoReCa sunt obligate sa treaca la plata impozitului pe profit din 2024 daca este depasit plafonul de 500.000 euro?Firmele din HoReCa nu mai pot plati impozit micro din 2024 daca au depasit plafonul de 500.000 euroSchimbare obiect de activitate si Declaratia 010. Cum facem trecerea de la platitor impozit profit la impozit microintreprindere?Completare si depunere D107 pentru sponsorizarea altor entitatiFirme care obtin venituri din consultanta. Cum se face trecerea la plata impozitului pe profit in anul 2023?Ultimele articole
Impozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Impozitul pe profit. Recuperarea pierderilor fiscale in cazul revenirii de la micro + un EXEMPLU practicMijloace fixe. Monografie contabila pentru mijloacele fixe achizitionate din subventiiCoduri CAEN Rev. 3. Ce OBLIGATII au MICROINTREPRINDERIle, PFA-urile si SRL-urile din 2025Bonificatie impozit. A fost oficializata bonificatia de 3% pentru micro si profit prin Ordinul 540/2025Articole similare
Ce crede Ponta despre proiectul care va injumatati ratele la bancaInformare noua ANAF: Declaratia 101 si termenul de 27 martie 2017. Nu uitati de controalele anuntate de ANAF!Urmatoarele obligatii fiscale au termen de depunere marti, 10 maiCheltuieli. Inregistrare documente an anteriorViitorul a sosit: Transmiterea facturilor in forma electronicaUltimele articole
Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Declaratia 101. Cum sa tratezi provizioanele in mod corectImpozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaDeclaratia 101 in 2025. Cum se completeaza pierderile fiscale in formularul 101Articole similare
Obligatii de plata si declarative in cazul in care arendatorul este nerezidentANAF transmite noi informatii privind Spatiul privat virtualImportant privind retinerea la sursa a impozitului pe venit si a contributiilor socialeSalariat scutit de impozit. CASS in 2018Impozitarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectualaUltimele articole
Impozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Impozitul pe venit si CASS pentru PFA-uri in 2025. Noutati importante privind D. UnicaTaxe PFA in sistem real. Plafoane CAS si CASS pentru 2025 + impozitul pe venitTaxe PFA: Ce IMPOZIT PE VENIT si CASS plateste un PFA cu venituri din activitati independenteDepunere Declaratie Unica. Poti fi rectificate CAS si CASS calculate eronat in 2024 de PFA-uri?Sfaturi de la experti
Achizitie duba din Olanda taxata cu TVA de 21%
Intrebare: Am achizitionat o autoutilitara second hand din Olanda. Desi i-am comunicat vanzatorului codul de TVA, factura a fost emisa cu TVA 21%, aplicata la valoarea de vanzare. Valoarea fara TVA: 12.396,69 euro + TVA 2.603,30 euro, total...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind declaratia 406. SAF-T
Intrebare: Am un chirias care are urmatorul CIF emis de ANAF: 9000000282163. Certificatul este emis in 2012, iar CIF-ul este atribuit din 2005. Chiriasul este Organizatia Internationala pentru Migratie, cu domiciliul fiscal in Bucuresti,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Masuri fiscale 2025. Schimbari pentru dividende, impozit pe profit, CASS si proprietati
D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari
Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA